Læsetid: 2 min.

En mands vision

13. november 2014

Skulle jeg give Christopher Nolans nye film, science fiction-dramaet Interstellar, stjerner, ville jeg give den seks af seks mulige. Det skyldes ikke, som jeg også skrev om filmen i sidste uges FILM & FJERNSYN, at det er en perfekt film, men at det er en stor film, som tumler med store emner på en stor måde, både intellektuelt og følelsesmæssigt. Vil man have det yderligere uddybet, kan man besøger information.dk og læse min anmeldelse.

Jeg er ikke alene med min holdning, men især i Danmark synes filmen at have delt vandene blandt anmelderne: Kun et par stykker er lige så begejstrede som jeg, lidt flere er glade, mens en god portion er mellemfornøjede eller slet ikke fornøjede overhovedet. Og det forstår jeg ikke – selvfølgelig ikke, havde jeg nær sagt – og jeg forstår heller ikke, hvorfor man ligefrem skal have at vide, at man er, og jeg citerer, »for nem«, fordi man har forelsket sig i Interstellar.

Jeg er usikker på, hvorfor vi oplever filmen så forskelligt. Men det skyldes vel enten temperament og smag, eller at nogle har svært ved at forlige sig med fantastiske genrer som science fiction. Det er mig dog en gåde, hvorfor nogle af dem, jeg i diverse fora har diskuteret filmen med, ser Interstellar som et tegn på, at Nolan er færdig som gårdsanger, og at Hollywood, dvs. amerikansk film, ikke har mere interessant at byde på.

Nu er Nolan godt nok englænder, men Interstellar er – som stort set alle Nolans amerikanskproducerede film fra Memento og The Prestige over Batman-trilogien til Inception – om noget udtryk for én mands unikke vision. Nolan tør noget, som få andre gør, og han får lov til det, selv om det koster milliarder af kroner, fordi hans film tjener penge. Han er noget så sjældent som en filminstruktør, der udfordrer mainstream med begavet, visuelt storslået og følelsesmæssigt gribende kunst, og som lægger så meget af sig selv og sine interesser og sin personlighed i sit arbejde, at man netop ikke skulle tro, at det var Hollywood, der stod bag.

Der er mange ting galt med Hollywood, men Nolan og hans film er ikke én af dem. Desuden er Interstellar en fremragende film. Stol bare på mig og glem alle de andre, sure anmeldere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu