Læsetid: 5 min.

En ny bygning til fødsel, frieri og farvel – men uden gud

Højtideligt, men ikke religiøst. Kirkeligt, men ikke en kirke. Ceremonirummet er et rum for alle, der ønsker at markere livets overgange uden kristne salmer eller islamisk bøn. Det er et menneskeligt behov, siger religionshistoriker, men ikke en opgave for staten, siger kirkeministeren
Svendborg Architects bud på et nyt ikke-religiøst ceremonirum, hvor folk, der ikke føler sig religiøse kan markere mærkedage – eller bare søge ro. Illustration: Svendborg Architechts
14. oktober 2013

En 20 meter høj, rund bygning lavet af glas i en form for lameller, der lader lyset sive ind og spejle sig. Ét stort vindue med indsyn og udsyn. Uden et tårn, en minaret eller en klokke. I bunden er der døre hele vejen rundt, så man kan gå ind, hvor man lyster. Intet er vendt for eller mod Mekka eller mod øst som kirkerne.

Sådan ser modellen til ceremonirummet ud. Det er Humanistisk Samfund, firmaet Livsceremonier, Rambøll og arkitekttegnstuen Svendborg Architects, der er initiativtagerne til projektet. Rummet er tilegnet ikkereligiøse og andre mennesker med et behov for mere end forsamlingshuse til at markere vigtige datoer.

»Tankerne bag det er, at man skal have et rum, der rumligt og arkitektonisk kan det samme som de kirkerum, som vi beundrer for deres arkitektur, hvor man får en opfattelse af, at man er kommet til et særligt sted. Så man har en ramme omkring de vigtige tidspunkter i ens liv,« siger arkitekten bag, Johnny Svendborg.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Mona Jensen
  • Niels-Simon Larsen
Mona Jensen og Niels-Simon Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

rart af få brudt monopolet, så vi andre også kan højtidligholde noget uden at skulle invitere det usynlige med, kirkeministeren burde dog støtte dette også, hvorfor skal de troende dog særbehandles.

Jan-Inge Wijk, John Victor Lorck, Carsten Hansen og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar

Der er ikke grund til at belaste alle de afgifts- og skattebetalende danskere med nye offentlige udgifter .

Hvis man laver en prioriteringsliste over ønskede nye eller forhøjede bevillinger, så vil "Ceremonirummet / -bygningen " nok komme til at ligge i bunden - hvis det overhovedet kommer på listen.

Niels Duus Nielsen

Man kunne da adskille stat og kirke og bruge de sparede penge der?

Tino Rozzo, Mette Hansen, John Victor Lorck, Christian Pedersen, Brian Pietersen, Søren Bro og Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér anbefalede denne kommentar

Det er en sympatisk ide.
Men i stedet for at bygge nye, dyre, plads, energi og resursekrævende bygninger - så pil dog religiøse symboler og religiøs kunst af de eksisterende kirker, der alligevel er tomme og overflødige, og lad dem genbruge som moderne ceremonielle rum. De står jo alligevel og samler støv, over alt i landet.

Andreas Trägårdh, Brian Pietersen, Mikkel Nielsen, Søren Bro og Ruth Gjesing anbefalede denne kommentar
Jens H. C. Andersen

Er udmeldt af folkekirken, så betaler ikke den skat, så synes heller ikke jeg kan tillade mig at kræve at de skal betale den slags, så længe størstedelen af dansk kultur stadig naivt eller uvidende tror på det der står i biblen.

At vurdere på billedet synes jeg det ser ud af helvede til, men synes dog det er et fedt initiativ, som diverse fonden måske kunne støtte, eller crowdsourcing som desværre ikke er populært i dk.

Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér

Oplægget er en katastrofalt grim bygning, der inkluderer det værste af nye kirkebygninger - et kryds af en atomreaktor og et drivhus.
Så uhøjtidelig, som den kan blive.
Når det så er sagt, er det da fuldstændigt rigtigt gjort. Nu var man så begejstrede over at flytte denne her kirke et par kilometer i Sydhavnen... lad os bare knalde et ceremonihus op i stedet - i en solid og værdig form.

