Læsetid: 9 min.

’Den kultur de flygtede fra kommer til at dominere bydelen’

Det vakte opsigt, da Københavns kultur- og fritidsborgmester, Carl Christian Ebbesen (DF), for nylig kritiserede et nyt multikulturelt madmarked for at fortrænge de sidste rester af dansk kultur fra Nørrebro og Nordvest. Information tog borgmesteren med på byvandring og en snak om pølsevogne, monokultur og tolerance
Borgmester Carl Christian Ebbesen (nr. to fra højre) taler med Hakim og Siham Alili, der sælger nødder, oliven og tørret frugt i weekenden. Til daglig er de henholdsvis mekanikerelev og lærerstuderende, men i weekenderne driver de boden, på Nørrebro. Deres kunder har indtil videre primært været etniske danskere

Borgmester Carl Christian Ebbesen (nr. to fra højre) taler med Hakim og Siham Alili, der sælger nødder, oliven og tørret frugt i weekenden. Til daglig er de henholdsvis mekanikerelev og lærerstuderende, men i weekenderne driver de boden, på Nørrebro. Deres kunder har indtil videre primært været etniske danskere

Michael Bothager

27. juni 2014

På denne søndag formiddag viser den danske sommer sig fra sin mere lunefulde side, så Københavns kultur- og fritidsborgmester, Carl Christian Ebbesen (DF), bærer en solid blå Suzuki-jakke over sit jakkesæt.

Borgmesteren er motorcykelentusiast, men i dag har han dog ladet kværnen blive hjemme i villaen i Vanløse og er taget til Nørrebro Station på grænsen mellem Nørrebro og Nordvest, hvor Information har inviteret ham på byvandring.

Anledningen er borgmesterens harske kritik af det ny multikulturelle weekend-madmarked City Torvet på Lyngsies Plads ved Nørrebro Station. Det ny marked, som i første omgang giver plads til 20 boder med fødevarer fra Danmark og resten af verden, betyder nemlig, at den lokale café, der har udeservering på Lyngsies Plads på sigt skal rykke sin servering af smørrebrød og fadøl til en mindre del af pladsen.

Det fik borgmesteren til at kritisere det nye madmarked i lokalavisen.

»Nørrebro har ikke brug for en ny basar, som trænger dansk kultur yderligere i baggrunden. Bydelen er i forvejen ved at udvikle sig til en by i byen, hvor den ikkevestlige kultur dominerer,« skrev han i lokalavisen. Foran den lokale 7-Eleven-kiosk tænder borgmesteren dagens første cigaret, mens hans uddyber sin kritik:

»Lyngsies Plads var det eneste sted, der var friholdt for alt det multikulturelle, der er rykket ind i området, og som i virkeligheden bare er et udtryk for, at det traditionelle danske udtryk bliver fortrængt. Her har man en plads, hvor man kan sidde og få et stykke smørrebrød og en fadøl. Men nej, kommunen skulle straks ind og fjerne den sidste rest af et frirum, hvor man kunne nyde solen og ikke spekulere så meget på, at man bor et sted med rigtig mange folk fra forskellige lande. Og det reagerede jeg på,« forklarer Carl Christian Ebbesen, mens vi kigger over på pladsen.

Et par uger efter åbningsdagen er det nye weekendmarked langtfra oppe i gear. Faktisk rummer pladsen i dag kun et enkelt forblæst telt ved siden af de mange caféborde.

I den standhaftige stand sælger ægteparret Hakim og Siham Alili nødder, oliven og tørret frugt fra Tyrkiet, Israel, Jordan, Marokko og Grækenland. Til daglig er de henholdsvis mekanikerelev og lærerstuderende, og i weekenderne driver de boden, hvis kundegrundlag indtil videre primært har været etniske danskere. Ægteparret er overbevist om, at det ny marked vil blive en succes:

»I går var vi kun pølsevognen og os, men sidste weekend var der boder, der solgte grøntsager, is og shawarma. Det her er bare en start, men folk skal lige have blod på tanden,« siger Siham Alili. Hun har godt læst Carl Christian Ebbesens kritik, men er ikke enig:

»Jeg synes, markedet er et godt projekt. Der skal ske noget på Nørrebro. Pladsen er som før, den er bare blevet tilført nogle boder, og folk sidder stadig og drikker fadøl,« siger Siham Alili. Hun undrer sig over, at kulturborgmesteren kan kritisere markedet, inden han har besøgt det.

»Jamen, sidste weekend var jeg til folkemøde på Bornholm, og weekenden før var jeg på motorcykeltur i Tyskland,« forklarer borgmesteren, inden vi går videre til et nærliggende loppemarked.

Tolerance

Den civiløkonomuddannede Carl Christian Ebbesen voksede op på en gård i Grølsted i Midtjylland. Da han i 1997 flyttede til København for at arbejde på Christiansborg, boede han først i en lejlighed klos op ad det hedengangne Ungdomshus på Jagtvej 69.

Kort tid efter skiftede han adresse til først en lejlighed og senere en villa i det mere rolige Vanløse, hvor han siden har boet med sin familie.

Siden partiets stiftelse i 1995 har Carl Christian Ebbesen været med i Dansk Folkepartis hovedbestyrelse, ligesom han i en årrække var landsformand for Dansk Folkepartis Ungdom.

Da røgen lagde sig efter kommunalvalget for et halvt år siden, stod Ebbesen tilbage som den første DF’er nogensinde med nøglerne til et borgmesterkontor. Kultur- og fritidsborgmesteren er flere gange blevet portrætteret som en pragmatisk politisk samarbejdspartner, og som en person, der tilhører Dansk Folkepartis mere moderate fløj.

