Læsetid: 4 min.

Svastikaet skal ind i varmen igen

På ’Lær at elske svastikaet’-dag tilbyder 250 tatovører over hele verden gratis svastika-tatoveringer til alle. Vi skal lære at tage afstand fra nogle få tossers galskab og elske svastikaet som et universelt og godt symbol, mener Peter Walrus fra Meatshop Tattoo, der selv har 30-40 ’positive’ af slagsen op og ned ad armene
Alvaro Blanco fra Spanien er kommet til København for at få tatoveret et svastika-mønster hos Peter Walrus, der selv har adskillige svastika-tatoveringer på armene. Alvaro Blanco synes ikke, at man skal lade være med at lade sig pryde med det mange tusind år gamle tegn, ’bare fordi det blev brugt i en dårlig sammenhæng i nogle år i Europa’.

Tor Birk Trads

5. november 2013

»Hvilket tegn blev fundet i oldtidens synagoger? Hvad var drengespejdernes foretrukne badge? Hvad har Coca-Cola, Carlsberg og Rudyard Kipling tilfælles?«

Svastikaet, påpegede kunstner og debattør og ’svastika-bevægelsens godfather’, ManWoman, der døde sidste år. Selv havde han svastikaer tatoveret over hele kroppen. Ryggen var prydet af et kæmpe et af slagsen, fyldt ud med fredsduer, sådan at selv hans jødiske venner ville bryde sig om det.

»Vi erklærer svastikaet for uskyldigt i forbrydelser begået under nazisternes bannere. Fem års krig kan ikke udslette fem tusind års historie,« skrev ManWoman.

Og nu er det altså på verdensplan tid til at bringe kærlighed og ære tilbage til det kontroversielle symbol. Det mener initiativtagerne, ’Friends of the Svastika’, der står bag ’Learn to love the svastika’-dagen den 13. november. Her tilbyder omkring 250 tatovører, heriblandt flere danske og mange tyske, gratis svastika-tatoveringer til alle for at markere årsdagen for ManWomans død.

Den oprindelige mening

For Peter Walrus fra Meatshop Tattoo på Amagertorv i København handler svastika-bevægelsen om at vinde et symbol tilbage til dets oprindelige mening. Vi må ikke lade »få menneskers magtbegær« afmærke det permanent som noget negativt, forklarer han, da Information ringer.

– I skriver i jeres pressemeddelelse, at I ’vil befri det fra nazistiske associationer i så vidt omfang som muligt’. Hvor muligt tror du, at det er i dag?

»Hvis jeg ser et niarmet, sort, rektangulært formet svastika på en hvid cirkel på et rødt flag, så tænker jeg nazisme. Hvis jeg ser det i nogen som helst anden kontekst, så ser jeg det som en positiv ting. Og det gør jeg dagligt, hvis jeg går forbi Københavns Højesteret og kigger op i loftshvælvingen, eller hvis jeg er i Moltkes palæ eller ved elefanterne på Carlsberg. Jo mere man kan sprede det budskab til verden, jo mindre magt får den negative side af symbolet.«

– Men kan man ikke korrumpere et symbol så meget, at det mister sin positive værdi?

»Jeg mener ikke, at det kan korrumperes så meget, at det ikke kan renses igen. Grunden til, at vi har valgt det her symbol, er, at det har eksisteret i 7.000 år og i alle kulturer i hele verden, fra eskimoer og aboriginere over hopi-indianere og Akuntsu-folket i Amazonas til samerne i Skandinavien og keltisk bronzealder. Engelske korsriddere, muslimer og jøder har brugt det. Kinesere og indere bruger det stadig. I Indien, Thailand, Japan og Kina kan man slet ikke undgå at se det, når man rejser rundt. Her er det et symbol på sol, liv, genfødsel, guddommelighed, på sjælen og på de fire årstider. Det forekommer i alle kulturer. Every last one of them. Det er ikke et særligt maskulint eller synderligt feminint symbol. Derfor er det fantastisk at bruge som noget universelt, godt og positivt,« siger Peter Walrus.

I sine tre og et halvt år som tatovør har han lavet omkring 5.000 svastikaer, når man tæller japanske svastikamønstre med, og han har givet omkring 100 individuelle kunder svastikaer. Personligt har Walrus 30-40 stykker op ad armen og en på tommelfingeren, og han kommer til at have mange flere, siger han. Men det er ingenting i forhold til Muffe.

»Muffe fra Copenhagen Body Extreme har et stort lyserødt svastika oven på sit hoved og en hel masse svastikaer i ansigtet, og så har han to scarifications (ar, red.) i panden, som også er svastikaer,« forklarer Peter.

En ny generation

– Men der er jo stadig mange hvide nationalister og neonazistiske grupper – såsom det højrepolitiske, paramilitære Russian National Unity – der bruger svastikaer og lignende symboler. Er det på den måde noget, vi har lagt bag os?

