Læsetid: 7 min.

’Jeg nægter at blive afrettet’

19-årige Asker Bryld Staunæs kalder sig queerfeminist og mener, at feminismen kan bane vejen for, at flere mænd indser, at man ikke behøver at være sexistisk for at være ’en rigtig mand’. Men det kan være en linedans at undgå sexismen – selv for en erklæret queerfeminist
I gymnasiet mente pigerne i klassen, at Asker Bryld Staunæs både repræsenterede det maskuline og det feminine. Selv mener han, at friheden ligger i en mere flydende kønsidentitet

I gymnasiet mente pigerne i klassen, at Asker Bryld Staunæs både repræsenterede det maskuline og det feminine. Selv mener han, at friheden ligger i en mere flydende kønsidentitet

Tor Birk Trads

2. januar 2015

De tre kvinder har lady balls, forklarede en kvindelig deltager til en reception for en ny bog, om bogens tre forfattere. Det fik Asker Bryld Staunæs til at spekulere. De der lady balls, som han forestillede sig er lavet af aluminium, som en markør for styrke, der overstiger det kvindelige, og som kvinder kan tage på, når de skal være hårde og præstere, var det noget, han som mand med sine bløde, svedige og behårede nosser skulle være misundelig på?

»Jeg kan jo regne ud, at jeg skal være jaloux på kvinders lady balls. Det er ikke bare, at kvinden overtager mandens rolle, hun opgraderer den og bliver en cyborg. En overkvinde, der åbenbart udsletter det mandige og erstatter det med en højere eksistens. Problemet er bare, at feminister kun sælger produktet til deres medkvinder, og det er virkelig irriterende. Jeg vil også gerne købe et par lady balls, hvis de skulle være så nyttige,« griner Asker Bryld Staunæs.

Og selv om lady balls er et symbol og et fænomen i en tekst, den 19-årige Asker Bryld Staunæs senere skrev på denfri.dk, så er forestillingen om »den stærke kvinde« noget, han og hans jævnaldrende vokser op med.

Kønsforskere taler tilmed om, at feminismen er begyndt at påvirke de mandlige normer for seksuel adfærd. YouTube-videoen »10 Hours of Walking in NYC as a Woman« om en kvinde, der får massevis af uopfordrede kommentarer, mens hun går gennem Manhattans gader, eksploderede viralt i en debat om mænds angivelige krænkelser af kvinder. Everyday Sexism Project er ude i samme ærinde, og blandt sexologer og andet godtfolk kører diskussionen om, hvorvidt al den ligestilling er med til at ødelægge de seksuelle spændinger mellem kønnene.

Mændenes frigørelse

Asker Bryld Staunæs er erklæret queerfeminist. Men han har også skrevet til mig, at han kender til linedansen mellem de feministiske erkendelser og sexistiske tilbøjeligheder. Han sluttede chatten med at skrive: »Men jeg er en god linedanser.«

»Jeg har prøvet masser af gange at blive bekymret for, om jeg er nedladende eller dominerende over for kvinder. Hvis jeg flirter med en pige, påtager jeg mig en rolle. Jeg kigger på en bestemt måde, taler på en bestemt måde, dybere og roligere, og så kan jeg blive i tvivl om, hvorvidt jeg er sexistisk, fordi det jo også er en dominerende position på mange måder,« forklarer Asker Bryld Staunæs, da vi sidder i en af de bagerste båse på en nørrebrocafé.

Han har også følt sig skamfuld, hvis han er kommet til at råbe efter kvinder en fuld nat i byen. Men egentlig er det nemt at lade være med at være intimiderende.

»Hvis jeg ser en smuk kvindenumse, så giver jeg mig jo ikke til at tale til den. For jeg har ikke fået lov til at tale til den,« som han siger.

Han har selv prøvet at blive råbt efter og befamlet i byens natteliv. Det var ikke rart.

Alligevel synes han, at kæden hopper af i debatten om mænds tilnærmelser. Det handler ikke bare om, at mænd skal lære situationsfornemmelse. Det feministiske felttog mod sexistiske krænkelser i det offentlige rum er i virkeligheden et frigørelsesprojekt for mandens snævre rolle, mener Asker Bryld Staunæs.

