Læsetid: 3 min.

Skuespillernes år

Teatret i 2013 var præget af stærke performere, der overstrålede forestillingernes instruktioner og tekster. Kvindelige og mandlige skuespillere med den urkraft, der sætter sig i tankerne og i kroppen
Søren Sætter-Lassen og Lea Maria Stensnæs i ’Faderen’ på Det Kongelige Teater:

Natascha Thiara Rydvald

21. december 2013

Nej, teateråret 2013 var ikke titlernes år. Det var skuespillernes år. Det var et år, hvor enkeltperformere fik forestillingerne til at lyse. Hvor performere fik forestillinger til at løfte sig langt højere, end teksterne og instruktionerne egentlig indbød til. Hvor mennesker på scenen lyste overnaturligt stærkt og intenst og smittende.

Ikke mindst de garvede performere fik tilskuerne helt ud på kanten af sæderne. Derude hvor man glemmer tid og sted – og al virkelighedsfornuft.

Hvad kunne de, disse performere? De kunne spille så levende, at vi ikke kunne lade være med at spejle os i dem. Hverdagsrealistisk og nøgent, men også patetisk og grotesk.

Kvinder i kamp

Kvinderne havde urkræfter, der ville noget. Tag Elsebeth Stentoft. En skøn og fit minikvinde i sin bedste alder, der i Spørg de Voksne på Republique protesterede over at blive castet som ’gammel kvinde’. »Jeg er så meget mere,« sagde hun indædt. Susanne Heinrich gik til gengæld linen ud i Skærmydsler på Vendsyssel Teater som den gamle, forstokkede tante, der nægter at følge med tiden. Hendes mund rimpede sammen i arrigskab – og tilskuerne rynkede spontant med.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu