Læsetid: 7 min.

Hvor blev tavlen af?

På mange måder symboliserer tavlen folkeskolens og pædagogikkens udvikling. I dag er den stort set væk, siger professor Ove Korsgaard
På mange måder symboliserer tavlen folkeskolens og pædagogikkens udvikling. I dag er den stort set væk, siger professor Ove Korsgaard

iBureauet/Mia Mottelson

18. august 2014

Ove Korsgaard gik i skole i 1950’erne, men det kunne lige så godt have været 1850’erne. Det var klasseundervisning i ordets bogstaveligste forstand. Dagene lignede hinanden, og tanken om gruppearbejde eksisterede ikke. ’Prædikestolen’, katederet, var det centrale element. Hævet over menigheden stod det for enden af klasselokalet og udstyrede læreren med et panoptisk blik.

Og så var der tavlen.

»I meget stor udstrækning var det med kridtet og tavlen, at læreren styrede undervisningen,« fortæller han. »Alle sad med en kilden eller uro i maven. ’Er det nu mig, der kommer op og skal svare på et spørgsmål?’ Det at komme op til tavlen har været et disciplineringsmiddel og noget, mange frygtede, fordi man blev trukket ud af det fællesskab, som klassen var.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Maj-Britt Kent Hansen
Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu