Læsetid: 8 min.

I Malmø udstiller de romaer

Et kontroversielt kunstprojekt i Sverige tvinger de besøgende til at kigge tiggerne Luca og Marcela i øjnene. Kritikere kalder udstillingen for en udnyttelse af svage romaer, mens kunstkollektivet bag ønsker at udfordre svenskernes ’humanisme’ og tale ind i den politiske debat om fattigdom i Europa
Lacatus Luca Ion tjener 140 svenske kroner i timen som kunstværk i Malmö Konsthall. For pengene kan han bygge et fundament til et hus i Rumænien. ’Når vi har et hus igen, kan jeg få forældremyndigheden til mine to børn tilbage,’ siger han

Lacatus Luca Ion tjener 140 svenske kroner i timen som kunstværk i Malmö Konsthall. For pengene kan han bygge et fundament til et hus i Rumænien. ’Når vi har et hus igen, kan jeg få forældremyndigheden til mine to børn tilbage,’ siger han

Ulrik Hasemann

4. februar 2015

»I dag – behøver du – ikke – at – gi’,« står der på fem små paneler, en sidste advarsel foran det klinisk hvide rum på Malmö Konsthall.

Indenfor bliver øjnene straks fanget af en trist udseende kvinde, der sidder langs den ene væg og kigger ugenert tilbage. Fire lange skridt væk i den anden ende af rummet sidder en skægget mand med en krykke og betragter publikum med et intenst blik.

De er romaer, gadetiggere hentet ind fra Malmøs frostgrader for at stirre på pæne museumsgæster. I de to timer udstillingen varer, har alle de besøgende svært ved at kigge tiggerne i øjnene. Blikket søger automatisk over mod rummets eneste visuelle gemmested: en collage langs den ene væg med forskellige nyhedsklip om europæisk fascisme og fattigdom. Tal og systemhistorier fra fjerne, abstrakte steder i Europa. Men Luca og Marcela er pinefuldt virkelige, som de sidder der.

Det er ukomfortabelt – og det er selve pointen, forklarer Anders Carlsson fra den svenske teatergruppe Instituttet, der står bag rummet med de to tiggere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • lars abildgaard
  • Gert Romme
  • Lise Lotte Rahbek
lars abildgaard, Gert Romme og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det interessante er, at dette sker i Malmø, samtidig med den racistdømte, Dan Park og hans i øvrigt også racistdømte galleriejer, Henrik Rönnquist, forsøger at etablere en Pegida-bevægelse i Malmø.

Og når man ser på, hvem der er med i deres Pegida-bevægelse:
- Mennesker der hylder Anders Behring Breivik.
- Nogle som nægter, at nazi-Tyskland foretog masseudryddelser.
- Og andre som kalder afrikanere for aber.
Så forstår man jo, hvad det selvbestaltede "Trykkefrihedsselskab" i Danmark og deres tilhængere, der gav Dan Park udstillingsplads, egentlig er for nogle mennesker.

Se den internationalt anerkendte organisation Expo´s hjemmeside: http://expo.se/nyheter.html

Christel Gruner-Olesen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Morten Vesterbro-Hansen

@Gert Romme
Kan du forklare mig hvad udtrykket 'guilt by association' betyder?

Morten Pedersen, Gary Jensen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar

Kære Peter Hansen,

Der findes faktisk love og regler i Rumænien, og man kan selvfølgelig ikke bygge et hus, uden enten at eje grunden - eller have en lejeaftale. Og det gælder overalt og selvfølgelig også højst oppe i de mest øde egne af Karpaterna.

Men Rumænien er er fattigt land, der er blevet endnu meget fattigere under den økonomiske krise. Og hverken lovgivningen eller tolkninger er til romabefolkningens fordel. Kort sagt bliver de diskriminerede, og der er konkrete eksempler på, at "man" uretmæssigt tager grunde og landbrugsjord fra dem. Og her er myndigheder og politikere meget sjældent til nogen hjælp.

De største problemer er nok ikke romaernes, selv om de er enorme, det er gadebørn. Gadebørnene bor midt i byerne og midt i de centrale gader og pladser, hvor de har fundet lune hulrum i kloaker tæt på fjernvarmeledninger. Alle ved, de er der - også myndighederne, for alle ser, de går ud og ind. Og her lever de i deres helt eget kulturelle samfund, der er præget af limsnifning, småtyveri, og en stærk leder der tager sig betalt for husleje og "beskyttelse".

Under kommunismen, som man med nogen ret taler meget negativt om (jeg har 2 gange været ulovligt tilbageholdt), var romaerne faktisk en helt alm. del af befolkningerne, der havde helt alm. boliger og jobs, og boede helt problemløst dør og dør med landet andre befolkningsgrupper. Men efter kommunismen, hvor nogle grupper mente at have en vis forret, skabte man simpelt hen en mindre social ulighed, som blot har fået lov at udvikle sig, og tage andre retninger.

