Læsetid 4 min.

Roskilde Festival: ’Vi vil ikke tvinge kvinderne på scenen’

Kun 18 pct. af de bands og solister, der skal spille på årets Roskilde Festival, er kvinder. Torsdag holdt KVINFO og festivalledelsen et uofficielt møde om kønsproblematikken, uden at sidstnævnte dog kom med konkrete tilnærmelser. Alligevel er KVINFO forsigtigt optimistisk
Roskilde Festivals plakat med og uden kvindelige kunstnere - se mere nederst i artiklen.

Roskilde Festivals plakat med og uden kvindelige kunstnere - se mere nederst i artiklen.

11. april 2015

Roskilde Festival har altid brystet sig af sit store sociale engagement, hvad enten det gælder grøn omstilling, menneskerettigheder, fællesskab eller fattigdom. Og året 2015 er ingen undtagelse:

»Roskilde Festival vil reflektere samfundet. Vi tror på, at musik og kunst kan ændre verden. Vi tror på, at en festival kan udløse og forstærke en social bevægelse af unge mennesker, som vil noget mere end bare dem selv. I 2015 vil vi engagere unge mennesker og få dem til at reflektere, få dem til at tale.« skriver Roskilde Festival på deres hjemmeside om årets festival.

»Vi vil give dem en stemme,« fortsætter festivalen.

Der er dog ikke stor bevægelse på musikscenen, når det gælder ligestilling. Igen i år er det nemlig mænd, der udgør langt størstedelen af de bands, der står på musikprogrammet på Nordens største musikfestival. Kun 18 pct. af musikerne i år er kvinder – hvilket er en lille stigning fra 2014, hvor 15 pct. af festivalmusikken havde to X-kromosomer som afsender.

Den ulige fordeling fik torsdag KVINFO til at invitere festivalledelsen på kaffe for at diskutere kønsproblematikken på den ikoniske festival. Mødet var uofficielt, men KVINFOs direktør, Nina Groes, bekræfter over for Information, at mødet har fundet sted.

»Det var et møde, hvor vi blandt andet fik mulighed for at rejse den her problemstilling omkring musikudvalget. Det kan jo ikke passe, at mænd er fem gange bedre end kvinder til at lave musik. Og jeg er vildt glad for, at vi nu har startet en dialog og talt om de her udfordringer,« fortæller hun uden at ville referere detaljer fra mødet.

Hun vil dog gerne fremhæve, at Roskilde Fonden har indvilget i at give finansiel støtte til en pigefestival i Pumpehuset i september, som KVINFO arrangerer sammen med foreningen Pigeliv.

»Det er for 400 kvinder, hvor vi blandt andet sætter fokus på etniske minoritetspiger, men det er for alle piger. Det gør vi for at sætte fokus på talentudvikling i den danske musikbranche. Og selvfølgelig fordi, det er 100-året for, at kvinder har fået stemmeret i Danmark,« siger Nina Groes.

– Hvor konkret blev mødet i forhold til at finde løsninger på selve Roskilde Festivalen?

»For at kunne ændre noget, er det første skridt at tale sammen. Så jeg er positiv. Vi gav nogle bud på, hvad Roskilde Festival kan gøre.«

– Hvad var det for nogle bud?

»Det har jeg ingen kommentarer til.«

Afspejler udbuddet

I festivalledelsen afviser musikchef Anders Wahrén imidlertid, at man vil gøre noget konkret for at øge andelen af kvinder i festivalprogrammet fremadrettet.

»Vi synes jo ikke, at 80/20 er den optimale fordeling mellem mænd og kvinder på musikprogrammet, men det afspejler udbuddet i musikbranchen, hvor det også kun er omkring 20 pct., der er kvinder. Roskilde Festival kommer ret sent i musikfødekæden – problemet starter allerede på musikskolerne og nede i vækstlagene. Det fortalte jeg også til mødet med KVINFO,« forklarer Anders Wahrén.

– Men har Roskilde Festival ikke et socialt ansvar for at være med til at skabe en positiv ændring i musikbranchen?

»Jo, men ikke på den måde, at vi vil tvinge flere kvinder ind på vores scener. Vi udvælger musik alene ud fra et kvalitetsbegreb, det handler ikke om køn, etnicitet, religion eller noget helt fjerde.«

Musikchefen er dog åben for, at man ude på festivalpladsen kan gøre mere for at sætte fokus på den skæve kønsfordeling i musikbranchen.

