De konfiskerer kunst, censurerer børnelitteratur og er i det hele taget skøre, de svenskere. I Danmark er sangen om de politisk korrekte naboer blevet noget af en slager, som kan istemmes ved enhver lejlighed. Som når Sverigesdemokraterne bliver valgt ind i Rigsdagen, eller Rosengården brænder. »Der kan I bare se, hvad der sker, når man lukker øjnene for virkeligheden,« lyder det fra ’danskerne’. Som gør nar, når ’svenskerne’ forbyder Pippis far at være negerkonge, og som organiserer Dan Park-udstilling, fordi de politiske korrekte naboer ikke skal bestemme, at man ikke må male sorte, der hænger og dingler i galgen.
Men faktisk er ’svenskerne’, ligesom ’danskerne’, rigtig glade for racestereotyper. De hvide svenskere er i hvert fald.
»Antiracisme er hjertet i forestillingen om nutidens Sverige – at være svensk er lig med at være antiracist – men når man kigger nærmere efter, bliver det tydeligt, at svensk antiracisme er en udpræget hvid affære,« siger koreansk-svenske Tobias Hübinette, der blandt andet er kendt for sit pionerarbejde inden for kritisk adoptionsforskning, og som siden 2013 har stået i spidsen for et netværk for kritiske race- og hvidhedsstudier i Sverige.
Tobias Hübinette har analyseret en række tilfælde af det, han kalder ’raceskandaler’ i Sverige over de seneste par år. I foråret 2011 udbrød sådan en skandale efter afholdelsen af en ’junglefest’ ved Lund Universitet: Der blev afholdt ’slaveauktion’, hvor hvide studerende, der var malet sorte og lagt i lænker, blev solgt til højestbydende.
»I debatten, der fulgte, forsvarede mange hvide svenskere de studerendes opførsel som værende et udtryk for en særlig ikke-racistisk frigjort humor,« fortæller Hübinette.
Kort efter fulgte en debat om det populære Fazer Kina-chokoladeslik, der som sit logo på gult indpakningspapir havde et smilende hoved med skæve øjne, sort hår og trekantet hat. Mjölkchoklad med krispiga puffar.
»At gøre nar og le af asiater forekommer at være den eneste racisme, som kan gå ubemærket hen. Man skal blot trække i øjenkrogen med fingrene og sige L i stedet for R, så skriger folk af grin,« skrev journalisten Patrik Lundberg, som er adopteret fra Korea, i en klumme og nævnte Fazers Kinapuffar som eksempel.
Fazer tog kritikken til sig og redesignede indpakningspapiret, så der nu, i stedet for et gult hoved, sidder en rishat på A’et i KINA. Under store protester fra hvide svenskere, der ikke kunne se problemet.
»Forsvarerne for kinamanden på kinapufferne fremførte, at det umuligt kunne være racistisk, for svenskere holder mere af asiater end af nogen andre minoriteter – med adoption fra Asien og svensk-asiatiske ægteskaber som eksempler – og Patrik Lundberg blev i stedet beskyldt for at overdrive eller direkte lyve om sine oplevelser af racisme,« siger Tobias Hübinette.
Ikke-hvide er ’overfølsomme’
Når danske medier fremstiller Sverige som latterligt formynderisk, beror det ofte på danske stereotyper om svenskere. Tobias Hübinette nævner som eksempel redigeringen af Disneys Julemandens værksted i 2012, hvor danske medier fremstillede det, som om svensk TV havde bortcensureret klip, der blev opfattet som racistiske, f.eks. hvor der optrådte en sort picaninny-figur; imidlertid var det amerikanske Walt Disney, der havde besluttet at fjerne enkelte klip, hvilket svensk TV havde accepteret – hvad 96 procent af svenskerne ifølge en meningsmåling var forargede over.
»Kritikken af racestereotyper i Sverige kommer primært fra ikke-hvide svenskere, der fremhæver, at det er vanskeligt at føle sig ligeværdig i et samfund, som gennem stereotyper ydmyger ikke-hvide, mens hvide svenskere argumenterer for, at stereotyper ikke kan være racistiske i nutidens Sverige, eftersom det i sin essens er antiracistisk,« siger Tobias Hübinette.
I stedet bliver ikke-hvide beskyldt for ’censuriver’, ’aggressivitet’ og ’overfølsomhed’, når de udtrykker kritik af eller vrede over racestereotyper.