»Der er jo ingen mænd, der tror, at de får en kvinde med hjem, fordi de råber efter hende på gaden. Det handler om, at mænd skal bekræfte hinanden. Drengene kigger på drengene, og pigerne kigger på drengene. Jeg ser det som et råb om hjælp: De aner ikke, hvordan de skal komme i kontakt med denne her pige, så råber de ’lækker røv’. Så er der de gange, hvor mænd er alene og kontakter kvinder. Det er voldsomt og ubehageligt. Men mænd bør have muligheder for at udtrykke deres maskulinitet på andre måder end dem, der tenderer et overgreb. Den feministiske kamp kan bane vejen for, at flere mænd lærer, at man ikke behøver at være sexistisk for at være ’en rigtig mand’.«

Flydende kategorier

Det handler om at træffe bevidste valg. Identitet er hvem og hvorfor, men kan der skabes flydende kategorier, som man kan gå ind og ud af? Asker Bryld Staunæs sidder med benene pænt over kors ved det runde cafébord. Han gør det, fordi han har lyst – selv om drengene dengang i folkeskolen kaldte ham bøsse, hvis han sad sådan. Han plejede at råbe tilbage, at det var dem, der var bøsser, fordi de sad og luftede deres kønsorganer med spredte ben.

»Som heteroseksuel mand sidder man på bestemte måder, man taler og gestikulerer på bestemte måder. Det er noget, der skal opretholdes, for at billedet ikke knækker. Men kunne det ikke være en frihed, hvis det billede fik lov at knække en gang imellem? Jeg sidder sådan her og smiler intenst, fordi jeg nægter at blive afrettet.«

»Samtidig er der ufattelig mange måder, jeg gerne vil være maskulin på. Jeg opfører og føler mig maskulin og er stolt over min størrelse og min opførsel. Men det er mig, der skal have definitionsretten, ikke andre. Det er et evigt frigørelsesprojekt,« siger han og stopper talestrømmen for at lytte til musikken.

»Kan du høre den sang?«

Det er rapperen Drakes toner, der flyder blødt fra højttalerne.

»Han lyder ikke særlig gangsta, vel. Han synger og rapper på én gang, og det handler både om følelser og piger, og om at have den der worst behavior. Mange af de store navne inden for hip hop lige nu bryder med de klassiske kønsidentiteter. Masser af mænd og kvinder hører Drake eller excentrikere som Young Thug, en vanvittig gangsta, der har 11 børn, er på stoffer og har en eksplosiv måde at udtrykke sig på, samtidig med at han går i kjole og med leopardneglelak.«

Og det er positivt, mener Asker Bryld Staunæs, der ikke frygter for den seksuelle spænding, hvis kønnene bliver fri for faste skabeloner.

»Nogle har en idé om, at der er en indbygget seksuel pirring i adskillelsen mellem piger og drenge. Det er da både kedeligt og udtryk for en bizar virkelighedsopfattelse. Jeg har aldrig hørt om noget andet aspekt af virkeligheden, hvor man mener, man finder sandheden ved at skære den over på midten.«

Asker Bryld Staunæs kommer i tanke om en politiker fra Liberal Ungdom, der mente, at kvinder ikke kan få ledelsesposter, fordi de godt kan lide at blive domineret i sengen.

»Det er det samme som at sige, at ingen mænd kan lide at blive domineret. Det er da indlysende løgn. Mænd går i krig, det er da den totale underkastelse.«

– Der er vel mænd, der kan blive provokeret af det, de ser som kvinders forsøg på at feminisere manden?

»Det oplever jeg tit, at mænd bliver. Men jeg tror, det er et tegn på, at mænd skal blive stærkere til at definere, hvem de så er, hvis de ikke vil være det, kvinder forlanger af dem. Det er ikke nok bare at sige: ’Jeg er en mand’, så er man da indskrænket. Er vi virkelig så skrøbeligt et køn, at kvinder kan ødelægge vores kønsgrundlag?«

– Mange unge synes vel også, at kønsdebat og feminisme ikke er særligt vedkommende?

