Læsetid: 4 min.

Kan man flytte danskerne på en halv time?

En stor relancering af DR’s nyheder har ikke haft den store effekt på seertallene
Kim Bildsøe Lassen stod klar i studiet i september, da TV Avisen for første gang sendte nyheder kl. 21.30. Den ændrede sendetid har ikke skaffet nye seere til DR.

Jens Astrup/Ritzau Scanpix

6. juni 2013

De reklamerede rigtig meget for sig selv. Gang på gang fortalte Danmarks Radio seerne, at nu ville de lave en ny sen tv-avis.

Der skulle kun være to værter på den tv-avis, der fra 3. september 2012 blev flyttet fra kl 21.00 til 21.30. Kim Bildsøe Lassen og Lillian Gjerulf Kretz var de eneste ansigter på den nye nyhedsudsendelse. Det var eksklusivt.

Danmarks Radio ville erobre aftenfladen tilbage fra TV 2. Og de første uger efter relanceringen så det ud til at lykkes. Seertallene steg.

»Det var nok, fordi de trailede det ret meget,« siger Stig Hjarvard, der er medieforsker på Københavns Universitet.

Med trailede mener Hjarvard, at spydspidsen på udsendelsen, ankermanden Kim Bildsøe Lassen, traskede rundt i små reklameindslag på DR og oplyste danskerne om det nye tidspunkt.

Der var dog også andre faktorer, der medvirkede til, at seertallene steg, siger Niels Marslev, der arbejder hos DR Medieforskning.

»Det er ikke for at danse på nogens grav, men at TV 2 løb ind i så graverende seervanskeligheder, gjorde det klart lettere for DR ikke at tabe momentum,« siger han og fortsætter:

»Alle, der har magt til at sige noget hos TV 2, indrømmer jo blankt, at det går rigtigt, rigtigt skidt for deres hovedkanal. Ikke bare her i 2013, men også helt fra starten af 2012. Det gjorde det klart lettere for os,« siger Niels Marslev.

Det er Michael Dyrby, der er nyhedsdirektør for TV 2, enig i.

»Jeg er enig med ham. TV 2’s hovedkanal har været udsat for et markant seerdræn i et par år. Det behøver man ikke være medieforsker for at se. Det er specielt dalet i vores primetime. Derfor er TV 2 i gang med en rekonstruktion og et forsøg på et comeback,« siger han og nævner blandt andet satsningen »Dit liv i vores verden«, hvor TV 2 gerne vil have danskerne til at rapportere deres historier ind til TV 2, som kanalen så skal opfange og behandle journalistisk i nyhederne.

Virkningen har dog fortaget sig, viser tal fra DR Medieforskning. Nu har seertallene for 21.30-udsendelsen stabiliseret sig på niveauet fra før flytningen.

Det er rimeligt godt gået, mener Stig Hjarvard: »Den overordnede programplanlægning har været fornuftig nok, når man ikke har tabt seere på TV Avisen. Omlægningen var netop ikke noget, der skete af hensyn til TV Avisen. Det skete af hensyn til en udvidelse af primetime på DR1, hvor man nu kan levere mere af det, man kan kalde blød fakta,« siger han.

Ældre bil, færre seere

Stig Hjarvard tilføjer dog et men til den udvikling, der har været hos DR, siden man ændrede tidspunktet for TV Avisen.

»Dengang blev der også givet en ekstra bevilling til nyhedsafdelingen. Det, kan DR-ledelsen godt argumentere for, har givet indholdsmæssige forbedringer. Men man kan godt sige, at det så er mindre heldigt, at man vender tilbage til udgangspunktet,« siger Stig Hjarvard med reference til seertallene.

Niels Marslev kan godt forstå dem, der mener, at en relanceret TV Avisen på et styrket DR1 burde have fået flere seere. Men kampen om nyhedsudsendelserne har snarere handlet om at undgå at miste seere, mener han.

»Hvis det var lykkedes så godt, at der endda var kommet flere seere, så var det at foretrække. Men du kan kalde det rettidig omhu: Ligesom at du ikke kan sælge den samme bil i dag, som du kunne for 12 år siden, er vi også nødt til løbende at produktudvikle.«

Det er også DR-nyhedschef Ulrik Haagerups udlægning af den nye sendeflade. Han er generelt både tilfreds med og stolt af den nye omlægning, som han ser som et generelt løft for journalistikken og for danskernes mulighed for at blive informeret.

»Vi kunne sikkert godt få flere seere, hvis værterne smed tøjet, og vi kunne også skæve meget mere til TV 2, men det har vi valgt at lade være med,« siger han og medgiver, at man tidligere har gjort sig skyldig i at jagte konkurrentens nyhedsformular. For DR-nyheder er ikke sat i verden for at underholde, understreger han, men for at oplyse og samle, og det mener han entydigt at have lykkes med.

»Vores mål har været at komme tilbage til væsentligheden og løfte journalistikken op på den måde. Jeg synes, vi har lavet et gevaldigt løft på hele journalistikkens vegne. Vi skal oplyse og samle. Det har handlet om at turde satse på det væsentlige – på politik, økonomi, erhverv og international politik og nedprioritere områder som kriminalitetsstoffet. Og så har vi styrket formidlingen i forhold til grafikker og værter,« siger han

»Jeg er stolt over, at det er lykkes at lave en time – midt i primetime – hvor man både samler nationen, får kvalitetsjournalistik på nyhedsområdet og samtidig kommer i bund med tunge områder som den europæiske gældskrise og den slags med magasinprogrammerne.«

Tendensen er dog anderledes negativ, hvis man kigger over længere tid. Over de seneste ti år er tallene for DR’s tv-aviser kl. 18:30 og den gamle 21:00’er faldet med 313.000 seere ifølge fagbladet Journalisten. Det er hver femte seer.

Den store strukturelle udfordring er, ifølge Stig Hjarvard, at de store hovedkanaler, DR1 og TV2, lever i et multikanalsystem. Her vil seerne sive, fordi folk får et større udbud at vælge imellem: »Den helt basale forklaring er, at vi har fået flere kanaler at vælge mellem inden for de respektive stationer. Det spreder seerne. Samtidig får man andre muligheder for tv on demand. Det gør alt i alt, at det er vanskeligt at opretholde en stigning på noget så traditionelt som en hovedkanal,« siger Stig Hjarvard.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu