Læsetid: 8 min.

Ny nordisk begejstring for amerikansk junkfood

Hverken fødevareministeren eller de stærkeste ramsløg kan holde den amerikanske fødevareimperialisme stangen. McDonald’s storsælger, og til efteråret kommer Stabucks og Dunkin’ Donuts for alvor til landet. Hvorfor er vi så vilde med de amerikanske brands?
Trods års snak om ny nordisk mad og sunde, lokale råvarer i supermarkedet, sælger McDonald’s stadig flere burgere, mens andre amerikanske kæder gør deres indtog i Danmark. Såvel tv-serier som vores privatøkonomi er årsagen til, at vi er så glade for de amerikanske brands, siger branchen og forskere

iBureauet

12. august 2014

Kaffen mangler americanoens karakteristiske creme på toppen. Til gengæld er den lunken. Det er torsdag aften i Københavns Lufthavn, og i kaffebaren Starbucks langer en uniformeret og uinteresseret barista forskellige eksotiske kaffevarianter over disken til de ventende. Der er ingen autenticitet, ingen glæde og ingen god kaffeoplevelse forbundet med at købe en americano til 34 kroner hos Starbucks. Men den er amerikansk, og snart må man ikke nøjes med lufthavnen og udvalgte storcentre landet over, hvis man vil have sin kaffe fra Starbucks: Til efteråret åbner en butik på Rådhuspladsen.

Ligeledes gør Dunkin’ Donuts og butikker, der sælger den klassiske amerikanske frozen yogurt, deres entre på handelsgader landet over. Ja, selv på Nørrebrogade mellem grødbarer og økologiske sandwicher kan man få en omgang nedkølet yoghurt med brownies og M&M’s. Noget tyder på, at det nye nordiske køkkens sejrsgang er udført på en betragteligt tyndere line, end man umiddelbart skulle tro. Eller at det måske bare er eliten, der har danset, mens den brede befolkning har kigget den anden vej.

Men hvad skyldes amerikanske kæders succes i Danmark? Er det efterkrigstidens fetichdyrkelse af det økonomisk succesfulde USA, der lever videre i nye generationer, eller er det et spørgsmål om, at vi stadig gerne vil spise junk og ikke kun jordskokker – uanset hvad Claus Meyer og Thomas Rode siger?

Flere rodfrugter

Selv om vi holder konferencer i udlandet om nordiske råvarer og modtager michelinstjerner på stribe, er vi fortsat delt op i et sundhedsmæssigt a- og b-hold forklarer seniorrådgiver og kostvaneforsker ved DTU Sisse Fagt.

»Den nye nordiske mad er noget, der i høj grad bliver italesat af kokke og ildsjæle, og det er stadig lidt en elitær sag. Det er næppe kommet ud til hr. og fru Danmark. Dem med kort uddannelse spiser stadig mere usundt end dem med lang uddannelse.«

Der er dog ifølge Sisse Fagt generelt set en tiltagende bevidsthed om sundhed i befolkningen, og den seneste kostvaneundersøgelse fra 2008 og noget så simpelt som butikkernes udbud af kål og rodfrugter viser da også, at vi spiser sundere og har adgang til flere nordiske afgrøder året rundt. Derfor er der også en grænse for, hvad man faktisk kan slippe afsted med at lancere i Danmark.

iBureauet/Mia Mottelson

»Enhver trend starter altid med at være noget nyt og måske fremmedartet og dermed spændende. Men der er ikke nogen, der løfter et øjenbryn, hvis der åbner en ny burgerkæde, medmindre den har et helt epokegørende anderledes koncept, og jeg tror ikke, at en fødevarekæde, der ikke støtter den igangværende sundhedstrend, i det lange løb har nogen gang på det danske marked. Der kommer hele tiden nye aktører på markedet, men oftest tager en ny aktør markedsandele fra en gammel aktør, snarere end den nye aktør får befolkningen til radikalt at tage nye vaner til sig,« siger Sisse Fagt.

