Læsetid: 5 min.

Kampen om e-bøgerne

Til sommer får Danmark en af verdens første tjenester til streaming af bøger. Forbillederne er bl.a. Spotify og Netflix, men ifølge eksperter er det risikabelt at sammenligne musik og film med bøger, fordi vi bruger produkterne meget forskelligt. Og det er problematisk, at tjenesten tilsyneladende vil prioritere ældre titler og klassikere på bekostning af nye titler
Til sommer får Danmark sin første streamingtjeneste til bøger. Men prisen på op til 100 kroner om måneden er for høj for alle andre end ekstremt aktive læsere, mener eksperter.
1. juni 2013

Endelig. I flere år har musik-, film- og tv-branchen med vekslende held eksperimenteret med streaming-abonnementer, så det er naturligt, at turen nu er kommet til bogbranchen. Den danske telemillionær Morten Strunge – i visse kredse kendt for sit engagement i mobilselskabet Onfone – lancerer til sommer streamingtjenesten Mofibo.

»Vi har en model, som hænger sammen for forfattere og forlag,« siger den 27-årige forretningsmand om den nye tjeneste. »Og jeg tror, at folk kommer til at læse mere med den her løsning. Man behøver ikke længere bekymre sig om fejlkøb. Alt sker på kundens præmisser.«

Selv om Strunges idé ikke er banebrydende, er Mofibo blandt de første tjenester af sin slags. Ifølge mediekonsulent Jon Lund findes der ikke »Spotify for bøger« andre steder i verden – ud over Amazons ’Prime’-klub, hvor man som en del af medlemskabet får adgang til en lang række titler, der kan streames på Kindle.

»Men der er stadig mange huller, de ikke dækker,« siger han.

Anders Breinholst, administrerende direktør i e-boghandlen Riidr.com, kalder Mofibo et » »spændende« projekt.

»Jeg tror bestemt, det holder,« siger han og tilføjer, at det også er et marked, Riidr.com selv kigger på: »Så han (Morten Strunge, red.) vil hurtigt blive mødt af konkurrenter.«

At der bliver konkurrence, bekræfter Peter Svarre, der er forfatter og ekspert i digitalisering. Han fortæller, at han har talt med i hvert fald ét andet firma, der »arbejder med nogle af de samme ting«.

»Abonnementsmodellen egner sig grundlæggende godt til digitale produkter,« siger han.

»For den, der producerer varen, koster det ikke noget at reproducere varen: Der er ingen omkostninger til distribution, tryk og salg: Man skal bare lave en kopi.«

Og det har fungeret fint i musikbranchen, hvor Spotify har haft stor succes: »I filmbranchen fungerer det også nogenlunde, men der opstår et problem, når modellerne ikke har nok varer på hylderne. Som forbruger må man vælge mellem HBO, Netflix, YouBio og så videre, men der er jo ingen, der gider abonnere på tre forskellige services,« siger Peter Svarre.

Ikke som musik

Anders Breinholst mener ikke, at alle kommer til at få glæde af streaming. De fleste læser ganske enkelt ikke nok bøger til, at 100 kr. om måneden giver mening: »Det vil være for heavy users. I forhold til at læse er man mere fragmenteret, og den største udfordring bliver at være til stede på de enheder, hvor e-bogskunderne i forvejen findes. Med et flat rate-produkt er det vigtigste at bygge platformen med brugerne i centrum – ellers får man aldrig alle med,« advarer han.

Han mener endvidere, at sammenligningen mellem bøger og andre kulturprodukter er problematisk, og han bakkes op af Peter Svarre, som, når han er på arbejde, hører musik det meste af tiden på Spotify. På én dag kan han måske nå at høre 100 numre. Og om aftenen er det ikke ualmindeligt, at han streamer en film.

Men selv om han er en af de mest ivrige læsere i sin vennekreds, når han sjældent at læse mere end en halv bog om ugen. De fleste bøger køber han i USA og læser dem på sin Kindle, og de koster sjældent over 100 kr. stykket i Amazons butik.

»Med andre ord tror jeg, at abonnementsmodellen får det svært,« siger han. Om få måneder kommer Amazon ind på det danske marked, og det gør det i Peter Svarres øjne også sværere for abonnementsmodellen at komme til at fungere. Han er dog ikke i tvivl om, at den vil få succes på helt specifikke områder.