»Min kollegas søn er vokset op med svastikaet som et positivt symbol og ser det ikke som noget negativt overhovedet. Det kræver selvfølgelig et generationsskifte, men på sigt kan det lade sig gøre.«

»Når folk ser et svastika, vækker det både noget positivt og noget negativt i dem, og det gør, at folk sætter spørgsmålstegn ved det. Det betyder typisk også, at der begynder at ske noget inde i dem. Jeg har oplevet hos venner og kunder, at de har set mine svastika-tatoveringer og hørt om mit arbejde og så er vendt tilbage et år efter og har sagt, at det, jeg fortalte om bevægelsen, har hængt fast i dem, og at de nu gerne selv vil have lavet et svastika.«

– Hvad hvis nu der kommer en person med nationalsocialistiske sympatier og gerne vil have lavet et gratis svastika?

»Så ville jeg gerne sætte mig ned og tage en snak med ham og spørge, hvorfor han har de overbevisninger. Men jeg ville aldrig tatovere et svastika af forkerte grunde.«

– Tænker I, at det er på tide at lægge nazismen og dens påmindelser bag os?

»Nazismen er jo lidt en forældet institution, ligesom kommunismen, det er blevet afprøvet i mange forskellige former og fejlede. Hvis folk har et intenst, brændende had i deres hjerte til folk af anden etnisk baggrund eller anderledes religion, så må de være fyldt med had og have et dårligt og negativt liv – så længe de ikke prøver at skade andre. Hvis de vil rende rundt og kalde sig nazister, så kommer de sgu nok til at gøre det, uanset om vi får forandret symbolet eller ej. Vi kan bare gøre, hvad vi kan for bare at få lagt en dæmper på det.«

I P3’s Mads og Monopolet diskuterede de for nylig, om ikke det var på tide at gøre det socialt legitimt at kalde sin søn ’Adolf’ igen – hvad tænker du om det?

»Det er ikke skidegodt at kalde sin søn for Adolf og Hitler samtidig, eller at døbe sin søn Adolf og have et Charlie Chaplin-overskæg. Men navnet Adolf er for mig ikke i sig selv betonet med negativitet.«

Den 13. november inviterer Meatshop Tattoo interesserede indenfor på Amagertorv 17, 1. sal til gratis svastika-tatoveringer kl. 18-21

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Heinrich R. Jørgensen
  • Casper Kennild
  • Pia Qu
  • Lasse Bøgh
Heinrich R. Jørgensen, Casper Kennild , Pia Qu og Lasse Bøgh anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Engelsted

Der er tale om en stingoperation organiseret i samarbejde med distrikspsykiatrien.

Anders Kristensen, Peter Taitto og Dana Hansen anbefalede denne kommentar

Jeg syntes det er ærgerligt at "de gamle" ikke forstår vores budskab. Til helvede med Hitler, Swastikaet har været et held og lykke symbol siden tidernes begyndelse!

Vi udbreder Swastikaet eksistens før Nazisterne, for hver religion og trosretning er der et Swastika, jøderne har et, de kristene, buddhisterne, hinduerne osv. osv...

Man Woman har været i Danmark og jeg hørte hans fordrag, jeg fik også lokket ham til at give mig hans eneste T-Shirt som han havde med på den tur "Freinds of the Swastika" og jeg er stolt over at kunne sætte mig udover relativt få års misbrug af et ældgammel heldigt symbol.

De lande der ikke led under anden verdenskrig benytter stadig swastikaet til forskellige sermornier og religiøse akts.

Jeg håber at vi en dag når frem til at Hitler's ødelæggelse bliver over mandet af Swastikas egentlige betydninger.

Christian Pedersen, randi christiansen, Heinrich R. Jørgensen, Troels Ingvartsen, Thomas H. Pedersen, Pia Qu og Hugo Pieterse anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Nazierne skal da ikke til evig tid have copyright på det fine mærke. Men jeg ville nok lade vingerne gå den modsatte vej, for ligesom at signalere at jeg er hverken historie- eller respektløs. Lidt ligesom man jo selv vælger om man vil have øreringen i højre eller venstre side. Min blev fx sat i højre og jeg gætter på det var fordi hverken jeg eller pigerne i Hårtotten dengang var vidende nok til at kende forskellen. Ringen er for længst ude og hullet er groet til. Ingen ved hvad der var sket hvis den var kommet i den "rigtige" side, vel. Bare for at sig at man skal huske at tænke sig om, når man leger med symbolerne. Alt har som bekendt en betydning og den betydning svastika med de højre vendte arme har forsvinder nok ikke med en kæk programerklæring. Men pøj pøj alligevel.

Anders Sørensen

Jeg forstår ikke helt bevæggrunden for at skulle "tage svastika tilbage". Hvorfor ikke blot lade det hvile som nazi-symbol?