»Jeg er selv et åbent og tolerant menneske og mener, at der skal være plads til alle. Men når jeg slår ned på visse ting, så er det jo fordi, de udtrykker intolerance. Når et flertal i Borgerrepræsentationen for eksempel giver lov til at opføre et monument for holdninger, som at homoseksualitet er en sygdom, skal man slå ned på det,« siger han med henvisning til den nys åbnede moské på Rovsingsgade.

Samtidig er Carl Christian Ebbesen træt af den dæmonisering, han ofte oplever følger med, når han kritiserer indvandringen.

»Jeg oplever meget ofte, at folk, der siger de er tolerante, i virkeligheden er meget intolerante over for det danske,« forklarer han, mens vi går rundt i det tætpakkede loppemarked, hvor folk fra alverdens lande sælger alt fra udtrådte sko til ridsede computerskærme.

Borgmesteren leder efter en højttalerkasse, for Roskilde Festivalen nærmer sig, og den teknikglade borgmester har lovet at hjælpe sin søn med at bygge et mobilanlæg, der kan spille høj musik i hans lejr på teltpladsen.

– Det meste af min familie og jeg selv bor på Nørrebro og i Nordvest – ingen af os kan rigtig genkende den her følelse af at være fortrængt af indvandrerkultur. Er det virkelig et så stort problem?

»Ja, det er det efterhånden blevet på Nørrebro, for der er ingen tvivl om, at det traditionelt danske er i mindretal i dag. Og lige så snart, at noget er ved at blive fortrængt og i mindretal, så er der jo nogen, der skal sige, at man ikke fra politisk sige bør skubbe det helt væk. Man bør hellere kæmpe for at friholde nogle områder fra at blive plastret til med boder fra alle mulige lande,« siger Carl Christian Ebbesen.

Positivt bidrag

Vi er nået et stykke op ad Frederikssundsvej og stopper ved grønthandleren Bazar al-Hulo.

»Området kunne jo være det her spændende sted, hvor der er masser af specialbutikker, men det er efterhånden ikke længere. Nu er der flest shawarma-barer og pizzeriaer, og det spændende liv og forskelligheden er forsvundet. Der er efterhånden kun én monokultur tilbage, og det er ikke den danske,« siger Carl Christian Ebbesen. Der var engang, hvor de eksotiske butikker bidrog til at gøre området mere spændende.

»Mange af gæstearbejderne, som vi inviterede herop i 1960’erne, startede jo deres egne forretninger, da oliekrisen ramte. Og det var et positivt bidrag til København på det tidspunkt, for det skabte variation i bybilledet.«

– Hvornår var det så, det blev problematisk?

»Jo men, nu kommer vi for eksempel forbi kebab og pizza her,« siger Carl Christian Ebbesen og peger på en af Frederikssundsvejs utallige grillbarer:

»Det er da fint nok, hvis der var et enkelt eller to steder, hvor man kunne få den slags. Men det fylder stort set det hele. Vi har brug for en variation. Det er derfor, at vi som politikere ikke skal presse på for et multietnisk madmarked, hvor man vil sælge den slags varer, der allerede er her i forvejen.«

– Nørrebro Handelsforening tager afstand fra dine udmeldinger. De mener, at det ikke kan være politikernes rolle at beslutte, om folk skal spise smørrebrød eller kebab?

»Det er jeg enig i. Det er jo kunderne, der skal bestemme, hvad der skal sælges på Nørrebro. Men det er politikernes opgave at skabe nogle forudsætninger for butikkerne. Og der synes jeg, at lukningen af Nørrebrogade for biltrafik er et eksempel på noget, der er gået ud over butikkerne. Fordi mange kunder ikke kan komme i bil og købe ind.«

Helt speciel

Carl Christian Ebbesen tilføjer, at København netop for tredje gang er blevet kåret til verdens bedste by af det anerkendte internationale livsstilsmagasin Monocle. »København er noget specielt i forhold til andre storbyer, hvor man i langt højere grad bare accepterer, at indvandrere kan udfolde deres egen kultur og leve deres eget liv, uden at de skal integreres ind i samfundet. Vi er nødt til alle sammen at tale sammen og møde hinanden, så indvandrere kan lære om demokrati og kvinderettigheder, og at det er ok at være homoseksuel osv.«

– Men kan indvandrernes præg på København ikke også være en af grundene til, at den fremhæves internationalt? Byer som New York er jo værdsat for kvarterer som Little Italy og Chinatown?

»Jamen den slags ønsker jeg ikke i København. Det egner sig ikke til byen, men det risikerer at komme, hvis man fra politisk side bliver ved med at fremme det.«

– Er du ikke bange for, at dine udtalelser opfattes som eksludererende af borgere med anden etnisk baggrund?

»Nej, tag nu et eksempel som Mjølnerparken. Det er jo et område, der har fået lov at stå til. Der har været et flertal af folk uden arbejde og folk med ikke-dansk baggrund, og de har stille og roligt opbygget et lokalsamfund, hvor de holder sig meget for sig selv. Det er en voksende tendens, men det betyder jo ikke, at der ikke kan være områder med god integration. Vi er jo som københavnere ekstremt tolerante, og det er jo godt, og det skal vi blive ved med. Men hvis vi ikke hele tiden interagerer med folk, så kan vi ikke sætte ind og slå ned, når intolerancen stikker sit hoved frem. Og det kan vi ikke, hvis folk får lov at opbygge monokulturer.«

Det vigtigste, vi som samfund kan gøre, er at skaffe folk i uddannelse og arbejde og at stå fast på, at København grundlæggende er dansk, påpeger borgmesteren.