I det sønderjyske foregår fødselsregistrering på rådhuset. Samfundet givet husly til bryllupper sammesteds, oven i købet med lidt ceremoni indblandet, og kirkerne klager vist ikke over konkurrenceforvridning i den forbindelse mere. Præsterne er jo også selv aflønnet af staten, og en stor del af kirkehusene er tilsvarende statsunderstøttede.

I et samfund, der har råd til så meget andet krøllet, ser jeg egentlig ikke noget galt i, at rådhusene udover til frieriet også leverer service ved farvel. Folkekirken var oprindelig tiltænkt en sådan altfavnende opgave, men er siden muteret til kristen sekterisme. Hvis sidste års medlemsafgang fortsætter i samme tempo, vil der kun være et mindretal af voksne tilbage som medlemmer allerede i 2020. Et flertal i befolkningen vil sltså stå med et behov, der ikke dækkes af de eksisterende institutioner.

Frida Henningsen

God idé, men lad det nu endelig ikke blive endnu et offentlig finansieret palads....... der må være oceaner af mennesker, som kan spytte i kassen til sådan et projekt.

Mikkel Nielsen

Så får alle de "ikke" troende også et sted hvor de så kan opføre sig ligeså gammeldaws og tosset som alle de religiøse, jo jo tilykke med det, eller?!

Ærligt talt, syntes jeg at ceremonier er noget der burde høre fortiden til. Derfor ser jeg også det som dybt godnat at man nu vil opføre en bygning hvor hele ideen er at alle de ikke troende, så kan holde deres egne ikke religiøse ceremonier på højde med alle de andre religiøse hoveder. men må man spørge hvad de får ud af at holde sådanne, er ægteskabet, dåben og andet cermoniel bras ikke noget som høre fortiden til, for hvad er brugsværdien af disse i det herrens år 2013?

Frem over kan jeg hent sikkert ikke tage ikke troende seriøst, når de kritisere alle de troende, hvis de støtter op om eller selv har benyttet overstående for det er ligeså langt ude som 99% af det der står i biblen

Mikkel Serup, jeg er ikke-religiøs, på samme måde som jeg ikke samler på frimærker, men det er på ingen måde det samme som at jeg ikke har brug for at kunne markere specielle begivenheder i et værdigt og højtideligt rum, hvor man løftes ud af hverdagen, det almindelige. Det behov har jeg på linje med de fleste, men i dag har jeg ingen steder at gå hen. Og mange går i dag til kirken alene fordi der ikke er alternativer. Jeg synes det er en strålende ide!

Carsten Hansen

Rent personligt, så rager det mig om børne-børnene (når de en gang kommer) bliver døbt eller ej.
Det passede mig helt fint at mine egne børn ikke valgte at blive konfirmeret.
Jeg er aldrig blevet gift, men skulle det ske, så er rådhuset ganske fint.

MEN. Når det kommer til begravelse, så så jeg gerne et sted som i artiklen, hvor vi ikke-troende kunne tage værdig afsked med pårørende og venner.

Roald Andersen

Da min far i høj alder efter længere tids svigtende helbred døde for et års tid siden følte jeg et behov for en ikke-religiøs afskedsceremoni. Det lykkedes min bror og jeg, sammen med en velvillig bedemand, at stable en lille ceremoni på benene, en bisættelse, der efterkom min fars ønsker og som derfor i alt væsentlighed var ikke-religiøs (med en kort tale, jazz, blues og svensk folkemusik), men det ærgrede mig lidt, at det af praktiske årsager kom til at foregå i en bygning tilknyttet en kirke.

Hvis ovenfor beskrevne ceremonirum havde været en mulighed havde vi nok heller ikke valgt det. Det oser af påtaget betydning og da vi er ret beskedne i min nærmeste familie, ville det heller ikke rigtigt være en passende løsning. Så vidt jeg kan se, er rummet aldeles upraktisk med plads til højst en snes mennesker, hvis man tager udgangspunkt i en 20 meter høj udførelse, med mindre glasfladerne i gulvniveau kan drejes, så de ikke er i vejen – og så forsvinder en del af ideen vel. Men selve ideen om ikke-religiøse ceremoni- og festrum kan jeg godt lide.