»Jeg har set, at hver eneste gang man prøver at træde ud, så bliver man slået i hovedet med den heteroseksuelle matrix. På den måde synes jeg, at frigørelsen vedrører alle. Også dem, der ikke gider at tale om køn. Gruppenormativitet opstår ved en kontant afretning i væremåde. Frigørelse er at kunne vælge sig selv til.«

Piger kan være lige så optagede af forestillingen om en bestemt måde, man skal opføre sig på, som drenge, synes Asker Bryld Staunæs. Når der skulle laves gruppeopgaver i gymnasiet, var de f.eks. tit optaget af at gøre det, lærerne forlangte.

»Rigtighedstyranniet ligger i pigernes prinsesseidentitet. Det rigtige er noget, nogle andre har sagt. Når man foreslog noget andet, afviste de det ikke, fordi de syntes, det var kedeligt, men fordi det ikke var det rigtige.«

– Den flydende kønsidentitet, du taler om, kan den ikke være lige så anstrengende at opretholde som kønsstereotyperne?

»Jeg har opdaget, at de fleste mennesker er ret anstrengte over en masse ting. Derfor går mange til coach for at blive afrettede. Jeg tror grundlæggende, at de fleste mennesker er forvirrede, men man skal ikke sluge sin forvirring.«

»De mest forbitrede mennesker, jeg kender, er dem, der ikke ved, hvordan de skal ændre en forbitret situation. Dem, der f.eks. har levet et godt borgerligt liv og så bliver skilt, hvilket rammer dem som den totale ulykke, fordi deres liv har været bygget op om så få forestillinger. Det er ikke snævre forestillinger, der skal styre ens liv.«

Interviewet er ved at være slut. Asker Bryld Staunæs vil i hvert fald gerne ryge en cigaret. Der er en del kønsforskere i familien, har han fortalt. Hvad betyder det for ham?

»Jeg har altid fået at vide, at jeg ikke behøver at lytte til, hvis nogen synes, jeg skal lege med en blå bil i stedet for en rød. Nogle vil helt sikkert mene, at jeg er indoktrineret af feminismen. Jeg tænker, at min baggrund har givet mig et valg. Min lillebror laver gangstamusik på nettet med letpåklædte modeller og champagneflasker. Det er et godt eksempel på, at der er mange veje, man kan gå.«

Serie

Den feminiserede mand

Debatten om grænserne for mænds seksuelle udfoldelse raser i kølvandet på bl.a. Everyday Sexism Project og det virale videohit, hvor en kvinde får over 100 kommentarer på en 10 timers gåtur i New York.

Men hvordan oplever den unge generation af mænd, at forandringer i kønsrollerne er flyttet med ind i soveværelset?

Seneste artikler

  • Kan man overhovedet demokratisere sex?

    16. januar 2015
    Den 27-årige digter Caspar Eric siger undskyld til kvinder, for det er ikke altid let at leve op til sine egne idealer om at være ’så feministisk og ikke-herredømmeagtig som muligt’. Slet ikke når anti-feministerne er dem, man helst vil score
  • Nu ændrer feminismen kønsrollerne i soveværelset

    19. december 2014
    Mænd har vænnet sig til kvinders magtovertagelse på ledelsesposter og i traditionelle mandefag. Nu er turen kommet til lagnerne, hvor feminismen er begyndt at påvirke seksuelle normer i den nye generation af mænd, konstaterer kønsforskere
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • randi christiansen
  • Simon Ørberg
  • Trille Hassager
  • Simone Bærentzen
  • Gert Selmer Jensen
  • June Beltoft
  • Steffen Gliese
randi christiansen, Simon Ørberg, Trille Hassager, Simone Bærentzen, Gert Selmer Jensen, June Beltoft og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

gshsst suurwg4y4ys

Sexisme er utrolig overvurderet af de fleste feminister nu til dags. Ordet kan defineres som diskrimination baseret på køn, så det er lidt latterligt, når loven i Danmark ikke diskriminere baseret på køn. Mange af de ting der bliver taget op af ligestillingsnævnet nu til dags er småting i forhold til den diskrimination kvinder udsættes for i fx mellemøsten.
Faktisk har den oprindelige feminisme ideologi fra 60erne i USA opnået alle sine oprindelige mål og kæmper lige for tiden med at finde et problem at beklage sig over. Den 3. bevægelse af feminisme, der startede ved årtusindskiftet er derfor også langt fra den samme som den liberale feminisme fra 60erne. Videoen her kort opsummere de problemer, der er med denne nye feminisme. https://www.youtube.com/watch?v=ZR9FHKKbMZo
Den 3. bevægelse af feminisme bliver også betegnet som en meget radikal feminisme, der tit minder om marxist feminisme og for at være helt ærlig så minder det også meget om neo-marxisme.