»Alt sammen følelser, der bliver forbundet med ekstremisme og noget ’ikke-svensk’. Samtidig bliver hvide forsvarere for raciale stereotyper i stigende grad beskyldt for at være racister, og sådan bliver debatten låst fast og polariseret,« siger Tobias Hübinette, der for at komme ind under huden på disse tilbagevendende ’raceskandaler’ har stillet spørgsmålene: »Hvad er det, som er på spil, og hvem er det, som føler sig under angreb? Hvordan skal man forstå det faktum, at så mange hvide svenskere, heriblandt højtuddannede, venstreorienterede, liberale og selverklærede antiracister, ønsker at forsvare og bevare raciale stereotyper i antiracismens navn?«
Morlille kan ikke flyve
Han mener, at det grundlæggende handler om en svensk antiracisme i krise, og at denne krise ikke mindst skyldes en insisteren på ’farveblindhed’, fremsat fra en hvid position, der har magt og indflydelse.
»I svensk kontekst optræder antiracisme og hvidhed oftest sammen, og hvide svenskere anser sig selv for at være antiracister alene i kraft af at være svenske,« siger Tobias Hübinette. »Og de forventer også, at ikke-svenskere opfatter dem som antiracister. Denne selvopfattelse betyder, at selv Sverigesdemokraterne har hævdet at være antiracister.«
Der er noget ’morlille kan ikke flyve, ergo er morlille en sten’ over logikken: »Svenskhed er hvidhed og svenskhed er antiracisme, ergo er alle hvide svenskere antiracister. Og eftersom ikke-hvide ikke opfattes som rigtigt svenske, kan de ikke indtage en antiracistisk position – i hvert fald ikke på samme ’avancerede’ niveau som hvide svenskere,« siger Tobias Hübinette. »I bedste fald kan de anerkendes som minoritetssubjekter, der bekæmper fordomme inden for deres egen gruppe, såsom sexisme og homofobi. I værste fald – f.eks. hvis de beskylder hvide svenskere for racisme – bliver de opfattet som intolerante og snæversynede, fordi de er minoriteter, der er begrænsede af ’deres kultur’, eller værre endnu: som aggressive og fanatiske. I sidste ende betyder det, at antiracisme i Sverige er en privilegeret position, som kun hvide svenskere kan indtage og tale ud fra.«
Mod en ny svenskhed?
I stedet for at analysere forsvaret for racestereotyper som et udslag af gammeldags kolonial tankegang mener Tobias Hübinette, at det snarere skal forstås som »majoritetens forsvar for svensk antiracisme i sig selv, og dermed som et forsvar for idealet om et antiracistisk Sverige – og for Sverige i sig selv«. På samme måde opfatter han ikke-hvide svenskeres kritik af racestereotyper som »et krav om at blive inkluderet i en svenskhed, som hidtil har ekskluderet dem gennem en hegemonisk logik, der sætter lighedstegn mellem svenskhed, hvidhed og antiracisme«.
Tobias Hübinette vurderer, at der har været omkring 15 ’raceskandaler’ i Sverige siden 2011. At de opstår så hyppigt, og at debatterne ofte bliver så ophedede, mener han skyldes, at Sverige, som de hvide svenskere kender det, er i krise.
»Raceskandalerne peger på, at hvide svenskere er ude af stand til at erkende deres privilegerede position og ikke er villige til at opgive deres autoritet og kontrol over det offentlige rum. Det handler om en svensk antiracisme i krise, om et folk, som ikke kan tilpasse sig og finde sig til rette i et i stigende grad mangfoldigt og multiracialt Sverige,« siger Tobias Hübinette. »Men de her debatter kan også blive startskuddet til afmonteringen af et svensk hegemoni, der har overskredet sin udløbsdato – de kan blive første skridt til opbygningen af en ny antiracisme og en ny svenskhed, som ikke længere alene er en hvid affære.«
Respekt er nøglen
Hvorfor denne store interesse for Sverige? Hvis danskerne blot kunne håndtere sig selv og egne udfordringer. Dybest set handler det om respekt for vores medmennesker. En respekt som alle som udgangspunkt bør kunne forvente uanset set race og religion.
Efter at Dansk Folkeparti har fået fodfæste i Danmark, så synes dagsordnen at være, at vi respektløst forventer eller nærmest kræver, at svenskerne skal følge i vores fodspor.
Måske skulle bruge energien på at klare vores egne problemer. Problemer som ikke er blevet mindre efter, at det danske rige har kastet sig ud i den ene krig efter den anden uden et reelt kendskab til og interesse for de berørtes liv og vaner. Resultatet er, at vi er med til at sende millioner af mennesker på flugt og herunder på flugt til vores egn, hvor vi respektløst og pga. uvidenhed om resultatet af vores egne handlinger helst afviser dem.
En handlemåde som stiller spørgsmålstegn ved vores egne motiver.
"’Jag är inte rasist. Jag är ju svensk’"
Det giver ingen mening.
Ligeså lidt som hvis man skrev:
Jeg er racist. Jeg er jo dansk.
Så galt står det trods alt ikke til.
Intolerance, dumhed og uvidenhed forveksles jo ofte med racisme i Danmark.
Men svenskerne må undre sig meget over Danmark.
Hvorfor denne næsten sygelige interesse for Sverige?
JP har to bloggere som ud over deres fremmedfjendske dagsorden kun skriver om Sverige.
Udvises der lige så stor en interesse for Sverige i Norge og Finland.
Eller er forholdene normaliserede?
Ole Nielsen, du har vist ikke fulgt med i, hvad der er sket i forhold til det nydannede parti Nationalpartiet, hvis du mener, at racismen ikke trives i underdanmark.
Ak ja, multikulturalismens lyksalighed og harmoni!
Via et par enkelte klodsede og letgennemskuelige kunstgreb, forsøger den såkaldte "anti-racisme" at gøre sig 100 % selvbekræftende og selvforstærkende. Via afvisningen af al "hvid" kritik som værende udtryk for "raciale stereotyper" og andet mundgodt fra det kvasi-akademiske overdrev, kan de, der har gjort krænkelsen til en profession og en livsstil, simre uantastet videre i deres lille trykkoger.
Rikke Nielsen
Naturligvis stortrives racismen i Danmark.
VKO så det i 2001 som deres fordel at gøre Danmark til et racistisk og fremmedfjendsk samfund.
Men som sagt.
Ikke alle blev racister.
Det var dem, som Fogh kaldte for fårene.
Fri os fra alt det racismevrøvl, som jo ikke er racisme i dette ords virkelige betydning. Det, vi oplever, er et ubehag over for tilstedeværelsen af de alt for mange fremmede med andre kulturer og vaner end vore. Dette ubehag hos mange danskere (og svenskere!) vokser i takt med, at der kommer flere og flere fremmede og søger asyl, selv om de på vej hertil har passereret frie lande, som er forpligtede til at tage imod dem i følge konventionerne.
Man kan ikke befri sig for tanken om, at de netop kommer her, fordi de får en overdådig behandlig i forhold til, hvad de f.eks. ville få i Estland, Polen, Rumænien - ja sågar Finland!
Danskere (og svenskere) kan ikke længere genkende det land, de voksede op i.
Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der sker, hvis tendensen fortsætter. For hvis nogen tror, at den seneste storm på Moder Danmark (og Moder Sverige) er kulminationen på strømmen af asylansøgere, så er de meget bagud m.h.t. vurderingen af, hvad en hjertegribende humanisme kan føre med sig.
Den kan føre til det stik modsatte af gæstfrihed, åbne arme og hjertelige favntag: Til fremmedhad, til vold - måske borgerkrig i sidste ende?
Den nuværende "humanisme" virker for letkøbt, for hvor er den, når lokummet virkelig brænder? Det gør det den dag (hvornår kan vi endnu ikke sige), hvor byrden af fremmede til forsøgelse på danske skatteborgeres regning bliver så stor, at der skal skære kraftigere og kraftigere for blot at holde en nogenlunde velstand.
Også de fremmede vil lide under sådanne forhold.
Vi er nødt til at tage skeen i den anden hånd og se skriften på væggen: Dette kan ikke fortsætte! Vi må afskrive flygtningekonventioner og andre lignende humanitære konventioner, der er skrevet i en tid uden de forudsætninger, som råder i dag med folkevandringer og masseflugt til europæiske lande. Her lokker Danmark og Sverige som fyrtårne i mørket.
Det er godt med bankende hjerter - især når man tror, at de ikke koster noget. Bedre er det med kølige hjerner, der kan tage bestik af fremtiden og handle derefter.
Måske er det i det lange løb det mest humanistiske.
@ Kaj Spangenberg
"Den kan føre til det stik modsatte af gæstfrihed, åbne arme og hjertelige favntag: Til fremmedhad, til vold - måske borgerkrig i sidste ende?"
Eller Atomkrig?
Kaj, rammer sømmet på hovedet. En udfordring i denne nødvendige opbremsning af indvandring er, at beholde sin menneskelighed, forstået som viljen til at ville hjælpe - derfor skal vi finde andre måder at håndtere flygtninge-problemerne på. Forsøge at holde hovedet koldt og hjertet varmt. Vejen dertil er brolagt med racisme/xenofobi/DF beskyldninger, men det må man tage med. Lande lige uden for Europa synker, og de har en demografi, der uundgåeligt vil sende millioner på vej mod Europa. Hvis man havde en redningsbåd og så Titanic synke, var man på et tidspunkt nødt til at sige stop til at flere ombord, for så ville også redningsbåden synke. Og det er så møgubehageligt et tema, at jeg godt kan forstå at så mange lukker øjnene for det.
Besynderligt at de mennesker som vil begrænse adgangen for flygtninge, er de samme som klapper i deres små hænder, hver gang Danmark drager ud på et nyt krigseventyr.
Og dermed skaber flere flygtninge.
>>eller atomkrig
derp.
@Ole Nielsen: Det er en dumsmart beskyldning, du kommer med. Jeg tror ikke, at mange klapper i hænderne over, at Folketing og regering har ledt os ud i et nyt "krigseventyr" til beskyttelse af samfundsordenen i Levanten og imod det brutale IS.
Man kan være for eller imod, men det har ikke noget at gøre med, at man advarer imod den folkevandring, som kun lige er begyndt, og som skyller imod Europas og Danmarks kyster. Den kommer ikke på grund af Danmarks "krigseventyr", men på grund af IS og kollapset i mange, mange samfund med overbefolkning, mangel på arbejde, mad, vand etc. Og her må vi selv - for ikke at bukke under - tage vare på os selv og vort land.
Vi kan ikke tage imod asylansøgere i et omfang som Sverige (som heller ikke kan, vil det vise sig om føje år). Vi kan hjælpe ude i verden. Men ikke ved at trække verdens problemer ind i vort eget land.
Det fører til et nationalt selvmord, som verdens ulykkelige i hvert fald ikke får gavn af.
Kaj Spangenberg.
Benægter du at der er et stort sammenfald imellem navnene på dem som bakker op om Danmarks krigseventyr og som samtidig ikke mener, at Danmark skal tage et ansvar for de flygtninge, som Danmark er med til at skabe.
USA og Europa har skabt flygtningestrømmen fra Syrien. Man bevæbnede terrorister i håb om at vælte Assad.
Problemerne med IS er en direkte følge af de millioner af flygtninge, som Danmark var med til at skabe under den forrige Iraq krig.
Normalt skal man gå efter bolden og ikke manden, men det her om noget den berømte undtagelse.
Jeg fatter ikke at Information lægger spalter til Tobias Hübinette der er ekstrem ud i vold og racistiske fantasier og fuldkommen hinsides pædagogisk rækkevidde.
http://www.friatider.se/jag-ar-misstankt-for-ett-mord-mot-expo-grundaren...
Eller intergalaktisk Protonvåbenkrig?
Bliver der ekstrapoleret for meget...?
Jesper Andresen
Problemet med IS er en direkte følge af den forrige Iraq krig.
Og de enorme flygtningestrømme som blev skabt under denne krig. Af USA og bl.a. Danmark.
Man kan kun gisne om hvilke problemer USA og Danmark får skabt denne gang.
Det får vi se om nogle år.
Nationalt selvmord!
Næhh du har nok ret Ole Nielsen, vi skulle ikke ha' ladet folketinget incl. Helle Thorning, Ole Sohn, Villy Søvndal m.fl. lokke os ud i endnu flere krigseventyr. Jeg synes nu, du er lidt hård ved socialdemokraterne og SF'erne, de vil jo gerne se sig som gode mennesker, men de klapper jo også i deres små hænder over krigsdeltagelsen - og ihvertfald socialdemokraterne prøver at smække døren i. Men se det blot i øjnene, de politikere vi har og har haft, er egentlig bedøvende ligeglade med Danmark. Det der betyder noget er, at man i udlandet og i de store organisationer får øje på de gode følgagtige politikere, så de senere kan få gode særdeles vellønnede jobs i FN, Nato og diverse nødhjælpsorganisationer. Se det er virkelig noget der rykker for eliten.