Som tilhænger af adskillelse af stat og kirke har jeg visse betænkeligheder omkring finansieringen af sådanne ceremonirum, men med en fornuftig brugerbetalingsordning burde det i de større byer og købstæder kunne fungere uden for store løbende udgifter til den enkelte eller samfundene – forudsat at der ikke bruges alt for mange midler på betydningsbærende arkitektonisk eller kunstnerisk udsmykning.

Andreas Trägårdh

Den irreligiøses religion?

»... Alle mennesker har brug for værdige og højtidelige steder til at markere livets betydningsfulde begivenheder. Det behov går på tværs og har ikke rigtig noget med religion at gøre,« siger Anna Balk-Møller.

Deri tager Anna fejl.
Det er netop det religiøses væsen, at forholde sig rituelt til sin egen smålige og skamløse tendenser.

Andreas Trägårdh

... desuden hvis religion absolut skal være et sted, så er der et værdigt alternativ, nemlig i skoven, på engen eller stranden.

Dan Johannesson

Det endelige nederlag til det mystiske, og åndens væren. Det er fortsat problematisk at videnskaben på flere og flere områder indikerer evigt liv, universel intelligens og kærlighed som korrigerende, helbredende og genoprettende tilstand, alt imens at 99% af befolkningen ganske enkelt ikke er informerede om dette.

Vidste du for eksempel at man kan måle et magnetfelt over en meter ud fra dig? (Som i form er nøjagtig magen til jordklodens, og alle andre levendes væsner) At dit hjerte i virkeligheden fungerer som et synkroniseringssignal, som bestemmer over hjernen, (ikke omvendt) og hele din opfattelse af din fysiske og psykiske tilstand? At man har fundet 40.000 neuroner i hjertet og at det kan huske og tilgå intuitiv viden? Og at når hjertet med simple øvelser begynder at slå i kohærente mønstre (hvilket kan måles helt detaljeret) - så ændres dit magnetiske felt, din højere tænkningsevne aktiveres, kortisol / angst og stress elimineres, og førnævnte ændring i dit magnetiske felt, påvirker samtlige personers felter i din nærhed? Og at deres hjerter begynder at slå i mere kohærente rytmer, hvis dit gør det?

Og at processen med at få hjertet til at slå kohærent intensiveres når du føler taknemmelighed og kærlighed? Se hvad videnskaben, efter 20 års målinger og dataindsamlinger har dokumenteret om dette her: http://www.youtube.com/watch?v=QdneZ4fIIHE

(Ønskes mere tilbundsgående videnskabelige rapporter kan de hentes her:http://www.heartmath.com/about/research-information.html)

Vi er så ekstraordinært underinformeret om disse ting at det utroligt. Ateisme ville ikke være en hverken mulig, eller rationel, forståelse, såfremt medierne ganske enkelt dækkede ny videnskab grundigere.

Michael Kongstad Nielsen

Man kan da indrette et studie i TV-Byen til det højtidelige. Så kan folk få det transmitteret, når de føder, eller når de danser vildt med deres kommende ægtefælde.

Andreas Trägårdh

Det der dør "en dag", er allerede dødt nu. Derfor må man være død for at gå op i døden. Det er dem der ønsker dødshjælp til sine pårørende, der skal få den. Giv dem den endelig og omgående - gerne gratis, med tanke på hvor meget idioti det ikke vil spare os andre for, i øvrigt.

Andreas Trägårdh

Dan Johannesson

99% eller mere af befolkningen ønsker ikke at vide det du skriver om og med god grund.
Evigt liv, universel intelligens osv. kræver at du dør og genfødes med respiration - hver gang. Det der overskrider denne process er tankeprocesser men kun for en stund. Derfor kultiveres netop disse tendenser og overlevelses strategier. Det er ikke tilfældigt.

