Læsetid: 7 min.

Sugardating udfordrer grænsen mellem prostitution og parforhold

Ligestillingsideologien bliver vendt på hovedet af datingsider som sugardaters.dk. Her kan kvinder udleve deres seksualitet og forhandle erotisk kapital. Folk skal have lov til at være de seksuelle væsener, de er, siger kvindelig sugardater
P. J. Crook: The Bar, akryl på canvas, 2006

P. J. Crook: The Bar, akryl på canvas, 2006

Scanpix

3. oktober 2014

På datingsiden sugardaters.dk fortæller et blogindlæg, hvordan et screenshot af en bankkonto på datingapp’en Tinder kan hjælpe en sugardad med at få opmærksomhed fra sugarbabes. Fænomenet, hvor ældre mænd eller ældre kvinder (sugarmoms) laver aftaler om sex med yngre sugarbabes eller boytoys til gengæld for penge, middage eller hjælp til regninger, er blevet kaldt gråzone-prostitution.

Siden datingsiden blev oprettet sidste år, har over 8.000 danskere ifølge sugardaters.dk registreret sig som medlemmer. Det koster penge for sugardads- og -moms at blive medlem, mens det er gratis for sugarbabes og boytoys, der vil forsørges. Fænomenet er kendt i udlandet, og i USA oplever man et boom af lignende hjemmesider. Og selv om handel og seksualitet altid har været tæt forbundet, så gør den teknologiske udvikling og nettets udbredelse forholdet mere synligt, påpeger Christian Graugaard, der er læge og professor i almen sexologi ved Sexologisk Forskningscenter på Aalborg Universitet.

»Det transaktionelle element er også til stede i pæne, almindelige menneskers gennemsnitsseksualitet. Det nye er, at det er trådt i samfundsmæssig karakter, så vi får øje på det, fordi det udfoldes på eksplicitte måder og iscenesættes meget tydeligt,« siger han.

Siden sugardaters.dk så dagens lys, har flere kvinder og nogle få mænd fortalt om deres erfaringer på sitet. Og i denne uge skabte Informations kronik En ringmuskel i udu, hvor en kvinde under navnet Fransiska skriver om at sælge sig selv som sugarbabe, debat på de sociale medier og i webavisens kommentarfelt. Skribenten selv kredsede om kategorien luder, og flere kommentarer kaldte udvekslingen af sex for 3.000 kroner for prostitution.

Men Christian Graugaard anskuer fænomenet i en bredere kontekst:

»Sugardating er en indikator for tendenser i vores seksualitetskultur, hvor kønnet, kroppen og seksualiteten er blevet langt mere præget af overgange og gråzoner end for bare få år siden. Hvor der tidligere var to skarpt adskilte sektorer: den konventionelle, monogame seksualitet og så den lille niche, hvor man sælger sex for penge, er korridoren mellem de to ekstremer blevet meget større. Handelsmomentet er samtidig blevet meget mere subtilt og drejer sig ikke nødvendigvis om økonomiske transaktioner, men om handel med varer, serviceydelser, social status, følelser, omsorg og tryghed,« siger han og peger samtidig på, at sugardating nuancerer magthierarkierne, fordi kvinderne bliver handlende subjekter, der selv tager vare på deres seksualitet.

Antropolog og kønsforsker ved Roskilde Universitet, Christian Groes, har forsket i sugardating i afrikanske lande. Han mener ligeledes, at sugardating udfordrer grænserne mellem parforhold og prostitution herhjemme.

»Vores kultur er bygget op om forestillingen om prostitution og parforhold som modsætninger. Sugardating bryder med den skarpe opdeling, fordi prisen ikke er givet på forhånd, og fordi forholdet også kan udvikle sig til noget længerevarende,« siger han.

Samtidig peger han på, at sugardating udfordrer den herskende ligestillingsideologi om, at sex er noget man skal forære væk, hvorimod det er forbundet med samfundsmæssig stigmatisering at kapitalisere erotikken.

»Sugardating gør op med de gængse forestillinger om ligestilling. Det gør det accepteret for kvinder at stille krav til deres partnere i forhold til f.eks. økonomi, livsstil og udseende. I og med at vi har opnået en høj grad af økonomisk ligestilling mellem kønnene, kan sugardating åbne op for, at nogle kvinder nyder magten som forsørger eller som forhandler af seksuel kapital, fordi man gerne vil forkæles eller værdsættes med middage, rejser eller penge. På den måde sker en form for frisættelse af grænserne for, hvilke typer forhold kvinder kan indgå i,« siger Christians Groes.

En åbenbaring

37-årige Anna fulgte debatten om Fransiskas kronik på Facebook. Og hun havde svært ved at forstå, at mange af dem, der kommenterede, gav udtryk for, at de tvivlede på skribentens motiver. Enten havde indlæggene en mistroisk tone i forhold til, om man både kunne være så velskrivende og samtidig sælge sex.

