Læsetid: 4 min.

Roskilde hørmer af testosteron

Det er ikke med sin gode vilje, at Informations musikredaktør igen må skælde ud på Roskilde Festivalen over programmets maskuline dominans. Men vi når ned på en bundskraber af 15 procent kvinder på årets plakat. Det tyder på, at festivalen er tilfreds med at være et konservativt eksperiment i, hvad der sker med ligestilling, hvis man lader tingene gå sin gang
Det er ikke med sin gode vilje, at Informations musikredaktør igen må skælde ud på Roskilde Festivalen over programmets maskuline dominans. Men vi når ned på en bundskraber af 15 procent kvinder på årets plakat. Det tyder på, at festivalen er tilfreds med at være et konservativt eksperiment i, hvad der sker med ligestilling, hvis man lader tingene gå sin gang

iBureauet/Mia Mottelson

8. april 2014

Vi burde ikke føle os nødsaget til at skrive denne kommentar, for den blev skrevet i en kun marginalt anderledes variant for et år siden. Men her står vi igen foran endnu en Roskilde Festival-plakat overplastret med mandlige navne og en minimal andel af kvinder.

Optællingen er gennemført og viser, at en tyk hørm af testosteron stadig breder sig over Dyrskuepladsen, i hvert fald fra scenerne. Ud af 120 navne er der 14 kvindelige. Dertil kommer, at der er 18 bands, der huser kvinder som del af besætningerne. En fintælling af disse viser, at der i den samlede besætning på 114 medlemmer kun er 27 kvinder. Samlet giver det – med forbehold for småfejl – en samlet kvindeandel på Roskilde Festival 2014 på lidt over 15 procent. Og der føjes spot til skade, da der blandt de absolutte hovednavne, dem der står øverst på plakaten, for første gang i fem år ingen kvinder er at finde.

Det er klart, at festivalen kæmper en brav kamp om de hundedyre hovednavne og selv med de bedste intentioner om mere ligelig kønsfordeling sagtens kunne ende med en ren mandeflok i toppen. Problemet er, at resten af programmet ikke vidner om nogen intentioner i dén retning overhovedet.

Roskilde Festival advokerer for diversitet på mange områder, ikke mindst i deres musikprogram, hvor man insisterer på at præsentere nichekunstnere fra hele verden. Festivalen er politisk aktivistisk og har gennem årene givet en række humanitære organisationer både plads og taletid. Men den nægter tilsyneladende at være proaktiv, når det kommer til ligestilling. Det giver et troværdighedsproblem for festivalen, fordi den så tydeligt har en blind vinkel, der er så bedaget, at den vakler på krykker. Også i forhold til de århusianske konkurrenter, Northside Festival, hvor man i år kan blære sig med en kvindeandel på lige under 30 procent ud fra samme optællingsmetode som oven for. Det er næsten dobbelt så meget som Roskilde.

Bagude fra starten

»Lad det nu bare gå sin egen gang,« lyder rådet derude fra mange godhjertede mennesker – især mænd – som mener, at vi er inde i en positiv udvikling for kvinder, som vi ikke skal rode ved. Lad markedet styre, så at sige. Og sandt er det, at det vælter frem med fremragende kvindelige solister og bands, og at kvinder begynder at fylde mere og mere i branchen generelt. Så meget desto mere grund er der til at studse over den sørgelige repræsentation på Roskilde Festivalen. Der er jo nok at vælge imellem (se boks). Og hvad nu hvis kvindernes repræsentation i musiklivet er udtryk for et midlertidigt boom, som ebber ud i desillusion og voldsomme modreaktioner? Enhver, der har deltaget i en feministisk debat på de sociale medier, ved, hvor grov tonen er, hvor meget raseri, der findes over, at den herskende orden søges aktivt forandret.

Udfordres det skal ordenen i hvert fald. Vejen fra drøm til realisering er slidsom for alle musikere, men typisk især for kvinder. De henvises til sekundære instrumenter eller til mikrofonen allerede i tidlig musikundervisning. De er oppe imod en mandsdomineret kultur i øvelokalerne og et musikliv, der – trods positive forandringer – er fyldt med mandlige gatekeepers hos bookingbureauer, pladeselskaber, fagforeninger, musikpresse. Og i sidste led er de oppe imod festivaler, som lover dem en marginaliseret repræsentation og – måske værst af alt – snyder dem for de forbilleder, som inspirerer unge til at forfølge musikken. Og så hopper fødekæden af.

Kvinder står stadig ikke nok på scenerne, ja, i år står de endda rigtig sjældent på Roskilde Festivalens største scene, hvor 70.000 mennesker kan glæde sig til mænd i lårtykke stråler fra under den orange teltdug.

Hvad er kvalitet?

Festivalen arbejder med en kulturel dannelse i forhold til fortiden, som det giver sig udtryk i år med Stevie Wonder og Rolling Stones’ optrædener. Men også med en kulturel dannelse i forhold til nutiden, hvor festivalen former sin egen form for utopi. Om det så giver sig udslag i dybsort dødsmetal, tyrkisk roma-tradition eller globalista-fest. I denne utopi synes næsten 85 procent mandlig overvægt at blive anset for passende for fremtidige generationer.