20.000 asylansøgere i år medfører landets undergang i morgen!
Helene Kristensen.
Stort set hele folketinget bakkede pr. automatik op om dette nye krigseventyr.
Stort set uden debat.
Heller ikke medierne udtrykte nogen form for kritik over beslutningen.
En traumatiseret og af Fogh indoktrineret befolkning var også ligeglad.
>Problemet med IS er en direkte følge af den forrige Iraq krig
Det der postulat bliver brugt meget hyppigt herinde. Det er helt til grin og lige så langt ude som når Leon Panetta påstår at det er Obamas skyld at IS eksisterer.
Ole Nielsen
Det "nye krigseventyr" , som du kalder det, har til formål at ødelægge eller begrænse Islamisk Stats bevægelighed - og hermed deres evne til at føre erobringskrig. Da angsten for at blive opslugt af Kalifatet om noget har vist sig at sende civile på panisk flugt, er der her tale om en aktion, som givet vis vil nedbringe takten af flygtninge.
Carsten Straarup.
Problemet med IS er fortsat en følge af den forrige krig.
Ole Nielsen skriver:
"Benægter du at der er et stort sammenfald imellem navnene på dem som bakker op om Danmarks krigseventyr"
Ole Nielsen; Alle partier i folketinget bakker op om indsats mod IS.
Mon ikke vi snarere kan drage den konklusion, at kun de få der er imod indsatsen mod IS, er de der mener at Danmark bare skal tage ubegrænset imod flygtninge ?
Er det ikke spøjst at nu har vi vidst i flere årtier, at de i kolonitiden opståede raceteorier var intet andet end pseudovidenskab, og alligevel bliver folk ved med at forbinde hudfarve med særlige typer adfærd, status og personligheder?
Ja, reel racisme og visse "raciale" stereotyper eksisterer vel stadig. Men det, der er mest af er dog kulturelle og religiøse stereotyper. Det er muligt at være racistisk overfor hvem enten man ni måtte mener er af en underlegen og forskellig race fra en selv, men det er absurd bruge udtrykket "racisme" om religioner, der som udgangspunkt er internationalistiske, universelle og ikke-etnisk bestemt. Og generelt blot at bruge det om religioner, der altid er et valg. Hvis man kan være racist overfor en hindu, f.eks. kan man også være "racist" overfor en liberal eller en socialist, og det håber jeg da andre end jeg kan se det absurde i.
Hvis man ser kristendom, islam eller buddhisme som trosretninger, der er ens egen livsopfattelse underlegen, bliver man ikke "racist". Man kan være fordomsfuld, xenofobisk, uvidende, hadefuld, etc. overfor muslimer og kristne osv., men at bruge samme ord (racisme) om folk der diskrimineres pga. hudfarve, altså medfødte karakteristika som man bruger om folk, der har valgt en religion, er altså absurd.
At være anti-religiøs er ikke at være racistisk. Og for en god ordens skyld, det siger jeg altså ikke fordi jeg personligt er anti-religiøs. Jeg har selv troet på Gud i sin tid, og er nu agnostiker. Jeg bryder mig heller ikke om dem, der nedgør religioner (oftest pga. de ikke aner noget om den pågældende religion), men de bliver altså ikke til "racister" fordi de hader eller nedgør religioner. Det gør dem snarere oftest til ubehageligt selvfede, arrogante idioter. Men eftersom de ser det som en sejr, når en religiøs person forlader sin religion, tvivler jeg på at de tror at den "frafaldne" faktisk "skifter race" fra religion-racen, til ikke-religion racen.
Carsten Hansen
De fire krige som Danmark har deltaget i taler for sig selv.
I den første Iraq krig skabte USA og bl.a. Danmark ca. ti millioner flygtninge.
Du indrømmer jo direkte Carsten Hansen at du er for de danske krigseventyr.
Men ikke mener at vi skal tage et medansvar for de flygtninge som vi er med til at skabe.
De krige som Danmark deltager i har alle det til fælles, at det drejer jeg om kontrol over natur ressourcer.
Ole Nielsen
Ja Ole, og hvis Chr. d. 4 havde været lidt smartere så var Skånelandene muligvis aldrig blevet tabt til Sverige - men sådan kan man ikke bruge historien til noget fornuftigt!
