Læsetid: 5 min.

Hollywood er en mand

Kvinder er underrepræsenterede i den amerikanske filmbranche, både foran og bag kameraet. En ny undersøgelse viser, at selv når kvinder har hovedrollen, så får de mindre tid på lærredet end mandlige hovedrolleindehavere
Fordelingen af mænd og kvinder i den amerikanske filmbranche viser, at kvinder er underrepræsenteret i Hollywood. 

Fordelingen af mænd og kvinder i den amerikanske filmbranche viser, at kvinder er underrepræsenteret i Hollywood. 

iBureauet/Mia Mottelson

13. marts 2014

Når man sidder og gnasker popcorn i biografen, så giver man sig sjældent til at udregne ratioen mellem kvinder og mænd på lærredet – og da slet ikke hvad gennemsnittet er for alle film samlet set.

Det har andre dog gjort. For eksempel Stacy Smith fra det amerikanske universitet USC Annenberg, der i en rapport sidste år offentliggjorde tal for kønsfordelingen i hver af de sidste fem års 100 bedst sælgende amerikanske film. I 2012 var blot 28 procent af de talende roller i de amerikanske film besat af kvinder. En fordeling, der næsten ikke har ændret sig hen over de år, undersøgelsen dækker. Endnu tydeligere er billedet, når man kun kigger på hovedroller, hvilket Center for the Study of Women in Television and Film for nylig gjorde i forbindelse med 2013’s 100 største film. Her havde blot 15 procent af filmene en kvinde i hovedrollen mod de 71 procent, der havde en mandlig karakter – de resterende film var uden en entydig hovedrolle.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Vibeke Rasmussen
  • Inger Sundsvald
Vibeke Rasmussen og Inger Sundsvald anbefalede denne artikel

Kommentarer

Vibeke Rasmussen

"… også fokusgrupper og salgstal fra box office, der er med til at bestemme, at man laver endnu [en] actionfilm med Bruce Willis eller en af de andre afdankede fyre."

Ærgerligt og efter min mening helt unødvendigt med dét ord "afdanket" i en ellers sober og interessant artikel, for faktisk er Bruce Willis en glimrende skuespiller … udover at han besidder både charme, humor og selvironi; altsammen plusser i min bedømmelse.

Men når han hovedsageligt optræder som 'actionhelt', ligesom Sandra Bullock hidtil, et indlysende talent til trods, hovedsageligt har optrådt i lamme komedier, er svaret indlysende nok 'Money rules' i Hollywood. Man kan så med god ret undre sig over, at skuespillere i en 'vægtklasse' som disse to ikke vælger mere interessante, mindre stereotype roller.

En stor del af problemet synes at kunne findes i udvælgelsen af/ støtten til manuskriptforfatterne, for hvis man ser på fx Oscar-modtagere i kategorien bedste manuskript, både "original" og "adapted", er der kun meget, meget få kvinder iblandt. Selv da Kathryn Bigelow, som den første kvinde modtog en Oscar som bedste instruktør, var manuskriptet skrevet af en mand.

… Og i forlængelse af dette emne kan man jo så også undre sig over tv-stationernes udvælgelse af film: Action-drama, Thriller, Action-thriller, Thriller-drama, Action-comedy og diverse katastrofe-film, som jeg gætter på hovedsageligt henvender sig til et mandligt publikum, synes at være de foretrukne genrer.

Henrik Brøndum

Der er stadig penge og masser af prestige i at vaere en stor kanon indenfor film. Derfor kæmper mænd mod andre mænd om at komme til fadet. Denne kamp er bl.a. karakteriseret ved at man giver noget væk den ene dag og regner med at få noget igen den anden - og mænd bryder sig ikke om at have noget til gode hos en kvinde - bortset fra omsorg for afkommet.

Vibeke Rasmussen

Ganske apropos har 2 (mandlige) filmanmeldere på The Guardian lavet en liste over de 15 film, de gerne vil se i konkurrence på Cannes-festivalen til maj.

Alle de nævnte film er instrueret af mænd. Alle manuskripter på nær ét er skrevet af mænd. I øvrigt er instruktør og manuskriptforfatter i flere af eksemplerne samme person. Og i de tilfælde, hvor der er tale om adaptationer, er også alle forlæg skrevet af mænd.

Derimod synes kvindelige skuespillere at være fuldt ud ligeligt repræsenteret i de nævnte film, måske endda med en overvægt i hovedrollerne.

Men hvor er egentlig de kvindelige instruktører og de kvindelige manuskriptforfattere? For det er åbenbart ikke kun i Hollywood, den ulighed findes.

http://www.theguardian.com/film/2014/mar/14/15-films-cannes-festival