Feminisme ideologien er i manges øjne også automatisk sexistisk i og med, at den kun taler ud fra kvinders oplevelser om diskrimination og undertrykkelse. Hvis man vil have ligestilling for begge køn, må man betegne sig selv som humanist.

Jacob Jensen, Morten Pedersen, Henrik Nielsen, Karsten Aaen og Maria Skov Pedersen anbefalede denne kommentar
Maria Skov Pedersen

det med (visse!) piger og rigtighedstyranniet har en del på sig… når man har erkendt det, kan man jo vælge at lade være med at lade sig tyrannisere på det. Og jeg synes faktisk det virker til, at mange moderne mænd i deres iver efter at gøre kvinderne tilpas helt udsletter deres egne meninger og prøver at holde fast i en eller anden mandighed ved at være "drengerøve" i små doser og på nøje planlagte tidspunkter. Men det er da ikke særligt mandigt… Så forfatteren har nok fat i den lange ende.

Men hans angst for at komme til at fornærme en kvinde er nu lidt overdrevet. Hvis man med sig selv ved, at ens opførsel er i orden og ikke burde fornærme nogen, må man tage det i stiv arm, hvis en eller anden alligevel bliver fornærmet. Det kan jo være at hun er en af de der radikale feminister som den fornuftige kommentator ovenfor beskriver, eller også har hun en dårlig dag.

Når jeg læser denne artikel kommer jeg også til at tænke på hvor mange mænd der brokker sig over, at kvinder bestemmer for meget i deres parforhold. Jeg undrer mig altid over, hvorfor de ikke tager diskussionen op ? Er de bange for mors vrede eller hvad? Der er da ikke noget mere usexet end en slatten mand, der ikke har sine meningers mod. Den anden ekstrem er selvfølgelig heller ikke særlig attraktiv - en gammeldags træmand, der stædigt står ved alt, om det nu er fornuftigt eller ej. Begge må være parat til at diskutere på en ordentlig måde, og begge må være parat til at gå på kompromis.

Mikkel Madsen, Gert Selmer Jensen, June Beltoft og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Tak for nogle dejligt befriende betragtninger omkring feminisme.

Jeg har dog en lille undren:
"blandt sexologer og andet godtfolk kører diskussionen om, hvorvidt al den ligestilling er med til at ødelægge de seksuelle spændinger mellem kønnene."

Jeg kan ikke se hvorfor det, at man respekterer hinanden, skulle ødelægge flirten og den seksuelle spænding. Jeg omgås mange forskellige mænd i mit arbejdsliv og i det hele taget - og generelt oplever jeg at blive behandlet ordentligt og respektfuldt. Men der kan da stadig sagtens opstå flirt alligevel. Det handler jo bare om at være lidt sofistikeret med det. Tværtimod så er der intet der kan køle mig ned, som hvis en eller anden klaphat kommer og "komplimenterer" og måske endda gramser på min bagdel.

Men når først jeg har fundet sammen med en, hvor lysten til sex er gensidig, så er det en anden snak, for så er der masser af rum for frække bemærkninger og berøringer både her og der.

Hver ting til sin tid, det er faktisk ikke så svært :-)

Mikkel Madsen, Gert Selmer Jensen og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar
Gert Selmer Jensen

En af de bedste artikler omkring emnet i lang tid.!! En meget klog ung mand. Og heldigvis tror jeg
han langt hen ad vejen er repræsentativ for den nye generation. Som har sat sig udover den dog-
matiske kønskamp, som er så karakteristisk for de "gamle" 68 ère.

randi christiansen, Simone Bærentzen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

@June Beltoft
Jeg er for så vidt enig med dig, men med din kommentar beskriver du præcist hvad white/brown trash mændene netop er oppe imod.
De kan ikke honorere dine krav om sofistikerede komplimenter, og råber derfor højere i det sprog de behersker.
Rasmus Jarlov fik pænt på puklen, men et eller andet sted beskrev han blot virkeligheden, nemlig at der ikke er behov for "den ufaglærte arbejder" på ægteskabsmarkedet, hvor kvinderne bliver mere og mere veluddannede.
Ganske som der iøvrigt heller ikke er det på arbejdsmarkedet.
Må vi alle bede til at de ikke bliver alt for frustrerede, det kommer det sjældent noget godt ud af.

Gert Selmer Jensen

Egon Maltzon-
Der er vel ikke noget til hinder for at en ufaglært arbejder, kunne øve sig lidt, ud i det sofistikerede,
og galante, eller sagt på en anden måde, almindelig respekt, og høflighed.
Jeg synes også det skal nævnes at det ikke blot er den ufaglærte arbejder der kan mangle disse
evner. Det er såmænd vidt udbredt i alle klasser.

Mikkel Madsen, Ingrid Uma og Simone Bærentzen anbefalede denne kommentar
Tobias Petersen

"En af de bedste artikler omkring emnet i lang tid.!! En meget klog ung mand. Og heldigvis tror jeg
han langt hen ad vejen er repræsentativ for den nye generation. Som har sat sig udover den dog-
matiske kønskamp, som er så karakteristisk for de "gamle" 68 ère."

Et interessant blik på propagandaens virkemidler. Man er 'klog' og, fornemmer man, 'moderne', hvis man hylder den feministiske ideologi. Deri ligger vel samtidig, at man er 'dum' og 'umoderne', hvis man ikke gør. Vil man ikke fremstå sådan, må man således blive feminist.

Det kan måske forklare tilslutningen til feminismen blandt unge mennesker som Asker, der i sit ønske om ikke at "lade sig afrette" på tragisk vis gør netop det ved at understøtte udbredelsen af en ideologi, hvis klare målsætning det er at afrette alle mennesker.

Frederikke Lindahl

En vigtig del af den moderne feminisme er dens dekonstruktive elementer. Dette aspekt har haft stor betydning for udviklingen af det sproglige fokus på, hvordan kvinder tales om og omtaler sig selv. Denne udvikling har frigjort en position, hvor der er skabt mulighed for at betragte sig selv som selv. Det vil sige et rum, hvor man har mulighed for i højere grad at definere sig selv. Fokus i feminismen har dog hovedsageligt været på.... kvinder. Det vil sige, at dette frigørelses rum, hvor selvet bliver genstand for bevidstheden selv, i højere grad har været forbeholdt kvinder og de mænd, der har kunnet se bort fra de maskuline idealer, der handler om det illegitime i at føle magtesløshed og svaghed.

Det, denne artikel er et udtryk for, er, at tingene er ved at vende. Frigørelsesprojektet er nu også kommet til mændene. Dette betyder ikke, at manden skal gøres til kvinde. Det betyder, at han skal frigøre sig selv fra de forventninger til ham som mand, som han ikke kan identificere sig med. Det handler om, hvordan man oplever sig selv som menneske, som kønnet individ, som alt muligt andet, og om denne oplevelse stemmerens med ens ageren i verden.

Det er egentlig ret enkelt. Og ikke det samme som propaganda. Det er pudsigt, hvordan begrebet feminisme af nogle opleves som testikelknusning. Sådan er det ikke (længere). Ting ændrer sig og det gør begreber og definitioner også.

randi christiansen, Gert Selmer Jensen og Gunnar Langemark anbefalede denne kommentar
Tobias Petersen

@Frederikke Lindahl

I de senere år har feminismen i Danmark blandt andet arbejdet for:

- straf til mænd, der ikke forstår kvinders 'nonverbale signaler'
- straf til mænd, der henvender sig til kvinder på gaden
- ændring af opdragelsen af drenge (for at undgå, at de bliver til mænd)
- forringelse af mænds chancer på arbejdsmarkedet via kønsdiskrimination, både på det private og det offentlige arbejdsmarked
- endnu større skævhed i overførslerne mellem mænd og kvinder via staten
- mistænkeliggørelse og begrænsning af den mandlige seksualitet
- bevidst vildledning om mænds adfærd for at skabe had mod mænd.