Hvordan alting var gået i regionen uden den store 'gate keeper' , Sadam Husseins, ufrivillige afgang er u m u l i g t at sige, og det er sådan set også komplet irrelevant for nutiden og for de mennesker hvis liv nu og her er i fare så længe IS uhindret får lov at brede sig og implementere deres Kalifat.
Det nytter ikke noget at læne sig tilbage og se uskyldige mennesker blive slagtet, fordi Bush og co. tog nogle mere end tvivlsomme beslutninger for 12 år siden.
Ole Nielsen.
Dit bavl gider jeg ikke kommentere på .
Du har en gang fået et klart svar, i en sideløbende tråd.
Og iøvrigt... er "racial" ikke en ret ny introduktion til det danske sprog? Formoder at det blot er en simpel fordanskning fra engelsk, og jeg kan da godt se at det er en smule hurtigere at skrive end "racemæssig".
Carsten Straarup.
Det er godt at du kender baggrunden for at de vestlige ledere nu ønsker en ny krig.
Men undertegnede tvivler på, at det bare er for at forsøge at rette op på de katastrofer, som vesten har påført Mellem Østen igennem de sidste ti år.
Det var også et sjovt sammentræf, at krigen pludselig blev uundgåelig, da IS begyndte at sælge olie.
Der er ingen tvivl om, at vores krige rundt omkring fører til en værre situation for befolkningerne i de ramte lande. De reagerer så med en indædt modstand mod alt det, vi står for. Det er sket i Iraq, Libyen og Afghanistan og alle de andre steder vi har bombet. For nogle år siden blev en italiensk turist knivdræbt på Nørrebro, hvis Berlusconi havde besluttet, at det var Danmarks skyld og havde sendt italienske fly herop for at bombe "de ansvarlige", ville vi alle i dag hade Italien! Men det er det vi gør i Mellemøsten! Jeg tror desværre Kaj Spangenberg har ret, det vi ser nu, med en massiv tilstrømning af flygtninge, er kun begyndelsen, vi har slet ikke set det værste endnu eller forstået hvor mange, der vil komme over de næste år. De fleste vil komme fra Afrika, hvor den begyndende velstandsforøgelse slet ikke når ud til dem, der har brug for det. Så befolkningerne får bare et lille glimt af, hvad velstand betyder, men ingen mulighed for selv at få lidt af det. De vil søge mod Europa! Det kan "løses" ved at tage godt i mod dem, men det vil betyde afslutningen på Danmark, og vil aldrig blive accepteret af DKs befolkning. Jeg har ikke en løsning på det, men jeg tror det bliver nødvendigt at ændre konventionerne, der er indrettet til koldkrigstiden, hvor flygtninge kom fra de kommunistiske lande, men slet ikke passer til nutidens problemer.
Carsten Hansen.
Nå.
Slap "argumenterne" op.
Henrik Leffers
Vesten må forsøge at komme ud af den onde spiral med hele tiden at starte krige i den muslimske verden.
Hver gang er påskuddet at vesten skal beskyttes imod terror.
Men virkeligheden er, at vesten skaber flere terrorister, hver gang man starter en krig.
Ole Nielsen.
Det er ikke umagen værd at debattere med folk der ikke læser hvad andre skriver.
Dine tåbelige insinuationer er for barnlige til min smag.
Carsten Hansen.
I lige måde.
Kan du have en god aften.
Det er ikke racisme, at beskytte sig selv. Det er ikke racisme, at være uenig med Islam. Det er ikke racisme, at forebygge kulturel undergravende virksomhed. Det er ikke racisme, ikke at kunne lide alt og alle.
- Men det er kulturel racisme, at en smal selvudnævnt intellektuel kultur elite skal definere hvad jeg skal tænke og føle over for andre mennesker.
Glemte lige...
- En velbjærget og virkelighedsfjern kulturelite.
Det er det danske folk, som skal definere, hvad Danmark er. Ikke en kulturelite.
Ole Nielsen.
For din skyld vil jeg paste mit saver på dine gentage beskyldninger .
"Ole Nielsen.
Jeg er ikke uenig i at krigen i Irak var på forkert grundlag.
Men jeg hører ikke til dem der tror at vi kan skrue tiden baglæns.
Vi er nødt til at se på tingene som de er nu.
Og selv Enhedslisten mener at Danmark skal støtte kurdernes kamp mod barbarerne fra IS.