Andre mente, at skribenten var en mand, fordi teksten var pornografisk, eller at det var en skribent, der forsøgte at »hijacke« lige netop feminismedebatten.

Anna har selv en profil på sugardaters.dk og har mødt mange mænd gennem sitet.

»Jeg havde det som om, det var mig selv, der havde skrevet kronikken. Jeg er ikke skamfuld over det, jeg gør, hvilket det virker, som om skribenten er. Men jeg tænkte, at reaktionerne handler mere om folks egen seksualitet, fordi de ikke kunne forestille sig, at det kunne være dem selv. Men jeg håber, at folk snart får lov til at udleve deres seksuelle liv, som de har lyst til,« siger Anna, der ønsker at være anonym, fordi hun netop forventer, at andre »vil dømme hende«.

Anna fortæller, at hun har dyrket swingerkulturen og begyndte med datingapp’en Tinder for nogle år siden, fordi det er et sted, hvor hun oplever, at man mødes på »en ligeværdig måde« uden forestillinger om, hvad der skal ske ud over at have en god seksuel oplevelse.

Men hun havde også lyst til at udbygge oplevelsen af sex med en mand, der var indstillet på at betale for en god middag, hotelophold eller kulturoplevelser.

»Jeg havde været småfrustreret i nogle år uden at vide, hvad det skyldtes, men har siden fundet ud af, at det var en seksuel frustration over ikke at kunne leve mig selv ud fysisk på den måde, som jeg faktisk godt kan lide at gøre. Jeg er meget glad for sex, dyrker det meget, og jeg er også god til det. Så det har været en vild åbenbaring at få lov til at nyde min krop og udforske min seksualitet på en anden måde, end når det har været forbundet med en masse overvejelser, som ’skal vi så være kærester, osv’. På sugardaters er man seksuelle partnerne, og man behøver ikke at gøre det mere besværligt, end det er. Og så tilføjer man det en stemning, der ligger ud over det rent seksuelle,« siger hun.

Anna er selvstændig og bor i Københavnsområdet, og for øjeblikket er hendes økonomi ikke for god. Men det var ikke de kontante modydelser i form af penge, middage eller hotelophold, der i første omgang tiltrak hende ved sugardating.

»I dialogen på sitet kommer det bare meget hurtigt til at handle om, ’hvad skal du have for to timer’. Egentlig ville jeg hellere forkæles med en spabehandling, eller have en ny cykel i stedet for den, jeg lige har fået stjålet. Men sugardaters.dk er altså et forum, hvor jeg ikke behøver at gå ned på gaden og byde mig til, men hvor jeg kan indgå i en dialog med mændene – eller kvinderne. Jeg kan se på nogle billeder, og til forskel fra et escortbureau kan jeg sige nej til en mand, hvis jeg ikke tænder på ham, efter vi har haft en dialog via datingsiden. Mange af de mænd, jeg har mødt derinde, har det på samme måde. De bryder sig ikke om at gå til prostituerede. Men vil gerne vælges til,« siger Anna, der understreger, at en date på sugardating ikke nødvendigvis indbefatter sex.

Hvad med følelserne?

Christian Graugaard mener, at sugardating åbner op for, at flere kvinder og mænd, der aldrig kunne drømme om at stifte bekendtskab med et escortbureau, kan udforske nye sider af deres seksualitet.

»Vi lever i en senmoderne mulighedskultur, hvor vores inspirationsrum konstant bliver mere facetteret, så vi får flere muligheder for at sætte os selv i scene og eksperimentere med nogle randområder, som man tidligere har anset for at være meget ekstreme,« siger han.

Også Christian Groes tror, der vil komme flere sugardaters i fremtiden, men om det vil gøre den almindelige prostitution mere accepteret, er et åbent spørgsmål, siger han.

»Det kommer an på, hvordan debatten om sugardating bliver indrammet. Der er netop mange, der er ude og sige, at det her bare er en anden form for prostitution. Hvis det lykkes at udbrede den opfattelse, vil det blive ved med at være skjult og stigmatiseret,« siger han.

I kronikken kredser Franseska om sin egen oplevelse af at være luder og føle sig mindre værd som kvinde, jo flere mænd hun har. Den oplevelse kan Anna ikke genkende.

»Jeg mister ikke noget af mig selv, jeg får noget hver gang. Og det er heller ikke forbundet med skam,« siger hun.

Til gengæld har hun overvejet, hvad det betyder for hende, at følelserne bliver underordnet det seksuelle, og at forholdet mellem kønnene bliver mere instrumentelt.

»Jeg får tilfredsstillet de basale behov for nærhed og berøring i en sammenhæng, hvor det ikke er forbundet med et tæt kærlighedsforhold. Og jeg kan mærke, at der virkelig skal meget til, før en mand sætter nogle dybere ting i gang i mig, som jeg har lyst til at undersøge følelsesmæssigt. Jeg har talt med nogle venner om det, og de siger, at jeg jo bare har det, som mange fyre har det. Og faktisk er det rarere og mere roligt end at rende rundt og være heartbroken hele tiden, fordi en mand er følelsesmæssigt utilnærmelig. Det kan give en behagelig følelsesløshed. Det er lidt trist, men jeg vil hellere have det sådan, og jeg håber og tror stadig, at jeg en dag møder en mand, jeg har lyst til at indlede et langvarigt kærlighedsforhold til,« siger Anna.

Anna er et opdigtet navn. Hendes rigtige navn er redaktionen bekendt.

Med overskriften En ringmuskel i udu vakte pseudonymet Fransiske Arnoldsen vild debat i denne uge med sin kronik om at være 'sugardater' og sælge sig selv. Kronikken var også en kritik at et samfund, der »producerer mennesker, der hellere vil drive deres dødssyge fabrikker, der producerer alt det lort, vi ikke har brug for eller drive det reklamebureau, der med vold og magt og manipulation alligevel overbeviser os om, at vi skal købe det lort, som lortefabrikken har fabrikeret, end finde en vi kan voldelske«. Fransiska Arnoldsen besvarer spørgsmål fra læserne i lørdagens Moderne Tider 11. oktober – send dit spørgsmål til ls@information.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • June Beltoft
  • Ervin Lazar
June Beltoft og Ervin Lazar anbefalede denne artikel

Kommentarer

Penge er ikke alt, men et vældig godt betalingsmiddel! Kærlighed ER ALT, vil nogen hævde? Under alle omstændigheder uundværlig, for manage i den 'form' som idealiseret af mennesker og medier har lejret sig som en, for de fleste, diffus størrelse i krop og sind!
Kan nogen definere kærlighed, udtømmende?
I sin bog, 'Kunsten at elske' fra 1956, forholder Eric Fromm sig til relationer, især mellem to mennesker. Af den KAN man udlede at relationer mellem voksne, selvstændige personer så godt som altid handler om 'noget for noget'!
Hvad om vi forholdt os til krop, sind, tanker og begær, som disse begreber dybest set ligger latente hos flertallet? For min skyld gerne i en så modereret form, at vi gradvist kunne komme den krops-forskrækkelse, tabuer og stigma til livs, der kommer snigende tilbage efter 60'ernes og 70'ernes mere eller mindre vellykkede forsøg på at afdække menneskelivet som det er , frem for som det kunne være, ved at opretholde tabuer, stigma endsige skabe nye måder at kategorisere på?

Lise Lotte Rahbek

Tjah?
Det er jo ikke ulovligt.
Om det er umoralsk, er nok op til den enkelte bruger.
Personligt ville jeg hellere brække højre ben på langs end betale et menneske for sex, og jeg selv er blevet alt for gammel og harsk til at tilbyde den sags ydelser.
Det er lidt somom medierne forsøger at hidse stemningen op til at dette skal være en SAG mellem jomfrunalsk sippethed og ungdommelig eksperimenteren og flirten med sekualiteten, men det vil ikke rigtig fænge.
Lad dog barnet.

Torben Kjeldsen, Tanni Kromann, Karsten Aaen, Merete von Eyben, Claus Jensen og Gert Selmer Jensen anbefalede denne kommentar

En interessant pointe er den begrundelse der bruges to gange i artiklen, nemlig at det handler om at udforske sin seksualitet. Men udforske er her ikke andet end en bortforklaring eller retfærdiggørelse af en frygt for - eller flugt fra - enhver form for fordybelse eller forpligtelse.
Det svarer lidt til at sige, at jeg vil udforske mine evner for sport, ved at spille fodbold i en måned, så håndbold i en måned, så badminton ... osv. ... man kommer nok ikke ret dybt i sin forskning på den måde.
Sex er et spil for to personer og spillet bliver nu engang bedre dybere, jo mere man kender hinanden. Det er jo bare så besværligt og tidskrævende og umuliggør jo helt at man hastigt zapper videre, skulle mistanken pludselig melder sig, at græsset måske er grønnere på den anden side af hækken.

Men eftersom pornoen, med dens overfladiske og følelsesløse præsentation af hvad sex er, for længst har sneget sig ind, som et slags ideal for seksualiteten, hvorfor skulle luderens rolle ikke også efterhånden kunne tilsnige sig samme status? Det er jo - beklager sarkasmen - en ideel konstruktion: ingen får følelser såret af skamløse forførere og ingen skal føle sig svigtet af den andens eventuelle utroskab og den besværlige tillid og krævende fortrolighed kan holdes på et praktisk minimum. Det er kort sagt et arrangement som begge parter vinder ved.