»Sidste år havde vi to medlemmer fra Pussy Riot ude for at holde en tale på Gloria-scenen, som var en stor succes. Jeg kunne sagtens forestille mig, at vi laver noget i den retning, hvor vi sætter fokus på problematikken ude blandt festivalgæsterne. Men vi har intet konkret planlagt endnu,« siger Anders Wahrén.

Savner konkreter

Rundt om bordet sad også den danske musiker og forfatter Henrik Marstal, der har beskæftiget sig med kønsproblematikken i musikbranchen og derfor var inviteret med af KVINFO.

»Jeg fortalte Roskilde Festival, at det ikke bare er et par polemiske aviser, der synes, de er på galt spor, når det gælder kønsulighed. Der er mange mennesker, der synes, de skal tage det mere alvorligt. På andre områder er festivalen en first mover, og de kan inspirere andre festivaler, hvis de går forrest i kønskampen,« lyder Henrik Marstals gengivelse af de centrale pointer fra mødet.

Han synes ligesom KVINFO, at mødet i sig selv er positivt og et fremskridt, der viser, at Roskilde Festivalen tager problematikken mere alvorligt end tidligere år.

– Men de lovede jo ikke noget. Hvornår skal der komme nogen konkrete tiltag?

»Det er ikke usædvanligt, at den slags møder slutter med åbne hensigtserklæringer. Men jeg håber, at Roskilde Festival vender tilbage til KVINFO i løbet af nogle uger med mere konkrete forslag til, hvad de vil gøre for at afhjælpe problemet fremadrettet.«

 

Brug slideren: I ovenstående illustration vises Roskilde Festivals plakat  2015, som den ser ud i dag, samt i en udgave, hvor de bands, der udelukkende består af mandlige musikere er fjernet. Vi har taget udgangspunkt i de band- eller kunstnerfotos, som festivalen selv benytter til at vise langt de fleste der optræder. Hvis der er en kvinde på fotografiet, har vi ladet dem stå på plakaten. I de tilfælde, hvor der ikke har været fotos, har vi søgt informationen via bandets hjemmeside eller musikvideoer.
Research og illustration: Didde Elnif

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for olivier goulin
olivier goulin

Har I kigget på COPENHELL?
Jeg tror den er endnu skævere dér
Der er godt nok mange langhårede, men de fleste ligner mænd.

/O

Mikkel Madsen, Martin Schou, Hanne Ribens, Anne Eriksen og lars abildgaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ingrid Uma

"..... det er jo fuldstændigt sygt, at kunstnere skal udvælges på køn."

skriver Morten P Nielsen 12. april, 2015 - 11:23

netop! det er det der sker og har sket i mange mange år:
en mand udvælges grundet sit køn .....
og en kvinde vælges ikke ( eller vælges fra ) grundet sit køn ....

Søren Rehhoff, Hanne Ribens, Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Nikolaj Balle
Nikolaj Balle

Nu har jeg selv arbejdet med musik og der er bare flere drenge end piger der spiller rockmusik. Tror ikke på Roskilde skelner mellem drenge og piger. Det handler simpelthen om udbud. Det ville også være skidt hvis man begynder at tage kunstnere der er små og ukendte og slet ikke parate til den opgave det er at spille på Roskilde, det kunne tage modet fra mange.

Desuden fokusere Roskilde deres program på rock og der er notorisk domineret af mænd i den branche og det har ikke noget at gøre med kvinder ikke er velkomne, det handler om fødekæden og der er bare flere mænd end kvinder der høre rock. Der er dog ved at ske et skred og flere og flere kvinder melder sig på banen, så tror i ligeså høj grad det afspejler samfundet og hvad der er acceptabelt som kvinde at lytte til.

Men jeg ville da ikke have noget imod hvis KVINDFO gjorde en indsats for at få flere kvinder til at spille rock. Måske det var der man skulle starte? I stedet for at gå i kødet på Roskilde som trods alt har nogle kommercielle hensyn at tage også og derfor ikke bare kan booke en masse ukendte kunstnere der ikke er flyvefærdige endnu, da de også har et vist ansvar for at opretholde en høj kvalitet hos de kunstnere de booker.