At kalde det et frigørelsesprojekt for mænd er i bedste fald illusorisk. Politisk og moralsk arbejder feminismen (i Danmark og Norden) for at regulere og begrænse menneskers muligheder - både mænd og kvinders.

Feminismen stopper ikke ved "vi synes", men fortsætter med "og fordi vi synes, skal du også tvinges til at synes". Musik, medier og reklamer er eksempler på steder, hvor feminismen ønsker at begrænse andres frihed; fordi feminismen ikke bryder sig om visse udtryksformer, skal de forbydes for alle.

Den skandinaviske feminisme er et angreb på mangfoldighed og frihed for både mænd og kvinder. Hvad markedsføres som en frihedskamp er i virkeligheden en værdikamp, hvis formål det er at erstatte de eksisterende værdier med feministiske værdier.

I denne værdikamp - eller værdikrig - spiller manden også en rolle. Hvis feminismen kan få manden til at tvivle på sig selv, bliver han modellerbar; han kan formes til noget andet og bruges som soldat i værdikrigen, fx som rollemodel.

Du har således ret i, at begreber og definitioner ændrer sig. Der var engang, hvor feminisme handlede om frihed. I Norden er den tid endegyldigt forbi.

Mikkel Madsen, hugo Pieterse, Morten Jespersen, Gunnar Langemark og Jacob Jensen anbefalede denne kommentar
Gert Selmer Jensen

Tobias Petersen-
Men dog.! Det var godt nok den sorteste udlægning af feminisme jeg længe har hørt.
Nærmest hadefuld. Hvor kommer det fra.? Det lyder nærmest som om du ikke engang
respekterer dig selv som mand.?
Vedr.: Opdragelse af unge mænd af enlige mødre.: Her vil jeg nævne et eksempel på en ung
mand som ene og alene var opfostret af sin moder.! Han var tømrerlærling, og en rigtig mand,
men med en yderst behagelig adgang til sine "bløde" sider, og meget omgængelig som kollega.
Han var maskulin, på den" gode måde".
Og vandt for øvrigt Mr. World- Konkurrencen, sidste år.
Det "bully" maskuline, er altså ved at være udrangeret, sorry.!

Tobias Petersen

@Gert Selmer Jensen

Jeg kan ikke gøre mig til dommer over, hvad du opfatter som "sort" eller endog "hadefuldt". Jeg oplister konkrete feministiske indsatsområder og prøver at forstå, hvilken rolle de spiller for feminismen.

Dine kommentarer om maskulin på den "gode måde" og det "bully" maskuline forstår jeg ikke. Hvem er dommer? Jeg for min part kan ikke se, hvorfor den enkelte mand eller kvinde ikke skulle have lov til at definere sig selv, præcis som han eller hun ønsker - helt uafhængigt af, hvad feminismen eller andre smagsdommerinstanser måtte mene er "udrangeret" eller den "gode måde".

Gert Selmer Jensen

Tobias Petersen@
Man skal selvfølgelig have lov til at definere sig selv, ingen tvivl om det.
Jeg mener bare at mænd kan nyde godt af at åbne lidt op for de "blødere", feminine værdier.
Og lægge de gamle kønsroller lidt på hylden.

randi christiansen

Lyder ik som om, han har brug for lady balls - hans egne syns at fungere fint.

Dont follow leaders - som vi sagde dengang vores store, stærke, behårede mænd greb strikketøjet og lavede fletninger i det lange hår. Det var ærlig talt befriende og morsomt at lade kønsstereotyperne bag sig og møde hinanden som frie, lige mennesker - men så kom det store, stærke, autoritative arbejdsmarked og ville afrette os i 3×8 timers samfundet - eller som min pligtopfyldende fader sagde : op på arbejde, hjem og i seng. Han døde af sin arbejdsskade lige inden han efter et langt arbejdsliv skulle nyde pensionen sammen med min mor. De var i øvrigt et godt makkerpar, som respekterede hinanden og forstod at samarbejde ligeværdigt om praktiske opgaver. Kvindekamp er klassekamp! Rød front og grøn omstilling!