Burger til folket

Denne sundhedstrend betyder dog ikke, at danskere samtidig er begyndt at lægge burgere og fritter på hylden. Tværtimod har McDonald’s åbnet fire nye restauranter og øget sin omsætning med 10 pct. i 2013. Og godt nok lancerede burgerkæden i 00’erne salater, men det er stadig de fedtede burgere, nuggets og fritter, der er kernesortimentet. For nylig introducerede McDonald’s et morgenmadstilbud, der ud over den klassiske amerikanske morgenmad med en McMuffin, Hash Browns eller bacon og æg, også findes i en dansk variant med havregrød. Men det er de amerikanske produkter, de danske forbrugere vil have, forklarer kommunikationsdirektør hos McDonald’s Stine Green Paulsen. McDonald’s succes er ifølge hende en kombination af god mad, et gennemført koncept og en rimelig pris.

»Prisen er vigtig. Rigtig mange har ikke råd til at gå på de restauranter, der lancerer den nye nordiske mad med fokus på lokale råvarer. Det er meget et hovedstadsfænomen, men McDonald’s er for alle danskere.«

Et andet aspekt er, at McDonald’s’ koncept ganske enkelt passer godt med den måde, danskerne lever på, mener Stine Green Paulsen.

»Vi vil gerne have et hurtigt måltid, når vi er på farten. Vi vil spise et sted, hvor der er hyggeligt, og hvor både børn og voksne kan lide maden. Man ved, hvad man får.«

Stine Green Paulsen forklarer, at 50 pct. af alle gæsterne på McDonald’s ved, hvad de vil bestille, allerede inden de træder ind ad døren hos McDonald’s. Det er med andre ord den universelle appel, en Big Mac har, kombineret med produkter målrettet lokal efterspørgsel – i dansk sammenhæng nøglehulsmærkede wraps og burgere – der gør, at McDonald’s stadig giver nye nordiske køkkener baghjul.

Kaffekultur

Tilbage på Starbucks i lufthavnen ryger den halvkolde kaffe ud. At kaffe er blevet en identitetsmarkør er ingen hemmelighed, hverken for kultursociologer eller dem, der indtager den flydende koffein. I det senmoderne samfund ved man godt, at der er forskel på at drikke fem-seks kopper god jordemoderkaffe for at holde sig vågen gennem en lang arbejdsdag og på at drikke en espresso om morgenen og en cortado om eftermiddagen for nydelsens skyld. Man ved også, at én ting er fødevarer og smagsløg. Noget andet er brand. Efter en ungdom med automatkaffe var det en øjenåbner for en ung gymnasieelev at komme på en Starbucks i London, hvor kaffen ikke bare var kaffe. Den var et aktivt tilvalg knyttet til en kultur, hvor det at kunne henslænge sig under Starbucksparaplyen signalerede dedikation og kvalitetsbevidsthed. Kaffe var ikke bare kaffe, men også et brand. Og brand er en effektiv kvalitetsmarkør, der signalerer konsistens, kvalitet og ikke mindst tidløshed i en verden, hvor der altid er et nyere og bedre tilbud. Eller som den amerikanske elektronikgigant Philips’ daværende chefdesigner Stefano Marzano formulerede det omkring årtusindeskiftet:

»Samfundet ændrer sig i sagens natur konstant. Folk kommer, og folk går. For at sørge for kontinuitet på trods af alle disse ændringer, etablerer de fleste brandfællesskaber et sæt værdier, der giver mulighed for at bevare en fornemmelse af evighed og kontinuitet selv om de mennesker, der udtrykker disse værdier, konstant skifter.«

The American way

Man får ud over sin kaffe og sin donut også et element af produkt, der rejser sig over sin egen tid og f.eks. peger tilbage på efterkrigstiden, hvor amerikanske kulturprodukter for alvor vandt indpas i Danmark.

»USA kom til at stå for det materielt gode liv, og dette gode liv blev forbundet med samlebånd og Ford-biler, men også rummelige boliger, fyldte køleskabe og solbrændte ansigter med hvide tænder. Dette ideal blev også knyttet til konkrete varer, som kom til at symbolisere det gode liv,« forklarer lektor i historie ved Syddansk Universitet Nils Arne Sørensen, der leder forskningsprojektet Amerikansk på Dansk.

