Læsetid: 10 min.

Kunstnere fortrænges fra København

De iværksættere og kunstnere, der ikke tiltrækker de store penge og de store folkemasser, er ved at blive trængt stadig længere ud af byen. De får lov til at skabe kulturel merværdi, og så bliver de opsagt. Information har set på kulturhuset og foreningen PB43, der har måttet flytte til fordel for et lagerhotel
15. april 2015

»Farvel« blev der skrevet med kridt på asfalten ud for Prags Boulevard 43 på Amager lørdag den 28. februar. Det var dagen, hvor over 150 iværksættere, kunstnere og projektfolk for altid måtte forlade de fire bygninger og den store gård, der var iværksætterfællesskabet, kulturhuset og foreningen PB43. I de fire år, de holdt til på stedet, blev der investeret omkring to millioner kroner og titusindvis af arbejdstimer i at istandsætte lokaler.

»De første år havde man el-radiatorer på hvert lår og en imellem bare for at kunne sidde herude,« fortæller en af stedets koordinatorer Kasper Find, der også ejer plade/managementselskabet PonyRec/PonyMan. Det var ham, der skrev farvel.

PB43 forsøgte ellers at spille med på markedspræmisserne og købe stedet, da det blev sat til salg. De forenede sig med naboen Novo Nordisk, som støttede med et beløb, der gav medicingiganten forkøbsret og samtidig sikrede, at grunden forblev forbeholdt industri. Det resulterede i et bud på over ti millioner kroner, selv om vurderingen lød på mellem syv og ni.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kirsten Windfeldt Jensen
  • Morten P. Nielsen
  • odd bjertnes
  • Jens Thaarup Nyberg
Kirsten Windfeldt Jensen, Morten P. Nielsen, odd bjertnes og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeanette Schou

Det er jo et spørgsmål om hvilken by, man vil ha' Der kommer jo f.eks ikke turister til et lagerhotel

Henrik Brøndum, lars abildgaard, Bent Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er ødelæggende for byen med denne massive tilflytning af alt for rige mennesker. De er for kedelige. En relativt fattig storby giver langt mere liv og glæde. Lad os passe på Berlin, så længe vi kan.

Det er lidt som en heksering hvor der er sjovest på ydersiden.
På indersiden er sker der ikke meget.
Jeg ved ikke om det ikke er meget fedt at der hele tiden skal startes forfra.
Ellers forstener det sq bare i selvfede excluderende 'fællesskaber' som Christania.
Cph er en stor by.
Tag et kig på Husum, Sydvest, Hvidovre eller ydre Valby.
Der er masser af muligheder.
Tør øjnene og kom videre.

Mikkel Madsen, Henrik Brøndum og Bent Jensen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Egon Maltzon, det handler jo ikke om at flytte rundt, det handler om at finde et sted at lave sine aktiviteter. Nye folk kan finde nye steder, mens andre konsoliderer sig.

Mikkel Madsen

Hvorfor skal det absolut være I København?!

Kan der ikke produceres kunst I Næstved, Ringkøbing eller I Faaborg?!

Helge Sørensen, Dennis Laursen og Bent Jensen anbefalede denne kommentar

Det her ramte mig lige:

"Mens kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF) over telefonen fortæller, at der arbejdes med en model ved navn »den ukontrollerbare by«, hvor det undersøges, om man kan »tage et område af byen og sige ’her er der frie rammer, her prøver vi at regulere vores regler ned til et absolut minimum’."

Det findes allerede i Kbh. Det hedder Christiania og DF har kæmpet for dets lukning længe.

Jakob Silberbrandt, peter fonnesbech, Steffen Gliese og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
John Rohde Jensen

Det er en velkendt dynamik som beskrives, den finder sted i mange store byer rundt omkring i verden. De mennesker, som gør et område hipt har ikke råd til at bo der når området først er blevet kendt.

Det kræver stram offentlig styring at forhindre denne dynamik. Markedet ødelægger tydeligvis det som det investerer i her. Et klassisk eksempler på en situation, hvor det frie marked ikke kan klare sig selv.

peter fonnesbech, Steffen Gliese og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Gud ved hvordan kommunen vil sikre, at der bliver plads til kunstnermiljøer i den nye Carlsberg-by?

Majbritt Nielsen

Thomas Holm
15. april, 2015 - 20:
Christiania er et forstenet sølvbryllupskvarter, der IKKE ønsker nye naboer eller beboer. For de ved sku da godt at kommer der flere til, så ryger deres lille oase i en stor rodekasse. Så dem skal du ikke forvente dig støtte til omtalte projekt. Ihvertfald ikke hvis de skal ligge plads til.
De er mere lukket end man skulle tro, hvis der er nogen der ønsker at flytte ind. Det er ikke hr eller fru hvem som helst de vil lukke ind. Der er de fuldstændigt som Hellerup-Ghettoen. Der vil naboerne også bare igonere og tie ny tilflyttere til at flytte væk, hvis de ikke er som dem. Så oh ve de heldige...

På Christiania smider de dem dog med ud med trusler om vold. Hvilket en dokumentar på DR har bevist. Så mon ikke de har sejret af ->helvede til?

Michael Kongstad Nielsen

Majbritt Nielsen,
måske har Christiania indordnet sig under statens krav til dem om at være borgerlige.
Og sølvbryllup er, når man lever længe nok til det, det er vel ikke diskvalificerende i sig selv? Hvor synes du, den rå protest, den anti-borgerlige og alternative kultur findes i byen i dag?