»Jeg er bekymret for, at det i stedet bliver den kultur, de flygtede fra, som kommer til at dominere bydelen. Skal man have en positiv byudvikling, skal man lade være med at tro, at multikultur nødvendigvis bedre, end det man havde i forvejen. Det tror jeg ikke på. Og det irriterer mig, når politikere i tolerancens navn altid giver folk med anden etnisk baggrund forrang, så det er dér, pengene flyder hen, når der skal uddeles tilskud.

– Og det synes du er sket for meget?

»Ja, det har jeg set alt for meget af. Og jeg også set, at det sjældent virker, som man tror, det vil.«

– Men tænker du på nogen konkrete eksempler?

»Ja, for eksempel, da man lukkede Nørrebrogade for biltrafik. Det blev hverken spændende eller smart, det blev det stik modsatte,« siger Carl Christian Ebbesen.

Vi passerer en pølsevogn, der er strategisk placeret mellem en Døgnnetto og en Fakta.

»Pølsevognen er jo en dansk institution, men den er lidt på retur. Men det gør så også, at flere og flere af dem satser på kvalitet – og det har jeg bestemt ikke noget imod. En pølsevogn kan jo noget i forhold til 7-Eleven, hvor man bare langer standardpølser over disken. I pølsevognen kan man få mange forskellige varianter, selv om en del af dem sikkert er inspireret fra andre lande. Det kan jeg ikke udelukke,« siger Carl Christian Ebbesen, inden vi ankommer til turens sidste stop, Café Fuglereden.

Kunden bestemmer

På det helt traditionelle værtshus støtter man primært den lokale Brønshøj Boldklub og FCK. I baren står to tatoverede mænd og får sig en formiddagsøl og en smøg. Baren er ejet af to brødre med kurdisk baggrund.

»Vores kunder er mest etniske danskere. Om dagen kommer her mest ældre stamkunder, og om aftenen er det de unge mennesker fra lokalområdet,« forklarer bartenderen til borgmesteren.

»Jeg må herind og drikke en øl en dag,« svarer Carl Christian Ebbesen.

»Det fede ved et værtshus er, at stemningen altid er helt afslappet. Man kan sidde og tale på kryds og tværs, paraderne er nede, og alle er lige, uanset hvor man kommer fra, og hvem man er. Værtshusene er så også lidt på retur, og det hænger nok sammen med, at færre og færre ryger. Men et værtshus er jo også en kommerciel virksomhed, og det skal man jo ikke lave til museum. Det er jo kunderne, der bestemmer.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ole Falstoft

'Jeg er selv et åbent og tolerant menneske' Nej! Kære Ebbesen det er du ikke. Du er et eksemplar af den efterhånden typiske selvfede dansker der omtaler sig som tolerant, men er fremmedhader på den 'hyggelige' danske facon: 'Vi kan godt lide de fremmede bare de er lige som os '
Det er trist at København har en kulturborgmester der fremkommer med så tåbelige synspunkter
om 'danske kultur' uden han er i stand til at definere hvad det er han snakker om og hvorfor han gør det og hvad hans ærinde er.
Danske kultur? Det er åbenbart italienske pizzarestauranter, spanske tapabarere og amerikanske burgerkæder, der snart fylder hele billedet.
Ud med de lokale beboeres selvforvaltning og ind med de udenlandske kæderestauranter. Det er dansk!
Manden er en nar - er der ikke nogen der kan tage den borgmesterkæde af ham?

Christel Gruner-Olesen, Anker Nielsen, Tino Rozzo, Rikke Nielsen, Ernst Petersen, Carsten Mortensen, Tue Romanow, Peter Taitto, Mette Hansen, Morten Lind, Hans Larsen, Nanna Wulff M., Gert Romme, Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Aaen, Rune Petersen, Rasmus Kongshøj, Niels Mosbak, lars abildgaard, Sune Olsen, Flemming Nielsen, Jan Kønig og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Flemming Nielsen

Manden er jo blæst i hovedet, sammen med Dansk Fup grænsebomme tror de, udviklingen kan stoppes.

Jens Jørn Pedersen

At hænge ved sin kultur!

Jeg har længe undret mig over, at mennesker flygter fra noget, som de er bange for og ikke kan holde ud. Så kommer de til et land, som de ønsker. Straks begynder de at ændre de nye land til det, de kommer fra.

Det er næsten det samme som at foelske sig i en med en bestemt personlighed, hvorefter man straks forsøger at ændre vedkommende til noget andet.

ER DET MENNESKETS IBOENDE NATUR?

Preben Haagensen, Lis Jeppesen og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar
Lars Bo Jensen

Jens Jørn jeg tror ikke at flygtninge er flygtet fordi de ikke kunne lide maden.

Nora Syrénqvist, Christel Gruner-Olesen, Malan Helge, Olaf Tehrani, Jens Illum, Steffen Gliese, Rikke Nielsen, David Zennaro, Hans Paulin, Herdis Weins, Per Torbensen, Leif Høybye, Malthe Harvald, Jens Andersen, Morten Lind, Hans Larsen, Lise Lotte Rahbek, Ane Karoline Bak Foged, Karsten Aaen, Rune Petersen, lars abildgaard og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Ebbesen bliver fremstillet som en mand, der er utroligt dum i den her artikel.

Som om han slet ikke er taget på byvandring i NV for at opleve kulturen, men kun er taget med for at få spalteplads. Som om han konstant modsiger sig selv, når han snakker om mangfoldighed og tolerance. Ja, det er sågar som om han nægter at indse, at os beboere faktisk er glade for en god kebab, og at vi ikke savner bilerne på brogaden.

Men det må naturligvis være en fejl. Manden kører på motorcykel i Tyskland i weekenden og hjælper sin søn med at bygge en vogn til Roskilde. Han må må være en god mand. En god mand, der kun brænder for at skabe den bedst mulige kultur i København. Ellers ville han jo ikke være borgmester...