Eller jo, jeg forstår det vel godt: Det er kontroversielt, skaber opmærksomhed. Det er jo det, der er humlen. Dagligdags-tatoveringer er noget, de har i din bank, i Fætter BR og henne om hjørnet selv i Hellerup - tatoveringer er mainstream. Hvad gør man så for at skille sig ud, få opmærksomhed? Jo, man får da tatoveret svastika!

Som da det ikke længere var nok at have schæferhund, det var old school. De skulle lige være lidt mere bidske, lidt stærkere, hundene.

Og det er samme segment, der får tatoveret svastika.

Brian Pietersen, Kalle Nielsen, Levi Jahnsen, Tino Rozzo, Peer Aagaard, Per Torbensen, Lars Dahl, Anders Kristensen, Claus Oreskov, Maria Jensen, Dana Hansen og Peter Larsen anbefalede denne kommentar

Sikke da en pjosket mærkesag.

Hans Ditlev Nissen, Anders Kristensen, Kalle Nielsen, Niels-Holger Nielsen, Tino Rozzo, Hanne Ribens, Peter Larsen, Jack Jönsson, Niels Mosbak og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Hans Ditlev Nissen

Det er da euro-centrisk at insistere på at svastikaet for altid må og skal betyde det nazisterne lagde i det.
Måske kan man også bruge udtrykket 20.århundrede-centrisk?

Når nu svastikaet i det meste af verden uden afbrydelse og i al historisk tid har været et positivt energi-symbol, må det være en logisk fortsættelse af kampen mod nazismen at tage det fra dem og bringe det tilbage til de oprindelige eller almene betydninger.
Tatoveret eller ej.

Det vil måske nok forvirre nogle af de psykisk rene og ranke anti-fascister, men ti-øren falder jo på et tidspunkt. (Helt ned gennem skyen af patologisering og segment-kategorisering?)
Faktisk burde aktive anti-nazister netop demonstrere med svastikaer i den mangfoldighed af farver og former, man finder i verden og på nettet. Med den større historie- og omverdens-bevidsthed det udtrykker.

Miki Westh, Christian Harder, Christian Pedersen, randi christiansen, Heinrich R. Jørgensen, Sara Arklint, Jacob Jensen, Toke Andersen og Hugo Pieterse anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jeg forstår det vist ikke.
Hvorfor skulle man ønske at få tatoveret et symbol på sin hud, som minder mange mennesker om ondskab?
Hvad er formålet
- bortset fra at man kan få lov at føle sig særlig sammen med alle de andre hundrede millioner mennesker, som også har fået tatoveret noget på deres hud
, og i særdeleshed et fællesskabssymbol af sammen slags?
Engang hed det brændemærker og var ikke frivillige, men de havde nogenlunde samme funktion udi at minde det besmykkede menneske om en holdning eller begivenhed.

Man lunne vel i samme ånd få tatoveret sig et maskingevær på underarmen og evt. en kæde af håndgranater svøbt om torsoen?
Det er jo ikke våben eller tatoveringer, som er farlige,
men de mennesker, som fyrer våbnene og symbolerne af uden at tænke sig synderligt om.

Brian Pietersen, Alan Strandbygaard, Lars Dahl, Anders Kristensen, Claus Oreskov, Carsten Munk og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Ditlev Nissen, hvorfor denne kamp for et symbol, der -uagtet dets herkomst - for mange (de fleste i vor kulturkreds) forbindes med nazisme og krig og Hitler?

Jeg har ekstremt svært ved at se anden begrundelse end en mildest talt latterlig form for selvhævdelse.

Kæmp dog for fanden for noget, der har reel betydning!

Hagekorset er skredet, lad det gå.

Levi Jahnsen, Tino Rozzo, Per Torbensen, Lars Dahl, Anders Kristensen og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

Jeg forstår udmærket at man kan have trang til at gøre opmærksom på at hagekorset har været et yndet symbol længe før nazisterne brugte det. Det er et af den slas symboler, man meget hurtigt når frem til, når man sidder og eksperimenterer med vinkelrette streger. Det er vel også derfor man kender det i alle kulturer.

Man skal selvfølgelig passe på med at bruge det i dag, for i vesten er associationen til nazismen stadig stærk. Man skal nok holde sig til tydeligt ikke-nazistiske varianter; det skråtstillede, grafisk rene hagekors skal nok have lov at ligge i lang tid endnu.

På den anden side, så er der vel ingen der kan misforstå et hagekors, når det for eksempel bliver brugt i asiatisk kunst, eller dom del af klassisk græsk udsmykning.

Hagekorset er ikke kun et dårligt minde om nazisterne under 2. verdenskrig. Symbolet bliver stadig brugt af nynazister rundt omkring i verden.

Brian Pietersen, Niels-Holger Nielsen, Levi Jahnsen, Lars Dahl, Anders Kristensen, Niels Mosbak, Per Torbensen, Claus Oreskov, Maria Jensen, Carsten Munk og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Der står ".... Københavns Højesteret og kigger op i loftshvælvingen, eller hvis jeg er i Moltkes palæ eller ved elefanterne på Carlsberg..."

Det kunne være sjovt hvis man skrev meget mere om alle de symboler der er på bygningerne i Danmark, som mange ikke aner hvad betyder og måske knap nok bemærker.

Slettet Profil, lars abildgaard, Rasmus Kongshøj, Heinrich R. Jørgensen og Lars Dahl anbefalede denne kommentar

I forlængelse at Jack Jönsson indlæg, vil jeg minde om, de mange caféer i østens lande der bruger svastika som deres brand også har masser af Hitler portrætter på vægene!

Brian Pietersen, Jack Jönsson, Lars Dahl og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Ja hvorfor være nyttig idiot og omvandrende reklamesøjle for nazismen – HVORFOR hvis man ikke nære sympatier for den samme nazisme!

Brian Pietersen, Per Torbensen, Lars Dahl og Anders Kristensen anbefalede denne kommentar

@Søren Jørgensen. Historien har lært mig at en person, der på den ene eller anden måde skildre med svastika, udgør en dødelig fare for de medmennesker jeg lever sammen med og som jeg elsker mest – derfor ville jeg ikke betænke mig et sekund på at slukke for ilt apparatet. De der vil agere nyttige idioter for nazismen har selv valgt det!

Tja, Carlsberg fik jo indregistreret Svastikaet som varemærke i 1891 og brugte det indtil 1942 - hvor det ligesom var blevet lidt belastet - og det er det stadigvæk.
Men hvis man synes det er en pæn dekoration på kroppen, står det jo en frit for at anvende det - det ændrer blot ikke på det forhold, at andre fortsat synes at dette soltegn er belastet af anvendelsen i Nazi-Tyskland - samt af ny-nazisternes brug af det.

Brian Pietersen, Jack Jönsson, Niels-Holger Nielsen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Swastikaet lever i bedste velgående i de asiatiske religioner som et lykkebringende tegn.
Vi som arbejder med geometrisk kunst, geometriske former og mønstre ved, at det er svært at komme uden om, så jeg vil derfor tillade mig fortsat at betragte det som et lykkebringende tegn.
Spier (Hitlers arkitekt) brugte hagekorset anderledes end når swastikaet anvendes i Asien, nemlig på spidsen, hvilket giver en helt anden virkning.

"Tænk engang hvis man kommer i den kedelige situation at ligge bevidstløs i kome. Svastikatatoveringen lyser nærmest op i sygeværelset, og en efterkommer af de mange udrensede som arbejder på hospitalet slukker for ilt iltapparatet - det ville jeg gøre!"

Oreskov, det gør dig jo ikke bedre end nazisterne.
Men jeg går ud fra, at du ikke forstår det ligeså lidt som israelerne forstår, at den overdimensionerede vold de begår mod palæstinenserne er precis den samme som nazityskland udsatte jøderne for.
"I dag er de skyldige i systematiske overtrædelser af selvsamme menneskerettigheder, som blev et konkret produkt af nazisternes forbrydelser, netop under mottoet: Aldrig igen."

Christian Pedersen og randi christiansen anbefalede denne kommentar

@Bente Simonsen. Under dette som du kalder et lykkebringende tegn blev milioner af mennesker myrdet og mishandlet til døde. Handikappede, homoseksuelle, jøder (børn som voksne), havde ingen eksistens berettelse under dette lykke bringende tegn. Andre millioner led forfærdeligt på de mange slagmarker og døde i millionvis under dette lykkebringende tegn. Andre millioner civile blev myrdet af særlige grupper og af bomberne som lage det meste af Europa øde, igen under dette lykkebringende tegn. At kalde dette tegn for lykkebringende er i sig selv en forbrydelse med mindre man er ualmindelig svagt begavet!
At du syndes at svastika symbolet er lykkebringende og at du derfor mener debatten ikke går i en lykkebringende retning – hvad helvede har det med Israel at gøre – du skulle få et kursus i argumentation (sammen med en 9 klasses eksamen) det ville gøre alt meget nemmere!

Nazismen var en døds kultur fra starten helt tilbage til de tidligere 1920 er,Mein Kampf fra
1923 beskriver helt præcis,hvem som skal leve og dø.

Aldrig i verdenshistorien har et "værk" Mein Kampf været mere i overensstemmelse med teori og praxis-alt var pre-determineret fra begyndelse til slutning,lige til den sidste dag,det sidste minut blev udryddelsen af "undermenneskerne" praktiseret under hagekorset som et kopi eller efterligning af svastika symbolet

Må dem som har mistet familie og venner ikke blot blive respekteret og forskånet for dette frygtelige tegn i deres nærhed og fremtidig ungdom oplyst om symboler og det værdi.