Der er god grund til at notere sig den lektie, der gemmer sig i festivalens kønskonservatisme. Den viser nemlig, hvad der kan ske, hvis man ikke aktivt gør noget ved uligheden – noget festivalen afviser at gøre – og bare lader stå til. Den viser, at hvis man henholder sig til så vagt et begreb som kvalitet, så kører man rundt i fastgroede strukturer, der siden den rytmiske musiks begyndelse har favoriseret manden – og dermed helt ubevidst forbinder mandlig musikalitet med højere kvalitet.

Ideen om kvalitet er noget, vi alle udvikler i en forhandling med omverdenen, den opstår i en forhandling med andres skrift, airplay, anbefalinger, kanoniseringer, hype og ikke mindst de personlige oplevelser, vi alle har med musik.

Samtidig er kvalitetsbegrebet subjektivt og formes i hver enkelt person helt tilbage fra barndommen. Så hvis kvalitetsbegrebet får lov at fungere ureflekteret, så risikerer det at reproducere gamle fastgroede mønstre, både de personlige og de kollektive. Dermed også sagt at Roskilde og andre repræsentanter for træge strukturer ikke skal anklages for ond hensigt, men for en modvilje mod at renovere de strukturer og vaner, som de arbejder i.

I virkeligheden skal vi takke Roskilde Festivalen for dens kønskonservatisme. For den fortæller os noget vigtigt om, hvad en passiv strategi i forhold til ligestilling kan afstedkomme: Ingenting.

Opdatering 29.08.2014: På forsiden af tirsdagens Information stod der, at der var 106 mandlige og 14 kvindelige navne på plakaten til Roskilde Festival. Det er ikke korrekt. Det var blevet glemt at fratrække de 18 kønsligt miksede bands. De rigtige tal er 88 mandlige og 14 kvindelige. Information beklager fejlen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Vibeke Rasmussen
  • June Beltoft
  • Lone Sæderup
  • Carsten Søndergaard
  • Inger Sundsvald
David Zennaro, Vibeke Rasmussen, June Beltoft, Lone Sæderup, Carsten Søndergaard og Inger Sundsvald anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Kongstad Nielsen

Roskilde er vigtigere end klimaet. Roskilde skal der skrives om året rundt. Roskilde er livets centrum. Roskilde er avisernes yndling. Roskilde er alt.

Majbritt Nielsen

Roskilde festivalen er ikke hvad den var. Jeg fortryder jeg ikke tog på festival der for mange år siden.
I dag er det bare en gentagelse af hvad der var og der er groet mos på dem.

De batter ikke noget og er mere interreseret i at tjene penge.
Det kunne man jo Tydeligt se, da Roskilde kommune gik ind og overtog/stjal et stykke jord fra en nabo.
Fordi han havde den frækhed ikke at være endnu en nikkedukke, men ville have reelle penge og ikke en narresut for sin grund.

Så Roskilde festivalen er en maine stream pengemaskine der prøver at autenstisk. Men det er på linje med plastik orkideer i en kina-grill.
Lad da for hulen RF blive stedt til hvile(den stakkel), så vi bliver fri for det der pinlige optog for at være hip med de unge.
Når det er middelaldrende mænd der sidder på flæsket der alligevel ikke fornyer ret mget
Der ikke ret meget, der er mere pinligt end at middelaldrende mænd tror de er top of pop.

Morten Pedersen

Jeg så en design-udstilling på Kolding Hus - den var spændende og varieret og meget inspirerende.
Det kunne jeg så glæde mig over i stedet for at bide mærke i at ca 80 % af udstillerne var kvinder.

Palle Christensen, morten Hansen, Tommy Lindegaard, ulrik mortensen, Morten Jespersen, Henrik Klausen, Michael Rugaard og Emil A. anbefalede denne kommentar

Sidste år kunne Roskilde festival donere 12,8 mio kr til velgørende formål. Synes i at det skal stoppes, bare fordi at festivallen "ikke er som den var"?
Om 10 år vil der garanteret igen være folk der siger, at festivallen ikke er som den var tilbage i første halvdel af 10'erne. Det er jo skruen uden ende. Der vil altid være folk der er utilfredse. Nyd nu bare musikken, og sæt pris på det kæmpe velgørende arbejde festivallen gør. Og hvis man virkelig synes det er noget lort, så findes der heldigvis masser andre større og mindre festivaller i Danmark :)

Nicholas Christian Langkjær Ipsen, Janus Agerbo, morten Hansen, Tommy Lindegaard, lars abildgaard, John Christensen, Morten Pedersen og Holger Madsen anbefalede denne kommentar
Michael Rugaard

Sikke da et tomgangs-indlæg. Hvorfor er 15% for lidt? Hvad skulle det rigtige tal have været og hvorfor? Skriv hellere, hvad det er for kvindebands (jeg går ud fra at der i din kvindebedrestillingsoptik ikke må være mænd med), der er blevet holdt væk fra Roskildes Scener, og som burde have været der i år?

