Kommentar
Læsetid: 3 min.

Marilyn er kommet til Aalborg

Udnævnelsen af den norske instruktør Hans Henriksen som chef for Aalborg Teater er en modig satsning, der vidner om lyst til kaos
Kultur
20. marts 2015

Jeg føler mig ligesom Marilyn Monroe,« sagde Hans Henriksen, da han blev klappet ind i foyeren på Aalborg Teater. Og så smilede nordmanden ellers forlegent fra sin krøllede skjorte. Han er tydeligvis ikke optaget af filmstjernestyling. Men han kan åbenbart få skuespillere til næsten hvad som helst.

Med valget af denne intellektuelle instruktør som chef fortsætter Aalborg Teater sin succesfulde linje med en kunstner i spidsen. Hans Henriksen er tydeligvis en mere rabiat profil end den afgående chef Morten Kirkskov, der nu er blevet skuespilchef på Det Kongelige Teater. Men han er også en akademiker med en mastergrad fra Skt. Petersborg og forskererfaring fra Oslo.

Valget virker godt og modigt. Hans Henriksen har iscenesat flere forestillinger på Aalborg Teater – senest Jeppe på bjerget og En folkefjende. Og han har derudover iscenesat Ejersbos Nordkraft i en særdeles rå realismefortolkning for Teater Nordkraft.

Aalborg Teaters skuespillere stod storklappende rundt om nordmanden og var glødende begejstrede over valget.

»Han er den vildeste blanding af totalt kaos og hardcore Stanislavskij-teknik,« sagde skuespilleren Mads Rømer Brolin-Tani, der spillede idealisthovedrollen i En folkefjende.

»Jeg kan aldrig regne ud, hvad han vil gøre til en prøve. Han fortaber sig fuldstændigt – og det forventer han også, at vi skuespillere gør. Han vil have, at hans forestillinger skal forandre verden,« fortalte Mads Rømer Brolin-Tani. Og skuespillerkollegaen Martin Bo Lindsten supplerede:

»Hans Henriksen er ikke i tvivl om noget som helst. Det er ikke sikkert, at man er enig – eller at man forstår hans valg. Men man føler sig altid tryg.«

Teatret som møde

»Et repertoire handler ikke kun om, hvad der spilles. Det handler om, HVORDAN vi gør det,« sagde Hans Henriksen selv efter udnævnelsen.

»Rundt om i Europa er der behov for, at vi kan mødes og tale sammen om politiske ting. Ting, vi ikke forstår, og som skaber en uro i befolkningerne: Finanskrisen, Irak, terrorisme … Vi forstår, at der er problemer, men vi mærker også, at den sædvanlige samfundsfortælling ikke rækker. Og mange unge føler sig desillusionerede. Jeg vil gerne gøre teatret til et sted, hvor man kan diskutere disse ting. Enten inde i teatersalen eller ved andre slags samtaler.«

Greb om Ibsen

Hans Henriksen fik senest publikum i Aalborg Teater op at koge under opsætningen af Ibsens En Folkefjende. Her blev tilskuerne konkret inddraget i andenakten, der var en slags åben debat, hvor tilskuerne kunne stille spørgsmål til Ibsens figurer, mens tilskuersalen blev videoprojiceret op på skærme på scenen. Og skuespillerne skulle altså ikke bare holde sig til deres replikker, men i stedet improvisere svar ud fra deres karakterers overbevisninger … Her strakte Hans Henriksen Ibsens figurer til det yderste. Men grebet holdt.

Det er tydeligvis nordmandens vildskab, der er hans fornemste kvalitet. Som Marianne Høgsbro sagde:

»Det er super modigt af Aalborg Teater at gafle ham. Du skal kunne lide at være i kaosland, for hans proces er så vild. Alligevel kan du være tryg under prøverne, for han sidder fuldstændig roligt for bordenden.«

Valget er en stærk satsning fra Aalborg Teaters bestyrelses side. Det virkede dog klogt, at bestyrelsesformand Anders Hjulmand understregede, at Hans Henriksen faktisk flytter til Aalborg og tager både kone og tre børn med. Forhistorierne med udenlandske teaterchefer, der alligevel ikke vil være i Danmark, spøger unægtelig. Ikke mindst Stefan Larssons hurtige visit på Aarhus Teater.

Hvad Hans Henriksen konkret vil bidrage med i Aalborg, er selvfølgelig endnu uvist. Men han afslørede, at han fortsat vil styrke teatrets ensemble og meget gerne udvide det. Og så rystede han ellers de halvlange Monroe-lokker og blev personlig:

»Aalborg Teater har været det sted, hvor jeg synes, at responsen både blandt skuespillerne og blandt tilskuerne til mine forestillinger har været bedst,« sagde han glad.

Denne glæde er måske det allermest lovende udgangspunkt for de næste fire år på Aalborg Teater.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Det er så fedt! "En Folkefjende" var fantastisk!