Læsetid: 7 min.

Burde ’1864’ have været filmet i Danmark?

Store dele af DR's tv-serie om krigen i 1864 er blevet optaget i Tjekkiet med brug af billig tjekkisk arbejdskraft. Det møder kritik fra både en dansk filmproducent og to politiske ordførere. Med 100 mio. danske statskroner i ryggen burde DR være forpligtet til at holde produktionen på dansk grund – til gavn for danske filmarbejdere, mener de
Pilou Asbæk i tv-serien ’1864’.

Pilou Asbæk i tv-serien ’1864’.

Per Arnesen

8. oktober 2014

Når Ole Bornedals stort anlagte DR-serie om krigen i 1864 får premiere på søndag, vil scenerne med de blodige slag ikke udspille sig mellem danske statister i landskabet omkring Sønderborg – men derimod med tjekkisk arbejdskraft på en mark nord for Prag. Trods en særbevilling fra Folketinget på 100 mio. kr. er hele 52,5 mio. kr af tv-seriens samlede budget på 173 mio. kr. blevet brugt i Tjekkiet, hvor omkostningerne er billigere end herhjemme. Det får den danske filmproducent Regner Grasten til at kalde DR’s dispositioner for »hamrende umoralske«:

»DR har en særlig forpligtelse til at støtte dansk film ved at lægge sine produktioner i Danmark. Det er i mine øjne en samfundsforpligtelse, der er helt indiskutabel,« siger han.

Den danske filmproducent er bekymret over, om man for at spare penge på den korte bane er med til at sætte et velfungerende dansk produktionsapparat i stå på den lange bane.

»Det er meget kortsigtet kun at tænke i billige produktionsomkostninger her og nu. Jo flere filmproduktioner, vi lægger ud, jo færre dygtige filmarbejdere bliver der jo tilbage i Danmark – og vi har allerede store, seriøse problemer med at skaffe filmhold nok til vores produktioner,« siger Grasten, der selv har optaget både Tarok og Hvidsten Gruppen på dansk jord med danske filmarbejdere.

»Men om nogle år kan også vi blive tvunget til at flytte vores produktioner ud, for der er snart ingen til at lave dem herhjemme længere. Og der burde DR jo gå forrest som public service-station.«

– Er det ikke et lidt protektionistisk synspunkt at forfægte i en branche, der om nogen opererer på et globalt marked?

»Det er jo et valg, man må træffe. Hvis man vil have en national filmproduktion, så bakker man op om den, og hvis man ikke vil, så lægger man sine produktioner udenlands. Det er meget enkelt, synes jeg.«

Vigtigt for filmmiljøet

På Christiansborg bakker både Enhedslisten og Dansk Folkeparti op om den danske filmproducents kritik.

»Når man har fået så mange penge til at producere en dansk tv-serie, som DR har, så synes jeg, det er noget rod, at man tager så mange af dem til Tjekkiet og bruger så mange af dem,« siger Enhedslistens kulturordfører Jørgen Arbo-Bæhr, der vil tage spørgsmålet om DR’s hjemlige produktionsforpligtelser med sig til de kommende filmforligsforhandlinger.

»Det danske filmmiljø er afhængigt af, at der bliver optaget film og tv-serier i Danmark. Vi har alt for mange arbejdsløse filmarbejdere, fordi alt for mange produktionsselskaber udnytter, at det er billigere at optage i udlandet,« siger Arbo-Bæhr.

– Får du ikke et problem med arbejdskraftens frie bevægelighed, hvis du vil sikre, at produktionen af danske serier skal foregå i Danmark?

»Jo, selvfølgelig kan der være nogle problemer med det, men hvis vi kan lave en aftale med producenterne i Danmark, så tror jeg, det er den bedste måde at sikre sig, at der også fremover er arbejde til dygtige danske filmarbejdere her i landet,« siger han.

Dansk Folkepartis kulturordfører Alex Ahrendtsen mener ligeledes, at DR’s optagelser til 1864 burde have fundet sted på dansk grund. Dels fordi det er her i Danmark, at det »autentiske landskab er«, som han formulerer det, og dels fordi det ville have været til fordel for det danske produktionsmiljø.

»Det er jo et miljø, som på grund af faldende indtægter har det svært for tiden – og i sådan en situation kan det ikke nytte noget, at DR lægger en betydelig del af sine optagelser i udlandet. Det svækker det danske filmmiljø og styrker kun det tjekkiske,« siger han.

–Er det ikke bare et onde, vi må leve med? Hvis vi fortsat vil have store flotte danske produktioner, må vi vel også acceptere, at noget af produktionen ryger til udlandet ...