Forstår udemærket Oreskov og deler hans værdisæt,hammer segl har intet og tåler ikke en sammenligning med dette rædselsfulde symbol,selv om der også har været ofre under dette tegn.

Brian Pietersen, Tilde Klindt, Levi Jahnsen og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar

Klaus Oreskov,

hvad begrunder du din påstand med at nazismen var "en hel nations magtbegær" med?

Selv om mine bedsteforældre har lidt forfærdeligt under nazisternes grusomheder, ville jeg aldrig kunne finde på at gøre hele den tyske nation ansvarlig for nazisternes forbrydelser.
Selv om "nogle få menneskers magtbegær" godt nok er en stærk underdrivelse, så er det alligevel tætter på sandheden en "en hel nations magtbegær"

Man kan ikke gøre en hel nation ansvarlig for hvad en tyrannisk og skrupelløs regering finder på.

Christian Harder, Niels-Holger Nielsen og Peter Taitto anbefalede denne kommentar

Clause Oreskov:
"Hvad skal de tænke når de ser et menneske med svastika tatoveringer?"

Anders Sørensen:
"Det er kontroversielt, skaber opmærksomhed. Det er jo det, der er humlen."

Odd Bjertnes:
"Sikke da en pjosket mærkesag"

Lise Lotte Rahbek:
"Hvorfor skulle man ønske at få tatoveret et symbol på sin hud, som minder mange mennesker om ondskab?"

Per Torbensen:
"Må dem som har mistet familie og venner ikke blot blive respekteret og forskånet for dette frygtelige tegn i deres nærhed og fremtidig ungdom oplyst om symboler og det værdi."

Måske kunne det tænkes at svastikaet er et meget betydningsfuldt symbol for nogle mennesker? Og måske kunne det tænkes at også deres behov kunne tilgodeses?
Især set i lyset af at symbolet er flere tusind år gammelt, mens dets misbrug ikke engang har 100 år på bagen.
Selvfølgelig skal alle være glade - min egen morfar sad i Birkenau - men påstande om at "det bare er for at provokere" og des lige, synes jeg (som efterhånden er blevet mit motto) vi skal lade Pia K om.

Lise Lotte Rahbek

Tor Brandt

Man behøver vel ikke få et symbol tatoveret på kroppen for at tage det i forsvar overfor alle de onde mennesker, som kun kan huske tilbage til nazismen og er skideligeglade med, at det kan være positivt ment i nogle andre kulturer og for 100 år siden.
Der er også symboler, som betyder noget for mig, men det ville da være temmelig åndsformørket, hvis jeg skulle have tatoveret alle de symboler og ting på huden, som har en positiv betyning for mig, men som for andre kan være symboler på noget overordentligt negativt.
Men ok - jeg er ikke den store tilhænger af smerte.
Hverken tatoveringssmerte, eller den smerte jeg kan risikerer, når jeg får en på lampen ved at promenere det der for nogen er en åbenlys provokation.

Men sådan kan man være så forskellige.

@Claus Oreskov

Udover at jeg synes du skærer ret mange mennesker over én kam, så vil jeg give Thomas H. Pedersen ret - hvordan har du det egentlig med hammer og segl logoet? Det er om noget også blevet brugt af totalitære regimer, der har myrdet millioner af mennesker. Alligevel er brugen af det i dag på ingen måde forbundet med et lige så stort tabu som svastikaet.
Personligt har jeg ikke noget imod hammer og segl, da jeg ved at man ikke kan dømme alle der bruger det, ud fra hvad fx Sovjetunionen eller Kina har gjort. På samme måde kan jeg ikke have noget imod at nogle bruger svastikaet, så længe det ikke er i en nazistisk sammenhæng. Dét tegn er jo endda flere tusind år ældre en nazisterne.

@ Filo Butcher. En hel nation er, en hel nation dvs. hele pågældende nations politiske magt, økonomiske magt og militære magt. Et folk er nødvendigvis ikke det samme, som en nation – selvom vi må medgive at flertallet at den tyske befolkning bifaldt nazismen. Hitler kom da også til magten gennem det demokratiske spil.
PS: for øvrig led de alle sammen - hvis man skal tro nazisvinenes udsagn under Nürnberg processen.

Alan Strandbygaard

Jo, det er nok være en god ting at fratage nazisterne monopolet på svatikaet.

Lige som det er en god ting at fratage Dansk Folkeparti 'monopolet' på det at være dansk.