Simone Bærentzen, Steffen Gliese, Mette Hansen, Jens Andersen og Niels Mosbak anbefalede denne kommentar
Anders Feder

Jens Jørn Pedersen: Du tænker tydeligvis på de danske emigranter der i 1800- og 1900-tallet indvaderede USA med deres grisekultur og skabte ghettoer som Elk Horn og Solvang. Hvorfor skal vi skamme os over det, Jens Jørn Pedersen?

Simone Bærentzen, Steffen Gliese, Ernst Petersen, Mette Hansen, Morten Lind og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Lars R. Hansen

Flemming, kan den så påvirkes i den ene eller anden retning? Eller er vi dømt til at blive en mellemøstlig filial?

Ellers er jeg enig i borgmesterens kritik er ringe formuleret og sært rettet mod bybillede eller byrummet, der selvfølgelig tager udtryk efter beboerne. Med arabiske beboere får man nu engang arabiske bydele.

Lars R. Hansen

Anders, kan du finde kvalitative forskelle på de danske ghettoer i Amerika og så de arabiske i Europa til eksempel? Eller overstiger det dine evner?

Morten Vesterbro-Hansen

Vi skal bare se at få åbnet grænserne på vid gab. Med lidt held så kan vi opnå de paradisiske tilstande man ser i lande som Syrien og Somalia, hvor alle lever i fredeligt harmoni med hinanden.

Vi må væk fra den racistiske insisteren på, at danske værdier skal bibeholdes.

Og Anders Fogh er ond.

Jørn Boye, Jens Cini, René Pedersen og Jesper Bjørk anbefalede denne kommentar
Niels Mosbak

Jeg tror næppe man kan "flygte fra sin kultur" - den har man vist med sig hvor man end bor - man kan flygte fra mange andre ting, men næppe sin kultur, hvis man har én.

Apropos 3monumenter hvor man opfatter homoseksualitet som en sygdom, tja, hvis imamen, undskyld den tidligere sognepræst i Seem, Søren Krarups påstand om at "homoseksuelle er handicappede" smitter af på Kirken i Seem, så må vi hellere få lukket den - eller noget...

Men Kulturborgmesteren får da lidt gratis PR - efter Simon Spies opskrift - hellere dårlig omtale end slet ingen...

Christel Gruner-Olesen, Thomas Borghus, Ernst Petersen, Carsten Mortensen, Tue Romanow, Claus Madsen, Leif Høybye, Morten Lind, Lars Dahl, Hans Larsen, lars abildgaard, Rune Petersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

Dansk kultur, det er åbenbart 7-11 og McDonalds. Der kan man bare se.

Gu' er der da for mange lusede pizza- og kebab-bikser rundt omkring i de danske byer, men det er ikke noget problem fordi det er indvandrere, der driver dem. Problemet er at det er det samme de sælger. Tænk hvis man kunne få andet end pizza og friture, de gange hvor man ikke gad lave mad.

Et andet problem for bybilledet er den sindssyge overrepræsentation af (dame-)tøjforretninger. Om det er dansk eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på, men det er da ensformigt at gågaderne efterhånden er blevet til én lang parade af tøjstativer. Det ville være mere spændende, hvis der kom nogle andre slags forretninger også.

Historien her er et typisk eksempel på hvordan Dansk Folkeparti tager en reel bekymring eller et reelt problem op - i dette tilfælde det ensformige butiksliv - og giver indvandrerne eller EU skylden. Og her hopper kæden af for dem. De danske bykerner er ikke kedelige fordi der er kommet indvandrere. De er kedelige fordi der kun findes en tre-fire forskellige slags butikker.

På samme måde forholder det sig med resten af partiets politik. Tit er de nogen af de eneste etablerede politikere, der tager et reelt problem op, men oftest er de konkrete forslag fuldstændigt forbi skiven, netop fordi alting skal presses ned i kassen "rigtigt danske danskere mod hele verden".

Jørn Sonny Chabert, Simone Bærentzen, Philip B. Johnsen, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen, David Zennaro, Ernst Petersen, Carsten Mortensen, Morten Balling, Leif Høybye, Morten Lind, Lars Dahl, lars abildgaard, Nanna Wulff M., Benjamin Bach og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Jens Harder Vingaard Larsen

Hvem flygter fra en kultur? Man flygter vel fra en krig, forfoelgelse eller fattigdom. Sgu da ikke fra maden,toejet og musikken. Alle indvandrerer i DK er homofobe og taesker deres kvinder? Det virker naesten som om journalisten goer grin med den stakkels borgmester for hans usammenhaengende udtalelser, ved bare at nedskrive dem. Hvis DF ikke havde saa meget magt var det til at grine af...

Ernst Petersen, Herdis Weins, Morten Lind, lars abildgaard, Rasmus Kongshøj, Karsten Aaen og Niels Mosbak anbefalede denne kommentar
Anders Feder

Lasse Johansen: Kan du, Lasse Johansen, eller er det for svært for dig at henholde dig til virkeligheden?

fra starten har man været stupid nok til at lade kommunerne fordele flygtninge/indvandrere på baggrund af økonomi, hvilket helt forudsigeligt har givet ghettoer, eller i det mindste gjort at man klumpede sig sammen, da der ikke var andre muligheder, de skulle med det samme have været fordelt, så havde meget ballade været undgået og så skulle de have haft deres moskeer med hjælp fra staten, så de kunne føle sig velkomne. Og til de, der ikke måtte være enige, kan jeg kun sige at der er et bemærkelsesværdigt sammenfald mellem jeres mening om flygtningenes rettigheder til deres egen kultur og religion og jeres falden-på-halen over det tyske mindretal og jeres kvide over de samfund, hvor man ikke tillader kristne at have kirker.

