Klumme
Læsetid: 3 min.

Intet er mig helligt

Vi har ytringsfrihed i Danmark. Der er ingen kamp at føre, det er en pseudodiskussion
Kultur
20. februar 2015

Ytringsfrihed betyder for mig, at andre må sige, hvad de vil om mine værdier og det, jeg tror på, og kritisere det jeg siger. Nogle gange bliver der sagt ting, der forarger og krænker mig, og det må jeg bruge som en rettesnor for min egen tale. Ytringsfriheden er ikke hellig for mig, for intet er mig helligt.

Vi har ytringsfrihed i Danmark. Der er ingen kamp at føre, det er en pseudodiskussion. For eksempel bliver islam kritiseret offentligt hele tiden. Hvis der er en kamp for ytringsfrihed i Danmark, bør den være rettet mod, at jeg ikke må fornærme dronningen. Hvorfor må jeg ikke må kritisere dronningen?

Til gengæld er der mange lande, hvor der reelt ikke er ytringsfrihed. Hvor man bliver sat i fængsel eller pisket eller slået ihjel for sine kritiske udtalelser. Det er de kampe, som vi bør støtte op om. Vi gør det blandt andet ved at huse folk, der er flygtet, fordi de bliver forfulgt på grund af ting, de har sagt eller skrevet. Vi burde bruge krudtet på at forstå, hvor slemt det står til andre steder, og hylde de flygtninge, som er her, fordi de har kæmpet ytringsfrihedskampen.

For vi lever i det globalt sociale. I det sociale er der altid spilleregler, der afgør, hvordan det sociale spiller. Hvis man overtræder reglerne, får man problemer med resten af gruppen; hvis man holder for meget fast i reglerne, mister gruppen dynamik og udviklingsmuligheder. Det er hele tiden en balance. Hvad man kan sige på et tidspunkt og i en situation, kan man ikke sige i en anden. Man siger muntert ‘Fuck dig’ til en ven, men ikke til sin bedstemor. Man skal have tildækket sine skuldre for at gå ind i Peterskirken, og i Indien tager jeg gamacher på mine ben. Hensynet til gruppen er en måde at vise, at man vil gruppen; også selv om man ikke er en del af den. Samtidig er man også sig selv; integriteten er også vigtig. Igen gælder det om at finde balancen. Jeg indretter mig, og jeg holder fast i mig selv.

Jeg lægger mærke til, at de tegninger, der provokerer så meget, som regel er elendige. Elendig kunst. Ikkekunst. Hvor er den virkelig gode kunst, der provokerer på samme måde? Er den fraværende, fordi god kunst er kompleks, og det at vise kompleksiteten ikke bliver et mål for et ensrettet had? Kan vi kræve, at folk, der ytrer sig, formår at rumme både hensynet til de andre og egen integritet? At kunst skal være god?

En anden side af problemet er, at man må kunne rumme, at folk reagerer. Når jeg sidder i en bus i Indien med bare lår, så provokerer det. Jeg har ret til at blive vred, hvis nogen lægger en hånd på det lår, men ikke ret til at blive forbløffet. Jeg bliver nødt til at forstå, at jeg provokerer. Dette er ikke et forsvar for vold, jeg foragter den voldelige reaktion. Men jeg er stolt, når tusindvis af arabere boykotter Arla, fordi de derved bruger deres demokratiske ret til at vise en forargelse. Og jeg tænker, at reaktionen på Muhammedtegningerne var med til at starte de folkebevægelser, der førte til Det Arabiske forår. På den måde kommer kompleksiteten frem igen; jeg synes, at tegningerne er dårlige, jeg synes godt, man måtte trykke dem, men jeg synes, det var dumt, at man ikke forstod, hvor afsindigt dumt det var, at Anders Fogh Rasmussen afslog at mødes med de ambassadører. Men måske førte den (fra min side set) tåbelige provokation til en bevægelse, der har skabt afgørende forandringer i Mellemøsten og sat diskussionen om ytringsfrihed på dagsordenen der. Det er jo godt. Så er det spørgsmålet, om det er tegningerne, der fører til den vold, vi desværre har mødt i dag; men det er jeg faktisk skeptisk overfor. Det er måske den besynderlige revolutionslogik: vi så det i den franske revolution og i den kommunistiske. En ideologi vokser og vokser; så pludselig bryder en gruppe ekstremt voldelige mennesker frem og overtager ideologien og gør den ekstrem og voldelig. Det er det, jeg ser ske, med ytringsfriheden som en dårlig undskyldning. Jeg vil gerne forstå den mekanisme, gerne forstå om den er mulig at standse.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her