Ja lad os da give de 600 medlemmer af humanistisk selskab 100+ millioner til at lave en new age ateistisk sol dyrknings center.
Det er da slet ikke lakrids.

Rasmus Sloth Pedersen

@Dan Johannesen

Du linker ikke til nogen undersøgelse, blot et website...?

Der er jo neuroner (nerver på alm dansk) i alt vores væv, og mange flere end blot 40.000 omkring fx tarmsystemet - og det er da almindeligt kendt at både hjerte, og resten af vores organer påvirker vores sindstilstand - tænk bare på hvad der sker med din træthedfornæmmelse efter sukker...

Og da vi er fyldt med vand har vi natuligvis et magnetfelt omkring os - det er jo ikke nyt.

mere research før du poster - tak

Dan Johannesson

@Rasmus Sloth Pedersen. Prøv at kigge på den side igen, ganske kort nede er der links til en række forskellige temaer / artikler inden for forskningsfeltet. Du kan så selv vælge at tilgå materialet for de områder der særligt interesserer dig. Så Researchen er skam lavet før jeg poster. :)

Dan Johannesson

Rasmus, og nej det er ikke noget nyt at vi har et magnet felt, men at det synkroniseres af hjertet, ligesom alt andet i din biologi og psyke er. Og at dette felt er forbundet med alle felter i din nærhed, og påvirker deres velbefindende, og rytmen i deres hjerteslag er også nyt. Og at en lang række psykiske og fysiske sygdomme herunder angst og depression, nemt og medcinfrit kan fjernes gennem dette, er heller ikke just mainstream. (Det er der naturligvis en hel industri der ikke ønsker) Hertil en lang række andre nye opdagelser om dette. God fordybelse i emnet, det er meget interessant.

Jens H. C. Andersen

Dan: det er da meget spændende viden, men måske mere relevant at diskutere på videnskab.dk eller lignende?
Jeg forstå ikke sammenhængen og relevansen her!?
At fordi nogle har vist noget videnskabeligt om hjertet og magnetfelter, så er ateisme ikke relevant??? Det forstår jeg ikke en skid af, men nu er jeg heller ikke videnskabsmand, lol.

Dan Johannesson

@Jens, som jeg skrev i min første kommentar, er det interessent i denne tråd, fordi at videnskaben har bevist mange af det ting, som både religion og spiritualitet taler om. Pointen er at opbyggelsen af åndstomme bygninger, til det 100% ateistiske menneske, strider imod hvad der nu kan bevises. Åndsvidenskaben er i fuld gang med at blive bevist og dokumenteret. Så tråde om spiritualitet og videnskab, bør netop flettes mere sammen, så det gamle, ukorrekte og uddaterede newtonske paradigme, endelig kan dø. Ateisme er konstrueret over flere illusioner og mere manglende viden, end nogen religion.

Astrid Baumann

@Paamand:

Du cherry-picker, for der var tale om et exogent chok til medlemsbestanden gr. ændringen af ægteskabsloven. Det kommer næppe til at gentage sig hvert år. I øvrigt kan du jo trøste dig med, at hvis medlemsandelen falder under 50%, bortfalder Grl. §4 automatisk som genstandsløs.

Noget helt andet er så, at problemet med det, der ønskes fra sekularisternes side er, at staten i almindelighed ikke støtter religiøse gruppers praksis ud over det, der hjemles under foreningsloven. Folkekirken får ganske vist en støtte til aflønning af præsterne mod til gengæld at udføre visse forvaltningsopgaver samt have visse andre opgaver - alle, også ikke-medlemmer af folkekirken, har således ret til begravelse på dennes kirkegårde.

I denne sag, ligesom i den tidligere med opførelse af en sekulær kirkegård, ville staten således skulle yde en støtte til de religionsløse som den ikke ville have ydet til de religiøse. Det må betragtes som grundløs forskelsbehandling.

Disc.: jeg har aldrig været medlem af noget trossamfund, men sagen har min faglige interesse som religionssociolog.

