Læsetid: 4 min.

Roskilde Festival: ’Vi vil ikke tvinge kvinderne på scenen’

Kun 18 pct. af de bands og solister, der skal spille på årets Roskilde Festival, er kvinder. Torsdag holdt KVINFO og festivalledelsen et uofficielt møde om kønsproblematikken, uden at sidstnævnte dog kom med konkrete tilnærmelser. Alligevel er KVINFO forsigtigt optimistisk
Roskilde Festivals plakat med og uden kvindelige kunstnere - se mere nederst i artiklen.

Roskilde Festivals plakat med og uden kvindelige kunstnere - se mere nederst i artiklen.

11. april 2015

Roskilde Festival har altid brystet sig af sit store sociale engagement, hvad enten det gælder grøn omstilling, menneskerettigheder, fællesskab eller fattigdom. Og året 2015 er ingen undtagelse:

»Roskilde Festival vil reflektere samfundet. Vi tror på, at musik og kunst kan ændre verden. Vi tror på, at en festival kan udløse og forstærke en social bevægelse af unge mennesker, som vil noget mere end bare dem selv. I 2015 vil vi engagere unge mennesker og få dem til at reflektere, få dem til at tale.« skriver Roskilde Festival på deres hjemmeside om årets festival.

»Vi vil give dem en stemme,« fortsætter festivalen.

Der er dog ikke stor bevægelse på musikscenen, når det gælder ligestilling. Igen i år er det nemlig mænd, der udgør langt størstedelen af de bands, der står på musikprogrammet på Nordens største musikfestival. Kun 18 pct. af musikerne i år er kvinder – hvilket er en lille stigning fra 2014, hvor 15 pct. af festivalmusikken havde to X-kromosomer som afsender.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

olivier goulin

Har I kigget på COPENHELL?
Jeg tror den er endnu skævere dér
Der er godt nok mange langhårede, men de fleste ligner mænd.

/O

Mikkel Madsen, Martin Schou, Hanne Ribens, Anne Eriksen og lars abildgaard anbefalede denne kommentar

"..... det er jo fuldstændigt sygt, at kunstnere skal udvælges på køn."

skriver Morten P Nielsen 12. april, 2015 - 11:23

netop! det er det der sker og har sket i mange mange år:
en mand udvælges grundet sit køn .....
og en kvinde vælges ikke ( eller vælges fra ) grundet sit køn ....

Søren Rehhoff, Hanne Ribens og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Nikolaj Balle

Nu har jeg selv arbejdet med musik og der er bare flere drenge end piger der spiller rockmusik. Tror ikke på Roskilde skelner mellem drenge og piger. Det handler simpelthen om udbud. Det ville også være skidt hvis man begynder at tage kunstnere der er små og ukendte og slet ikke parate til den opgave det er at spille på Roskilde, det kunne tage modet fra mange.

Desuden fokusere Roskilde deres program på rock og der er notorisk domineret af mænd i den branche og det har ikke noget at gøre med kvinder ikke er velkomne, det handler om fødekæden og der er bare flere mænd end kvinder der høre rock. Der er dog ved at ske et skred og flere og flere kvinder melder sig på banen, så tror i ligeså høj grad det afspejler samfundet og hvad der er acceptabelt som kvinde at lytte til.

Men jeg ville da ikke have noget imod hvis KVINDFO gjorde en indsats for at få flere kvinder til at spille rock. Måske det var der man skulle starte? I stedet for at gå i kødet på Roskilde som trods alt har nogle kommercielle hensyn at tage også og derfor ikke bare kan booke en masse ukendte kunstnere der ikke er flyvefærdige endnu, da de også har et vist ansvar for at opretholde en høj kvalitet hos de kunstnere de booker.

Anders Jensen, Jakob Silberbrandt, Mikkel Madsen, John Mogensen, Niels Nielsen og olivier goulin anbefalede denne kommentar
olivier goulin

Findes der et MANFO, som driver lobby-virksomhed på landets sygehuse, for at få flere mandlige sygeplejere ansat?
Her er kønsfordelingen jo også helt skæv. Og vel ikke så mærkeligt, da skævheden starter allerede på sygeplejeruddannelsen.