"Et klassisk eksempler på en situation, hvor det frie marked ikke kan klare sig selv."

Den frie prisdannelse på boliger klarer sig udmærket. Desuden er den med til at finansiere velfærdssamfundet ved øgede ejendomsskatter grundet øgede ejendomspriser.

Søren Kristensen

Det er en cyklus. En bygning bliver for gammel, uattraktiv eller på anden måde uanvendelig og så rykker kunstnerne, med deres alternative målestokke ind og der sker ét af to: enten gøres kunstnernes projekt permanent eller også må de rykke videre, når ejeren har indset eller ønsker at udløse potentialet i bygningen eller på grunden. Det vil altid være kunstnernes udfordring, med B&W-hallerne som et af rigtig mange eksempler.

Mikkel Madsen

@Thomas Holm: Hvis Christiania var en person, så ville det være Leonid Bresjnev.

En forstening, der står sammen med andre forsteninger og taler om en revolution, der fandt sted for årtier siden.

Tilsæt bare villaejernes NIMBY("not in my backyard")-instinkter (cykelstien) samt den ligegyldige, lade holdning overfor småkriminalitet (pushere af hårde stoffer), og billedet er fuldendt

Mikkel Madsen

"Hvor synes du, den rå protest, den anti-borgerlige og alternative kultur findes i byen i dag?"

Ikke i Christiania, i hvert fald.

Ud over Bresjnev, så falder det mexicanske parti med det fantastiske navn "Det Institutionelle Revolutionære Parti" naturligt i tankerne når Christiania nævnes. En forstenet, irrelevant "revolution"....

Mikkel Madsen

"Tag et kig på Husum, Sydvest, Hvidovre eller ydre Valby.
Der er masser af muligheder.
Tør øjnene og kom videre"

Jeps, lige min pointe.

Man behøver ikke engang at bevæge sig ud af Region Hovedstaden (som jeg så frækt foreslog ovenfor).

Det, visse personer i de miljøer ikke forstår (eller ikke vil forstå) er at beliggenheden OGSÅ er et gode, der kan købes, på linje med at nogle hellere vil have en BMW 520i end en Skoda Citigo.

Der findes således både materielle (BMW, Skoda) og positionelle (beliggenhed af ens bolig, afledt social status af ens forbrug) goder, jf. den glimrende bog "Rebel Sell" af Joseph Heath og Andrew Potter; http://en.wikipedia.org/wiki/The_Rebel_Sell . Og begge kan købes.

Et par af afsnittene handler faktisk specifkt om den beskrevne problemstilling, bare i canadiske byer, i stedet for Kbh. Naomi Klein får i denne sammenhæng en grundig overhaling af de to forfattere for netop at komme med argumentet og forargelsen fra ovenstående artikel.

Men glimrende bog; kan kun anbefales.

Steffen Gliese

Åh, Mikkel Madsen, hele denne higen efter prestige og statussymboler er altså til at brække sig over - og forfærdelig udansk. Amerikanismen har grebet os og fortrængt fornuften.

Mikkel Madsen

@Peter Hansen:
Helt enig.

Men det, der er interessent, er at den "cool" beliggenhed OGSÅ er et statussymbol; et positionelt gode, der markerer "god smag", "coolness", "være in" og lignende.

De vil selvfølgelig aldrig selv beskrive det på den måde, men det er ikke desto mindre det, det ligner.

Det er derfor de gerne vil være tæt på indre by, og ikke i Hundige eller Måløv.

Søren Kristensen

Selvfølgelig koster det at slå sig ned i byen og det gælder også de kunstnere der ikke evner at se sprækkerne. Tag, fx. Peter AG, som kom helt ovre fra Jylland og oprettede et øvelokale i et af Mehldals tårne på Nørrebro, med udsigt til søerne. Kun fantasien og evnen til at møde de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt sætter grænser og hvis fx Nordvest for alvor skal udvikle sig til et københavnsk SOHO er det jo bare om gå i gang. Man kan altså ikke stoppe udviklingen. Storbyen bliver bare mere strømlinet eller med andre ord: den kommer mere og mere til at ligne fremtiden og andet ville da også være ret mærkeligt, ikke sandt? Heldigvis har arkitekterne opdaget fordelene ved at blande kortene, når de skaber boligområder: små og store lejligheder. Men rigtige kunsterkolonier kan du ikke designe. De opstår som svar på en række problemer og det er jo lige præcis hvad der gør dem interessante og fluktuerende eller provisoriske om du vil. Osv. Torvehallerne fx. er sådan noget bydesign noget, hvor du skal betale lige under hundrede kroner for en gang fish & chips og det er jo helt i skoven. Synes jeg.

Det ironiske er, at kunstnerne selv bidrager til udviklingen ved at insistere på at bo og arbejde i København. Huslejerne stiger for alle, og sygeplejersker og skolelærere må flytte helt ud, hvor det er svært at få en caffe latte. Men her i Næstved er der masser af muligheder for billige værksteder til kunstnerne.

Michael Kongstad Nielsen

Dele af de danske slotte kunne passende udlejes til kreative kunstnere, som kunne arbejde i lader og stalde, og udstille i saloner.

Per Torbensen, Mikkel Madsen og peter fonnesbech anbefalede denne kommentar