Amerikaniseringen af dansk kultur kan ifølge Nils Arne Sørensen spores helt tilbage til slutningen af 1800-tallet, men kom især i to bølger efter Anden Verdenskrig. Først umiddelbart efter krigen, hvor produkter som hotdogs, hamburgers, cornflakes, grillmad og tyggegummi gjorde deres indtog i Danmark og samtidig blev kopieret intenst i danske produkter som Yankie Bar, DANDY tyggegummi og Jolly Cola. Den anden bølge ramte i 80’erne, hvor særligt McDonald’s-brandet ikke kun var udtryk for en burgerkæde på dansk jord, men på godt og ondt et symbol på USA og amerikaniseringen, forklarer Nils Arne Sørensen.

En del af forklaringen på, at selv Nørrebrogade er blevet tæmmet af amerikanske kæder, er dog også helt økonomisk lavpraktisk, siger Nils Arne Sørensen.

»Fremmarchen og succesen skal også forklares med forretningsmodellen. Franchisemodellen gør det let at ekspandere med begrænset risiko set fra moderselskabets perspektiv.«

Samtidig lever vi fortsat i en verden, hvor den amerikanske kultur er meget dominerende, og hvor vi konstant udsættes for amerikanske referencer, forklarer Nils Arne Sørensen. Behovet for frossen yoghurt med frugt og chokolade er med andre ord ikke opstået helt ud af det blå.

»Den rolle, som Hollywoodfilm spillede i forbindelse med product placement er i vid udstrækning overtaget af amerikanske tv-serier de sidste 25 år. I serier fra Beverly Hills over Friends og til How I Met Your Mother er variationer af de amerikanske brands hele tiden til stede.«

Autenticitet er noget, vi enes om

Men når det umiddelbart fremstår paradoksalt, at amerikanske brands kan sejre i en by, der virker mest optaget af autenticitet og lokalproduktion, skyldes det ifølge sociologen Ulla Holm, at autenticitet er en social kategori og ikke noget, der findes objektivt ude i virkeligheden. Vi bliver enige om at tilskrive bestemte produkter og fremgangsmåder autenticitet, og derfor kan vi også hurtigt blive enige om at afklæde disse ting auraen og i stedet iklæde andre produkter den.

»Det, vi har forbundet med autenticitet – local food, local proces og urban farming – kommer jo faktisk fra USA. Det er på vestkysten og New York, man har opfundet det, og det er her, man gør det mest radikalt.«

Men der kan ifølge Ulla Holm også iagttages ændringer i attituden mod USA.

»Amerikansk kultur er ikke længere så tabubelagt, som det har været i mange år, hvilket bl.a. kan skyldes den her tv-seriebølge, der er med til at åbne for andre felter, f.eks. gastronomien.«

Og den amerikanske gastronomi er blevet stedmoderligt behandlet i Danmark, mener Ulla Holm.

»Det paradoksale er, at fastfood er et enormt innovativt og kreativt gastronomisk felt. Men den bliver ikke taget seriøst i Danmark i samme omfang, som den f.eks. gør i amerikansk presse, hvor man anmelder og omtaler nye produkter.«

I stedet sidder man fast i en opfattelse af f.eks. McDonald’s som et symbol på den globale kulturimperialisme og homogenisering. Men ifølge Ulla Holm hører der mere til historien.

»McDonald’s er enormt kulturelt sensitiv. I Japan har man lige lanceret Tofu McNugget, og man forsøger at tilpasse sig lokale fødevarekulturer og smagsløg over hele verden.«

Men det handler også om, at vi grundlæggende ikke forstår, hvilken betydning brandet har i amerikansk sammenhæng, mener Ulla Holm.

»Brands er gode til at skabe hjemlighed og tryghed. Måske forstår man det ikke rigtigt, før man har kørt en hel dag i USA og set neonskiltet og det her velkendte sted. Der er en eksistentiel tryghed i de her brands. USA er et kæmpe land, hvor man hele tiden er omgivet af fremmede, og så er det rart at komme hjem til en oase i produktjunglen.«

På Rådhuspladsen åbner Starbucks til efteråret. I lufthavnen ligger der stadig en halv kop kaffe i skraldespanden. Den smager bare ikke godt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Ulla Holm..?
Var det ikke hende den tidligere skrbent på herværende Den Mindst Ringe, som gik ind for amerikansk kæde-fastfood og imod økologi, og vist da op til flere gange fik kommantatorsporet til at se rødt?
Joh, det var da vist - http://www.information.dk/311289

Hun er vel også en slags ekspert..