Mikkel Madsen

"»Jeg har prøvet masser af gange at blive bekymret for, om jeg er nedladende eller dominerende over for kvinder. Hvis jeg flirter med en pige, påtager jeg mig en rolle. Jeg kigger på en bestemt måde, taler på en bestemt måde, dybere og roligere, og så kan jeg blive i tvivl om, hvorvidt jeg er sexistisk, fordi det jo også er en dominerende position på mange måder,«"

Nu ikke overanalysere livet, unge mand:-)

Mikkel Madsen

"Der er da ikke noget mere usexet end en slatten mand, der ikke har sine meningers mod"

Helt enig.

Det er jo en af de store paradokser ved kvinder i forhold og hvad de vil have i en mand. Mange (ikke alle) kvinder falder for en mand, der har sine meningers mod, har humor og karakter. Herefter vil nogle (ikke alle - jeg heternormativiserer skam ingen:-) )kvinder prøve at rette til på manden, indtil han mister netop de, hun oprindelig faldt for.

randi christiansen

Begge køn og deres fælles børn er ofre for det privatkapitalistiske, udbytter-og konkurrencesamfund, som fucker alt op - kort sagt.

Gert Selmer Jensen

Mikkel Madsen@ 9:56
Denne "mekanisme" er udbredt herskende, helt enig. Om end med lidt undren. Her må vi holde stand, og yde behørig modstand.
9;13- Jeg er nu ikke særlig ung, men anyway, jeg tilslutter mig helt din tese om ikke at analysere
livet for meget. Bare lev det.

randi christiansen

Gert - det kræver mere, end hvad den almindelige borger normalt er parat til at ofre, at befri sig fra det privatkapitalistiske udbytter - og konkurrencesamfunds undertrykkende strukturer - og selvom alternative bevægelser og systemkritikere har gjort et stort arbejde for at befri os fra snæversynede tankegange, er de stadig i høj grad definerende for, hvorledes vi indretter os. Kvindekamp er klassekamp.

Gert Selmer Jensen

Hej Randi-
Jeg er absolut enig med dig i "konkurrencesamfundets undertrykkende strukturer", og den medfølgende snæversynede tankegang. Men hvis vi som selvtænkende individer, sætter os
ud over det snæversynede, og i vores liv agerer efter menneskelige ideer om gensidig respekt
kønnene imellem, kan vi bevæge os langt ud over de "systemdikterede" regler om hvordan vi
indretter os. Glem alt om vores samfunds adfærdsregulerende principper. Vi er frie individer,
som udmærket er i stand til at forme vores liv som vi ønsker det skal være.
Go as high, as the eagels fly.! Nyd udsigten, og glem alt andet.
Smid samfundets spændetrøje, og bevæg dig ud i eventyret.!

Gert Selmer Jensen

Randi-Neej, det var nok ikke lige mit valg. Men jeg har prøvet at leve 9 år på en sødygtig fiskekuttter, ombygget til formålet, sommer og vinter. Med to brændeovne. Det var lidt eventyrligt,
og forbundet med økonomisk frihed/mindre arbejde. Efter nu 6 år som rigtigt borgerdyr med stort
hus og store regninger, Leger jeg med ideen om flytte til Vendsyssel, i et røverbilligt hus, og leve
som bonderøv, i pagt med naturen. Og med økonomisk frihed.
Det er langt hen ad vejen de økonomiske spændetrøjer, som undergraver livskvaliteten.
Et af midlerne for at undslippe, er at minimere faste udgifter og forbrug, (især af ligegyldige ting).
Det kræver selvfølgelig at man kan finde glæde i andre ting. Også små ting.

Gert Selmer Jensen

Jeg tror vi har bevæget os helt ud i en "undertråd". (hvor er moderator)? Nå, never mind.!
Vendsyssel pga. billige velholdte huse, naturen, og gode jobmuligheder i Hjørring. Og man kan
udmærket forstå hvad de siger, selvom de ikke siger ret meget. Som Niels Hausgaard siger,
deres stemmebånd har det med at sande til. Måske er der noget om at københavnere taler for
meget, og gør for lidt.?

randi christiansen

Eller også syns moderator, at det er harmløst, lidt hyglit og egl ok med en undertråd, som trods alt berører eksistentielle udfordringer, der kunne tænkes at have interesse for andre - inkl unge queerfeminister, som måske kunne blive inspireret af livserfarne, voksne menneskers overvejelser vedr det gode liv.

Gode jobmuligheder i hjørring? I din optik? Interessant.