»Det kommer jo an på, hvad man vil. Der er ingen tvivl om at Bornedal har haft en amerikansk Hollywood-produktion i baghovedet, da han lavede denne serie. Men det er jo et kunstnerisk valg, om man vil det store udstyrsstykke eller ej,« siger Alex Ahrendtsen, der personligt vil arbejde for, at der bliver gjort tydeligere rede for produktionsvilkårene i kommende, lignende aftaler.

»Vi er blevet klogere af det her. Vi må for fremtiden sørge for at få skrevet ind, at den slags produktioner så vidt muligt skal foregå i Danmark,« siger han.

Skal holde niveauet

I Film- og tv-arbejderforeningen (FAF) har sekretariatschef René Høyer Jørgensen generelt forståelse for, at man af kreative hensyn kan blive nødt til at lægge produktioner eller dele af produktioner ud til andre lande. Men han har mindre forståelse for, hvis det alene sker af finansielle årsager – og under alle omstændigheder bør man sikre sig, at der følger dansk arbejdskraft med.

»Og her tænker jeg ikke bare på instruktører og skuespillere, men også på alle de filmarbejdere, der arbejder bag kameraet. Det er en nødvendighed for, at danske filmarbejdere kan udvikle sig, og at vi kan sikre, at der fortsat er et godt dansk filmmiljø,« siger han.

Kulturdirektør i DR Tine Smedegaard Andersen har »sympati for« synspunktet om, at man i udgangspunktet bør optage »så meget som muligt« i Danmark.

»Men jeg synes også, det er vigtigt, at vi sikrer, at danske seere bliver præsenteret for noget, der holder niveau. Der er jo stor konkurrence fra udenlandske producenter med masser af penge i ryggen, og det bliver man nødt til at holde sig for øje, når man diskuterer disse ting.«

Hun understreger samtidig, at det ikke kun er af økonomiske grunde, man har valgt at flytte produktionen ud af landet.

»De store slagscener er en vigtig del af serien, og dem var vi nødt til at optage i Tjekkiet, hvor man modsat herhjemme er gearet til store produktioner og har plads til dem. Så det er vigtigt at sige, at det først og fremmest handlede om fysisk plads. Men det er samtidig rigtigt, at det også ville være blevet dyrere at optage herhjemme,« siger Tine Smedegaard, der ikke kan sætte præcise tal på, hvor meget produktionen ville være blevet fordyret, hvis den alene havde været henlagt til Danmark – men hun anslår i omegnen af »30-50 procent«.

– Så hvis vi vil have den store kunst med de imponerende panoramaer og voldsomme slagscener, så må vi samtidig sluge, at man lægger dele af produktionen uden for landets grænser?

»Jeg synes, det er vigtigt at holde fast i seriens ambition om at skabe et stort historisk drama. Vi har de senere år vænnet seerne til et meget højt niveau, og det forpligter.«

– Du mener ikke, at DR har en særlig forpligtelse til at støtte det danske filmmiljø ved så vidt muligt at lægge produktionen herhjemme og bruge danske filmarbejdere?

»Jo, men det er netop det lille ’så vidt muligt’, som er vigtigt her. Der har været masser af dansk arbejdskraft på 1864-produktionen, både skuespillerne og instruktøren er dansk, men for at få serien op på det niveau, som et moderne publikum kræver, måtte vi tage beslutningen om at flytte dele af produktionen ud.«

– Men nu er det jo ikke bare ’dele’ af produktionen, I har flyttet...

»Det var en klar ambition fra instruktørens side, at kampscenerne skulle være så realistiske som overhovedet muligt. Det skulle føles som at være der selv. Man skulle blive klar over, hvad det ville sige at være i den krig. Og den ambition koster altså noget.«

– I kunne ikke bare have skruet ned for ambitionerne?

»Det synes jeg ikke. For de høje ambitioner er samtidig forudsætningen for, at vi kan nå ud til så mange danskere som muligt.«

Det er ikke første gang, at DR’s 1864-produktion bliver udsat for kritik. For godt et år siden blev DR og Miso Film, der står for produktionen, beskyldt for social dumping i forbindelse med brug af ni tjekkiske filmarbejdere, der arbejdede i Danmark under dårligere vilkår end deres danske kolleger. Film- og tv-arbejderforeningen (FAF) gik efterfølgende ind i sagen og fik lavet en aftale, som betød, at tjekkiske filmarbejdere blev sikret samme løn- og arbejdsvilkår som danske.

Kulturminister Marianne Jelved (R) understregede ved den lejlighed, at DR i sit samarbejde med andre underleverandører naturligvis skal overholde »alle relevante lovgivninger, relevante overenskomster og arbejdsretlige regler og sædvaner«.