Hvis man da ikke bare mister alt.

Marina Kasimova, Tanni Kromann, Christel Gruner-Olesen, Merete von Eyben, Claus Jensen, Gert Selmer Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, lars abildgaard, Rasmus Kongshøj og Ervin Lazar anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Rufferi er strafbart i Danmark. Men det er ikke ulovligt at opkræve betaling for seksuelle tjenesteydelser, så længe den, der leverer varen, betaler skat og moms af sit pekuniære udbytte af transaktionen.

Ejerne af datingbureauet sugardaters.dk betaler formentlig moms og virksomhedsskat af den profit, bureauet scorer på at formidle kontakt mellem sælgerne og køberne af tjenesteydelserne, ligesom Ekstra Bladet betaler skat og moms af de annonceindtægter, bladet scorer på at reklamere for "massage" og "escort".

Det er hårde tider i avis-branchen, og annonceindtægter lugter ikke værre end de penge, man kan kradse ind på løssalg og abonnementer. Slips renses, og hænder vaskes.

Og Skattefar får en lang næse af de sugar-babes og toy-boys der reklamerer gratis for deres tjenesteydelser på sugardating.dk og andre æterbårne datingsites.

Rasmus Kongshøj

Det kan godt være jeg er gammeldags, men for mig lyder konceptet som helt almindelig prostitution, bare i en lidt mere respektabel indpakning, hvor fraværet af P-ordet gør ordningen mere spiselig for de involverede. Om det så er godt eller skidt, det må man selv om, og jeg kan sagtens se hvorfor prostitution kan virke som et tillokkende alternativ til at kede sig ihjel bag kassen i Netto, eller at forsøge at overleve på de reformramte sociale ydelser.

Min egen stilfærdige vurdering er, at hvis ikke vi havde så slem ulighed, men alle derimod havde mulighed for en god og tryg tilværelse, så ville prostitutionen svinde ind til kun at omfatte dem, der rent faktisk havde lyst.

At prostitution nu tilsyneladende er blevet mere respektabelt, kan ses som et udtryk for hvordan den kapitalistiske markedslogik koloniserer snart alle livets områder. Vi ender med at få et samfund, hvor alle menneskelige relationer er kommercielle, og det er trist.

Samtidig udstiller prostitutionen de ulige magtforhold i klassesamfundet. Hvis man befinder sig øverst i samfundspyramiden, har man fri adgang til at kneppe en repræsentant fra de lavere klasser i røven - i bogstaveligste forstand - så tit man vil. Hvis vi andre derimod har lyst til noget lignende, så må vi på den ene eller anden måde gøre os umage, for at gøre os interessante for en partner. Klasseforskellene findes selv i soveværelset.

Christel Larsen, Sascha Olinsson, Torben Kjeldsen, Marina Kasimova, Troels Ken Pedersen, Carsten Mortensen, Nille Torsen, Niels Duus Nielsen, Benny Jensen, Peter Mayer, Rasmus Knus, Merete von Eyben, Kjeld Hansen, Claus Jensen, David Adam, Gert Selmer Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Claus Piculell, Flemming Scheel Andersen, lars abildgaard, Søren Rehhoff og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Rasmus Kongshøj,

Hvis alle havde mulighed for en god og tryg tilværelse uden at prostituere sig, så ville prostitutionen svinde ind til kun at omfatte dem, der rent faktisk havde lyst til det. Det har du sikkert ret i. Men hvad er din løsning på dette dilemma, hvis du mener, det er et problem at nogen må prostituere sig til at gøre noget, de ikke selv har lyst til, for at andre kan slippe for at gøre det selv? Mindre stat og mere samfund og borgerløn fra samfundets fælleskasse til alle samfundets medlemmer i form af kontant betaling for kun at gøre, hvad man selv har lyst til, når trangen til at gøre det melder sig?

Er det mon det, partier som Alternativet og Retsforbundet mener, når de reklamerer for deres alternativer til den kapitalistiske samfundsmodel, som de foretrækker at bevare og videreudvikle med visse mindre justeringer frem for at satse på den socialisme, som i deres optik uvægerligt resulterer i diktaturstater a la Stalins Sovjetunion, Pol Pots Cambodia, Kim-dynastiets Nordkorea og andre historiske rædselsscenarier fra det århundrede, vi lige har lagt bag os?