Og hvad med fotomodeller og stewardesser? Og hjemmehjælpere og børnehave- og vuggestuepersonale?

Der er lang vej igen til fuld ligestilling for mændene.

/O

Mikkel Madsen, Martin Schou, Bo Carlsen, ulrik mortensen, John Mogensen, Jens Haushøj og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren S. Andersen

Normalt begavede mennesker burde beskæftige sig med noget mere meningsfuldt end at gå rundt og tælle op, om det ene køn er over- eller underrepræsenteret inden for bestemte dele af samfundslivet.

Det meste af min skat betaler jeg med glæde, men lige præcis den del, der går til KVINFO, kunne jeg godt tænke mig at spare. Det kan ikke være nogen offentlig opgave at give den hendøende feminisme kunstigt åndedræt - lad os dog for fanden komme videre!

.

Anders Jensen, Jens Haushøj, Jakob Silberbrandt, Mikkel Madsen, Martin Schou, Sune Nielsen, Bo Carlsen, John Mogensen, Sylvester Rudkjøbing, olivier goulin og Brian Pedersen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

At guitaren er INSTRUMENTET i rock, er ingen vel i tvivl om. Og se blot, hvor intimiderende fallisk den er af udformning med sin lange hals/skaft. Der er ingen tvivl om, at den ved sit blotte udseende skræmmer en del kvinder væk. Det kan ingen være tjent med, og jeg foreslår derfor, at skaftet afkortes med 50 procent, generelt. Man kunne forestille sig juniorguitarer med et endnu kortere skaft.

Skulle det ikke lokke kvinderne til, ser jeg ingen anden udvej end masseproduktion af fis'taren, altså en guitar, der på ingen måde er fallisk, men tværtom formmæssigt inspireret af det kvindelige køn.

Jens Haushøj, Mikkel Madsen, Martin Schou, Bent Jensen, Jesper Hansen, John Mogensen og Søren S. Andersen anbefalede denne kommentar
Søren S. Andersen

Noget af det dummeste ved nutidens feminister er, at de automatisk går udfra, at det forhold, at det ene køn er underrepræsenteret inden for et området, er udtryk for, at det underrepræsenterede køn er blevet udsat for diskrimination.

Folk, der påstår, at andre udøver diskrimination må fornuftigvis påvise det. Kan de ikke det, er der vel knap nok tale om et synspunkt, men snarere et uartikuleret surt opstød, som ikke er værd at tage alvorligt.

Hvis man seriøst arbejder for ligestilling, slynger man ikke om sig med udokumenterede påstande, men graver et stik dybere.

Solidum petit in profundis!

Jens Haushøj, Mikkel Madsen, Martin Schou, Bo Carlsen og John Mogensen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@Rannveig, jeg jokede lidt. Jeg er klar over, at masser af kvinder spiller guitar og gør det godt. Hey, jeg er endda klar over, at du på din liste gør dig skyldig i det ufine trick at nævne både Kristin Hersh og Throwing Muses for volumens skyld.

Og der er masser af andre guitarspillende kvinder out there; jeg er (ud over Kristin Hersh og Throwing Muses) fan af eksempelvis Veruca Salt og Octavia Sperati, bare for lige at slynge et par guitarbaserede kvindebands ud.

ulrik mortensen

I gennem mange år har den ansvarlige for Roskilde Festivalens program faktisk været en kvinde, Rikke Øxner. Hun træk sig sidste år. Angående kritikken af for få kvindelige musikere sagde hun: "Hun nævner i den sammenhæng, at der er et langt større udbud af mandlige musikere og understreger, at festivalen, skal vælge det bedste af det, der bliver budt ud":
http://www.musikeren.dk/nyheder/nyhed/artikel/kun_faa_kvindelige_musiker...

Musikeren Camille Jones sagde i forbindelse med udgivelsen af sit Surrender album:
"Tro mig, hvis jeg kunne finde kvindelige musikere, der var gode nok på guitar eller trommer, så var de også på pladen. Men de bedste her i landet er altså drenge. Det hænger nok sammen med, at vi piger er enormt hurtige til at sige: 'Ahrmen, jeg kan det ikke.' Modsat drenge, der i en tidlig alder har har det her blærerøvsgen. De tror, de kan alt, når de står oppe på timetervippen, og så får de lært sig en masse." (Politiken 29. Oktober 2004) ...