Og hvad er der i øvrigt så fornyende ved specielt kvindelige kunstneres musik? Giv nogle eksempler, så vi kan blive klogere på andet end dit verdensbillede, tak.

Palle Christensen, Peder Kruse, Nicholas Christian Langkjær Ipsen, Janus Agerbo, morten Hansen, Tommy Lindegaard, Peter Jensen, Morten Bonde, lars abildgaard, John Christensen, Morten Pedersen og Holger Madsen anbefalede denne kommentar
Michael Rugaard

@Majbritt Nielsen
"Når det er middelaldrende mænd der sidder på flæsket der alligevel ikke fornyer ret mget
Der ikke ret meget, der er mere pinligt end at middelaldrende mænd tror de er top of pop."

Jo der er: kvindelige debattører, der uden at ville det udstiller deres eget sexistiske univers.

Jesper Oersted, Nicholas Christian Langkjær Ipsen og Karin Elrød anbefalede denne kommentar

Hvordan er fordelingen mellem kvindelige og mandlige musikere i resten af samfundet, det må vel være et udtryk for hvad folk vil ha.
Ser man på musikkens kvalitet, burde der være 85% sorte musikere.

Nicholas Christian Langkjær Ipsen, Janus Agerbo, Nina Krebs og John Christensen anbefalede denne kommentar
Michael Rugaard

@Ole Hansen
"Hvordan er fordelingen mellem kvindelige og mandlige musikere i resten af samfundet, det må vel være et udtryk for hvad folk vil ha."
Njaa, eller hvad de vil yde i form af at bruge deres livskarriere på musik.

Kandidatlisten til venstre fortæller, hvad der er galt. Når man er nødt til at skrive 2013-navne på og uoplagtheder som Miley Cyrus, så viser det jo bare, at feltet er snævert. Har nogen tænkt sig, at Roskilde skulle hyre kvinder, blot fordi de var kvinder?

Nicholas Christian Langkjær Ipsen og Henrik Danstrup anbefalede denne kommentar
John Christensen

Roskilde startede før jeg selv blev "tør bag ørene".

Jeg har været der et par og tyve gange siden 1982 - en del år som frivillig i nullerne og tierne.
Roskilde rykker stadig - og begejstrer nye årgange såvel som gamle røvhuller, med musik for næsten enhver smag.

Man kan da udenproblemer "male sig selv op i krog", hvis man insistere på at at kunne foretgae en simpel optælling af kønnene i et kulturprogram - hvad tænker I egentlig på?

Fik en idé: For et par år siden så jeg Johan Olesen sammen med Katja K. blandt publikum til en koncert ved Orange-stage.

Næste gang invivtere Johan da bare Katja K. med - med lidt aototuner, og ganske lidt tøj - helst! Så er den ged barberet.
1 : 1

Den STØRSTE og mest autentiske koncert på Roskilde i 2013 var efter min mening, i øvrigt Marie Key på Arena Scenen.
Hærde brede mænd - stod og tudbrølede under den koncert. Havde også selv svært ved at holde tårekanalerne fri for vand.
Landet:...mit land det ligger ned og Uden forsvar........ ER Kunst og kultur når det for alvor rykker!!! (tjek selv Youtube!)

Skidt med antallet af mænd eller kvinder, blandt forsangere og trommeslagere. Så længe festivalen ikke favoriserer nogen åbenlyst (tør dine øjne her er en kiks!).

Johan Olsen fra Magtens korridor - kan da godt tage Katja K. med for at ændre regnskabet, men vil det rykke noget?
(Jeg så dem som publikum ved Orange Stage for et par år siden, så derfor fik jeg idéen)

Hvad er formålet med artiklens fokus egentlig?

Og her følger dagens ligestillingstal: M6 : K4
Vi har dog en livereporter på stedet, og vi følger udviklingen tæt........hmmmm!

God dag der ude

Nicholas Christian Langkjær Ipsen, morten Hansen, Morten Bonde og Peter Taitto anbefalede denne kommentar

Der er nu masser af interessante kvinder indenfor rock og pop, som snildt kan gøre sig bemærket på Roskildefestivallens mindre scener. "Desværre" er musikudbuddet i dag så varieret takket være nettet, at jeg har opgivet, at finde hoved og hale i det. Men til alt held er der Alex Nyborg Madsen, som altså ret tit præsenterer nogle nye, ukendte perler på P4 og en ganske pæn slat af dem er altså kvinder. Så måske skulle Alex Nyborg med i festivallens bookingteam. Jeg vil mene, at han er oplagt til den tjans. :)

Tillad mig at foreslå f.eks. Hannah Schneider, Nabia, Agnes Obel, Alouise... Derudover findes masser af andre talentfulde kvindelige musikere derude, som ville være oplagte på Roskilde og andre festivaler.

(Dette sagt med det forbehold at jeg ikke har sat mig ind i RF's program, så bær over hvis et af de nævnte acts allerede er på...)