Information ville gerne have spurgt ministeren om, hvorvidt DR også har en forpligtelse til at støtte det danske filmmiljø ved at henlægge sine produktioner til Danmark. Det har hun ikke ønsket at svare på.

I en tidligere version af artiklen skrev vi, skrev vi, at DR har brugt halvdelen af sit samlede budget på dramaserien 1864 på optagelser i Tjekkiet. Det er ikke korrekt. Ud af de 173 mio. kr. blev de 52,5 mio. kr. brugt i Tjekkiet. Information beklager fejlen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

"Det danske filmmiljø" der har det åbenbart så svært, at det må beskyttes mod udenlandsk konkurrence, som både Enhedslisten og Dansk Folkeparti argumenterer for.
Men der er ikke ét argument i ovenstående, der ikke kunne være anvendt om al mulig anden dansk produktion.

DR gjorde det helt rigtige ved at vælge den bedste kvalitet til den gunstigste pris.

Klaus Henriksen og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar

Sikke en gang pi. - Det er helt i orden hvis det også er helt i orden at alle andre opgaver som den danske stat, region og kommuner med tilhørende associerede selskaber udbyder SKAL gå til danske selskaber. Definer dansk i øvrigt? Mon ikke der er en enkelt eu regel eller to vi er i strid med der.

Det bliver let at lave Sass-Larsens nye værft hvis alle danske skibe ordret af staten skal bygges i DK.

Jeg tror ikke den holder i byretten (eu-retten).

Kim Houmøller

Helt forkert af DR; at eksportere de tvangs udskrevne licenskroner til lavtlønslande. Først "pisser" de på os, og bagefter siger de vi lugter.

Tør dårligt nævne melodunde grand prix 2014. Økonomisk ansvarlighed er vist ikke deres stærke side.

Torben Lindegaard

@Kim Houmøller

Det er lige omvendt med økonomisk ansvarlighed.

DR fik Wonderful Copenhagen til at acceptere alle yderligere krav uden særskilt kompensation fra DR's side. Det er en totalt forrykt ansvarsfordeling.
DR kan forlange hvad som helst og Wonderful Copenhagen skal bare bære omkostningerne.

Hvordan den ansvarlige direktør i Wonderful Copenhagen kan bevare sit job går langt over min forstand. Med mindre selvfølgelig han har den rette partibog - læs socialdemokraterne.

Rasmus Kongshøj

Om det på længere sigt er billigst at sende offentlige penge ud af landet, kan man tvivle på. De umiddelbare omkostninger ved at bruge pengene i Danmark er måske højere, men efter de er brugt, vil de cirkulere i det danske samfund, i stedet for det Tjekkiske. Filmarbejderne vil handle i danske butikker, betale dansk skat, etc.

Samtidig må man huske, at det offentlige sjældent har valget mellem at betale en dansk løn til en dansk arbejder, og så at betale en udenlandsk løn til en udenlandsk arbejder. Vi har ikke fuld beskæftigelse, så i realiteten står valget mellem at betale dansk løn til en dansk arbejder, eller at betale danske dagpenge til den danske arbejder og udenlandsk løn til den udenlandske. Man har valget mellem at betale for én eller for to arbejderes forsørgelse.

Denne banale erkendelse indgår desværre bare aldrig i økonomernes regneark. Den offentlige økonomi består nemlig af en masse små cigarkasser, hvor de ansvarlige for den ene cigarkasse, ikke holder øje med hvad deres dispositioner betyder for den anden.

Christel Larsen, Dorte Sørensen, Rune Petersen, lars abildgaard, Henrik Christensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, Helene Kristensen, Kim Houmøller og Sven Elming anbefalede denne kommentar
Henrik Jørgensen

"Hvordan den ansvarlige direktør i Wonderful Copenhagen kan bevare sit job går langt over min forstand. Med mindre selvfølgelig han har den rette partibog - læs socialdemokraterne."

Den ansvarlige underdirektør og med ham hver 10. ansatte i Wonderful Copenhagen har måttet/skal forlade jobbet. Så man må - efter din underlige logik - formode, at ingen af dem er socialdemokrater.

I Århus er der opstandelse fordi det var københavnske filmfolk, der optog TV2's Dicte-krimiserie.....tsk-tsk

René Bjerregaard

Når folk på et tidspunkt bliver mere kritiske i forhold til at hyre firmaer, der benytter sig af billig udenlandsk arbejdskraft, og når politikerne for alvor begynder at gøre noget ved social dumping, SÅ kan vi diskutere en enkelt filmproduktion. Indtil da... tjaaa, så lyder det jo bare hult, når man brokker sig over, at 1864 er produceret i (blandt andet) Tjekkiet.

georg christensen

Det klare svar er "JA". Problemet er så bare, at produktionen ville have kostet meget mere, fordi "landskabsudviklingen" samt "lønudviklingen" i Danmark er så anderledes, som den var i 1864 og Danmark i bund og grund i dag, ikke længere er i stand til at skabe naturlige kollisser som dengang. Så mit klare svar "JA", kan desværre ikke accepteres.