Jens Thaarup Nyberg, Christian Pedersen, Rasmus Kongshøj og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Jeg tror altså ikke der er nogen herinde der er i tvivl om nazisternes forbrydelser, eller billiger disse. Men der er nok flere, der ikke synes at de nødvendigvis længere behøver have monopol på et symbol, der er langt ældre både Hitler og hans håndlangere.
Der er vel også stor forskel på at få tatoveret det klassiske nazistiske skrå hagekors i en hvid cirkel, og så fx et af disse:
http://files.abovetopsecret.com/uploads/ats55224_swastika1.gif

Derudover efterlyser jeg stadig en perspektivering til hammer og segl tegnet - det er sjovt så stille folk herinde er om det.

@Lise Lotte Rahbek:
"Man behøver vel ikke få et symbol tatoveret på kroppen for at tage det i forsvar..."

Næ, det ville jeg heller ikke selv gøre - jeg i øvrigt slet ikke have tatoveringer - men jeg vil heller ikke stille mig til dommer over, hvorvidt andre skal gøre som de har lyst til.

@Anders Sørensen:
"Tor Brandt, for hvem er svastika et meget betydningsfuldt symbol?"

F.eks. for dem, som lader sig tatovere på hele kroppen med det, vil jeg tro.
Og for alle de mange folk verden over, for hvem det ikke har ladet sig tilsmudse af nazisterne.
Og for mig, for hvem det er et utrolig stærkt symbol, og jeg ærgrer mig netop over, at man ikke kan bruge det i dag. Og jeg synes faktisk det er værd, at tage en kamp omkring det. Det er det ældste symbol for solen.

@Per Torbensen:
"Tor Brandt-nej vi skal ikke bare alle være glade,din morfar sad og overlevede måske Birkenau,kender ikke din historie-men han sad der og led på grund af sit efternavn og etniske herkomst,glem aldrig dette-hvis du vil gøre dig selv en tjeneste,venligt ment kender ikke din baggrund-besøg lejren Birkenau som ikke er museum-men den absolutte ondskab-herefter kan du også besøge hovedlejren Auschwitz 1,stamlejren som er museum og det er ikke for svage sjæle i al sin gru og afmagt for fangerne der-der er visse ting som bare ikke skal TIVOLISERES og tages med let hånd -det var brutal virkelighed i al sin tristeesse.

Mordernes symboler skal aldrig til godes ses,aldrig."

Jeg mente ikke "vi skal alle bare være glade", derfor skrev jeg det heller ikke. Jeg mente: vi skal alle være glade - som i: vi skal tilgodese alle og huske at tage hensyn. Bl.a. til dem, som ikke kan holde ud at se på et svastika.
Og jeg er udmærket klar over at min morfar led i Birkenau, hans lidelse strækker sig på sin vis helt ud i andet familieled fra ham.

Men samtidig mener jeg ikke at svastikaet er "mordernes symbol", men et gammelt solsymbol, som jeg også har skrevet ovenfor.

Hvor stupidt må man være – fordi noget er gammelt, så er det også legitimt? Skal vi følge denne ”visdom” så skal vi genindføre: menneskeofringer, drab på spædbørn, børnearbejde, slaveri, hekseafbrænding, gabestok, galger og galejer!
Så er der Emil Arneholt der forsøger at afspore debatten ved at stille spørgsmål om hammer og sejl – det er jo et gammelt tricks på den yderste højrefløj. Problemstillingen er imidlertid den at 250 tatovører tilbyder gratis tatoveringer med svastika symbolet – det er hvad vi forholder os til. Når den dag kommer hvor 250 tatovører tilbyder gratis tatoveringer med hammer og sejl så tager vi den debat!

@Claus Oreskov:

Når det er relevant at nævne symbolet alder, er det udelukkende for at gøre klar over hvor stor en historie det har i forhold til den relativt korte tid, det blev anvendt at nazisterne.

Både menneskeofringer, drab på spædbørn, børnearbejde, slaveri, hekseafbrænding, gabestok, galger og galejer har direkte sammenhæng med overgreb på mennesker.

Det har svastikaet ikke. Svastikaet er derimod et betydningsfuldt symbol, som nogle - inklusiv mig selv - gerne så generobret. Er det virkelig så slemt som mængden af din galde indikerer?

Hans Ditlev Nissen

Jeg opfatter først og fremmest svastikaet som en stiliseret og forstærket hvirvel.
Mere beslægtet med yin-yang-tegnet end for eksempel med det kristne kors.
Som her i Falun Gong-bevægelsens logo:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Falun_Gong_Logo.svg