Hvis man mener at der er for få kvinder på musikfestivaller er lösningen ligefor: Man arranger sin egen festival.
Roskildefestivallen er et arrangement der involverer en stor gruppe frivillige aktivister og gir et stort overskud til ungdomsaktiviteter i Roskilde. Lad dem bestemme over deres festival. Smög ärmerne op og arranger din egen. Når du har gjort det er par år og delt et par Mkr ud til frivilligt ungdomsarbejde kan du komme tilbage og fortälle resten af verden hvordan sagerne skal göres. I mellemtiden venligst spar os bestemmertanteriet, tak.

Morten Pedersen, Morten Bonde og Tommy Lindegaard anbefalede denne kommentar
Søren Johannesen

Vi tænker og handler som børn!
Da Roskilde startede i 1971 var ligestillingsdebatten på sit højdepunkt. Lige siden er ligestillingsproblemet blevet "løst" rent retorisk ved over årene at påstå at det blev bedre og bedre, uden dog at kunne føre konkret bevis for påstanden. I dag er påstanden endda at vi Har ligestilling, men Igen mangler beviserne! Mænd er drenge, som er børn ... Og drenge leger med drenge.

Siden 1971 er den stakkels festival blevet repeteret så mange gange at der INTET originalt er tilbage, hver årer en RINGERE kopi af året før. Roskilde Festivallen bibringer intet nyt, hvilket vi kan takke de frygtsomme og konservative mænd for. Det bedste der kunne ske for Festivallen ville være at man Brændte "drejebogen" for hvordan Festivallen skulle være, efter hver sæson og startede på en frisk året efter! Men det kommer aldrig til at Ske, dertil er vi for store Tøsedrenge.

Jeg gætter på at 2014 bliver sidste gang vi oplever Roskilde Festivallen, den har udstået sin levetid og må lade livet for at skabe plads noget nyt, så med mindre Festivallen i år regner væk i en naturkatastrofe, så er det altså sidste chance for at opleve de musikalske dinosaurer drenge .... afsted efter billetter

Anders Jensen

Hvordan kan det være at ligestilling ofte kommer til at handle om kvoter. Uden skelen til hvad formået med ligestlling er.

Havde kønskvoteringen været 50/50, havde ariklen jo bare handlet om etnisk ligestilling. Havde den også været i skabet, så hvorfor psykisk syge bliver holdt ude, for slet ikke at tale om musikere der er dværge, fra Fejø, blinde, sidder i kørestol o.s.v. o.s.v.

Så lad os vende den på hovedet. Hvilke kvindelige musikere er blevet holdt ude ? eller er kvinderne i virkeligheden ikke overrepræsenterede i forhold til top100 ?

Nicholas Christian Langkjær Ipsen, Morten Bonde og Peter Taitto anbefalede denne kommentar
Søren Johannesen

I virkeligheden er Roskilde F, denne debat, samt reaktionerne (de retorisk voldsomme), ganske symptomatisk for og et billede på hvordan Verden fungerer i dag. Vi vil Ikke på nogen måde acceptere at nogen angriber, det/den vi som person identificerer os med. Nogle går enda så langt at de ikke længere kan kende forskel på sig selv og dette andet objekt. Forsvar er overlevelse! Aggression slå Kritikken og kritikerne ihjel!

Vi har brug for at skabe balance mellem det mandlige og kvindelige aspekt i vores verden. Lige nu er vi i hænderne på en flok egoistiske og uintelligente drengerøve, som tror de er "the shit" ..... hvilket ikke kunne være længere fra sandheden ....

Hvis det ikke får en ende, så får vi en ende og det kommer til at gå snapt, som de siger i Sverige!
Men for Guds skyld tag ikke mit ord for det ..... åben øjnene.

Christina Rosendahl, David Zennaro og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Troels-Henrik Balslev Krag

til artiklen: er der nogen kvinder, der er holdt ude af bookernes telefonlister fordi de er kvinder? Hvis ja, så er der en historie.
Ellers ikke.
Til ligestillingsdebatten: havde der nu været flest kvinder, ville der være såkaldte feminister, der ville brokke sig over at de blev gjort til objekter på scenen.
Til RF, generelt: det er en succes, og folk valfarter dertil år efter år. Det er altså ikke blevet et ringere arrangement - bare noget andet og motivationerne hos festivalgængerne andre - og flere. Så ingen grund til bekymring der...

Marianne Mandoe

Lidt underligt at de ikke kunne finde plads (eller måske er det "råd") til kunstere som:
Pink
Alicia Keys
Adele
Crystal Castles
Rihanna
Lady Gaga
osvosvosv....
Det rent ud sagt VRIMLER med dem... altså uden for andegården.

Anders Sørensen

Marianne Mandoe, Rihanna var hovednavn på Roskilde sidste år. Crystal Castles spillede på Roskilde sidste år.

Du aner ikke, hvad du snakker om.

