Læsetid: 3 min.

Ny rektor skal ruske op i Filmskolen

Filmskolens kommende rektor Vinca Wiedemann får nærmest kun rosende ord med på vejen fra en filmbranche, der håber på fornyelse
Efter 21 år med Poul Nesgaard i chefstolen får Den Danske Filmskole ny rektor, når Vinca Wiedemann tiltræder som ny rektor til marts. Valget får ros af branchefolk. Foto: Scanpix

Efter 21 år med Poul Nesgaard i chefstolen får Den Danske Filmskole ny rektor, når Vinca Wiedemann tiltræder som ny rektor til marts. Valget får ros af branchefolk. Foto: Scanpix

19. december 2013

Hun er »visionær«, hun er »handlekraftig«, og hun er »meget begavet«.

Lovordene står i kø, når den danske filmbranche skal beskrive 54-årige Vinca Wiedemann, der til marts afløser Poul Nesgaard som rektor for Den Danske Filmskole efter 21 år. Den siddende rektor havde ellers også søgt stillingen, men blev valgt fra af det syv mand store ansættelsesudvalg under Kulturministeriet: I stedet er det op til Vinca Wiedemann at ruske op i Filmskolen, når hun tiltræder den 1. marts næste år. Og det formår hun også, mener Claus Christensen, chefredaktør på filmmagasinet Ekko, hvor den kommende filmskolerektor har været fast blogger:

»Vinca Wiedemann er en energibombe. Hun er meget energisk, faglig stærk og handlekraftig. Og det er tre gode egenskaber som rektor,« siger Claus Christensen.

Var tidligere klipper

Også manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig er tilhænger af Wiedemann, der oprindelig trådte ind i branchen som klipper, men sidenhen også har gjort sig bemærket som spillefilmskonsulent hos Filminstituttet, freelancekonsulent, producer og manuskriptforfatter – senest som konsulent på Thomas Vinterbergs Jagten og Lars von Triers Nymphomaniac.

»Noget helt særligt ved hende er hendes forståelse for udviklingen af både det visuelle og historiemæssige, fordi hun både har arbejdet som klipper og som filmkonsulent. Hun er enormt dygtig og visionær, og hun har gennem opbygningen af New Danish Screen vist sin evne til at arbejde med nyt talent. Så det er en meget kompetent ny rektor,« siger Nikolaj Scherfig.

Både Claus Christensen og Nikolaj Scherfig fremhæver Vinca Wiedemanns position i den danske filmbranche, hvor hun ifølge Scherfig er »enormt well-connected«. Og i modsætning til den tidligere rektor, Poul Nesgaard, der har sine rødder i DR’s tv-afdeling, er Wiedemann et gennemført »filmmenneske«, mener Claus Christensen.

»Hendes store styrke er også, at hun kan gå ind som sparringspartner på alle linjerne og være en ’konsulent’ for dem. Hun har virkelig en styrke i, at hun kender dansk film så godt, og hun ved bedre end mange andre, hvor udfordringerne er,« siger Claus Christensen.

Han hæfter sig samtidig ved, at en række af de største danske instruktører som Thomas Vinterberg, Susanne Bier og Lars von Trier har fortsat med at arbejde sammen med Vinca Wiedergaard, også efter at hun stoppede som spillefilmskonsulent for Det Danske Filminstitut:

»Det siger også noget, at folk er blevet så glade for hende, at de vil fortsætte samarbejde, selv om hun ikke sidder på pengekassen hos Filminstituttet længere,« siger han.

Et job med udfordringer

Filmproducer Vibeke Windeløv har arbejdet sammen Vinca Wiedemann på en række projekter, herunder Den skaldede frisør. Og filmskolen kan se frem til en rektor med en »stor international inspiration« og en »god kombination af praktik og teori«. Blandt opgaverne bliver især at få styr på fiktionsdelen:

»Dokumentardelen kører super, men dem, der skal arbejde med spillefilm, har brug for nyt blod,« siger Vibeke Windeløv.

Ifølge Claus Christensen fra Ekko er den kommende rektor »ikke umiddelbart verdens største diplomat«, og det kan blive en udfordring i en stilling, hvor hun skal favne en hel skole: »Man skal også tilføje, at filmskolen har brug for en som hende nu. Hendes hovedopgave bliver at få hele skolen til at sprudle igen. Eleverne skal have lyst til at blive der efter klokken 16,« siger han.

I det hele taget skal filmskolen genrejses som Danmarks kreative kraftcenter, mener Nikolaj Scherfig. Det har den nemlig ikke været de seneste år:

»Talentet kom alle mulige andre steder fra de sidste 10-12 år. Kunstakademiet i dag har overtaget som det sted, der suger det stærkeste talent. Men filmskolen bør fremover være førstevalget for det kreative talent,« siger manuskriptforfatteren.

Han er dog også sikker på, at Vinca Wiedemann er den rigtige til opgaven. Det samme er Claus Christensen, der samtidig udtrykker et håb om en mere åben filmskole:

»Nesgaards stragegi har været at lave et beskyttet værksted, hvor især instruktørerne ikke havde noget med pressen at gøre, og der ikke vises film frem før afgangsfilmen. Det har været ud fra en godhjertet strategi, hvor de skal have ro til at finde deres eget sprog. Men verden har ændret sig, og der kræves i dag meget mere af instruktørerne. Så jeg har et lønligt håb om, at hun vil åbne mere op.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Skal vi ikke huske at takke Poul Nesgaard for at sammen med sine medarbejdere har skabt en international anerkendt filmskole.

Lars F. Jensen, Jørn Andersen, Peter Larsen og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

@Peter Hansen:

A: "Og hvad laver saa De - min gode mand?"

B: "Jeg er kunstner!"

A: "Hvor interessant - hvilken kuntsart udoever De?"

B: "Jeg laver paraplyer."

A: "Jamen det er da ingen kunst?"

B: "Har de proevet at lave en?"

Helge Rasmussen, Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Problemet med film er at de skal holde sig indenfor en hvis almen interessesfære for at opnå støtte til at blive realiseret, mens det som regel også er dette almindelige ved dem der gør dem kedelige. Kunsten er derfor, som med en trojansk helst, at smugle kunst ind i en umiddelbar banal indpakning og det sker selvsagt kun sjældent fordi det er lettere sagt end gjort. Men selvfølgelig skal der prøves og så må vi bare lune os ved alle tilløbene indtil da.

@ Dorte Sørensen

Simplificeret er "Form og indhold" retorikken ved alt filmarbejde. Men indholdet (den filmiske fortælling og udførelse) vægtes langt højere end formen (den teoretiske film forståelse).

Derfor er det hovedsageligt elevernes produktioner, kreative tankevirksomhed og filmiske talent, der primært og skal roses for, hvorfor Den Danske Filmskole er så international anerkendt som den er... og ikke Poul Nesgaard.

Andreas Trägårdh

Kunst er at fortælle noget. Det gør danske film ikke. De genfortæller hvad alle allerede er blevet fortalt mange, mange gange.