Fornuftige ord ...

Jakob Silberbrandt, Mikkel Madsen, olivier goulin, Niels Nielsen og John Mogensen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@Rannveig, årh, jo. Jeg ville have studset over det. Men nu interesserer jeg mig også mere for musik end kønskamp og er derfor ikke udstyret med tunnelsyn desangående.

Anders Sørensen

Hey, jeg tjekkede lige min musiksamling og fandt følgende med kvinder i fremtrædende position.

Ik' for at agere kønspolitisk korrekt, men bare til inspiration:

64Revolt, Aenima, Amateur God, Ambra Red, Artrosis, Ashbury Heights, A Revoir Simone, Austra, Ava Inferi, Beach House, Bella Lune, The Birthday Massacre, Black Ice, Blanche Blanche Blanche, Blessure Grave, The Break up, The Breath of Life, Camerata Mediolanense, Chalice, Cindergarden, Cloetta Paris....

Holy shit, det var bare alfabetets tre første bogstaver. Jeg gider ikke tage resten af samlingen. Man kan vist roligt sige, at min røv er dækket ind af et voldsomt stort udbud af kvindelige musikere, hvorfor jeg nødvendigvis...har ret.

Michael Kongstad Nielsen

Roskilde Festival er utrolig ombejlet af medierne. Den var engang modkultur, nu er den ikke bare mainstream, men omfavnet at hele den borgerlige presse inkl. Information, der dog skal finde et hår i suppen, de 18 % (+ Pumpehuset). Alligevel er artiklen god markedsføring, helt gratis for festivalen.
Angående kvinder: - se til Sverige, der har en hel stribe af fremragende kvindelige sangere og musikere, Lisa Ekdahl, Lisa Nielsson, Eva Dahlgren, Melisa Horn
https://www.youtube.com/watch?v=lBfSPpKJWz8

Niels Nielsen

For at blive rockmusiker, skal man være villig til i en periode af sit liv at bekende sig til den fundamentale rockmusikalske trossætning, som lyder "Det der, det kan jeg da gøre meeeeget bedre!" - en sætning som er naturlig at udtale for folk i besiddelse af blærerøvsgenet (tak til ulrik mortensen for udtrykket, som er spot on).

Evner man ikke at immunisere sig selv over for andre musikeres større talent, vil man aldrig nogen sinde kunne overkomme den mur af usikkerhed og mindreværdsfølelse, som nødvendigvis ledsager opstigningen gennem det rockmusikalske hierarki.

Her har mænd en fordel. Mænd taler traditionelt ikke gerne om deres følelser, og at indrømme, at man bliver usikker på egne evner, når man hører, hvordan fx en Jimi Hendrix kunne få sin guitar til at lyde som en Tyrannosaurus Rex i havsnød, er simpelt hen ikke en mulighed. Derfor stiver man sin selvtillid af med udsagn som "Han kan jo ikke spille", "det lyder af lort" og ovennævnte "det kunne jeg da gøre meget bedre".

Bemærk, Jimi blev først for alvor superstjerne efter at han var død, altså efter at han ikke længere var en trussel mod andre guitaristers selvtillid.

Bemærk Eric Claptons tilnavn "Slowhand" - i dag er det et hæderstegn, oprindeligt var det et forsøg på at desavouere et truende talent, som ignorerede datidens uudskrevne konkurrence om, hvem der var ikke verdens bedste, men verdens hurtigste guitarist. Ordets pejorative konnotationer forsvandt først, da Clapton selv brugte skældsordet som titel på et album.

Min tese er nu, at kvinder, fordi de meget gerne taler meget længe om følelser, ikke har dette maskuline værn mod tab af selvtillid. For i stedet for som mændene gør - nemlig irrationelt at bekræfte hinanden i, at "det der kan vi da gøre meget bedre" - så enes kvinderne meget rationelt om, at deres mindreværdsfølelse kun er naturlig og at det nok er mændene, der er noget galt med, fordi de er sådan nogen ufølsomme skiderikker.

Det gælder for både mænd og kvinder, at man skal have en uforholdsmæssig stærk selvtillid, hvis man vil drive det til noget som helst i showbiz.