Marianne Mandoe

... så lad os se... fordi jeg ikke lige går op i Roskilde Festival (hvilket nok er meget naturligt da turen dertil er en mindre rejse på over 3000 km) og tilfældigvis kommer til at nævne TO navne der allerede har spillet der, så er jeg pr automatik en ignorant....

Fint nok.
Vi snakker så ikke om hvor mange gange rynke-røvene fra Rolling Stones har spillet der.
Roskilde har jo aldrig været bange for at gentage sig selv.

Men pointen var at der er så mange kvindelige kunstere at tage af at det næsten er uoverkommeligt at nævne nogen uden at fornærme andre.
Men lad os da fortsætte listen så du har lidt mere at sidde og føle dig overlegen over. Det KUNNE jo være jeg kom til at nævne en kvinde der rent faktisk har spillet på Roskilde, og kvindelige kunstere jan jo, åbenbart, kun tilstedes EN optræden der før de er helt ude af billedet.

Taylor Swift
Nicki Minaj
Katy Perry
Jennifer Lopez
Cheryl Cole
Shakira
Avril Lavigne
Gwen Stefani
Kelly Clarkson¨
Nelly Furtado
osv...

Anders Sørensen

Marianne, jeg siger såmænd bare, at du ikke aner, hvad du snakker om. Det indrømmer du så. Fint nok.

Jeg er ikke uenig i pointen om, at der kunne være flere kvindelige kunstnere på Roskilde.

Jeg er såmænd ikke uenig i problematikken omkring kønsfordeling. Du ved bare ikke, hvad du snakker om.

Casper Andersen

Marianne nu bliver jeg simpelthen også nødt til at deltage.

1. Nu er Roskilde Festival først og fremmest en "rock" festival og en festival der sætter musikalsk talent i højsædet. Alle de navne du vælger at nævne er enten stoppet med at lave musik, har ikke kommet med noget nyt indenfor det seneste stykke tid eller simpelthen ikke er oppe på kvalitets niveau. Jeg vil græde den dag RF booker Taylor Swift.
2. Alle de navne der bliver nævnt i selve indlægget har enten spillet på Roskilde før eller ville simpelthen ikke passe ind i Roskilde's repetoire.

Jeg synes hele diskussionen om hvorvidt Roskilde kun booker mandlige kunstnere er fuldstændig patetisk. Chefbookeren for Roskilde er for pokker kvinde! RF skal først og fremmest tænke på deres publikum og siden deres publikum ikke vil finde hverken Nicki Minaj, Miley Cyrus eller Taylor Swift interessant er der ingen grund til at kaste penge efter navne der koster det hvide ud af øjnene.

Jeg håber jeg kan tale på alles vegne når jeg siger at bruge penge på Stevie Wonder frem for Miley Cyrus er en no-brainer

morten Hansen, Ja And, Emil A., Martin Stanjiok og Flemming Madsen anbefalede denne kommentar
Casper Andersen

For lige at slutte af.
Musik er kunst. Musik burde ikke bedømmes på køn, race, seksuel orientering eller noget andet. Musik burde bedømmes ud fra om du kan lide at høre på det og om du kan lide budskabet det sælger.
Køn burde slet ikke være en del af debatten når det drejer sig om musik

Ralf Christensen

@Casper Andersen
Jeg er helt enig i at musik ikke burde bedømmes på køn, race etc. Problemet er at Roskilde netop begår en kønnet booking-politik, der overprioriterer mandekønnet.

Jesper Krüger

Der er ganske sikkert flere mænd end kvinder i de turnerende bands, RF normalt vil kunne vælge mellem til Roskilde-programmet. Men når Roskilde jo netop har taget teten på så mange andre områder, er det lidt ærgerligt, at de ikke også gør det hér. Og der er jo ikke noget naturligt eller gudgivet i, at der er flere mænd end kvinder at vælge mellem. Dét skyldes nok i lige så høj grad de testosteron-befængte øvelokaler, den ligeså befængte branche og traditionen for 'mande-bands'...

Når man imod køndiskussionen ifm. bookingen, så skal man lige huske på, at bookingen af årets program jo også i høj grad er afhængigt af hvilke artister, der turnerer, samt om man kan blive enige om pris og vilkår. Så programmet afspejler i forvejen en aktiv udvælgelse, der skyldes flere elementer. Der er ikke noget med, at programmet KUN kan ende på præcis dén måde, det ender i dag.
Hvorfor skulle man så ikke også kunne have et fokus på kønsproblematikken?

Ralf Christensen

@Casper Andersen
Og så er din kritik af min kvindeliste forfejlet.
1) Roskilde har masser af gange genbooket musikere, så det kan ikke diskvalificere forslagene.
2) Hvem er det, der ikke passer ind på Roskilde Festivalen på listen? Må jeg minde dig om at der er repræsentanter for country, electronica, hiphop, pop og rock på den liste – alle genrer som Roskilde repræsenterer.
3) Rihanna var sidste år et publikumsbrag. Selvfølgelig ville det samme publikum – eller dele af det – finde Miley Cyrus interessant. Hendes hit "Wrecking Ball" er i øvrigt allerede ved at blive en nyklassiker med sine stærke påvirkninger fra country – understreget af at country-mestrene i Dixie Chicks fortolkede på deres seneste turne.