Andreas - du glemmer, at staten som jeg nævnte allerede "yder en støtte til de religionsløse" ved at tilbyde statsstøttede giftemål (samt navngivning) på rådhuset, selv om dette åbenbart er "grundløs forskelsbehandling" for de troløse. Der er således præcedens for at tilføje en tilsvarende service ved andre af livets vendepunkter. Staten har fx indført en officiel velkomst til nye statsborgere, så de ugudelige ceremonier breder sig.

Og som jeg omhyggeligt selv skrev, var det ud fra sidste års drastisk hældende medlemstal, at en overvægt af voksne ikkemedlemmer ser ud til at komme allerede i 2020. Du ved lige så lidt som jeg om tendensen fortsætter - eller om alle landets homoseksuelle vender kurven ved at støtte op om Folkekirken. Nu er Folkekirkens mere eller mindre frivillige medlemstal helt nede på 63 procent, og kurven har været stabilt nedadgående i årevis.

Niels-Simon Larsen

Synes stadig at artiklen, ideen, er supergod.

For en ordens skyld: vi er alle troende, ellers havde vi begået selvmord og ikke skrevet her. Jeg er fx ateist og selvfølgelig troende, da jeg tror på mange ting fx det gode i mennesket og demokratiet. Folk, der tror på en Gud, beder jeg om at forklare sig, og så er diskussionen som regel slut.

Jeg køber mælk, hvorpå der står 'økologisk'. Ret beset burde der ikke stå på en sund fødevare, at den var sund, men der burde advares mod, hvis den kom fra det kemiske landbrug. Lige sådan med livsceremonierne, som tilhører os alle og ikke specielle religioner, for selvfølgelig skal man da begraves 'neutralt' og ikke religiøst. Hvis man vil have en religiøs begravelse skal man forlange det - og betale for det.

Nu er det sådan, som alle ved, at religionen altid er blevet udnyttet i magthavernes hænder. Det er det træk, vi må aflægge os, simpelthen lære at respektere hinanden som mennesker.

Carsten Hansen

Andreas.

Mennesker har begravet deres døde i årtusinder; Uanset om de troede på nogen eller noget eller ej.
Og der er ikke tale om et bestemt ritual, når der nu tales om en gud-løs afsked.
Det er jo netop op til de enkelte at beslutte hvorledes et skal gøres.

Man smide jo ikke bare døde folk i en skraldespand, vel !
Måske nogle vil noget andet end strø aske i havet.

Carsten Hansen

For de gud-løse er en begravelse af pårørende og bekendte, jo udelukkende for egen skyld.
Man vil, overfor sig selv og afdødes familie, vise den sidste respekt.
Det kan så gøres på flere måder; Og jo flere måder der muliggøres des bedre.

Kun de troende begraver døde for den dødes skyld.

Michael Kongstad Nielsen

Ritualer er vist tæt på det afsindige, mens ceremonier er mere fredsommelige adspredelser, skabt for at få orden i tingene, dele høj fra lav og give rangklasser rækkefølge. Ceremonier er fra dengang, der ikke fandtes tv og smartphones, det var datidens underholdning, i den lødige ende, mens kædedans og vild med dans stadig er i den lette, undtagen når prisen overrækkes, and the Oscar goes to:

Er det ikke bare at smide vand på møllen for fortalere for, at ateisme er en religion. Først opfinder man gud, og dem der ikke tror på ham, må tro på noget andet. Det er ganske enkelt det værste vrøvl.

You can't hide from the bible! But I can... burn it.

Jens H. C. Andersen

Dan, tak for svar, men jeg fatter ikke en brik af hvad du skriver, undskyld at jeg er dum, men måske du kunne forklare mig, hvad du mener med ateisme?, der svømmer vist lidt forskellige definitioner rundt.
Det lyder som om du siger at videnskaben har bevist at ateisme er noget vrøvl, mens kristendommen stadig overlever???

En fælles afsked med den døde kan foregå hvorsomhelst, og behøver ikke foregå i kirke, kapeller eller glastårne. Dagligstuen er lige så passende og lovlig, eller hvis man kan finde et forsamlingshus eller en kro, der vil tillade at en kiste bliver rullet ind. Begravelsen eller kremering skal ske højst otte dage efter dødsfaldet, og liget kan blive liggende hjemme indtil da.