Claus Høeg, Tino Rozzo, Morten Pedersen, Lars Knudsen, Torben Nielsen, Filo Butcher, Gert Romme, Finn Bendixen, Michael Kongstad Nielsen, Anne Eriksen, Torsten Jacobsen, Rune Petersen, lars abildgaard, Torben Arendal, Niels Mosbak og Anders Feder anbefalede denne kommentar

I Kina er de gode til at kopiere. Der findes lokale kinesiske udgaver af Starbucks kaffebarer med navnet StarFucks.

Og det er ikke engang løgn.

Claus Jensen, Filo Butcher, Anne Eriksen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Ulla Holm, var det ikke hende, der kaldte NOMA fascistisk?

Hvis en veneration for gode danske råvarer er udtryk for Blut und Boden, er det vel logisk at anbefale amerikansk junkfood.

morten Hansen, David Zennaro, Finn Bendixen, Steffen Gliese, Torsten Jacobsen, Rune Petersen, lars abildgaard, Anne Eriksen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Det er nemt, billigt, hurtigt og smager godt - og så er det rasende usundt...
Det behøver heller ikke at være Meyer - hvorfor kan det ikke bare være sund mad? Det ved de fleste alligevel godt hvad er.
Men det tager lidt mere tid at lave.
Men efter at være fordret med amerikanske serier og udsendelser i mange årtier, er det blevet et brand at være "smart" og sproget følger efter.
Vi har altid efterabet USA med års forsinkelse.

Morten Pedersen, Rasmus Kongshøj, Hans Paulin og lars abildgaard anbefalede denne kommentar
Torben Arendal

Amerikanske virksomheder er alle modstander af organiseret arbejdskraft. Det gælder Facebook, Google, Instagram, Apple, Goldman Sachs, Monsanto, General Foods, General Electric, Colgate, Pepsi, Coke etc etc. Hele Corporate America er modstander. Det går udover deres indtjening og moral!

90% af de amerikanske arbejder er ikke organiseret.

Claus Høeg, morten Hansen, Lise Lotte Rahbek, David Zennaro, Dennis Laursen, Brian Pietersen, Majbritt Nielsen, Filo Butcher, Gert Romme, Finn Bendixen, Steffen Gliese, Rune Petersen og lars abildgaard anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

I stedet sidder man fast i en opfattelse af f.eks. McDonald’s som et symbol på den globale kulturimperialisme og homogenisering. Men ifølge Ulla Holm hører der mere til historien.

»McDonald’s er enormt kulturelt sensitiv. I Japan har man lige lanceret Tofu McNugget, og man forsøger at tilpasse sig lokale fødevarekulturer og smagsløg over hele verden.«

Jeg mangler ord...hende Ulla har vi da ved gud ikke været for heldige med...

Morten Pedersen, Rasmus Kongshøj, Brian Pietersen, lars abildgaard, Claus Jensen, Finn Bendixen, Lise Lotte Rahbek og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Jens Harder Vingaard Larsen

Hvor er Pia K? Hun må straks gøre noget for at redde danskheden inden den går tabt i Mcnuggets og ord som "brand" (altså ikke ildebrand).

morten Hansen, Dennis Laursen, Brian Pietersen, lars abildgaard, Erik Jensen , Filo Butcher, Finn Bendixen, Lise Lotte Rahbek, Steffen Gliese og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Enriquo Longo

Hos os kan vi lave mad fra bunden på 20 min.

Hurtigere end at hente JF.

Danskerne har tabt kompetence og er blevet dovne.

Jeg glemte at skrive at vi er to om madlavningen.

Lone Christensen, morten Hansen, Bo Carlsen, Brian Pietersen, lars abildgaard, Filo Butcher, Anne Eriksen, randi christiansen, Lennart Kampmann, olivier goulin og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er faktisk rigtigt - måske den manglende interesse i Rom fik dem på den slags tanker? Det er jo også svært at komme med brød til bagerbørnene - og Italien er fast-foodens hjemland igennem flere tusind år.
Når det er sagt, så er den homogenisering af madudvalget, der foregår, så provokerende! Hvorfor har DSB inviteret 711 indenfor? Det er så kedeligt, tungt og fattigt.

