Læsetid: 7 min.

Nu deler vi selv reklamer ud via vore netværk

Vi tror måske, at vi har vundet våbenkapløbet med reklamebranchen med teknologiske blokader og ’nej tak’-klistermærker. Men vi har bare fortrængt reklamer fra vores bevidsthed, mens virksomhederne har brugt chancen til at blive en ven, der lokker os til at gå med reklamer i vores fritid
Med hensyn til reklamer er der opstået et nyt forhold mellem mennesker og virksomheder, hvor forbrugeren er en marionetdukke, der selv er med til at reklamere, men som også har saksen klar i hånden til at afbryde videre udbredelse af budskabet

Med hensyn til reklamer er der opstået et nyt forhold mellem mennesker og virksomheder, hvor forbrugeren er en marionetdukke, der selv er med til at reklamere, men som også har saksen klar i hånden til at afbryde videre udbredelse af budskabet

iBureauet/Mia Mottelson

24. februar 2014

Da du tjekkede posten i morges, lå der så nogen reklamer, eller havde du holdt dem væk med et klistermærke? Og da du så fjernsyn i går aftes, spolede du så reklamepausen over med din harddiskoptager, eller sparede du besværet og streamede en serie på Netflix? Og bagefter, da du læste nyheder på nettet, før du gik i seng, brugte du så AdBlock-programmet til at fjerne blinkende bannere og irriterende forfilm? Ser du overhovedet reklamer mere?

De seneste år har vi fået flere og flere muligheder for at undgå reklamer. Hvor man før blev bombarderet med reklamer, kan man nu let styre uden om dem. Så det gør vi. ’Nej tak’-klistermærkerne sidder i dag på hver tredje danske postkasse, Netflix er på relativt kort tid blevet den sjettestørste tv-kanal i Danmark, og reklamespærrere som AdBlock er de mest brugte browsertilføjelser med over 280 millioner downloads på verdensplan.

Reklamen, som vi kender den fra mange års tv-spots og printannoncer, er alvorligt trængt. Eller som redaktør på kommunikationsforum.dk Timme Bisgaard Munk siger det:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Sådan spiller magt og magtesløshed sammen i det nye forhold mellem mennesker og virksomheder, hvor forbrugeren er en marionetdukke med saksen klar i hånden."

Nyhedsværdien er ringe og sløringen er (som vanligt) eklatant; hvilken værdi kan saksen have for en marionet (hvis kendetegn netop er fraværet af egen vilje)? Analogien til forholdet mellem mennesker og den politiske kaste ligger lige for.

Henrik Danstrup

Skal vi blive forarget ? I givet fald lykkedes det ikke...... det er gammel viden og afslører nok, at markedsføring ikke ligefrem er Informerens kernekompetence område.

Dagens Telegrammer fortæller en anden historie, metoderne er blevet mere sofistikerede. Nu tager jeg selvfølgelig udgangspunkt i Informations side, det kan let forholde sig anderledes andre steder, uden tvivl. Men de lever fint i mediesfæren.

Torben Nielsen

Jeg har intet mod at se Jean Claude gå i split. Dog får det mig ikke til at købe en lastbil. Hvis jeg endelig skulle få brug for en lastbil, vil alverdens reklamer ikke forhindre at jeg grundigt undersøger udbudet ift. mit behov. Jeg vil dog mene at Volvo-Renault eller Scania repræsenterer velafprøvet teknologi. Så det kunne sagtens ende der. Hvis altså det var...., men det er det ikke ;O)

Ellers var min første tanke lig Rannveigs: Hvem fanden er "vi"!

"Vi tror måske, at vi har vundet våbenkapløbet med reklamebranchen med teknologiske blokader og ’nej tak’-klistermærker."

???

Det burde at være omvendt, at hvis man ønskede reklamer tilsendt til sin hustand, at så skulle man tilmelde sig det på posthuset og at som udgangspunkt fik ingen tilsendt reklamer, da 99% af hustande kan browse reklamer på nettet i dag. Total spild af ressourcer og et irritationsmoment uden lige at skulle skaffe sig af med 3-4 skraldesække reklamer årligt, ja og et miljøsvineri uden lige,. nej hvor ville det glæde mig hvis det ændrede politikken ang. de her reklamer.