Anders Jensen, Jakob Silberbrandt, Mikkel Madsen, John Mogensen, Niels Nielsen og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for olivier goulin
olivier goulin

Findes der et MANFO, som driver lobby-virksomhed på landets sygehuse, for at få flere mandlige sygeplejere ansat?
Her er kønsfordelingen jo også helt skæv. Og vel ikke så mærkeligt, da skævheden starter allerede på sygeplejeruddannelsen.

Og hvad med fotomodeller og stewardesser? Og hjemmehjælpere og børnehave- og vuggestuepersonale?

Der er lang vej igen til fuld ligestilling for mændene.

/O

Mikkel Madsen, Martin Schou, Bo Carlsen, ulrik mortensen, John Mogensen, Jens Haushøj og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren  S. Andersen
Søren S. Andersen

Normalt begavede mennesker burde beskæftige sig med noget mere meningsfuldt end at gå rundt og tælle op, om det ene køn er over- eller underrepræsenteret inden for bestemte dele af samfundslivet.

Det meste af min skat betaler jeg med glæde, men lige præcis den del, der går til KVINFO, kunne jeg godt tænke mig at spare. Det kan ikke være nogen offentlig opgave at give den hendøende feminisme kunstigt åndedræt - lad os dog for fanden komme videre!

.

Anders Jensen, Jens Haushøj, Jakob Silberbrandt, Mikkel Madsen, Martin Schou, Sune Nielsen, Bo Carlsen, John Mogensen, Sylvester Rudkjøbing, olivier goulin og Brian Pedersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anders Sørensen
Anders Sørensen

At guitaren er INSTRUMENTET i rock, er ingen vel i tvivl om. Og se blot, hvor intimiderende fallisk den er af udformning med sin lange hals/skaft. Der er ingen tvivl om, at den ved sit blotte udseende skræmmer en del kvinder væk. Det kan ingen være tjent med, og jeg foreslår derfor, at skaftet afkortes med 50 procent, generelt. Man kunne forestille sig juniorguitarer med et endnu kortere skaft.

Skulle det ikke lokke kvinderne til, ser jeg ingen anden udvej end masseproduktion af fis'taren, altså en guitar, der på ingen måde er fallisk, men tværtom formmæssigt inspireret af det kvindelige køn.

Jens Haushøj, Mikkel Madsen, Martin Schou, Bent Jensen, Jesper Hansen, John Mogensen og Søren S. Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren  S. Andersen
Søren S. Andersen

Noget af det dummeste ved nutidens feminister er, at de automatisk går udfra, at det forhold, at det ene køn er underrepræsenteret inden for et området, er udtryk for, at det underrepræsenterede køn er blevet udsat for diskrimination.

Folk, der påstår, at andre udøver diskrimination må fornuftigvis påvise det. Kan de ikke det, er der vel knap nok tale om et synspunkt, men snarere et uartikuleret surt opstød, som ikke er værd at tage alvorligt.

Hvis man seriøst arbejder for ligestilling, slynger man ikke om sig med udokumenterede påstande, men graver et stik dybere.

Solidum petit in profundis!

Jens Haushøj, Mikkel Madsen, Martin Schou, Bo Carlsen og John Mogensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid
Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

Roskilde Festivallen skulle måske lige justere deres selvbillede lidt nedad. Det er skam ikke sådan at de skal trygle kvinderne om at spille rockmusik, endsige at dyrskuepladsen er så vigtig at den er den eneste grund til at folk har lyst til at skrive musik og gå på en scene.
Bare rolig Roskilde:
Kvinder går skam allerede helt frivilligt på scenen og laver rigtig god musik, samt er rutinerede performere, og succesfulde og kendte navne. Disse kvinder kommer jo så bare ikke til Roskilde så længe festivallen ikke gider hyre dem ind. Og alverdens åndssvage undskyldninger laver ikke om på den sag, at det suverænt er festivallen der bestemmer hvem de vil have til at spille hos sig. Og at de bestemmer at det skal være en hel masse mænd og næsten ingen kvinder.