Rasmus Kongshøj, Anne Eriksen og Enriquo Longo anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Jeg kan på egen hånd lave mad på 10 minutter, hvis det skal være; i aften står den på vildsvinefrikadeller, det tager dog nok 20, selvom vi ikke skal have kartofler, men kål til.

David Zennaro, Bo Carlsen, Brian Pietersen, Torben Selch og Enriquo Longo anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Ja, det lyder godt nok dejligt. Der sniger sig nok også noget hvidløg i mine - men ikke piskefløde, derimod skal de have et skvæt hvidvin. :-)

Lennart Kampmann

Hvis man går på Starbucks eller McD er man selv ude om det.

Rigtig mad tager mindst tre timer at lave, gerne mere end 12. Men det er let. Pulled Pork - 12-18 timer i ovn, billige råvarer......
Den der kan, spiser godt, den er ikke kan lave mad går på McD.

Velbekomme
Lennart

Thomas Holm, olivier goulin, Steffen Gliese og Enriquo Longo anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Hmm går meget meget sjældent på Mcdonalds, de kan simpelthen ikke lave en ordentlig burger og så får man dårlig betjening og det er rigtigt dyrt. Men når jeg en sjældent gang er der, så lægger jeg da mærke til at køen med dyre biler går ud over den tid jeg skal vente på min Cheeseburger, jeg tror squ ikke lige det er b-holdet der er kunder der!

Michael Kongstad Nielsen

Så vil jeg hellere have to knæk med det gule og det røde + rå løg på Rådhuspladsen. Dertil en varm kakaomælk.

Mon dette seneste amerikanske "kulturfremstød" har noget at gøre med TTIP som ventes undertegnet i løbet af 2015?

Så kan vi vel også snart glæde os til fuldtidsarbejdende der har brug for supplerende bistand.

Rasmus Kongshøj, lars abildgaard, Lise Lotte Rahbek, Torben Nielsen og Nanna Wulff M. anbefalede denne kommentar
Nanna Wulff M.

Jeg var meget ung da jeg for første gang smagte en MacDonaldo, som vi kaldte det. Det var i Canada. En burger og en milkshake, og sidstnævnte havde aldrig været i nærheden af mælk. Hvad der var i den burger tør jeg ikke sige noget om. Hvorfor spise sådan noget? Det er ikke værd at efterligne.

Det tar' mindre end 15 minutter at lave et godt aftenmåltid med friske 'stir fried' grøntsager, quinoa og måske et lille stykke frisk laks. Det er rigeligt til to.

Jeg antager at artiklen er en STOR annonce for fast food. Hvis man bilde folk ind at det er helt i top, nu da det kommer fra USA, ja så....

McDonald's betaler skam ganske mange millioner i dansk skat og har gjort det siden 2010, eller rettere fra 2007 (38 mio for dette år, pga skats efterregulering)

At McDonald's har valgt at etableret restauranter i besatte områder i Israel, er dog grund nok til at deres mad stadig giver en ufattelig dårlig smag i munden, som er umulig at fjerne, uanset hvor mange reklamer vi fodres med.

Få Android appen "Boycot Israel og deres handelspartnere" her

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mmnbsl.boycottIsrael

McDonald's betaler skat:

http://politiken.dk/oekonomi/ECE950259/historisk-mcdonalds-betaler-skat/

http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/259058/mcdonalds_danmark...

randi christiansen

Fast food for fast folks - det er til tider belejligt, men kvaliteten skal godt nok være i orden - på alle niveauer. Historien om skattesagen er da helt ubetalelig dårlig reklame - kosteligt, men sørgeligt at vor planets fantastiske ressourcer skal misbruges på møjmad og dårlig forretningsmoral.

Torben Nielsen

Såvel tv-serier som vores privatøkonomi er årsagen til, at vi er så glade for de amerikanske brands, siger branchen og forskere.

Jeg er så dødtræt af USAnsk kultur, eller mangel på kultur.

Der er så meget godt europæisk, at jeg finder smagen for det usanske uforståelig.

For tiden viser DR om eftermiddagen en italiensk krimiserie som foregår på Sicilien. I skønne rustikke omgivelser og Il giovane Montalbano, som elsker god mad.