Steffen Gliese, Ernst Petersen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Nic Pedersen

"at København netop for tredje gang er blevet kåret til verdens bedste by af det anerkendte internationale livsstilsmagasin Monocle."

Kun danskere kan sgu tage den slags alvorligt i muligvis unik kombination af storhedsvanvid + mindreværdskompleks = dyrt betalt middelmådighed.

Og der taler den gode DFer her desværre nok for et endog meget bredt spektrum af danskere!

Christel Gruner-Olesen, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen, Per Torbensen, Rasmus Kongshøj og Lars R. Hansen anbefalede denne kommentar
Lars R. Hansen

Og den med handicappet og homoer, så rettede bemærkningen sig mod forplantning, hvor partnere bestående af to eller flere mænd eller to eller flere kvinder unægteligt er noget handicappet på forplantningsområdet.

Levi Jahnsen

Jeg bor selv på Nørrebro, og kan ikke kende bydelen mere for bare kameler. Multi kulti er der ikke meget af.

Preben Haagensen, Lis Jeppesen, Per Torbensen og Anders Feder anbefalede denne kommentar

Jeg undrer mig over, at man tale om, at nogen er "flygtet fra sin kultur". Det er vel ikke kulturen, man flygter fra.

Men det er faktisk den omtalte kultur, der beriger Danmark med sine spændende kulinariske råvarer.

Når vi er i Danmark, bliver vi altid forbavset over de rigtig dårlige danske råvarer. Svinekød og oksekød helt uden smag. Pølse, hamburgerryg og skinke der kun smager af salt. Smagløs fisk formentlig fra fiskefarme. Tomater, agurker og andre grønsager, der kun smager af vand. Ja selv danskernes foretrukne, kartoflerne, er det lykkedes af fremstille med en helt "neutral smag".

Men det er måske den danske kultur, som Carl Christian Ebbesen (DF) ønsker, alene skal dominere i Danmark. Gud fader bevar os for en tom og ensidig indstilling.

Christel Gruner-Olesen, Simone Bærentzen, Ernst Petersen, Jens Andersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Karsten Aaen

"Den civiløkonomuddannede Carl Christian Ebbesen voksede op på en gård i Grølsted i Midtjylland. Da han i 1997 flyttede til København for at arbejde på Christiansborg, boede han først i en lejlighed klos op ad det hedengangne Ungdomshus på Jagtvej 69."

Er det ikke gået op for denne C.C. Ebbesen at det er ham, der indvandrer! til Nørrebro og Kjøbenhawn. Og derfor må tilpasse sig de lokale skikke og blive integreret i byen. Ellers kan han tage hjem til Grødholt, undskyld, Grøsted, kan han!

Hvad med den katolske kirke C.C. Ebbesen, hvornår har du udtalt dig kritisk om dem? og deres holdninger til abort, seksuelt misnbrug af børn eller homoseksuelle. Og i den samme uge (sådan cirka) da stormoskeen blev indviet, ja, der var der altså et interview med Kozon, den katolske biskop i Danmark. Og han mente at det da var helt i orden at den katolske kirke i Brasilien havde ekskommunikeret (udstødt) en 9-årige pige og hendes mor. Forbrydelsen: den 9-årige havde fået en abort.

Og mon C.C. Ebbesen og DF var da Pave Johannes Paul II i en bog for 12-14 år siden fastslog at det at mennesket leger gud selv, fører direkte til nazisternes gaskamre og Stalins Rusland, altså det totalitære samfund. Ingen steder. Tværtimod mener Søren Krarup, Jesper Langballe mm. og mv. stort set det samme som Pave Johannes Paul II. Sola scriptura hedder det hos Luther. Og hos Søren Krarup og Jesper Langballe m.fl ja så skal det forstås bogstaveligt!

Og læg så mærke til at Pia Kjærsgaard i dette link bruger en religiøs argumentation for at ægteskabet er mellem en mand og en kvinde www.danskfolkeparti.dk/Pia_Kj%C3%A6rsgaards_ugebrev_Homoseksuelle_kirke-...

Christel Gruner-Olesen, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen, Thomas Borghus, Søren Bro, Ernst Petersen, Carsten Mortensen og Tue Romanow anbefalede denne kommentar
Lars R. Hansen

Sådanne har jeg ikke, Anders. Jeg har kulturelt betinget præferencer, hvilket jeg accepterer andre også har.

Men syret nok, at min tolkning af at du valgte ikke at svare ender i den beskyldning, det ganske sigende.

Igen. Jeg kunne godt tænke mig, at den journalist, der havde lavet det her 'portræt' eller hvad det er, at den journalist havde arbejdet lidt med stoffet og skrevet en artikel om et eller andet i stedet for denne tendentiøse opremsning af løsrevne sætninger.
Det er lidt ligesom når en helt uøvet amatørkunstner' pladrer maling ud over et lærred, og 'lader sjælen råde' - altså tilfældighederne.
Vil journalisten sige noget om Dansk Folkeparti, så burde han gøre det. Hvis journalisten vil fortælle noget om borgmesterens politik, så burde han gøre det.
Mange på interesse, mangel på research - båret af en helt helt utålelig selvpromoverende skidtvigtighed er hvad journalisten fremviser med sine insinuationer og hentydninger.
Hvorfor? Der synes da ikke være stof til nogen spindoktor i denne Svend Johannesen, vel?

Jørn Petersen

Det svært at være tryg ved den adfærd vi ofte ser og hører om, som den stakkels bager der må lukke fordi han havde en holdning ( de meget tydelige religiøse tildækninger i et moderne samfund. ) til dem. Det vel rimeligt at undre sig over hvad man vil i et samfund og en kultur som på alle parametre, tænker religion som oldtid.

Det kommer nemt til at virke som om at kritik eller undren er svært for dem at acceptere uden at de går i spåner.

Man kan ikke lade være med at tænke på hvilke verbale tilbagetog mange debattører vil have når en eller anden stakkel får sin hånd hugget af for rapserirer på Nørrebro.

Jørn Boye, Preben Haagensen og Lis Jeppesen anbefalede denne kommentar
Jens Andersen

I forbindelse med Kulturborgmesterens første indlæg i Nørrebro/Nordvest Bladet skrev jeg følgende svar, som desværre ikke blev bragt i avisen. Men nu er det her:
___________________________________________

Markeder og madboder er ikke udansk

Københavns Kultur- og Fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen opponerer her i avisen mod, at der oprettes en markedsplads på Lyngsies Plads, da en sådan vil være 'udansk'.
Det vil formentlig komme bag på mange borgere i dette land, at det skulle være udansk at holde marked, og en tur rundt i byen på en hvilken som helst lørdag vil da også afsløre, at loppemarkeder, kræmmermarkeder, udeserveringer, sommerfester og deslige er endog meget dansk, da det er noget, danskerne sætter stor pris på og gerne benytter sig af. At der sælges mad og varer på byens torve er heller ikke på nogen måde udansk, hvilket pladsernes historiske navne afslører: Kultorvet, Fisketorvet, Halmtorvet, Kvægtorvet, Æggetorvet osv.
Borgmesteren beklager, at udefrakommende spisevaner fortrænger dansk madkultur, og at det skulle have baggrund i en modstand mod integration fra tilflytternes side. Men her går borgmesteren galt i byen. Dansk madkultur er truet af, at danskere hellere vil have spaghetti med kødsovs, pizza og burgere, end de vil have grød, kål og fisk. Det er ikke noget, man kan klandre andre end danskerne selv for.
Ifølge Kultur(!)borgmesteren vil multikultur medføre monokultur, da den såkaldte 'ikke-vestlige kultur' vil dominere. Men dette er i bedste fald en fejlopfattelse. 'Ikke-vestlig kultur' er ikke noget, der findes i virkeligheden. Kinesere, somaliere, tyrkere og chilenere har ikke en fælles kultur – og de har langt fra en fælles madkultur. Men Lyngsies Plads vil give plads til dem alle, og der vil selvfølgelig også være plads til grød, kål og fisk, så danskerne også kan spise dansk mad. Hvis de da vil have det.

Jens Andersen
Cand. mag., Tværkulturelle Studier
2400 København NV

Nora Syrénqvist, Christel Gruner-Olesen, Simone Bærentzen, Rasmus Kongshøj, Lars Dahl, Steffen Gliese, Rikke Nielsen, Ernst Petersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

vi kan gå lidt udenom al racismediskussionen:
Jeg vil mene at den 7-eleven butik ved siden af pølsevognen er en større trussel imod danskheden end boderne med tørret frugt.
Og at han skal hjælpe sin søn med at lave en højtalerkasse og spille drønhøj musik på roskildefestivalen - ja det er da bedre end at han gør det hjemme i baghaven - men det er også et fænomen der er importeret fra usa, hvor høj musik primært bliver fremført som livsstil af boombox- og bilstereofabrikanterne, og hvor disse spenderer millioner på at modgå ethvert lokalpolitisk forsøg på at indføre begrænsninger på hvor højt man må spille.
blot to eksempler på hvordan amerikansk kulturel og økonomisk imperialisme invaderer danmark og det generer ham overhovedet ikke, selv om de nok mere end noget andet har bidraget til destruktionen af de stråtækte nærsamfund han foregiver at forsvare.

Bjarne Bisgaard Jensen, Rikke Nielsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
odd bjertnes

En pølsevogn kan jo noget i forhold til 7-Eleven ... ,« siger Carl Christian Ebbesen -
og stride strømme af debattører der er synes at det er da for dumt.
Jeg skal overlade overvejelser det sidste til den frie tanke, men blot undre mig over at intervieweren ikke borede lidt mere lige dér. Kunne det have bragt facitlisten i fare ? Ikke at jeg tror det sådan set er en bevidst kalkule fra intervieweren. bare - at hænge fast i sin kultur/logik måske ?

Anders Feder

Lasse Johansen: Det er ikke sigende for noget som helst. Syret at du tror at det er bare fordi du skriver at det er det.

Morten Balling

Hæhæ...

Måske er min ambition om at blive enevældig kejser for planeten ikke så gak som jeg troede, hvis CC "Pølse er godt" Ebbesen kan blive borgmester.

Hvis man skal give manden lidt krede, er det rart at se at han ikke ligesom flertallet af den danske befolkning tror at kultur er det samme som kunst. Men så stopper kreden vist også ;)

Lars Bo Jensen

odd bjertnes. "En pølsevogn kan jo noget i forhold til 7-Eleven ... ,« siger Carl Christian Ebbesen -
og stride strømme af debattører der er synes at det er da for dumt."

Det er der ingen debattører der har skrevet at det var dumt, men digt du bare en holdning ingen har givet udtryk for og så argumenter imod den.

Lasse Damgaard

- Han er selv Jysk immigrant, som vi jo ved har udraderet den oprindelig københavner.

Hvorfor flytter Carl Christian Ebbesen ikke til Nørrebro og hjælper den hård trængte danske lokal kultur ?
Han kunne jo købe en pølsevogn og stille sig op på Kebabstarsse, Måske med en god dansk oksebørge i kalkunsvøb med det hele.

Frans Kristian Randlev Mikkelsen

Det er ikke Dansk Folkeparti og en masse intolerante danskere, der er imod multikultur - det er Islam, der er imod multikultur. Ja, egentlig er den imod al kultur. Den vil gøre alt og alle til Allahs robot.
Den dag danskerne kan "få lov" til at kritisere og karikere Islam, ligeså meget de vil, og den dag Danmark beskytter de halv-muslimer og eks-muslimer, der selv vil bestemme over deres liv, imod realmuslimernes utålelige tvang, så kan man med sindsro betragte selv nok så mange bazarer og tørklæder på Nørrebro. Men så længe danskerne lader deres åndsfrihed kue af frygt for muslimers hysterisk-voldelige reaktioner OG imaginerede reaktioner, så må man græmme sig over de ydre tegn på muslimernes breden sig i danske bydele.
Hovedproblemet er stadig, at muslimerne hersker over den danske mands ret til at gifte sig med en muslimsk kvinde og samtidig bevare sin religionsfrihed. Det er simpelthen en apartheid-støvle på vores nakke og på de muslimske kvinders nakke. UFFF - ryst den dog af!

Jørn Boye, Preben Haagensen, René Pedersen og Lis Jeppesen anbefalede denne kommentar
Morten Balling

Faktisk kan jeg ikke huske at have fået så godt et grin over politik, siden Fodermester Poulsgaard. Og et godt grin skal man jo ikke kimse af, for at bruge et godt gammelt dansk udtryk. Selvom ordet kimse egentlig stammer fra Norge, hvis vi skal være helt fluekneppeagtige. Ser man historisk på den danske kultur, er det virkeligt svært at finde noget som vi ikke har adopteret fra udlandet, men lad nu det ligge...

Morten Balling

@Kristian Randlev

Jeg går ud fra at du ikke er medlem af den danske folkekirke.

Har er lige et par "gode" citater fra den bibel, som ligger i samtlige danske kirker:

Mosebog 23,2 Ingen, der har fået sine testikler knust eller sit lem skåret af, har adgang til Herrens forsamling.

3 Mosebog 26,29 I skal æde kødet af jeres egne sønner og døtre.

3 Mosebog 21,9 Hvis en præstedatter vanærer sig ved at bedrive hor, er det sin far, hun vanærer. Hun skal brændes.

Osv.

For dem som har lyst til at vide lidt mere om den religion vores kultur bygger på kan jeg anbefale:

http://www.biblen.info

Også kaldet "Biblen for Ateister". Siden er ret sjov, hvis man keder sig :)

René Pedersen

"Skal man have en positiv byudvikling, skal man lade være med at tro, at multikultur nødvendigvis bedre, end det man havde i forvejen. Det tror jeg ikke på." og andre fornuftige betragtninger - manden var værd at stemme på, hvis det ikke var fordi jeg boede udenfor København

Preben Haagensen

Morten Balling, du kan godt spare dig citaterne fra Det Gamle Testamente. Kirken og kristendommen er ikke bygget på Det Gamle Testamente, men på Jesus Kristus, og ikke på en bog, som Luther sagde et skrift har kun værdi "ob sie Christum treibt" og dine citater har intet at gøre med Kirken eller kristendom. Med Islam er det anderledes, det er en politisk religion, der stræber efter at indføre sharia, den dag de får flertallet i Danmark, som den danske Imam Pedersen sagde, det kan ikke være anderledes, det står i Koranen, utro kvinder skal stenes og tyve skal have hånden hugget af, sådan bliver det når vi muslimer får flertallet.

odd bjertnes

Lars Bo .... jo, der er faktisk debattører der har givet udtryk for at Ebbesens udtalelser i artiklen er kategorisk og uspecificeret dumme.
Det skulle være mig fjernt at benægte at jeg tog fat i et meget lille - sikkert i fråden overset - udsnit af hvad der er mange der synes er dumt. Og jeg kender udmærket følelsen af at politikere siger det ringere end man selv kunne have gjort - også her.
Men opmærksomheden omkring at multinational kulturalitet konvergerer mod ensartet, og når monopol-kulturen er stadfæstet naturligvis dyr, discount af ALT - er for lav.
Rasmus Kongshøj var der i øvrigt (som så ofte) før mig i tråden med ca. samme, ... men ok.: uden stikpille til sarte elskere af multinationskultur eller spørgsmålstegn ved intervieweren.

Carsten Hansen

Denne tråd handler ret beset ikke ikke om religiøs fanatisme, om koranen eller biblen.
Men uanset så er religiøse fanatikere ikke værd at forsvare.
Så hvorfor denne evindelige debat om hvorvidt fanatiske muslimer mon er værre end fanatiske kristne ?.

De er lige tossede hver især.

Det store problem er dog den store ghettodannelse der forgår, ikke alene i Danmark men overalt i Europa.
85-90 af alle indvandrere med muslimsk baggrund er ikke at betragte som fanatikere eller integration-uvillige, men desværre samler der sig en af ovenstående i særlige områder i de europæiske storbyer, hvor hjemlandet sprog og kultur/religion dyrkes langt mere end interessen for det nye lands sprog og kultur.
Jeg ser ghettodannelse som den største hindring for integration; Desværre betyder dette at det store flertal af integrationsvillige bliver slået over samme kam.

Men angsten for at slå alle over en kam skal ikke afholde os fra at italesætte de store problemer der vitterlig eksisterer i forbindelse med disse ghettoer.

Jørn Sonny Chabert, Lars Dahl og ellen nielsen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Denne tråd handler ret beset ikke ikke om religiøs fanatisme, om koranen eller biblen.
Men uanset så er religiøse fanatikere ikke værd at forsvare.
Så hvorfor denne evindelige debat om hvorvidt fanatiske muslimer mon er værre end fanatiske kristne ?.

De er lige tossede hver især.

Det store problem er dog den store ghettodannelse der forgår, ikke alene i Danmark men overalt i Europa.
85-90 af alle indvandrere med muslimsk baggrund er ikke at betragte som fanatikere eller integration-uvillige, men desværre samler der sig en af ovenstående i særlige områder i de europæiske storbyer, hvor hjemlandet sprog og kultur/religion dyrkes langt mere end interessen for det nye lands sprog og kultur.
Jeg ser ghettodannelse som den største hindring for integration; Desværre betyder dette at det store flertal af integrationsvillige bliver slået over samme kam.

Men angsten for at slå alle over en kam skal ikke afholde os fra at italesætte de store problemer der vitterlig eksisterer i forbindelse med disse ghettoer.

Frans Kristian Randlev Mikkelsen

Morten Balling - Den der anklage skal du jo rette mod Overrabbineren, ikke mod mig. Han står jo også sammen med Islam om at skære forhuden af drenge den dag i dag.
"Loven" er som det "uægte" barn, Nåden som det "ægte" barn, siger Paulus noget i retning af.
Men rigtigt gættet, at jeg ikke er medlem af Folkekirken - mere. Pga. dens homovielser har jeg meldt mig ud. Og det er tragikomisk, at kulturborgmesteren og nuværende dansk mainstream netop vælger at angribe muslimerne for en af de forholdsvis få ting, de har forstået rigtigt: kønnet er ikke beregnet til at gnubbe op ad det selv. Ligeså lidt som et søm er beregnet til at slå i et andet søm.

Karsten Aaen

Vi behøver da ikke engang gå til Det Gamle Testamente. Vi kan da også gå til det nye:
"Efeserne 5,22 I hustruer under jeres mænd som under Herren;
Efeserne 5,23 for en mand er sin hustrus hoved, ligesom Kristus er kirkens hoved og sit legemes frelser.
Efeserne 5,24 Ligesom kirken underordner sig under Kristus, sådan skal også I hustruer underordne jer under jeres mænd i alt."

Eller lidt mere:
"Ligeså skal I hustruer underordne jer under jeres mænd, for at de af mændene, der er ulydige mod ordet, kan blive vundet uden ord gennem deres hustruers livsførelse,
1 Peter 3,2 når de får syn for jeres rene, gudfrygtige liv.
1 Peter 3,3 Jeres skønhed skal ikke være i det ydre, såsom flettet hår, guldsmykker eller smukke klæder,
1 Peter 3,4 men i hjertet, det skjulte menneske, med en sagtmodig og stille ånds uforgængelige skønhed, som er meget værd i Guds øjne.
1 Peter 3,5 For det var sådan, de hellige kvinder, der håbede på Gud, i sin tid smykkede sig, idet de underordnede sig under deres mænd;
1 Peter 3,6 således bøjede Sara sig for Abraham og kaldte ham herre, og når I gør det gode og ikke frygter nogen trussel, er I blevet hendes børn."

Og lige en til:
"Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud.
1 Korinth. 11,4 Enhver mand, der beder eller taler profetisk med noget på hovedet, bringer skam over sit hoved.
1 Korinth. 11,5 Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun kunne lige så godt have raget håret af."

kilde: http://www.biblen.info/Bibelen-kvinder.htm

Og så lige den sidste:
"skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger.
1 Korinth. 14,35 Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden."

Om jeg forstår hvordan nogle kan se ghetto-dannelser som en hindring for integration. Netop det at bo sammen med ligesindende og være tryg ved det er jo netop en af betingelserne, en af forudsætningerne, for at blive integreret ind i det danske samfund. For så tør man lidt mere og lidt mere og mere hver dag eller måske hver uge eller måned. Vi bliver nødt til at indse og erkende at integration altså tager den tid det tager.....Og at det er en proces som til stadighed pågår og må pågå...

Herdis Weins

Kulturborgmesteren er et fjols.
Man flygter ikke fra sit sprog, sine vaner, den musik og litteratur, de film m.v. , man er vokset op. Man flygter fra økonomisk elendighed og håbløshed, krig, politisk undertrykkelse og geografiske benspænd.
Hvorfor f..... er det yndigt, når amerikanere med dansk baggrund i Elk Horn USA - hvor danskerne klumpede sig sammen og delvis stadigt gør - holder fast i at spise medister og æbleskiver, mens de på dansk synger "Hils fra mig derhjemme", mens det er Danmarks undergang, at folk med udenlandsk baggrund i DK holder fast i kebab og baklava??????????????????????

Christel Gruner-Olesen, Rikke Nielsen, lars abildgaard, Flemming Madsen, Morten Balling og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Karsten

Min anbefaling af Carstens kommentar gik mest på det religiøse, men jeg er tilbøjelig til også at give ham ret i det med ghettoerne.

Jeg har nævnt ham før, men Ernest Becker har en ret god forklaring på hvorfor kulturer (med tilhørende religion) har svært ved at enes. Kort sagt er det noget skidt, når der kommer en og siger at "Idéen med et liv efter døden og cool nok, du tror bare på den forkerte bog".

Jeg studsede også for nyligt over at menneskets hjerne syntes at være kodet til at være racistisk. Viser man os et ansigt med en anden hudfarve går vores amygdala (del af hjernen som bla. står for agtpågivenhed) amok. Det sjove er at hvis man viser os hele mennesket i en sammenhæng, så de får en personlighed vi kan forholde os til, slapper amygdalaen helt af igen, ligemeget hvad farve ansigtet har.

Pointen er at det tager tid og hårdt arbejde hvis man vil blande kulturer, men det kan snildt lade sig gøre. Vi skal bare lære hinanden at kende, og acceptere at vi er forskellige. Med tiden lærer muslimer sikkert at værdsætte en Karl Stegger i skinkevest, og den blege DF'er lærer at sætte pris på hummus, couscous mm. :)

Sider