Man kan jo osse bare lade kadaveret stå på køl et helt andet sted, men mange vil gerne havde det med til festen. Transporten skal foregå i en passende kiste, men denne kan godt være et kosteskab fra Ikea og med en passende varebil, sålænge det foregår "sømmeligt". Der er dog retningslinjer for størrelse og materialer, der skal overholdes. Det samme gælder urnen, som bortset fra nogle småkrav også kan findes eller bygges selv. Nemmest er det at få lov til at hælde asken i havet - hvorved den i stedet diskret kan beholdes, selv om netop dette er ulovligt.

I større byer findes kapeller og kirkegårde, som er kommunalt ejede - hvilket altså heller ikke er "grundløs forskelsbehandling" for de sekulære, selv om samtlige disse kommunale kirkegårde også er folkekirkeligt indviede. Kommunerne har efter gældende lov ret til også at anlægge neutrale begravelsespladser, hvilket så små er ved at komme i gang. De nyeste kapeller bygges neutrale og er ikke fyldt med kristne symboler. Gæster kan låne kors mm, så der er noget for enhver smag.

Kommunale begravelsespladser og kapeller udenfor Folkekirkens eje er en langvarig tradition i Danmark. Med frafaldet fra Folkekirken er det derfor naturligt og på tide, at mere neutrale muligheder tilbydes over hele landet.

Astrid Baumann

Paamand:

Det er simpelthen noget vrøvl. Andelen af voksne danskere, der er medlemmer af folkekirken, er 80,2%. Andelen vil falde, men den primære drivkraft faldet er ikke udmeldelser, men derimod den andel af befolkningen med ikke-dansk kulturbaggrund, der i sagens natur sjældent er medlemmer af folkekirken. Medlemsandelen i København er rigtigt nede omkring 62%, men det er som bekendt ikke repræsentativt for Danmark som helhed. Overordnet set falder medlemstallet med lige under en procent om året, hvilket med lidt logaritme-regning fortæller os at vi vil være faldet fra de nuværende 79,1% medlemmer til ~ 50% om 46 år. Det er en simpel model, der ikke tager højde for udmeldelser, men til gengæld heller ikke tilgodeser, at befolkningstilvæksten blandt indvandrere og efterkommere er faldende grundet den faldende fertilitet.

En ret stor del af de udmeldte er i øvrigt formentligt folk, der ikke brød sig om homovielser, fremfor homoseksuelle (baseret på fordelingen af udmeldelser på stifter, http://statistikbanken.dk/statbank5a/Graphics/MakeGraph.asp?menu=y&pxfil...).

Jeg har ikke noget imod sekulære ritualer! Men det vigtige er at sætte det i kontekst.

Det ritual du nævner med velkomst til vore nye medborgere er et klassisk eksempel på det, man kalder civilreligion - statens brug af ritualer til at skabe gode samfundsborgere.

Problemet med, at staten tilbyder egentlige sekulære ritualer, kan måske bedst forståes med en analogi: de personer, der hverken kan lide Coca, Pepsi eller Jolly Cola slutter sig sammen for at lave en ny cola-fabrik. Bør staten støtte dem, udover den almindelige iværksætterstøtte? Religioner producerer et gode, som deres medlemmer forbruger. Staten bør efter min - og EU-retten* - mening ikke favorisere det ene fremfor det andet.

*) Med Lautsi-dommen er det dog fastlagt, at staten har en vis autonomi overfor religiøse fremtrædelser, der kan argumenteres for at være kulturbærende. Et eksempel er Kristus i det danske pas, der ikke anses for at være et religiøst, men et kulturelt symbol.

Andreas Trägårdh

Hej Carsten Hansen

Du reagerer men svarer ikke på mit spørgsmål:
"- Hvorfor dette store ønske om ritualer, og hvorfor et sted?"

Og så siger du:
"Man smide jo ikke bare døde folk i en skraldespand, vel !"