Det kan godt være, jeg er gammeldags, men jeg har altså ingen illusioner om, at det kan lade sig gøre inden for rammerne af den kapitalistiske samfundsmodel at ophæve klassesamfundets arbejdsdeling mellem dem i toppen og dem i bunden af samfundspyramiden. Og jeg har stadigvæk til gode at træffe nogen, som af egen lyst ville påtage sig ret mange af de arbejdsopgaver, den økonomiske underklasse i de teknologisk højtudviklede senkapitalistiske samfund udfører af nød og trang og for ringe betaling, hvis de kun behøvede at gøre, hvad de havde lyst til, når trangen meldte sig.

Og jeg tror faktisk, at det er dette, som er rationalet bag S-RV-regeringens 'reformer' af reglerne for at oppebære arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, førtidspension og sygedagpenge mv, som næsten ikke til at skelne fra de reformer V-K- regeringen implementerede.

Troels Ken Pedersen, Torben Nielsen, Hasse Poulsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

@ Grethe Preisler:

Borgerløn ville helt sikkert være et stort skridt på vejen mod et bedre samfund. Men du har helt ret; klassesamfundet, og de uværdige forhold, det byder folk, er en nødvendig del af det kapitalistiske system. Under kapitalismen vil mennesker altid være tvunget til at prostituere sig i større eller mindre omfang.

Troels Ken Pedersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Niels Engelsted

Domænet virgindating.dk er vist stadig ledigt.

Dagmar Christiandottir, Henrik Brøndum, lars abildgaard og Gert Selmer Jensen anbefalede denne kommentar
Claus Piculell

Jamen, det er da rart at høre om ældre kvinder, der udforsker deres seksualitet ved at købe "toyboys".
Og at både toyboys og toygirls er med den, vel at mærke frivilligt, selv om labelen åbenbart skal hedde noget andet.
Ligestilling er en god ting, også i prostitutionsbranchen!
For det er da forhåbentlig ikke de samme kvinder, der tidligere har krævet kriminalisering af sexkøb, når køberen er en gennemsnitlig dansk mand ...? ;-)

vh CP

Rasmus Kongshøj

Jeg kan da godt se, at akademisk arbejde kan være et tillokkende alternativ til at kede sig ihjel bag kassen i Netto.

Men hvis vi ikke havde så slem ulig fordeling af intelligens, men alle havde mulighed for et interessant job, så ville akademisk arbejde svinde ind til dem, der rent faktisk havde lyst.

At akademisk arbejde tilsyneladende nu er mere respektabelt, kan ses som et udtryk for hvordan den kapitalistiske markedslogik koloniserer alle livets områder, nu også intellektuelle evner. Vi ender med at få et samfund, hvor alle menneskelige relationer er kommercielle.

Samtidig udstiller akademisk arbejde de ulige magtforhold i klassesamfundet. Hvis man har pæren i orden, kan man undgå at få beskidte hænder - i bogstaveligste forstand. Hvis vi andre derimod har lyst til noget lignende, så må vi på den ene eller anden måde gøre os umage for at få et interessant arbejde. Klasseforskellene findes, selv oppe på første sal.

mvh. Bo Jensen

Peter Mayer, ulrik mortensen og Frank Hansen anbefalede denne kommentar

Bo Jensen:

De fleste akademikere er skam prostituerede.

Dagmar Christiandottir, Per Torbensen, Carsten Mortensen, lars abildgaard, Torben Nielsen, Rasmus Kongshøj og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Det er dog en lykke, som kun kan lade sig gøre under specielle luksusforhold at kunne tjene penge på at være selvoptaget, hvilket den såkaldte seksualitetsudforskning er.

Trangen til forbrug for forbrugets skyld og opnå en rus af lykkefølelse der igennem har overtaget de sande mellem menneskelige dyder og værdier. Det handler efterhånden kun om at i scene sætte sig selv for en hver pris. Vi lære vores børn helt fra den tidligste barndom, hvor vigtig det er at dygtiggøre sig for at kunne sælge sig selv bedst muligt i livet og at der ingen grænser er.

En dag vil det ende med, at gøre mennesket til afstumpede med sociopartiste forstyrrelser som normaliteten.

Kapitalismen gør alt til salg uden grænser af nogen art og er repræsentanten for menneskehandel af en hver art uanset hvor grusom og uacceptabel den måtte være. Tilbage står dem, som har måttet afgive deres værdighed frivillig eller ufrivillig med uoprettelige skader på sjæl og krop. Den moderne feminisme udvandes til retten til at sælge sig selv.

- Er det virkelig den verden og de værdier, som skal bære mennesket ind i fremtiden?

Jeg håber det ikke, for så er mennesket fortabt. Fattig som rig for så har mennesket ingen værdighed mere.

Anders Sørensen

Jeg kan godt lide den der med, at " jeg kan se på nogle billeder, og til forskel fra et escortbureau kan jeg sige nej til en mand, hvis jeg ikke tænder på ham". Fordi jeg kommer til at tænke på, hvor grænsen går.

Hvis Anna ikke tænder på ham, siger hun så nej til en million, eller siger hun nej, hvis han nøjes med at tilbyde hende en ny cykel?

Jeg tror ikke, hun siger nej til en million. Selvom hun hellere vil have en ny cykel.

Når jeg læser en artikel som denne her eller "En ringmuskel i udu" så føler jeg først og fremmest der er noget rav ruskende galt :-(

Prøv at forestille dig 15 årige piger opdager, at de kan få 5.000 kr. til en iPhone hos en sugerdad... :-(

Carsten Mortensen, Rasmus Kongshøj og Peter Mayer anbefalede denne kommentar

Fandens også at jeg er født for sent. Havde sugardating eksisteret, da jeg var studerende, var jeg måske sluppet for en studiegæld, der gjorde livet surt for mig i mange år og nærmest aldrig efterlod mig noget tilbage af min løn.

Carsten Mortensen, Torben Nielsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Citat fra artiklen "Jeg får tilfredsstillet de basale behov for nærhed og berøring i en sammenhæng, hvor det ikke er forbundet med et tæt kærlighedsforhold. Og jeg kan mærke, at der virkelig skal meget til, før en mand sætter nogle dybere ting i gang i mig, som jeg har lyst til at undersøge følelsesmæssigt". Tja så går der tid med det. Det dybere forhold, det som det måske i virkeligheden drejer sig om. Kærlighed kan ikke købes for penge, det kan pirringer derimod, så længe det varer og så kører det medansvarlige liv forbi med modningsprocessen, udvikling af empati (som virkelig er en mangelvare). Mændene der kan sætte noget dybere igang, som det her efterlyses, bliver også en mangelvare. Vi kan som den svenske filminstruktør Ingmar Bergman sige: Vi er blevet følelsesmæssige analfabeter. Så står der at ligestillingsideologien bliver vendt på hovedet af disse datingsider. Det er noget vrøvl, de går bare ind i en niche, fordi der er mangel på ovenstående. Det virkelige etiske ansvar kan ikke skydes over på datingudbydere, for var vi virkeligt indtillede på at modnes, så var disse udbydere også nødt til at tilpasse sig etisk. Der sludres meget op og ned af stolper.

Dagmar Christiandottir og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

When it quacks like a duck...., lige meget hvad man kalder det og hvor frisindet man synes, man er, så er det prostitution, når man veksler sexuelle ydelser for betalingsmidler eller andre goder på kort sigt. Gør man det på langt sigt er det enten, når det er bedst, kærlighed, ellers golddigger. Sig dog tingene som de er. Det er ikke for at være snerpet, folk må selv om, hvad de gør med deres kønsdele og til hvilken pris, men kald det nu hvad det er.

Sascha Olinsson, Rikke Nielsen, Merete von Eyben, Gert Selmer Jensen, Carsten Mortensen, Lise Lotte Rahbek og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@Herdis Weins, det er helt oplagt. Plus at du, havde du kneppet din vej gennem studierne ved at tilfredsstille sugardaddies, ville være bedre rustet (qua opnået ekspertise) til i din pensionisttilværelse at kunne kneppe unge fyre (stadig for penge) og derved forsøde ikke blot dit men også deres liv.

Bottom line: Du burde have kneppet noget mere for penge. Every time you didn't, God killed a kitten.

René Arestrup

Det er næsten komisk at læse de venstreintellektuelles moraliserende betragtninger over begrebet prostitution. Man forledes næsten til at tro, at de svæver på deres helt egen sky et eller andet sted i den ydre stratosfære. Uforbredrelige romantikere måske? Bytteforhold var et begreb selv Marx beskæftigede sig med, godt nok i et meget konkret, materialistisk perspektiv. Men der findes masser af andre bytteforhold, også af følelsesmæssig karakter. I en eller anden udstrækning er vi alle prostituerede. Tænk blot på hvad det indebærer at fungere på en arbejdsplads eller på de uendeligt mange ægteskaber/parforhold, som snarere er baseret på gensidig tryghed/udbytte end på 'true love' - hvad det så end er. Det kunne være interessant at få et bud på den fuldstændig ukorumperede menneskelige relation - den uforfalskede, renfærdige dualisme mennesker imellem. Findes den andre steder end inde i hovedet på dem, som stadig tror på det socialistiske fatamorgana?

Prostitution betyder vel at man sælger sex, uanset om man gør det i form af ægteskab kun for at få økonomisk sikkerhed med evt. efterfølgende enkepension, sugardating eller hvor og hvordan man nu træffer aftalerne.
Hvis der ikke er tale om traficking eller anden form for tvang, må de involverede parter vel selv om det, men der er ingen grund til at sugarbabies o.l. føler sig bedre eller værre end andre prostituerede.
Der er megen intellektuel sniksnak, når man taler om gråzoner. Det gør man det vist kun, fordi man har lidt moralsk kvababbelse.