Michael Kongstad Nielsen

Mon ikke cirka halvdelen af publikum på festivalen er kvinder? Så er man da nået et stykke af vejen.

Charlotte Jensen

Personligt synes jeg mere problemet ligger i bandbookernes uoriginalitet, hvilket jeg synes er blevet værre med årene. Eller måske er det bare deres hjemmesides dybt uoverskuelige namedroppingliste der gør overblikket enormt kaotisk. Jeg ved det ikke. Det er nok bare en smagssag.
Med det sagt; hvor blev de transkønnede kunstnere af? og de sorte og de røde og de gule og... ?

Vibeke Rasmussen

Med fare for også at blive beskyldt for ikke at vide, hvad jeg taler om, vil jeg godt føje Lorde til de allerede oplistede kvindelige musikere – og finder så ud af, at jeg ikke er alene, for på denne liste over "10 friske navne vi håber at se på Roskilde Festival", er hun nævnt som den første.

Listen er i øvrigt et godt eksempel på, hvordan man kan lave en ønskeliste med en jævn fordeling af mandlige og kvindelige kunstnere, uden, så vidt jeg kan se, bevidst at have tilstræbt ligestilling, men blot har lavet en liste ud fra præmissen 'Hvor ville det være fedt, hvis …':

http://soundvenue.com/musik/2014/03/10-friske-navne-vi-haber-at-se-pa-ro...

Michael Kongstad Nielsen

Booker og booker - på en måde booker publikum deres festival, og festivalerne booker dere publikum, og det hele foregår via reklamer og aviser som her Information, og bookmakerne booker også deres indsatser, alt efter hvor de tror, den største kommercielle gevinst ligger. Roskilde er favorit hos bookmakerne, fordi Roskilde er alment omfavnet af alle medier. Roskilde er blevet normcore.

Torben E. Lund

Helt ærligt: Hold nu op med at kræve kønskvotering under dække af ligestilling.
Der er jo sikkert andre områder af samfundets mange aktiviteter, hvor der tilsvarende kun er 15 % mænd.

@Ralf Christensen: Du skriver, at man overprioriteter mandekønnet, men jeg tror helt enkelt ikke på, at der finder nogen som helst kønsprioritering sted. Du har i hvert fald ikke bevis for det, og jeg kan ikke se, hvad der sandsynliggør det. En kønnet prioritering må netop betyde, at man tilvælger en artist alene på grund af køn. Ikke hvad udfaldet af en udvælgelsesproces tilfældigvis er blevet. Jeg tror helt enkelt ikke på, at man har prioriteret nogen, fordi de var mænd. Omvendt har jeg somme tider haft den mistanke, at en kvindes køn har medvirket stærkt til, at man har fundet hende interessant.
Vi taler om en rockkultur, der som mange andre ungdomssubkulturer er skabt af store drenge og unge mænd og hvor kvindelige udøvere altid har udgjort et mindretal. Hvis der er nogen, der må prioritere, så må det være den enkelte unge kvinde, som må vælge, om hun vil være den nye Joan As Police Woman, eller om hun hellere vil spille håndbold.

Toke Andersen

Utroligt hvad nogle mennesker kan få sig selv til at bruge energi på - Kønskvotient på Roskilde I fucking guder!!.
Der må være en flok retarderede idioter derude med alt, alt for meget fritid.

For mit eget vedkommende må jeg sige at kvinder fylder langt under 5 % i mit bibliotek - Nok tættere på 1%. Det er ikke af princip, jeg køber det musik jeg finder interessant, uden så meget som et eneste sekund at have overvejet kunstnerens køn, men jeg køber næsten aldrig musik spillet, komponeret eller produceret af kvinder.
Præcis hvorfor det er at så få kvinder laver musik jeg gider at høre på ved jeg ikke. Taget i betragtning hvor meget jeg normalt holder af kvinder, er dette misforhold bemærkelsesværdigt, men det kan naturligvis ikke løses ved kvotering.
Jeg skal indrømme en let miljøskade i mine tidlige teenageår hvor jeg forbandet af en tendens i bekendtskabskredsen blev udsat for enorme doser Joni Mitchell.
Som mange ved har Joni Mitchell lavet noget at det mest nedtursagtige og forfærdelige musik i menneskehedens historie og det sætter sig selvfølgelig i en ung man at blive udsat for sådan noget.

Men jeg elsker Fagget Faries, Jah Confetti, Oh Land, MIA mv. Electro, Dancehall, Reggae mv er genrer hvor kvinder ofte gør det rigtigt godt, måske fordi energien i genren ofte er mere rå. Men der er jo stadig total skufle-typer som fx Medina.
Summa sumarum:
Det er ikke et problem at der er færre kvindelige kunstnere på Roskilde end mandlige, da det vigtige er kvalitet i musikken.
Kønskvoter er opfundet af folk der hader kvinder - der findes næppe noget der mere målrettet undergraver respekten omkring kvinder end kønskvoter. Folk der mener anderledes bør søge professionel hjælp.