Som Enhedslisten også støttede Danmarks indsat i Libyen og endda gik så vidt, at listen foreslog levering af stingermissiler til de Libyske oprørere.
Tingene udvikler sig og det ser ud som om du og andre kun har gloriepudsning og efterrationaliseringer at byde på.
IS skal stoppes og Danmark skal tage sin del at flygtningene ; Det er min holdning.
Al den snak om vi skal skal modtage et ubegrænset antal flygtninge, betragter som en gang gratis og virkelighedsfjern tågesnak."
Dette skrevet i tråden om "Fremmed hadet er blevet almindeligt".
Kjeld Hansen
Hvilken kultur elite taler du om?
Vel ikke politikerne da.
Carsten Hansen
Jeg husker godt dit indlæg.
Husker du mit svar?
Jeg skrev, at du var en perfid person.
Fordi du skrev dette:
"Tingene udvikler sig og det ser ud som om du og andre kun har gloriepudsning og efterrationaliseringer at byde på."
Undertegnede skrev utallige indlæg i aviserne.
Før den forrige Iraq krig.
Hvor jeg udtrykte min afsky for det, som Bush og Fogh havde gang i.
Og før krigen i Libyen skrev jeg ligeledes en lang række indlæg. Som modstander af denne krig også.
@Kjeld Hansen
Jeg tror ikke man skal forveksle "kulturelite" med "magtfuld elite". De kulturradikale eksisterer f.eks. stadig efter et århundrede, men deres idealer er ikke af den grund blevet mere accepteret af hverken befolkning eller en signifikant del af samfundets vigtigste beslutningstagere.
Ole Nielsen.
Hermed er dine barnlige beskyldninger i dit indlæg 18.08 , tilbagevist.
At vi ikke er enige om at Irakerne og især Maliki, bærer en stor skyld for at Irak missede en enestående chance for at samle landet, er en anden sag .
Carsten Hansen.
Hvad vrøvler du nu om?
Hvornår har du tilbagevist noget.
Det er da ellers nogle stereotyper, "racestereotyper", om "hvide" svenskere, Tobias Hübinette dér får fyret af!
Europa er på vej imod et depersonalisering eller "burn-out" syndrome. Indenfor plejefagene som læger og andet sundhedpersonale finder man et syndrome hvor folk som er i professionelle altruistiske forhold pludselig kan udvikle et meget kynisk forhold til dem man skulle hjælpe og holde op med, at se dem som mennesker (depersonalisere dem i stedet) man kan begynde,at ydmyge svage mennesker eller udøve vold. Det humanistiske Europa fra ventrefløjen, kirkerne og de humanitære organisationer er i deres krav om humanisme ved, at tage de Europæske befolkninger for en vogn som ikke vil gøre dem mere menneskelige -men tage menneskeligheden fra dem. Det humanitære Europa er reelt set en krypto fascistisk bevægelse. Jeg har en adoptiv fætter i Tyskland som er mulat og jeg kan godt blive bekymret på hans vegne når dette her braser sammen -når frugterne af humanisme og menneskerettighederne skal plukkes.
Tobias Hübinette skrev i tidsskriftet Creol i 1996 følgende;
”Att känna eller t.o.m. tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!”
Angående den svenske opfattelse af racisme, så er det vel ikke helt forkert det forfatteren skriver.
Tager vi f.eks. hele historien om Dan Parks´ tegninger, så er hans formål jo at vise at racisme fra indvandrere vendt mod andre, dysses ned i medierne.
Det er som om svenskerne opfatter racisme som en hvid foreteelse.
Dermed bliver den svenske opfattelse af racisme en underlig størrelse som svenskerne selv har svært ved at forklare overfor sig selv og overfor omverdenen.
@Jens Cini
Det må man da håbe var sarkastisk.
Bjørn
Nej- det er det ikke. Hvis du ser på hans historie har han også været tiltalt for vold og mordbrand. Han har været tilknyttet et meget voldligt og ventreradikalt miljø i 90erne. Hvis en person som anvender politik vold ikke også skriver politisk voldligt må der være en sammenhæng -han mener det han skrev.
@Jens Cini
Jeg tog hele dit citat og søgte på det på Google. Der er masser af henvisninger til citatet, men jeg kan ikke finde et eneste, hvor man kan se hvad han skrev før og efter det citat. Alene er citatet naturligvis en idiotisk udtalelse, men især "Leve anarkin!" som slutbemærkning giver indtrykket af at han var sarkastisk.
Sider