Men det er som sådan lige meget for jeg har længe fået nok af de her reklamer, har installerer en metalliste på min postkasse sådan at man kun kan komme ca et brev i den ad gangen.

John Christensen

Jeg har været forbandet over at skulle være TVANGSINDLAGT til at se TV2 News når jeg benytter buslinje 3A.

Hjælpen kom fra en noget uventet kant, i form af en ældre dame der oplevede børnehavebørn blive rædselsslagne over billeder af maskeret politi der skød og dræbte mennesker på gaden....i Ukaraine.
Hård kost for børn, og derfor nok usmart bare at lade det køre i det offentlige!!!!
Vi skal bindes op på Aktiespillet osv, men det er uhørt at sælge plads til bestemte kanaler, når du måske endda har betalt 22kr. for en 2 zoners billet, føj for en stinker!

God dag der ude.

John Christensen

Den ældere dames fortjeneste i m in kommentar herover var, at hun fik bragt emnet op i tv-nyhedsfladen. Lad os se om det hjalp!
Alt håb er ikke ude.

Så længe vi har det frie marked hvor virksomheder har lov til at invadere os helt ind i det private hjem, og hellige ikoner er erstattet af logo´er, ja så vil dette fortsætte.

Nu angriber reklamerne os også på youtube.

Der er en meget mild lovgivning på området, og medmindre der bliver taget et globalt opgør med kapitalismen som vi kender den idag, tror jeg vi skal lære at navigere i dette bombardement.

Majbritt Nielsen

Torben Nielsen

24. februar, 2014 - 21:31
Det hedder branding, når Volvo laver sådan et stunt.
Det er for at det skal bundfælde sig i hovedparten af forbrugernes bevidsthed, som et solidt værktøj. De arbejder på den lange bane. Ikke for at du skal ud og købe en lastbil.

Lige som gillet (barberskraber mv) har formået at holde nærmest alle ude af konkurrencen i supermarkederne med deres branding.
Og desværre må jeg punktere din fine boble om at du er uimodtagelig.
Du er lige så modtagelig som alle andre.

Volvo vil have at deres brand skal kendes af flere. De sælger jo andet end lastbiler.
Biler har jeg hørt. ;)

Torben Knudsen

I mit nærområde er det de elektroniske og trykte aviser, der har overtaget reklamer og såkaldte distriktsaviser. Og så betaler vi jo tilogmed for dem i ny og næ.
Det gælder Berlingske ja alle aviser, der har en vis distribution, man er i tvivl om hvilken avis, man har fået i hånden, distriktsbladet eller Berlingske. Holder den?
Det redaktionelle stof bliver mindre og mindre dels ved reklamerne og dels ved meget store fotos, billeder, se f.eks. Berlingskes tegning af hvad cigaretter koster i Europa, fylder det hele og så lidt naiv tekst. Naiv fordi det anføres, at smøger i Armenien kun koster 7 kr, men i Danmark 40 kr. der er ikke regnet på forskel i købekraft. (Nå det var et sidespring)
Samspillet om reklamer er også udviklet. F.eks. er der under bordet aftalt at Sporten i DR skal nævne Wozniakki i hver udsendelse ,også selv om hun ikke har spillet en af de mange kampe, en dag på kontoret for Wozniakki. Denne aftale , Politiken bruger Laudraup og det gør sporten også ,gør, at de som branding skovler penge ind. Senest er Laudrup kommer frem i annoncer for PFA, men er nu lidt nede p.g.a. fyringen.
Reklamer i DR nej da og jo da, det kører derudaf og vi dumme dänen sluger det råt og lad os få frem hvad DR's sportsredaktion modtager i 'partistøtte'
Eller er det bare dovenskab?

Majbritt Nielsen

Torben Knudsen

26. februar, 2014 - 10:00
Barr rolig, det ikke kun danskere der skal tag stilling ti reklame.
Der bruges millioner af dollar på at tilrette lave en strategi der giver pote. Så bare pak det lave selvværd væk. Alle får deres skålpund reklame.
I det mindste har vi lidt beskyttelse af børn herhjemme på den front.