Dagmar Christiandottir, Rikke Nielsen, Per Torbensen, Robert Ørsted-Jensen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Man behøver ikke at være romantiker for at tro på at ikke alt handler om "noget for noget". Altruistisk opførsel er et velkendt menneskeligt træk og menneskelige samfund ville måske ikke være stabile uden. En sådan tilsyneladende "tåbelig opførsel" kan give god evolutionær mening (se f.eks. http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism ) Selv hos visse andre primater finder man tilløb til uselvisk opførsel.

René Arestrup

Nille, jeg anerkender altruisme som andet og mere end et filosofisk begreb. Heldigvis er det sådan, at de fleste mennesker - lejlighedsvis - er i stand til at udvise altruistisk adfærd. Men selv praktiseret altruisme er i en eller anden udstrækning selvisk. Jeg ved det, det lyder både kynisk og usympatisk. Pointen er blot, at vi har så forbandet svært ved at se os selv i øjnene som de uperfekte mennesker, vi er.

Bente Petersen

Der er mange former for prostitution - per definition er det : The unworthy or corrupt use of one's talents for personal or financial gain. Den der er ren kaster den foerste sten !!!!

Tjah. Det er selvfølgelig muligt, at der er tale om prostitution i en ny indpakning. Det understreger vel blot, at den nuværende stigmatisering af prostituerede er så ubehagelig, at de involverede er nød til at frame fænomenet på ny.

Jeg tror nu nærmere på, at intet nyt er sket. Ud over, naturligvis, at et internetselskab tjener penge på det, der i forvejen foregår i nattelivet.

Per Torbensen, Rasmus Kongshøj, Leif Høybye og Robert Ørsted-Jensen anbefalede denne kommentar
Robert Ørsted-Jensen

Uanset hvordan man vender og drejer dette og hvad man privat måte mene - så er en ting sikkert - dette er en åbenlys demonstration af hvor tåbelig og stendød ideen om et forbud mod prostitution virkelig er.

Ud over at det altid var en vanvittig ide udtænkt af en uskøn blanding af moraliserende neopuritanske kristne og totalitært sindede højrefløjs feminister, så er det ganske enkelt ikke muligt at håndhæve noget sådant i en moderne verden med smartphones, pads og internetfriheder - og det er slet ikke muligt at bforsøge noget i dejn retning uden at bringer os alle ud i en farlig udvikling i retning af et big brother politistatssamfund

Per Torbensen, Janus Agerbo, Niels Mosbak, Rasmus Kongshøj, ulrik mortensen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Niels Engelsted

I en tid hvor der ikke er jobs til alle de veluddannede unge, er det et held, at internet og smartphones tilbyder en nem udvej til at blive selv-erhvervende og supplere de offentlige ydelser. Med de rigtige apps kan de blive småhandlende, byde ind på taxa-markedet og nu også prostitutionsmarkedet.

Dagmar Christiandottir, Henrik Brøndum, Hanne Ribens, Niels Mosbak, Rasmus Kongshøj, Grethe Preisler og Peter Jensen anbefalede denne kommentar

"Det virkelige etiske ansvar kan ikke skydes over på datingudbydere, for var vi virkeligt indtillede på at modnes, så var disse udbydere også nødt til at tilpasse sig etisk. Der sludres meget op og ned af stolper."

Det både samlede og spredte ansvar er naturligvis samtlige involverede parters; der er intet sagligt grundlag for at frikende de udbydere, som tjener penge på aktiviteterne - de er også med til at fastholde og drive udviklingen.

Men i øvrigt enig i Bergmans konstatering; vi udvikler følelsesmæssig analfabetisme. Der er (jo) penge i lortet.

jens peter hansen

For nogle år siden blev der lavet en undersøgelse i Sverige der viste at mange unge mænd gik til prostituerede før de gik i byen. Det var billigere at få tilfredsstillet deres seksuelle behov på den måde, idet de sparede alle de drinks de ellers skulle give ud for at score uden sikkerhed for at det lykkedes. I gamle dage var der amerikanerpiger som fik nylonstrømper og andre gaver fra amerikanske soldater på orlov fra Tyskland etc. etc. Fede tegnebøger har altid kunnet ....... en del.

En luder (m/k) er en luder, er en luder, er en luder...

Uanset hvor meget relativistisk, kloak-hørmende guldglimmer denne syge praksis forsøges dyppet i, er der tale om klokkeklar prostitution.

Grethe Preisler

The medium is the message - eller neoliberalistens våde drøm:

Med de rigtige apps og de rigtige 3d printere kan alle blive selvforsynende med tro kopier af de rigtige personer med de rigtige navler, de rigtige genitalier og de rigtige meninger at debattere de rigtige problemer med.

