Læsetid: 6 min.

’Kunsten kan minde os om, at hver flygtning er et menneske’

I Københavns Nordvestkvarter åbnede i fredags et nyt udstillingssted for kunst, der presser på for en mere solidarisk asylpolitik. Information var med til ferniseringen på udstillingen ’Lejrliv’, der sætter fokus på tilværelsen i asylcentrene, livet på flugt og dem, der druknede undervejs
Ved åbningen af udstillingen ’Lejrliv’ havde den rwandiske flygtning Dady de Maximo iscenesat et modeshow med sin kollektion ’If the Sea Could Talk’.

Marie Hald

24. april 2015

»Er der nogle asylansøgere til stede i aften, så ræk hånden op,« råber Tone Olaf Nielsen ud over forsamlingen af mennesker, der er mødt op denne fredag aften i Trampolinhuset, et medborgerhus for flygtninge og asylansøgere i Københavns Nordvestkvarter.

En skov af hænder rejser sig. Tone Olaf Nielsen takker dem for at være kommet, hæver stemmen og siger, at det ikke er rimeligt, de skal vente så længe på at få svar på deres ansøgninger om opholdstilladelse. En ung mand i læderjakke viser tre fingre til kvinden ved siden af sig for at fortælle, hvor længe han har ventet. Hun viser ham fire fingre.

Tone Olaf Nielsen udgør sammen med Frederikke Hansen kuratorkollektivet Kuratorisk Aktion, som står bag udstillingsstedet CAMP (Center for Migrationspolitisk Kunst), der i fredags åbnede med den internationale udstilling Lejrliv: Kunstneriske refleksioner over flygtninge- og migrantforvaringens politik. Modsat dem, der mener, man skal holde sine politiske fingre fra kunsten og bare lade kunsten være kunst, stiller Tone Olaf Nielsen store krav til, hvad kunsten skal kunne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Pia Qu
Pia Qu anbefalede denne artikel

Kommentarer

georg christensen

En lille smugle, har du ret, kunsten, er i stand til, med provokationer at "provokere". Problemet, er så bare, hvem vil kunsten, så "provokere", er det måske kun kunsten "i sig selv", som forsøger at provokere sig selv, eller er det "betalings ydelsen" overfor en "selv erværdigenhed", som proklamerer "kunst": Som en flok "giraffer", (på hovedet), som med hjælp af "manipulations muligheden", bare forsøger at icsenesætte sig selv , på andres bekostning. På bedste "illusions bestilt" vis. For bare, at fremdrage , et eksempelt: En sort "spytklat" på et blåsort lærred, med hvide stråler omkring, tilkendegives med "ordene", kunsten består i tilkendegivelsen af : Det hvide i forhold til det sorte.

En " ide" , fuldstændig gratis , at koppiere. Den var ikke min, den var der bare.

Har vi ikke hørt nok om bådflygtninge, behøver vi høre mere om dette. Nu har alle EU's politikere trådt sammen og lavet en aktionplan. Politikere har været handlekraftige og beskytter nu effektivt EU´s grænser mod bådflygtninge, forstærket fort Europa. Vi er stolte over vores modige politikker. Vi kommer ikke til at høre mere om dette problem, så hvorfor skal kunsten nu tage det op, det er yderst upassende, det har ikke noget med kunst at gøre. Meningen kunsten er at den skal pryde og forskønne. Når man bruger sin tid på kultur, skal man da ikke risikere at støde på sådanne upassende ting. Alle seriøse medier skriver heldigvis ikke mere om dette, for de ved godt vi gider ikke høre mere om det, og skulle der komme flere uheld i middelhavet, bør aviser mm, kun lige skrive det i et kort ritzau telegram, der hurtigt forsvinder igen.

Michael Kongstad Nielsen

Virker et modeshow af Dady de Maximo ikke lidt dekadent, sagens alvor taget i betragtning?