Problemet kan løses i både Rumænien, Tjekkiet, Slovakiet og Serbien, men nu er det kommet så langt, at det kræver hjælp udefra. Og da disse lande samtidig har en vis korruption, der administrerer de penge EU giver til formålet, bliver der ofte slet intet tilbage til romaerne.

Vibeke Rasmussen

Hvis jeg ikke giver penge til en tigger, er jeg et dårligt menneske. Hvis jeg giver, fornedrer jeg både mig selv og vedkommende. Det dilemma hjælper Malmö Konsthall mig fikst ud af: Her man slet ikke give almisser.

Men … hvad siger andre romaer til, at deres folkeslag på denne måde helt bogstaveligt bliver udstillet? Og … er det i orden at udstille mennesker? Er det i orden mod – eller for den sags skyld uden! – betaling at udstille mennesker på denne måde?

Engangog

Preben Rasmussen

Romaernes problemer skal løses gennem boliger, uddannelse og arbejde.
Der hvor de kommer fra : Rumænien.
Rumænien har løbende fået økonomisk støtte fra EU øremærket tll romaerne.
Romaernes problemer løses ikke ved at de tigger i Sverige og bor i sammenflækkede telte af presenninger uden vand og affaldsbortskaffelse.
I øvrigt er tiggeriet i Sverige organiseret og gadetiggerne skal aflevere en stor del af det de "indtjener" til menneskehandlere.

Poul Solrart Sørensen

Hvis man hjælper Romaerne i Rumænien så går flertallet af pengene til hjælpeorganisationer selv og resten fordeles imellem korrupte embedsmænd og de stærkeste romaer - de fattige romaer må stadig lade sig udnytte af menneskehandlere for at kunne tigge rundt om i de rige lande.... Problemet er at ingen er optændt af en ægte ild, der får dem til, at gå i felten for romaerne.....:-)

John Christensen

Hvis du undlader at give tiggeren noget, så flytter tiggeren sig til et andet sted. Så er problemet løst fordi de så kan spare billetten også.
Se DET i øjnene.
Humanisme betyder vel ikke at vi skal tage alles problemer på os, i gamle dage samlede man de subsistensløse op og smed dem i hullet. Man blev anklaget for.......?? Kan ikke komme i tanke om ordet for den situation, hvor man driver rundt uden penge på lommen til at klare sig. Er den lov egentlig afskaffet, og hvis ja er det så som konsekvens af - at velfærdsstaten har opgivet at tage vare på sine egne?

Søren Kristensen

Diskussionen om hvorvidt der er tale om kunst eller ej er overflødig, eftersom alt hvad der udstilles på et moderne kunstmuseum pr. definition ER kunst - også selv om det måske ikke er var det før det kom derind (hvilket også forklarer hvorfor det ikke er nødvendigt at repræsentere eller udstoppe i dette tilfælde en roma før display). På den måde er der noget Schrødingers kat, som der blev talt om forleden, om det moderne kunstbegreb, som er ved at udvikle sig derhen, at man skal være en kat for at kunne forstå det til fulde og da jeg er et "hundemenneske", og lejlighedsvis også et hundehoved, har jeg selvklart et anstrengt forhold til moderne kunst - et forhold som denne udstilling vist nok kun er med til at cementere.

Det var dog en ualmindelig perfid og nedladende kommentar, som Gert Romme kommer med om Trykkefrihedsselskabet. Vi får endda at vide, at det er selvbestaltet. Hvad skal man lægge i det? Hvis det er et problem, at Trykkefrihedsselskabet er oprettet af medlemmerne selv og dermed selvbestaltet, så må vi hellere se at få ændret Grundlovens bestemmelser om foreningsfrihed. Det er godt nogle ekstreme synspunkter vi præsenteres for her i tråden. Men det er måske naturligt for personer, der mener at staten skal bestemme alt og borgerne bare skal holde sig helt passive og gøre hvad der bliver sagt.

Vibeke Rasmussen

"I det mindste er den udstillede roma ikke udstoppet."

Nej, dét niveau er kunsten gu'skelov (endnu?) ikke 'steget' til. Men det skal nu ikke forhindre én i at spekulere på, om en sådan udstilling mon ville have kunnet fremkalde den samme grad af forargelse og medført den samme reaktion fra et til tider grådkvalt publikum, som i sin tid udstillingen med de fire søde små udstoppede hundehvalpe!?

Jeg må indrømme, at jeg stadig ikke forstår formålet med omtalte udstilling. Det ville for mig have givet mere mening, og tror jeg, skabt mere og mere konstruktiv debat, hvis man i stedet havde inviteret det rumænske par ind på museet og givet dem tilladelse til at tigge dér. I åbningstiden, men uden løn. Altså havde flyttet deres virkelighed, som den udspiller sig, nåja: I virkeligheden, ind i kunstens verden.

Eller respektivt havde givet dem et arbejde for de 140 kr i timen, fx et rengøringsjob, men i museets åbningstid.