Mikkel Madsen, Sascha Olinsson og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid
Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

Angående det der med falliske strengeinstrumenter, så er der vist nogen der ikke er helt inde i rockhistorien. Ellers ville man vel kunne genkende navne som Suzi Quatro, P J Harvey, Kristin Hersh, Courtney Love, Throwing Muses, Warpaint, D'Arcy, Patti Smith, Eivør Pálsdottir, Tina Dickow, Joni Mitchell m.fl. - eller måske de mange kvinder der klarer at lave rock helt uden at spille guitar såsom Kate Bush, Björk, Tori Amos, Joanna Newsom, Annie Lennox, Amanda Palmer, Siouxie Sioux - eller Florence Welch som jo så som eneste kvindelige hovednavn har skubbet sig vej ind på årets program?

Og så nævner vi ikke engang popdivaer som Beyoncé, Shakira, Christina Aguilera, Madonna m.fl. som vel med den udvikling og komercialisering som festivallen har undergået de sidste 15 år vel efterhånden også er muligheder....?

Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid
Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

Det er muligt. Alt jeg kan bidrage med er, at det her med atr det skulle være et instrument kvinder føler sig truede af ikke holder i retten.
Hvis der derimod menes noget med at det er en trussel mod mandekønnet at kvinder rører ved den hellige guitar, så er det da naturligvis synd for dem der har det sådan. Jeg anbefaler terapi.

Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid
Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

Ork ja jeg har sikkert glemt flere. Som sagt: der er og har været MANGE gode kvindelige blues og rock musikere, flere end jeg kan remse op på en enkelt post. Det svækker jo så ikke ligefrem det argument jeg fremsætter.

Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid
Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

Men okay, folk ville også sådan set gerne høre Billie Holliday synge - hun måtte bare ikke gå ind ad hovedindgangen sammen med alle de pæne hvide mennesker.

Brugerbillede for Anders Sørensen
Anders Sørensen

@Rannveig, jeg jokede lidt. Jeg er klar over, at masser af kvinder spiller guitar og gør det godt. Hey, jeg er endda klar over, at du på din liste gør dig skyldig i det ufine trick at nævne både Kristin Hersh og Throwing Muses for volumens skyld.

Og der er masser af andre guitarspillende kvinder out there; jeg er (ud over Kristin Hersh og Throwing Muses) fan af eksempelvis Veruca Salt og Octavia Sperati, bare for lige at slynge et par guitarbaserede kvindebands ud.

Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid
Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

Tja, jamen når der er så mange kvindelige musikere øger det da netop bare forundringen over at Roskilde Festivallen ikke vil 'tvinge kvinderne på scenen'. Som I jo selv går ind på, kvinderne er allerede ude på scenerne at spille, og Festivalbookerne bestemmer suverænt selv hvem de vil hyre ind til deres event.
Her vælger de så at smide mindre end een kvinde på plakaten for hver 4 mænd. Det er så éen ting. Men at de så har den frækhed at lade som om det skyldes mangel på kvinder indenfor branchen, der stopper festen altså.

Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid
Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

Jeg gad i øvrigt gerne osse se en undersøgelse af hvor stor en procentdel af musikerne på festivalen der er hvide. Og hvor stor en del af disse ikke-hvide musikere der får lov at spille et andet sted end kl 1 om natten på world music scenen (eller hvad tilsvarende scene ellers hedder nu om dage).

Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid
Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

Angående Kristin Hersh og Throwing Muses så kan vi vel osse blive enige om at Peter Gabriel og Genesis ikke er den samme act og fortjener at blive nævnt separat som gode musikalske udtryk og muligheder. Hvilket jeg tvivler på nogen ville have studset over hvis det nu var dem jeg havde nævnt. Men de er jo også.... mænd.

Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid
Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

...og hvis det er det eneste du kan finde på at svare på den liste jeg nævnte ovenfor - altså inden du selv begynder at indrømme at du kan tilføje flere kvinder til den... hvem er det mon så der egentlig er ufin her?

Brugerbillede for ulrik mortensen
ulrik mortensen

I gennem mange år har den ansvarlige for Roskilde Festivalens program faktisk været en kvinde, Rikke Øxner. Hun træk sig sidste år. Angående kritikken af for få kvindelige musikere sagde hun: "Hun nævner i den sammenhæng, at der er et langt større udbud af mandlige musikere og understreger, at festivalen, skal vælge det bedste af det, der bliver budt ud":
http://www.musikeren.dk/nyheder/nyhed/artikel/kun_faa_kvindelige_musiker...

Musikeren Camille Jones sagde i forbindelse med udgivelsen af sit Surrender album:
"Tro mig, hvis jeg kunne finde kvindelige musikere, der var gode nok på guitar eller trommer, så var de også på pladen. Men de bedste her i landet er altså drenge. Det hænger nok sammen med, at vi piger er enormt hurtige til at sige: 'Ahrmen, jeg kan det ikke.' Modsat drenge, der i en tidlig alder har har det her blærerøvsgen. De tror, de kan alt, når de står oppe på timetervippen, og så får de lært sig en masse." (Politiken 29. Oktober 2004) ...

Fornuftige ord ...

Jakob Silberbrandt, Mikkel Madsen, olivier goulin, Niels Nielsen og John Mogensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anders Sørensen
Anders Sørensen

@Rannveig, årh, jo. Jeg ville have studset over det. Men nu interesserer jeg mig også mere for musik end kønskamp og er derfor ikke udstyret med tunnelsyn desangående.

Brugerbillede for Anders Sørensen
Anders Sørensen

Hey, jeg tjekkede lige min musiksamling og fandt følgende med kvinder i fremtrædende position.

Ik' for at agere kønspolitisk korrekt, men bare til inspiration:

64Revolt, Aenima, Amateur God, Ambra Red, Artrosis, Ashbury Heights, A Revoir Simone, Austra, Ava Inferi, Beach House, Bella Lune, The Birthday Massacre, Black Ice, Blanche Blanche Blanche, Blessure Grave, The Break up, The Breath of Life, Camerata Mediolanense, Chalice, Cindergarden, Cloetta Paris....

Holy shit, det var bare alfabetets tre første bogstaver. Jeg gider ikke tage resten af samlingen. Man kan vist roligt sige, at min røv er dækket ind af et voldsomt stort udbud af kvindelige musikere, hvorfor jeg nødvendigvis...har ret.

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Roskilde Festival er utrolig ombejlet af medierne. Den var engang modkultur, nu er den ikke bare mainstream, men omfavnet at hele den borgerlige presse inkl. Information, der dog skal finde et hår i suppen, de 18 % (+ Pumpehuset). Alligevel er artiklen god markedsføring, helt gratis for festivalen.
Angående kvinder: - se til Sverige, der har en hel stribe af fremragende kvindelige sangere og musikere, Lisa Ekdahl, Lisa Nielsson, Eva Dahlgren, Melisa Horn
https://www.youtube.com/watch?v=lBfSPpKJWz8

Brugerbillede for Niels Nielsen
Niels Nielsen

For at blive rockmusiker, skal man være villig til i en periode af sit liv at bekende sig til den fundamentale rockmusikalske trossætning, som lyder "Det der, det kan jeg da gøre meeeeget bedre!" - en sætning som er naturlig at udtale for folk i besiddelse af blærerøvsgenet (tak til ulrik mortensen for udtrykket, som er spot on).

Evner man ikke at immunisere sig selv over for andre musikeres større talent, vil man aldrig nogen sinde kunne overkomme den mur af usikkerhed og mindreværdsfølelse, som nødvendigvis ledsager opstigningen gennem det rockmusikalske hierarki.

Her har mænd en fordel. Mænd taler traditionelt ikke gerne om deres følelser, og at indrømme, at man bliver usikker på egne evner, når man hører, hvordan fx en Jimi Hendrix kunne få sin guitar til at lyde som en Tyrannosaurus Rex i havsnød, er simpelt hen ikke en mulighed. Derfor stiver man sin selvtillid af med udsagn som "Han kan jo ikke spille", "det lyder af lort" og ovennævnte "det kunne jeg da gøre meget bedre".

Bemærk, Jimi blev først for alvor superstjerne efter at han var død, altså efter at han ikke længere var en trussel mod andre guitaristers selvtillid.

Bemærk Eric Claptons tilnavn "Slowhand" - i dag er det et hæderstegn, oprindeligt var det et forsøg på at desavouere et truende talent, som ignorerede datidens uudskrevne konkurrence om, hvem der var ikke verdens bedste, men verdens hurtigste guitarist. Ordets pejorative konnotationer forsvandt først, da Clapton selv brugte skældsordet som titel på et album.