Venlig hilsen

Niels Nielsen, blærerøv (fhv.)

Jakob Silberbrandt, Claus E. Petersen, Martin Schou og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar
Jens Harder Vingaard Larsen

Godt gået KVINFO! Men vejen er lang og kampen bliver hård inden vi får ægte ligestilling for kvinder. Her nogle forslag til fremtidens store sager: traktortrækdommere undervandsrugbyspillere, letlandske langturschauffører, pitbull-ejere, hygienevagter i herre omklædning, osv.

Jens Haushøj, Jakob Silberbrandt, Claus E. Petersen, Mikkel Madsen, Morten Jespersen og olivier goulin anbefalede denne kommentar
olivier goulin

@Niels

Jimi Hendrix var bestemt en superstjerne i sin samtid, omend indrømmet i en kort karriere.
Genier af den støbning kan ikke overses.

/O

Søren Sørensen

Grunden til at der er færre kvindelige musikere er meget simpel.
Kvinder har ikke behov for at skulle stille sig op på en scene og spille musik for at få sex.

Og siden kvindens biologi nu engang er indrettet sådan at hun bliver seksuelt opstemt af at se mænd der spiller musik, og retter denne opstemthed mod de optrædende, kan man vist ikke sige at overrepræsentationen af mænd i musikbranchen er specielt opsigtsvækkende.

Henrik L Nielsen

Lidt pudsigt at KVINFO indkalder til møde omkrings kønsfordelingen på Roskilde samtidig med at de selv arrangerer en koncert kun for piger.
Så den der med lige adgang uanset køn gælder kun hvis adgangen er skæv den ene vej?

Jens Haushøj, Jakob Silberbrandt, Claus E. Petersen, Mikkel Madsen og odd bjertnes anbefalede denne kommentar

'Mener' Kvinfo mon også, at 'gamle hvide mænd' bliver valgt til at synge sangsmedens nye kreation alt andet lige - fremfor 'unge mulat-kvinder . Så må vi sige, at sådan er det altså ikke. Og det ved de godt !
Søren Sørensens tørre betragtninger er på kornet ang. den rytmiske musik, hvis primære rolle - ligegyldigt hvad 'kunstnerne' selv forestiller sig eller 'seriøse' lyttere - er at være soundtrack til forplantningsrelaterede gøremål.

I det der i gamle dage kaldtes 'seriøs' musik - i dag 'lydkunst' tror jeg nok - ser jeg ingen forskel i dagens repræsentation eller anseelse af mænd og kvinder udøvende eller skabende.

Brian Rosberg

Det er lidt ligesom i f.eks. i dart-/skakklubben. Kvinderne er stærkt underrepræsenteret, så talentmassen er tilsvarende mindre, selvom kønnene er lige her.
Det samme gælder nu engang rockmusik, og ingen gider sgu da betale for middelmådig musik for at tilfredsstille Kvinfo.

Jakob Silberbrandt, Claus E. Petersen, Mads Østergaard og Mikkel Madsen anbefalede denne kommentar
Louise Rasmussen

What the actual fuck? Er det virkelig det mest presserende problem for ligheden mellem kønnene ifølge kvinfo? Min formødre roterer i deres grave.

Jakob Silberbrandt, Claus E. Petersen, Niels Nielsen og Mikkel Madsen anbefalede denne kommentar
Mikkel Madsen

" Det kan jo ikke passe, at mænd er fem gange bedre end kvinder til at lave musik"

Det kan jo HELLER ikke passe, at kvinder er flere gange bedre til at være pædagoger, folkeskolelærere og humaniorastuderende end mænd.

Det kan heller ikke passe, at mænd bare er bedre til at være - well - skraldemænd og mekanikere.

Der er meget her i verden, der "ikke kan passe", men som er et resultat af vores valg og præferencer gennem livet.

Som jeg ser det, så bør ligestilling handle om at hvert enkelt individ har friheden til at vælge job, fritidsinteresser og livstil fra og til som hen (hat tip til Sverige) ønsker.
Ikke at der absolut SKAL være 50 pct. kvindelige mekanikere, skraldemænd, pædagoger, lærere osv. Det er ikke ligestilling, det er tvang.