Ku' man ikke have solgt manuskriptet som oplæg til en Hollywood-actionfilm?
Med Kevin Costner og Tom Cruise i helterollerne og de internationalt kendte danske birolleskuespillere i birollerne.

Michael Kongstad Nielsen

Jo, Mads Mikkelsen og co.
Så kunne Danmark gnide sig endnu mere op ad USA, ikke bare krigsmæssigt, men også filmkulturelt.

Nu må i sgu bestemme jer.

vi har allerede store, seriøse problemer med at skaffe filmhold nok

eller

Vi har alt for mange arbejdsløse filmarbejdere

Begge dele kan vel ikke være rigtigt, eller sagt på en anden måde, hvor mange danske filmarbejdere har reelt været ufrivilligt arbejdsløse pga. optagelserne udenlands ?

georg christensen

Når jeg som "sønderjyde" i grunden, lidt halv tysker og halv dansker, men "schleswiger", (hvor nord eller syd ) ingen betydning har. Nu tænker lidt tilbage i tiden til 1864,så får jeg allerede problemer, 1848 er glemt, som næsten også 1914, hvor jeg stadig kun kan huske beretninger øjenvidneberetninger om "skytte gravs krigen" i Frankrig, som sønderjyde i tyskens vold, som dengang, et uforståeligt enevæltigt "magtbegær" var involveret i ,hvor mine forgængere var involveret, uden viden om betydningen af "magtbegærdet´s formål, samt mine forfædres kamp, mod "vindmøller", i dansk eller tyskhedens klæder. Krige, som vi i dag har glemt, "heldigvis", men alligevel krige, som vi også bør have forståelse for, selv om de nu foregår i Mellemøsten.

De gamle krige , "politiske som religiøse", Kristne korsriders tosserier, som katolikernes jagt på anderledestænkende, bør vi aldrig glemme samt konsekvenserne deraf.

Morten Kjeldgaard

Alex Ahrendtsen Har jo ret, "1864" skulle ha været optaget i det autentiske landskab på Dybbøl Banke, som skulle have været totalt gennemgravet med skyttegrave og paralleller, og møllen skulle helt autentisk ha været skudt i smadder for at give den helt rette nationale stemning. Samtidig skulle hele den sydlige del af Sønderborg ha været opkøbt af DR og den skulle ligeledes være skudt helt i ruiner af prøjsernes kanonstillinger på Broagerland, så seerne kunne gyse ved denne vor nationale katastrofe. Godt nok ville der kun være blevet råd til en film på cirka 10 sekunder, men hold kæft! hvor autentisk.

Dorte Sørensen

skulle denne debat ikke været taget da DR sendte opgaven ud af landet?

Ålbæk har flere gange sendt opgaver til udlandet med henvisning til at de danske filmarbejdere var for dyre.

PS; nu er KL med Tåstrup borgmesteren ud at forlange løn nedgang for de offentlige ansatte, da han påstår at de offentlige er blevet lønførende, DET er HÅBLØST

Søren Kristensen

Noget tyder på at vi ligesom ikke har en strategi for vores industri, herunder filmindustrien. Sass-Larsen vil have et skibsværft og nogle vil have filmproduktionen tilbage og hvad med tøjindustrien, som engang kørte så godt for os? Hvis ikke bundlinjen alene skal tale, bliver vi vel nød til at sætte nogle mål for hvad vi vil satse på i fremtiden, udover bl.a. sukkerroer og den slags, som der produceres masser af på Lolland. Hvilket i øvrigt minder mig om, at pladsmangel ikke kan være det egentlige problem, for nu at vende tilbage til filmproduktion og locations.

Torben Lindegaard

@Henrik Jørgensen
Underdirektøren er fyret sammen med hver 10. ansatte.
Men direktøren for Wonderful Copenhagen kan blive på posten.

Lars Bernhard Jørgensen, ministersekretær for Poul Schlütter, var ellers formand for projektselskabet, som den fyrede underdirektør stod i spidsen for.

Det er utåleligt, at den ansvarlige direktør bevarer sin stilling, mens hans medarbejdere mister jobbet. Da Wonderful Copenhagen på forunderlig vis er underlagt Region Hovedstaden, har Regionsrådet i sidste ende ansvaret herfor.