Oh happy day. Så bliver psykologer, sexologer, livsstilseksperter, trendspottere, journalister, avisredaktører og andre omkostningstunge højtuddannede langtidsledige ludere og lommetyve først rigtigt overflødige. Og så slipper vi for udgiften til og besværet med at holde liv i dem.

Flemming Madsen, Hanne Ribens, Niels Engelsted og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Sugardating er kynisk prostitution pakket ind i glimmerpapir.

Min største bekymring er, at det er vores næsten voksne børn, der er ofrene i denne sammenhæng. Har de så meget livserfating, at de kan se igennem dette glimmerpapir og forstå, hvad dette her virkelig drejer sig om?

Gert Selmer Jensen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

I den fattige del af verden er der millioner af kvinder og unge maend, der vaelger en ludfattig tilvaerelse som gadehandler og tjener 2 dollar for 10-12 timers arbejde fremfor at prostituere sig. Jeg synes det er en haan mod dem at beklage sig over tilstanden i den scandinaviske velfaerdsstat og haevde at den driver nogen ud i prostitution. At vaere prostitueret er et valg.

Gert Selmer Jensen

Da jeg var 14-15 år gammel, drømte jeg, og mine kammerater, om "Sugarmoms".
Det var dengang, nu er vi blevet meget ældre, og "følsomme".
Og det er ikke ment som en joke.!

Henrik Brøndum, hvis det at være prostitueret er et valg (hvilket det ikke er for alle), kræves det, at det er et bevidst valg!

Sugardating er prostitution pakket ind i glimmerpapir, og det snyder vores unge til at tro, at det er noget andet end ren og skær handel med deres kød, og pludselig er valget af prostitution ikke længere et bevidst valg.

Niels Duus Nielsen og Gert Selmer Jensen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Henrik Brøndum:

"At være prostitueret er et valg."

I den fattige del af verden, hvor millioner af kvinder og mænd i alle aldre vælger en ludfattig tilværelse som gadehandlere, der tjener 2 dollar for 10-12 timers arbejde, frem for at prostituere sig, vælger flere og flere unge kvinder og mænd at sætte livet på spil og betale menneskesmuglere, ruffere og alfonser formuer for at blive lodset illegalt ind i de rige lande.

I den skandinaviske velfærdsstat under afvikling, hvor medlemmerne af 'den frie verdens 'civiliserede overklasse' holder til, kan de fattiges teenage-børn frit vælge, om de vil ernære sig som 'toy-boys' og 'sugar-babes' for overklasseungdommens fædre og mødre eller løntrykkere for deres egne fattige forældre. På skattefinansieret overførselsindkomst som hundefækalieopsamlere i kommunalt regi.

Held den danske underklassedreng og -pige, der nåede at få røven med sig indenfor murene i den nye middelklasse, før Lehman Brothers krakkede i 2008, og regningen for deres billetter til ballet i den borgerlige forfaldt til betaling ;0)

Gert Selmer Jensen, randi christiansen, Lise Lotte Rahbek og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Grethe Preisler, jeg kan ikke helt gennemskue af din tekst, om du synes det er godt eller skidt at være "skattefinancieret" eller snarere glorværdig fattig med stolthed?

randi christiansen

Næste stop : salg af organer? Man kan også vælge den positive vinkel > penge for fornøjelse > en winwin.

Da jeg var førskolebarn glædede jeg mig så meget til skolen - efter nogen år eller fem, var det ik så sjovt længere, og skolen var næsten lig med psykisk tortur. Min far døde af sit working class hero job. Men vi var en pæn og lovlydig familie - i en gl landsby i sydfrankrig er der hugget en numse i sten på et hushjørne - så fulderikkerne ku føle sig frem.
Hvad er værst - fysisk eller psykisk overgreb og misbrug? En vanesag?

Grethe Preisler

Rikke Nielsen,

Hvor vidt det er godt eller skidt og mere eller mindre glorværdigt at være 'skattefinansieret' end privat erhvervsdrivende og/eller privatansat lønmodtager, betragter jeg som et rent akademisk spørgsmål. Jeg har i det meste af mit eget arbejdsliv har været statsansat og dermed fået mit arbejde honoreret med penge fra den samme kasse, som ministre og folketingsmedlemmer aflønnes fra.

Dog uden selv at have haft lige så stor indflydelse som ministre og folketingsmedlemmer på, hvor høje skatter og afgifter, det var nødvendigt at pålægge civilsamfundets borgere for at fylde statskassen op. Endsige på hvordan og til hvilke formål de derved indkomne midler skulle kanaliseres tilbage til civilsamfundet igen via finansloven.

Sider