Lone Christensen, morten Hansen, Brian Pietersen, lars abildgaard, Steffen Gliese, Anne Eriksen og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Jeg er ikke saa glad for gluten, og snupper tit en lille stribe Bic Mac's hvor jeg smider de skumfidusagtige boller ud og lever af hakkeboeffen og de syltede agurker - specielt i lufthavne og langs motorveje.

Men den gaar nok ikke laengere med alle de eksaminer - jeg skal til at slaebe rundt paa en stor daase braendenaeldesuppe, og det er sikkert nemmere at faa den igennem securitykontrollen end at finde naade for trendforskernes strenge blikke?

Henrik Brøndum

@Torben Nielsen

Husk lige at der ogsaa findes et andet Amerika. Den maade den sicilianske kultur udfoldede sig i det gamle Vegas - efterlader sig stadig spor. Der serveres med garanti ingen lokalt producerede raavarer eller vine midt i oerkenen, du faar saa godt som aldrig et bord ved et vindue - men det smager godt det der kommer paa tallerkenerne og i glassene.

Katrine Visby

Hvis vi ser på de to bølger af amerikaniseringen og deres produkter, der bliver nævnt i artikelen, skal vi huske på hvad der skete efter 2. verdenskrig.
Marshallplanen kom lige efter 2. verdenskrig. USA lavede et hjælpeprogram til Europa i form af økonomisk støtte.
Støtten skulle sikre at Europa ikke skulle skabe grobund for kommunisme i en økonomisk usikker tid efter krigen.
De skulle sikre sig at vi ikke blev allierede med det tidligere Sovjetunionen og dermed truede USA som supermagt.
De var ikke dummere end at den økonomiske hjælp vi fik ville de få tilbage igen. Vi købte deres produkter, så deres film, og blev indoktrinerede af den amerikanske kultur.

Det har stået på i mange år. Og er dermed blevet en solid og gennemført hjernevask af amerikansk kultur. Vi ser op til , beundrer og elsker alt amerikansk; Hollywood, stjernedyrkelsen, pop-kulturen, fast-food kæderne og selvfølgelig deres Coca Cola.

Den anden bølge, i 80´erne er jeg sikker på heller ikke har været helt tilfældig. Det var den kolde krig og tiden op til da jerntæppet faldt og Sovjetunionens endelige sammenbrud i 1991.

Det har været politisk kalkuleret, og har sikret at vi forblev allierede med USA.

Nu i vores tid er det som om at vi mere end nogensinde dyrker det amerikanske. Måske kunne det være spændingerne vi har nu med Ukraine og Putin. Sanktioner og oprustning fra Nato. Så den får et ekstra nøk nu igen.

Var vi blevet bombarderet med tysk, russisk eller sydamerikansk kultur ville det være det samme resultat.
Hvis man f.eks. kun havde set argentinske film på TV, spist argentinsk mad, danset argentinske danse, hørt deres musik og læst deres litteratur gennem mange år, ja så ville det være det vi ville synes var fedt.

Et eller andet sted er mennesket som fåreflokkene , der bare følger strømmen.
Der er selvfølgelig altid dem, som ikke vil følge strømmen, og nægter at gå på McDonalds, men foretrækker dansk øko-mad og hjemmelavet saft.

Vi kunne sagtens indføre Ny Nordisk mad, men det ville tage mange år - og McDonalds skulle først afmonteres.

Lone Christensen, Enriquo Longo, Carsten Mortensen og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Brian Pietersen

at folk synes det smager godt..må sige en masse om hva de er vandt til..for det er dælme rent lort at komme i munden.. :-)

Rasmus Kongshøj, Enriquo Longo, lars abildgaard, Jens Harder Vingaard Larsen og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Torben Nielsen

Prøv at gå i storcentre eller Bilka på eller lige efter lønningsdag. Gå der kun for at studere mennesker.
Jeg lover, at det er en måske chokerende oplevelse, som giver Katrine Visbys tanker om fåreflokke mening. Eller måske nærmere understreger det meningsløse i den moderne forbrugertilværelse.

PS: Gør det ikke hvis du lider af depression!