Ralf Christensen

@Toke Andersen @Torben E. Lund @Anders Jensen: Der står intet om kønskvoter i min artikel. Jeg plæderer blot for en bedre kønsbalance og en mere reflekteret bookingprocedure. Er det virkelig et fuldstændig forkasteligt ønske, når vi er nede på 15% kvinder?

Martin Stanjiok

@ Ralf Christensen

Jamen hvorfor, vil du gerne have en 'bedre kønsbalance'? Hvad er det helt nøjagtig der skal opnås ved det.
En mere 'reflekteret bookingprocedure'. Er det ikke det samme, som at sige, at festivallen skal tage med i overvejelserne hvilket køn kunstneren har og ikke kun hvilket produkt de leverer? Eller sagt på en anden måde, du ønsker at Roskilde Festival i sidste ende og rent praktisk skal gå på kompromis med den musikalske profil og kvaliteten af deres produkt i 'kønsbalancens' tegn?

Der er intet forkasteligt i, at ønske flere kvindelige kunstnere på RF. Men så skal det være på baggrund af deres musik og ikke deres køn, og det er her du og flere andre går går galt i byen. De mænd der spiller på RF, er heller ikke valgt fordi de er mænd. Det kan du vide dig ganske sikker på.

Sidst men ikke mindst. Miley Cyrus passer bestemt ikke ind på RF. På samme måde som Justin Bieber heller ikke gør det. Det er en fejlvurdering af format.

Ralf Christensen

@Martin Stanjiok Med en bedre kønsbalance vil jeg opnå en bedre kønsbalance – og dermed større mangfoldighed og flere forskellige bud på kvalitet (denne umuligt subjektive størrelse).
Det ville medføre at de gik på kompromis med musikalsk profil og kvalitet, siger du!? De hylder mangfoldigheden på ALLE andre måder i deres program. Og kvaliteten kan kun gå op, hvis Roskilde skruer NED for bookning på baggrund af køn. For det er det, de gør nu. Til fordel for mændene. Ved at sige at de ikke booker på baggrund af køn underkender du de enorme vanemæssigheder, der findes omkring at mænd er bedre end kvinder til musik. Læs bare kommentarerne under den her artikel.
Det er meningsløst kunstnerisk at sammenligne Miley Cyrus med Justin Bieber. Sorry. "Wrecking Ball" kommer til at stå som en klassiker. Tro mig. Og så er det mindre vigtigt at hun ikke selv har skrevet den. Sådan er popmusik nu engang. Og hendes fremførsel af den er fremragende.

Martin Stanjiok

@ Ralf Christensen

Roskilde Festival booker ikke på baggrund af køn. Det har de mig bekendt aldrig nogensinde gjort. At det overvejende er mænd der optræder på RF, er et resultat af, at det fortrinsvis er mænd der bevæger sig i de bands/genre som festivallen ønsker at præsentere. Så enkelt tror jeg egentlig det kan siges. Havde festivallen en profil der var væsentlig mere pop-orienteret og danse-minded, jamen så var det ganske givet med omvendt fortegn.

Hvorfor der så ikke er flere kvinder i eksempelvis rockmusik, og om det i så fald er mændendes skyld, bliver en lidt langhåret diskussion. Og uanset hvad man måtte mene og synes i den sag, så er det altså ikke Roskilde Festival's opgave at udligne det forhold. Orange Scene, eller de andre scener for den sags skyld, skal ikke gøres til skueplads for en kønspolitisk problemstilling der, ret beset, intet har med Roskilde Festival at gøre - og derfor heller ikke bør være noget man kan kritisere dem for, ikke at forholde sig til.

Det er også meningsløst kunstnerisk, at sammenligne Rihanna og Justin Timberlake. Men det er overvejende det samme segment de henvender sig til. Derfor var den tidligere sammenligning også relevant. Klassiker eller ej, det er ikke Miley Cyrus' publikum der kommer på Roskilde Festival. Derfor passer hun ikke ind.

Anders Jensen

@Ralf C.
Det er korrekt, at du ikke har nævnt ordet kønskvoter artiklen. Jeg tolkede den bare som om du gerne ville have flere kvinder på RF, ved at lade køn være en faktor der spillede ind på lige fod m. f.eks. kvalitet, nyskabelse, aktualitet m.v.

Jeg påpeger blot, at 15% vel er ganske repræsentativt ud fra den beregningsmetode du selv bruger, hvis man ser på top 100. Hvorfor det så er sådan er en helt anden diskussion.

Hvis du medregnede korsangere og dansere vil andelen af kvinder sikkert være højere, men bliver programmet bedre af den grund ?

Bottomline. Når jeg bruger musik, vælger jeg ud fra mange parametre. Bl.a. selve musikken, men jeg kan også købe, hvis teksten siger mig noget, eller hvis coveret af en eller anden grund fanger mig. Man skal turde lade sig overraske.