Anders Jensen, Jakob Silberbrandt og Claus E. Petersen anbefalede denne kommentar
Mikkel Madsen

"Min formødre roterer i deres grave."

Det kan jeg godt forstå, Louise.

Det er ikke kvindesag, men en parodi på kvindesag.

Sufragetterne var kvindesag.
Lige muligheder og lige løn for samme arbejde er kvindesag.

En mekanisk 50/50 fordeling i alle tænkelige og utænkelige erhverv og fritidsinteresser og hobbies er IKKE ligestiling. Det er formynderi, uden hensynstagen til den enkelte persons egne ønsker.

Så kan man bagefter komme med sine hengemte "falsk bevidsthed"-teser. Det kunne jo være, at det kvinder i virkeligheden ville, var at turnere i en udslidt turbus med veninderne - og hvis hun ikke selv har erkendt det, så er det jo godt, at vi har KVINFO og Nina Groes til at hjælpe hende på vej, så hun kan kende sine sande, objektive interesser.

Mikkel Madsen

"Grunden til at der er færre kvindelige musikere er meget simpel.
Kvinder har ikke behov for at skulle stille sig op på en scene og spille musik for at få sex."

Haha, den var "kaffe ud over skærmen"-morsom.

Morten Jespersen

Nina Groes har ingen kommentarer til hvilke bud KVINFO kom med på mødet. Hvorfor vil Groes ikke kommentere, og hvorfor spørger Stryhn Kjeldtoft ikke ind til det?

KVINFO modtager meget store offentlige tilskud. Burde der ikke være mere åbenhed omkring deres arbejde?

Mit lille forslag er at omdøbe begivenheden til Roskvinde Festival, og sikre at der også er en helt snorlige fordeling af forskellige minoritetsgrupper når det handler om festivalgæsterne. Jeg har f.eks. bemærket er der er utroligt mange hvide mennesker i den gruppe.

Claus E. Petersen

Jeg syntes ar jagten på u-ligestilling er latterlig.
I sverige er den samme jagt understøttet økonomisk af staten som "genus-forskning". I sverige har samme forskning kunnet konstatere at vejskiltene er mands-dominerede, at bestikket på restauranter har en maskulin dominans og at sproget der anvendes i matematiske lærebøger har en slagside til det maskulint dominerende.

olivier goulin

@Claus

.... at bestikket på restauranter har en maskulin dominans

Lyder interessant, næsten semiotisk. Hvad går det ud på?
Nej, vent. lad mig gætte!
Noget med, at kniv og gaffel er maskulint bestik, aggressivt og stikkende - mens skeen er feminin, rund og omfavnende. Altså er det maskuline bestik i overtal, 2-1.

Nu tænker jeg så lidt videre: Man kunne evt. foreslå at krydse en gaffel med en ske og få et slags 'Hen-bestik -en 'skeffel'.

/O

Claus E. Petersen

@olivier goulin

"Lyder interessant, næsten semiotisk. Hvad går det ud på?"

Som om at jeg har en anelse.
Prøv at søge efter "genus problem sverige" og der dukker sikkert en afhandling eller rapport op der beskriver problemstillingen, eller gå direkte til www.genus.se

Claus E. Petersen

Kiggede lige efter.

Under overskriften "Musikbranschen under lupp" fandt jeg:

"Forskare vid Örebro universitet ska med stöd av Riksbankens jubileumsfond titta närmare på musikbranschen....Skandinavisk forskning har till stor del fokuserat på musik och utbildning och på att kvinnor inte är representerade snarare än den bild av män och kvinnor som förmedlas."

Goddaw do!

Anders Jensen

Jeg udleder to ting af artiklen.

1. RFs kønsfordeling er væsentlig mere ligelig end kvinfos egen festival. Måske kvinfo skulle kigge lidt indad i stedet for at buldre løs mod andre.

2. Hvis RF oprettede en pigescene, f.eks. v toiletkøerne, hvor Roskilde pigegarde spillede, ville kvinfo ikke kunne få hænderne ned af bar begejstring fordi antallet nu var 50-50.

Booking af bands er i øvrigt i lige så høj grad et spørgsmål om availability.