Læsetid: 2 min.

Der var brug for bliktrommen

Günter Grass lod i sin debutroman mandslingen Oskar Matzerath afdække fortrængningen og dobbeltmoralen i efterkrigstidens Tyskland
Hovedpersonen Oscar med sin bliktromme i Volker Schlöndorffs filmatisering af romanen. Arkivfoto

Hovedpersonen Oscar med sin bliktromme i Volker Schlöndorffs filmatisering af romanen. Arkivfoto

16. juli 2013

Vi lever i en tid, hvor der er brug for romaner, sagde Günter Grass, da jeg interviewede ham en sommerdag for tre år siden. Vi sad på en bænk ved Louisiana med udsigt over vandet og talte om litteratur og politik.

Den dengang 83-årige nobelpristager var bekymret over den politiske debat om krigene i Irak og Afghanistan. Han var modstander af krigene og mente, debatten var forfladiget. Det måtte være en fordring, syntes han, at skrive romaner, der med »episk tålmodighed« kunne tilbyde »alternative perspektiver«.

Det fik os til at tale om Günter Grass’ egen debutroman, Bliktrommen. I den omfangsrige roman behandlede han Anden Verdenskrig og tiden før og efter krigen med en netop episk tålmodighed, ligesom han ved hjælp af sin hovedperson, den diabolske mandsling Oskar Matzerath, anlagde netop alternative perspektiver på tysk historie.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Curt Sørensen
  • Lone Christensen
  • Jesper Lindén
  • Stig Bøg
  • Jan Weis
Curt Sørensen, Lone Christensen, Jesper Lindén, Stig Bøg og Jan Weis anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu