Interview
Læsetid: 2 min.

’Drop selerne og bog-fetichismen’

Udviklingen af bogmarkedet vil tvinge kedelige forfattere til at stramme op og åbne for en mindre konservativ opfattelse af litteraturen, mener forfatter Kaspar Colling Nielsen
Kultur
30. juli 2014

Hvad bidrager digitaliseringen med?

»Jeg hører ikke til det bog-feticherende folkefærd. E-bogen opvejer ved, at den er virkelig praktisk. Bogen bliver mere tilgængelig og sikkert billigere, og derfor bliver det nemmere at eksperimentere med, hvad man læser. Der er nogle, der kritiserer Mofibo (streamingtjeneste for e-bøger, red.) for, at man kun læser de første 40 sider, dvs. den litteratur, der overlever, er oftest den, der virker fra side ét. Men det kan være, at det kommer til at betyde, at der er nogle forfattere, der skal stramme lidt op omkring deres dramaturgi. Og hvis det er rigtigt, at folk kommer til at læse mindre, så må man jo også se det som en udfordring for forfatterne og redaktørerne. Så må man jo skrive noget, der i hvert fald er moderat underholdende de første fem sider. Og det er jo ikke så slemt.«

– Kommer digitaliseringen til at have en konsekvens for litteraturen som kunstværk?

»I lang tid har der været en opfattelse af, at der er ’rigtig’ litteratur, og så er der krimier. Den opfattelse har jeg altid syntes var forkert. Der har været en opfattelse af, at litteraturen var noget meget fint noget, noget man slet ikke kunne pille ved, fordi det var jo et kunstværk. Men forfattere er jo bare nogle folk, der prøver at finde på røverhistorier. Bogbranchen kunne godt tåle at blive lidt mindre lukket om sig selv. Litteraturen mister selvfølgelig noget, når den bliver digitaliseret, ligesom man mistede coveret på LP’erne. Men jeg har det generelt lidt svært med den tendens, der handler om, at man skal ses med en bog i hånden og gå med seler, mens man læser den. Jeg synes, det er konservativt, også i deres kunstneropfattelse.«

– Der er nogle, der mener, at bogen og litteraturen er i krise, hvad mener du om det?

»Jeg synes, det er afgørende, hvordan forretningsmodellen bliver for den nye udvikling. Men når det er sagt, så synes jeg ikke, at litteraturen er i krise. De mange medier, vi har i dag, gør, at vi hele tiden skriver. Det skrevne ord har aldrig været mere levende, end det er i dag. Det kan godt være, at man ikke har lange brevkorrespondancer mellem elskende, men det har man så bare på nogle nye måder. Jeg synes, det er fantastisk, at man på et øjeblik kan hente verdenslitteratur ned på sin telefon eller tablet. Her kan man snakke om, at kunsten bevæger sig og lever.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her