Lone Christensen, morten Hansen, Rasmus Kongshøj, Enriquo Longo, Anne Eriksen, Katrine Visby, Dennis Laursen, Carsten Mortensen, Brian Pietersen, lars abildgaard, Lise Lotte Rahbek, Jens Harder Vingaard Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jens Harder Vingaard Larsen

I Bolivia har Evo Morales regering forbudt McD og Coca Cola. Nogle gange skal fårene have et los i røven for at forstå.

Ps. Hans regering har stadig over 50% vælgertilslutning.

Lone Christensen, morten Hansen, Rasmus Kongshøj, Enriquo Longo, Katrine Visby, Dennis Laursen, Brian Pietersen, lars abildgaard, Torben Selch, Torben Nielsen, Steffen Gliese og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Der er intet godt at sige om produktionen af Coca-cola eller McDonald's, verden ville blive et lykkeligere (og sundere) sted uden.

morten Hansen, Rasmus Kongshøj, Anne Eriksen, Katrine Visby, Dennis Laursen, Brian Pietersen og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Jonathan Smith

Jeg vil godt tilføje nogle pointer:

1) Jeg bor i København V, laver sjældent selv mad, men der er myriader af gode tilbud med sund mad i nærheden. Sammenlignet med hvad det ville koste mig at købe ind til tilsvarende kvalitet, er det omkring pari.

2) Vest-Sverige som jeg færdes i meget ofte, er en historie for sig. Man skal gøre sig umage for at finde et sted uden for de store byers centrum, der serverer mad af bare tålelig kvalitet. McD, Burger King og deres egen Max skyder op over alt, og det er åbenbart dem tilladt at stille lastvognsanhængere op langs vejene, med reklamer for de selv samme kæder. Finder man et alternativ er det ikke meget bedre. Korv, köttbullar og kartoffelmos fra maskine, som var det milkshake, er som regel udvalget.

Torben Nielsen

Altså Torben Arendal. Hele corporate DK og EU er også imod organiseret arbejdskraft.

morten Hansen, Lise Lotte Rahbek, Rasmus Kongshøj og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar
Torben Nielsen

Søvn, motion og nærende mad er de vigtigste ting i livet, og bør ikke tages lemfældigt!

nu skal danskerne spise usundt. og så skal sundhedsvæsnet privatiseres, så der kan tjenes på det endnu en gang. Det er svært at forstå hvordan et engang oplyst folkefærd kunne komme hertil. Men det kan selvfølgelig i stedet være at det mere end noget andet viser, at politikere og embedsmænd regerer landet og den retning det glider i uden nogen hensyntagen til folkets interesser og præferencer, og så følger op med en god PR kampagne så folk kan komme til at lide det de helst ville have været fri for.

Rasmus Kongshøj, Dennis Laursen, Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jakob Lilliendahl

Some say the end is near.
Some say we'll see Armageddon soon.
I certainly hope we will.
I sure could use a vacation from this

Bullshit three ring circus sideshow of
Freaks

Here in this hopeless fucking hole we call LA
The only way to fix it is to flush it all away.
Any fucking time. Any fucking day.
Learn to swim, I'll see you down in Arizona bay.

Fret for your figure and
Fret for your latte and
Fret for your lawsuit and
Fret for your hairpiece and
Fret for your Prozac and
Fret for your pilot and
Fret for your contract and
Fret for your car.

It's a
Bullshit three ring circus sideshow of
Freaks

Here in this hopeless fucking hole we call LA
The only way to fix it is to flush it all away.
Any fucking Time. Any fucking day.
Learn to swim, I'll see you down in Arizona bay.

Some say a comet will fall from the sky.
Followed by meteor showers and tidal waves.
Followed by fault lines that cannot sit still.
Followed by millions of dumbfounded dipshits.

And some say the end is near.
Some say we'll see Armageddon soon.
I certainly hope we will 'cause
I sure could use a vacation from this

STUPID shit, silly shit, stupid shit...

One great big festering neon distraction,
I've a suggestion to keep you all occupied.

Learn to swim. [x3]

Mom's gonna fix it all soon.
Mom's comin' 'round to put it back the way it ought to
be.

Learn to swim. [x9]

Fuck L. Ron Hubbard and
Fuck all his clones.
Fuck all these gun-toting
Hip gangster wannabes.