»Det kan fungere for dem, der læser kriminalromaner eller ’strandbøger’, hvor det ikke betyder så meget, præcis hvilken bog det er. Dem, der måske har en yndlingsforfatter, som har skrevet 50 ramasjangbøger, som de pløjer igennem en sommer og ikke engang gider have stående i reolen. Men de lidt tungere fagbøger eller identitetsskabende bøger – dem vil folk gerne eje.«

Halvdelen af bestsellerne

Eksperterne er enige om, at et bredt udvalg er den vigtigste forudsætning, for at tjenesten kan fungere.

»Forlagene vil gerne holde de store bestsellere uden for løsningen, og det kan have sine begrænsninger. Men Netflix beviser, at det kan lade sig gøre at have mange kunder, selv om man har et produkt, der ikke har de fleste film og serier, blot efterspørgslen efter en simpel løsning er stor nok« siger Anders Breinholst.

»Selvfølgelig er det svært at få de nye titler ud af forlag, der skal tjene deres penge. Men de nye titler skal bestemt være med i sådan en løsning her. Man gad jo heller ikke bruge Spotify, hvis man kun kunne høre musik med mindst seks måneder på bagen.«

Som enhver anden forhandler køber Morten Strunge – ifølge Gyldendals koncerndirektør, Tine Smedegaard Andersen – sig ind via Publizon, hvor forlaget sælger sine bøger. Ligesom enhver anden forhandler. »En hvilken som helst forhandler, som vil købe vores e-bøger, kan gøre det. Det koster noget hos Publizon, og prisen afhænger af, hvilken bog det er. Derfor skal han vurdere, hvilke bøger han vil stille til rådighed. Helt købmandsforretningsagtigt.«

Koncerndirektøren regner med, at der et marked for Mofibo. Visse brugere vil være interesserede i at betale 100 kr. for fri adgang til et udvalg af sortimentet i forlagenes katalog, mener hun.

»Det er svært at sige hvor mange, og man skal huske på, at det danske e-bogmarked er lille. Det kommer til at tage tid, før det vokser rigtigt til, og derfor tror jeg også, at mange vil forsøge sig med det her i den kommende tid,« siger hun.

Morten Strunge siger, at to forudsætninger har været afgørende for, at han lancerer projektet nu: 1) at tablet-udbredelsen er høj nok, og 2) at der er e-bøger nok.

Tiden er inde nu, mener han, fordi omkring halvdelen af alle danske husstande i dag har en tablet, og fordi forlagene er i fuld gang med at digitalisere deres bagkataloger, samtidig med at alle nye bøger digitaliseres fra starten.

– Men hvor mange bøger bliver der mulighed for at streame?

»Vi har ikke offentliggjort hvor mange endnu, men hvis man kigger på filmtjenester, har de typisk 2-3000 film tilgængelige. Vores tal er mere end det dobbelte af det. Vi skal ramme bredt, og derfor er det vigtigt, at vi har et bredt udvalg af bøger.«

– Hvis alle nye bøger digitaliseres, kommer de så på Mofibo?

»På et tidspunkt gør de. Ikke fra starten. Men tag den aktuelle bestsellerliste – der har vi cirka halvdelen. Der vil være masser af bøger, og det afgørende er, at kunderne ikke må gå forgæves.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ole eising
ole eising anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

"... det afgørende er, at kunderne ikke må gå forgæves." Siger Morten Strunge.

- og at kunderne vil betale,
- og at kunderne har tiden til at læse bøger,
- og at udbuddet ikke begrænser sig til bestseller-listen
- og ikke mindst: at kunderne ikke er kræsne.

Måske er bogstreaming - som det hævdes - ikke at sammenligne med ditto mht. film. Det må man sandelig håbe, for kaster man et blik på Netflix' repertoire, er det svært at blive andet end slemt skuffet.

Poul Genefke-Thye

E-bøger skal læses på en e-bogslæser, og ikke på en PC, tablet eller smartphone!
Tablets - især iPad - bliver af mange fejlagtigt kaldt "e-bogslæsere", men deres baggrundsbelyste skærme giver langt fra den optimale læsevenlighed.
En rigtig e-bogslæser har en paperwhite skærm uden baggrundsbelysning og har samme læsevenlighed som papir.