Det må være derfor det blir et soltegn; fordi solen blev opfattet som en ildkugle der triller/hvirvler hen over himlen.
Og et lyst energi-symbol, fra solens energi, fra hvirvler i strømmende vand og vind der hvirvler ting op. Energi er generelt blevet forbundet med hvirvlen.
Også i meditation, i energiens stigende spiral, der gør bevidstheden i stand til at oplyse sig selv, at være sin egen sol, det lys du lyser dig selv op med, som Buddha sagde. Det forbinder så svastikaet med (energi-) slangen, som det tilsyneladende også gjorde for grækerne.
Et svastika kan simpelthen betyde: Her er et buddhistisk tempel:

http://kak.ru/i/magazine/articles/29/kak29-009-541px.jpg

Jeg har lige læst at de usædvanlige visioner der førte ManWoman til svastikaet netop havde en voldsomt hvirvlende karakter.
Andre opfatter det så mere som noget der handler om de fire verdenshjørner, som en kombination af fire bogstaver, som noget mest æstetisk osv. osv.
Her er et af exemplerne på svastika-mønstre fra en synagoge fra oldtiden (lad os bare sige 'antikken' i stedet for 'oldtiden' til ære for visse vrisne vrøvlehoveder):

http://www.biblelandpictures.com/gallery/gallery.asp?action=viewimage&ca...

Der er ingen grund til at anerkende at nynazisterne, eller andre, har en historisk ret til at hævde at svastikaet er deres og kun deres symbol. På den anden side kan de fleste umiddelbart kende et nazi-kors på udformningen og sammenhængen. Det behøver ikke være et problem for andre end dem der vil misforstå, fordi de søger dén konfrontation.

Jeg kan ikke finde ud af hvad det her er, måske noget frimurer-halløj? Jeg syns der er nogen virkelig flotte mønstre til inspiration:

http://www.swastikaphobia.com/uploads/1/5/4/7/1547847/9167942_orig.jpg

Miki Westh, Christian Pedersen og Levi Jahnsen anbefalede denne kommentar

Hvis man besøger Japan vil man opdage, at svastika symbolet optræder massivt i templer og helligdomme, hvoraf nogle er langt over tusind år gamle. I Asakusa i Tokyo er der et helt kvarter omkring Senso-Ji, hvor gadebelægningen er dekoreret med svastika tegn. Senso-Ji er et buddistisk tempel dedikeret til bodhisattva Kannon.

"– Men der er jo stadig mange hvide nationalister og neonazistiske grupper – såsom det højrepolitiske, paramilitære Russian National Unity – der bruger svastikaer og lignende symboler. Er det på den måde noget, vi har lagt bag os?"

Jeg vil lige tilføje, at i Rusland er nazistiske organitationer forbudt, og man risikerer op til 5 års fængsel for at exponere et swastika offentligt. At Information skriver at Russian National Unity, bruger swastikaer er derfor en sandhed med modifikationer. Man benytter derimod tegn og farvevalg, ganske som i boernes AWB.

I USA er Nazist partiet tilladt, og man benytter her samme symboler som i det tredie rige. Men det er der jo ikke nogen grund til at nævne, vel Information.

Anders Kristensen, Brian Pietersen, Claus Oreskov og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

"Vi skal også have store pikke og kusser tatoveret til næste kaffebord! Ingen, heller ikke min egen morfar, kan komme med et ønske, der forhindre min kærlighed til pikke og kusser i at blive tatoveret på min krop. Hvor smukke og livsgivende er disse dryppende pikke og kusser dog ikke? Hvis du, lille morfar, føler dig stødt, så er du et offer! Et offer for dig selv og dine romantiske diskursneuroser. Og jeg vil til hver en tid hellere forklare dig, hvorfor du ikke skal have den opfattelse, end jeg vil tilsidesætte mit behov for disse tatoveringer. Og mens jeg belærer dig, kan du jo kigge dig klogere på disse pikke og kusser."

- Flink fyr som synes verden kan betyde alting, men højst sandsynligt ikke hensyn.

Per Torbensen, Lise Lotte Rahbek og Levi Jahnsen anbefalede denne kommentar

Der er ikke mange symboler, man ikke kan undvære i en snæver vending, hvis man vil leve et liv på hjertets vej - svastika indbefattet <3

Symboler ... hmm .. :

Alle som læser denne sætning jeg skriver her,
vil resten af deres liv hver gang de ser et YIN-YANG-TEGN tænke på
PIA KJÆRSGAARD. Nøgen ....

Nej det var ikke pænt gjort af mig, men ... go fornøjelse med associationen.

Morten Pedersen

@ Oreskov: "Ganske interessant med alle de krypto – nazister der kommer frem at deres stinkende huller"
For det første er jeg nok ikke den eneste der ikke ved hvad krypto betyder, men det er sikkert ikke noget rart.
Dernæst er det en overgearet reaktion på fortrinsvist yngre mennesker, der ønsker at løsne svastikaet fra nazisternes forbandelse.
Du siger du har rejst i østen uden at støde på det - så tror jeg ikke du var ret mest i det hinduistiske Indien.
Man kan være uenig, men der er ingen grund til at kalde dem kryptonit-nazister fra stinkende huller. Det virker faktisk ret fascistisk ift. folk man er uenig med.