Learn to swim. [x9]

Fuck retro anything.
Fuck your tattoos.
Fuck all you junkies and
Fuck your short memory.

Learn to swim. [x8]

Fuck smiley glad-hands,
With hidden agendas.
Fuck these dysfunctional,
Insecure actresses.

Learn to swim. [x8]

'Cause I'm praying for rain;
I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.
I wanna watch it all go down.
Mom, please, flush it all away.
I wanna see it go right in and down.
I wanna watch it go right in.
Watch you flush it all away.

Time to bring it down again.
Don't just call me pessimist.
Try and read between the lines.

I can't imagine why you wouldn't
Welcome any change, my friend.

I wanna see it come down.
Bring it down.
Suck it down.
Flush it down.

Dennis Laursen

Tjaa, problemet ER jo, at nordisk mad er elitært. Jordskokker koster en hvis legemsdel ud af bukserne, på trods af at det for 50 år siden blev kaldt "fattigmandskartofler", fordi de er billige og gror som skidt. Og så kan man stort set kun få jordskokker i elitære butikker som Irma, Illum og Margasin; steder, som os arbejdere ikke har råd til at handle.

Men problemet er jo også white-trashen selv. Jeg er så (u)heldig at bo ved siden af en McDonalds, og det er tydeligt at se, hvilket segment der kommer her. Jeg kommer fra samme socialgruppe (5) som disse, men jeg har da valgt at (forsøge at) spise sundt og lokalt. Men da efterspørgslen på det lokale og sunde ikke er til stede, må jeg tage mig til takke med COOP's og Dansk Supermarkeds begrænsede udvalg, der vækker minder om DDR's supermarkeder.
Men nu er solidaritet, national stolthed, reflektionm bevidsthed og frie tanker også truede begreber i Danmark. Ja, man bliver jo nærmest set ned på, hvis man bekender stolthed til sin danske kultur, mener noget andet end de politisk korrekte meningsdannere, eller nægter at støtte Coca-Colas fascistiske udbytning af arbejdere i den 3. verden.

Dennis Laursen

Men jeg vil nu ikke mene, at Noma er fascistisk. Godt nok har jeg - i modsætning til højre-hipsteren Ulla Holm - aldrig været på Noma (det vil koste mig en halv månedsløn at spise mig mæt). Men jeg vil nu bare definere Noma som snobbet, elitært og overvurderet.

Enriquo Longo, Anne Eriksen, Niels Duus Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Dennis Baggers Laursen, jeg begynder sgu at tvivle på, at du ved, hvad du taler om. Netto har jordskokker, pastinakker, persillerod - og i Rema1000 kan man købe dem for 5 kr. ½ kiloet fra tidigt efterår til sent forår. I vores familie lever vi ret godt, vi bruger 50 kr. hver på mad og vin om dagen. Det er 1.500 pr. person.

Dennis Laursen

^
Så har de i hvert fald skjult dem godt - i hvert fald de DK-økologiske... (jeg køber ikke økologi, fordi det er godt. Jeg køber økologi, fordi det er det mindst dårlige)

randi christiansen

Dennis - du kan i brugsen få et nogenlunde udvalg af årstidens økologiske frugt og grønt til en forholdsvis lille merudgift. Hvad der er skammeligt, er fraværet af danske økologiske frugter i stedet for de udenlandske eksotika.

Enriquo Longo

Dennis Baggers Laursen

"Men jeg vil nu bare definere Noma som snobbet, elitært og overvurderet."

Det kunne være sjovt at se hvor mange af gæsterne på NOMA og lignende der har fået måltidet betalt som "forretningsmiddag" eller "bestyrelsesmiddag", for ikke at tale om de mange politikere og dept. chefer der inviterer sig selv og deres ligesindede med.

http://www.b.dk/nationalt/pet-betalte-luksusmiddage-med-saerlige-midler

Morten Pedersen

Apropos McDonalds: De lå en årrække øverst når det kom til arbejdsmiljø, og jeg og sikkert mange tænkte at vi nok var for hurtige med vores fordomme……… indtil det viste sig, at cheferne for de enkelte afdelinger havde instrueret grundigt i hvordan medarbejdernes evalueringsskema skulle udfyldes, og dertil fulgte med i om det blev udført ordentligt.

Sider