Hvorfor ik?
- Hvorfor kan man ikke bare tage de organer der stadig fungerer og genanvende dem, og derpå smide resten af kroppen på en mødding?

Andreas Trägårdh

Forstå mig ret. Jeg har intet imod jeres små julelege men jeg syntes ikke alene at opgøret med religionen forfladiges på denne måde, men også at det viser hvor irrelevant det er, hvor lidt der egentlig reflekteres over det der hævdes i debatter som denne.

Andreas Trägårdh

Det der sker i kroppen når døden indtræffer, sker også lige nu. Det er celledeling, det har altid fundet sted. Dette bliver hverken født eller dør. Det bliver bare ved og ved. Det der dør er ikke kroppen men besættelsen af kroppen. Det er ideerne om kroppen man besætter kroppen med som giver op. Man kan stilfærdigt konstaterer at det eneste der i praksis går bort er forskellen på os og den døde. Det er ikke et tab. Det er bare en ide. Forholdet mellem livet og ideerne om det, er blevet træt. Når ideerne står i vejen for livet bliver de falske, og prisen for at opretholde dem er ubærlig, så løgnene leder uundgåeligt til alderdom, svigtene sanserne og bevægeapparat, sygdom og smerte.

Hvad er planen med at ritualisere denne død! Hvis det ikke udtrykker en drøm om at overskride døden og herske over den, giver det ikke mening? Men det er er drøm, formentlig udledt af en grundlæggende misforståelse og fejllære om døden, der kan opstå i et korrupt samfunds frygt for sammenbrud. Behovet for ritualet er altså selvforstærkende. Opgiv det! Opgiv templerne og lev!

Andreas, du svarer ikke på hvorfor kommunale giftemål, kapeller og begravelser uden påklistret religion skulle være "grundløs forskelsbehandling" - og din bizarre cola-metafor gør ingenting klarere. Men jeg er ikke i tvivl om at EUs flagrende retssystem kunne finde på at argumentere for, at det er konkurrenceforvridning hvis staten tilbyder en service, som det private erhvervsliv i form af kirkerne kunne blive fede af at sælge. Den logik abonnerer jeg ikke på.

Jeg måler naturligvis medlemmer i forhold til hele befolkningen, da jeg ikke kan tage småbørns påtvungne medlemsskaber seriøst i regnestykket. I følge statistikken består medlemsflokken per 1. januar 2013 på 4.430.643 af 892.968 børn og unge, samt 3.537.675 voksne, og udenfor i virkeligheden står 1.171.985 af enhver alder og tro - ud af et befolkningstal på 5.602.628. Tyve procent af Folkekirkens medlemmer er altså mindreårige.

Dit regnestykker er korrekt, når du sammenligner "voksne danskere". Jeg er mere lumsk og tager de uspurgte børn til indtægt - ligesom Folkekirkens folk altid selv gør med deres inkluderende tal på fire en halv millioner medlemmer. Herved kommer andelen af folk i Danmark, der ikke er medlemmer af Folkekirken gennem tvang, ned på de nævnte 63 procent.

Carsten Hansen

Andreas T.

Jo; Jeg har svaret.

Og svaret er , at ceremonier absolut ikke behøver at have noget som helst med religiøsitet at gøre !.

Andreas Trägårdh

Når jeg har forsøgt at deltage i den slags løjer, har det forekommet mig aldeles fremmed, og modbydeligt. Jeg ser det faktisk som et filmsæt, som jeg på mærkværdigvis er endt op i... hvilket held at jeg er af en så uanseelig karakter at jeg som regel kan få lov at blive på der på sidelinjen. Jeg er ham der siger det forkerte men til gengæld også på den forkert måde. Jeg har det på samme måde elendigt også med tivoli, festivaler og andet opstyltet, fabrikeret og ritualiseret følelses gøgl. Jeg er ham der danser forkert. På min fars begravelse fik jeg alvorlig grineren på.

Jeg tror at rituelle ceremonier dækker over store behov opstået af udskydelser og fravær.., når vi ikke lever men i stedet tillader noget andet at overleve gennem os. Det er egentlig perverst.

Sider