Hans Ditlev Nissen

@ odd bjertnes
I forhold til yin-yang-tegnet er Pia Kjærsgaard nøgen slet ikke nok.
Du skal tilføje mindst ét andet element, der kan definere hende som enten yin eller yang. Hvis man i det andet felt fx. placerer Dronning Margrethe, gerne nøgen, blir Kjærsgaard yin mod dronningens yang.
Vælger man i omvendt en nøgen Johanne Schmidt-Nielsen, blir Pia til yang mod Johannes yin.
Men yin-yang-dynamikken er jo ikke en simpel dualisme som den vestlige. Der er den sorte prik i det hvide og det hvide i det sorte, altså noget 'Pia' i Johanne og noget 'Johanne' i Pia.
Dertil kommer tegnets bevægelse, hvirvlen, der på et tidspunkt har forvandlet yin til yang og omvendt. (Fx.i betydningen 'støtteparti for en siddende regering', eller på mere dybtgående måder.)
Et vigtigt element er hele cirklen forstået som systemets helhed, der kan overskrides, hvis cirklen tømmes, fordi yin og yang kommer i balance på en måde, så de ophæver hinanden.

Jeg beklager fraværet af nøgne herrer for dem der ville ha foretrukket det (men det finder folk nok selv ud af, lissom med tatoveringer :-)

Det eneste acceptable sted hagekorset kan tatoveres er med armene strækkende ud fra anus - så man kan skide igennem det et par gange om dagen.

Anders Kristensen, Brian Pietersen, Per Torbensen, Claus Oreskov og Carsten Munk anbefalede denne kommentar

@Levi Jahnsen:
Hvis man har en dyb religiøs tilknytning til hvad som helst - i dette tilfælde et symbol - er det vel en naturlig følge, at man tillægger det stor betydning?

Det er et reelt problem, at brugen af symbolet kan kollidere med andre menneskers interesser - i dette tilfælde at symbolet minder mange mennesker om forfærdelige ting - men jeg er dybt uenig i, at dette skal medføre, at man ikke tilgodeser de mennesker for hvem symbolet er meget vigtigt. Det er mine øjne ligeså respektløst, og kun udtryk for at man ikke har forstået, at noget, man ikke selv tillægger værdi, kan have stor værdi for andre.

Desuden kan jeg slet ikke se hvordan det skulle vende om på godt og ondt, eller relativere nazisternes handlinger. Sagen er jo netop, at man ønsker at generobre symbolet og lade det få dets gamle betydning igen - en betydning som ikke har noget som helst med nazismen at gøre.

@Morten Pedersen. Ordet stammer fra krypt – du kender fra middelalder kirker, som ofte har en krypt skjult under koret. Altså noget som er skjult:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=krypto-
Jeg skrev ikke som du postulere at jeg ikke er stødt på svastika i østen, men jeg skrev at det ikke var ofte man så det symbol og det holder stædig. Jo netop i Indien er svastika altså ikke noget man ser hver dag – blandt religiøse symboler hører svastika til de mere sjældne. Og så skal det ikke undre dig at jeg kalder en lort for en lort. Hvordan det er menneskeligt muligt at bagatellisere hagekorsets rædsels symbolik, er komplet uforståeligt med mindre der forligger en skjult dagsorden! I det hele taget virker forsvarene for hagekorset ufattelige barnlige – de svælger i mystik og old eksotisme, helt udenfor almindelig intelligens rækkevidde. Det hele ender i en blanding af Valhalla og cirkusrevyen og dermed er vi igen betænkelig nær ved Hitlers åndelige univers. Pudsigt som hagekorset tiltrækker tvillingesjæle!

Levi Jahnsen, Per Torbensen og Morten Pedersen anbefalede denne kommentar

@ Niels-Holger Nielsen. Det kan man jo sige – men som antropolog har jeg kendskab til visse hurtigvirkende gifte, som amazones indianerne anvender i krig og på jagt. :-)

Er det i øvrigt ikke så småt ved at gå lidt af mode med tatoveringer ?

De såkaldte "trend-sættere" / "first movers" er vist ved at vælge tatoveringen fra , når de søger noget at "markere" sig med ??

Så hen ad vejen ser vi nok tatovørerne kæmpe en stadig mere ihærdig kamp for at få nye klienter til at lade sig tatovere.

Moderne skifter altid - det gælder også for kropsudsmykninger og tatoveringer.

@Tor Brandt

Man skal da være i sin gode religiøse ret, til at generobre hagekorset i en god sags tjeneste.

Men hvis jeg, for eksempel stiller et jødisk religiøst symbol op i min vindueskarm, her på Nørrebro, for som du siger at generobre symbolet, så må jeg også forvente en hvis reaktion(fra arabiske naboer der eventuelt ville føle sig stødt over dette).

Derfor kunne jeg aldrig finde på noget, så ligegyldigt og dumt, som at eksponere religiøse symboler.

Sider