Men een ting er sikkert. Jeg skeler ikke til køn. Jeg har aldrig valgt nogen til eller fra pga deres køn - eller mangel på samme. Har du ?

Toke Andersen

@Ralf Christensen
Jeg tænker at du beder om objektive kriterier for kvalitet i musik, fordi fraværet heraf understøtter din tese.
Altså; hvis der ikke findes objektive kvalitetskriterier(og det gør der ikke!), hvordan vil vi så forklare den skæve kønsbalance som andet end forfordeling og hvorfor så ikke indføre kvoter eller bare en politik der søger bedre balance ?
Det er en fin pointe. Jeg er grundlæggende enig og bestemt ikke modstander af bedre kønsbalance, hverken på RF, i danske bestyrelseslokaler eller på sygeplejestudiet.
Jeg opponerer dog mod en tendens i tiden der problematiserer disse ubalancer samt søger at opnå ligestilling gennem kvoter men glemmer de bagvedliggende mønstre, årsager og præferencer.

I relation til denne debat ville det derfor være interessant med lidt tal om fordeling af mandlige og kvindelige musikere i markedet generelt samt et forsøg på at udlede årsagerne hertil.

Jeg har selv spillet musik det meste af mit liv, både akustisk og elektro og har observeret en markant overvægt af mænd de steder hvor vi har lejet øvelokale, container, spillet gigs mv.
Måske der bare er færre kvindelige musikere i det hele taget ? Og måske dette kan forklares med de sædvanlige biologiske og kulturelle faktorer ?

Søren Rehhoff

@ Toke Andersen

"Som mange ved har Joni Mitchell lavet noget at det mest nedtursagtige og forfærdelige musik i menneskehedens historie og det sætter sig selvfølgelig i en ung man at blive udsat for sådan noget."

Joni Mitchell er da et stjerneeksempel på, at der findes ligeså store og betydelige kvindelige musikere som mandlige ditto. Men hun er lidt af en ballademager. Her giver hun den som "Trouble Man" sammen Clint Eastwoods søn, Marvin Gaye er med i ånden.

http://www.youtube.com/watch?v=aLFwyFNVdws

Ralf Christensen

@David Wedgee: Dokumentationen ligger i optællingen af mandlige og kvindelige artister på årets festival. Jeg tror ikke at tilvalget af mænd foregår bevidst, men ubevidst – funderet i gamle magthierarkier og traditioner. Herunder finder man også den fasttømrede holdning at det er mænd, der har drevet og skabt det hele. Det er simpelthen ikke hele historien, selvom det da er en stor del af den. Men mange kvinder er også blevet skrevet ud af populærhistorien. Først i de sidste 10-15 år er vi begyndt at opdage kvindelige elektroniske pionerer, der har været i gang siden 50’erne/60’erne: Delia Derbyshire, Daphne Oram, Ruth White, Else Marie Pade. Og kender du elguitaristen og sangeren Sister Rosetta Sharpe? Hun var en inspirationskilde for Little Richard, Jerry Lee Lewis, Elvis Presley og Johnny Cash, og hendes 1944-hitudgave af “Strange Things Happening Every Day” regnes for at være en vigtig prototype for rock’n’roll.
Historien skrives af magthaverne, og de var uantastet mænd op til sent i 60’erne. Og det er stadig mænd, der har magten de fleste steder i samfundet.

Ralf Christensen

@Toke Andersen: Ja, vi skal snakke om de bagvedliggende mekanismer, og det er Roskilde Festival selvfølgelig bare et afsæt for. Men den er også en del af de bagvedliggende mekanismer er også Roskilde, da de forbilleder, som de udstyrer folk med også er dannende for ny kultur. Jeg tror ikke på at tale om biologiske faktorer, jeg opfatter det ikke som frugtbart. Men de kulturelle faktorer spiller givetvis en enorm rolle.

Ralf Christensen

@Anders Jensen: Jeg mener at vi foretager vores valg på grund af et væld af faktorer, herunder også køn. Så jo jeg tror jeg har valgt musik fra og til på baggrund af køn. Helt ubevidst. Det er netop min pointe, at Roskilde bør arbejde med en bevidstgørelse af hvad der påvirker deres valg, og der mener jeg lige nu at køn er det mest iøjnefaldende.
Jeg har i så vidt omfang som muligt medregnet korsangere i optællingen.
For to år siden dokumenterede rapporten "Kønsbalancen i Rytmisk Musik" at der var en fordeling på 20/80 over en bred kam – fra musikforeninger over branche til presse. Kvotienten er formentlig blevet bedre siden. Så Roskilde halter altså bagefter selv laveste fællesnævner. Og det kritiserer jeg, ikke mindst fordi festivalen selv insisterer på et så aktivistisk sindelag på så mange områder. De taler om holdningskampagner og om at spejle samfundet og sætte fokus på problemstillinger, som de tror på, at vi kan ændre i fællesskab. Og der finder jeg det forstemmende at musikbookningen er så kønsligt ensidig.

Sider