Min tese er nu, at kvinder, fordi de meget gerne taler meget længe om følelser, ikke har dette maskuline værn mod tab af selvtillid. For i stedet for som mændene gør - nemlig irrationelt at bekræfte hinanden i, at "det der kan vi da gøre meget bedre" - så enes kvinderne meget rationelt om, at deres mindreværdsfølelse kun er naturlig og at det nok er mændene, der er noget galt med, fordi de er sådan nogen ufølsomme skiderikker.

Det gælder for både mænd og kvinder, at man skal have en uforholdsmæssig stærk selvtillid, hvis man vil drive det til noget som helst i showbiz.

Venlig hilsen

Niels Nielsen, blærerøv (fhv.)

Jakob Silberbrandt, Claus E. Petersen, Martin Schou og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Harder Vingaard Larsen
Jens Harder Vingaard Larsen

Godt gået KVINFO! Men vejen er lang og kampen bliver hård inden vi får ægte ligestilling for kvinder. Her nogle forslag til fremtidens store sager: traktortrækdommere undervandsrugbyspillere, letlandske langturschauffører, pitbull-ejere, hygienevagter i herre omklædning, osv.

Jens Haushøj, Jakob Silberbrandt, Claus E. Petersen, Mikkel Madsen, Morten Jespersen og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for olivier goulin
olivier goulin

@Niels

Jimi Hendrix var bestemt en superstjerne i sin samtid, omend indrømmet i en kort karriere.
Genier af den støbning kan ikke overses.

/O

Brugerbillede for Søren  Sørensen
Søren Sørensen

Grunden til at der er færre kvindelige musikere er meget simpel.
Kvinder har ikke behov for at skulle stille sig op på en scene og spille musik for at få sex.

Og siden kvindens biologi nu engang er indrettet sådan at hun bliver seksuelt opstemt af at se mænd der spiller musik, og retter denne opstemthed mod de optrædende, kan man vist ikke sige at overrepræsentationen af mænd i musikbranchen er specielt opsigtsvækkende.

Brugerbillede for Henrik L Nielsen
Henrik L Nielsen

Lidt pudsigt at KVINFO indkalder til møde omkrings kønsfordelingen på Roskilde samtidig med at de selv arrangerer en koncert kun for piger.
Så den der med lige adgang uanset køn gælder kun hvis adgangen er skæv den ene vej?

Jens Haushøj, Jakob Silberbrandt, Claus E. Petersen, Mikkel Madsen og odd bjertnes anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for odd bjertnes

'Mener' Kvinfo mon også, at 'gamle hvide mænd' bliver valgt til at synge sangsmedens nye kreation alt andet lige - fremfor 'unge mulat-kvinder . Så må vi sige, at sådan er det altså ikke. Og det ved de godt !
Søren Sørensens tørre betragtninger er på kornet ang. den rytmiske musik, hvis primære rolle - ligegyldigt hvad 'kunstnerne' selv forestiller sig eller 'seriøse' lyttere - er at være soundtrack til forplantningsrelaterede gøremål.

I det der i gamle dage kaldtes 'seriøs' musik - i dag 'lydkunst' tror jeg nok - ser jeg ingen forskel i dagens repræsentation eller anseelse af mænd og kvinder udøvende eller skabende.

Brugerbillede for Brian Rosberg
Brian Rosberg

Det er lidt ligesom i f.eks. i dart-/skakklubben. Kvinderne er stærkt underrepræsenteret, så talentmassen er tilsvarende mindre, selvom kønnene er lige her.
Det samme gælder nu engang rockmusik, og ingen gider sgu da betale for middelmådig musik for at tilfredsstille Kvinfo.

Jakob Silberbrandt, Claus E. Petersen, Mads Østergaard og Mikkel Madsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Louise Rasmussen
Louise Rasmussen

What the actual fuck? Er det virkelig det mest presserende problem for ligheden mellem kønnene ifølge kvinfo? Min formødre roterer i deres grave.

Jakob Silberbrandt, Claus E. Petersen, Niels Nielsen og Mikkel Madsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mikkel Madsen
Mikkel Madsen

" Det kan jo ikke passe, at mænd er fem gange bedre end kvinder til at lave musik"

Det kan jo HELLER ikke passe, at kvinder er flere gange bedre til at være pædagoger, folkeskolelærere og humaniorastuderende end mænd.

Det kan heller ikke passe, at mænd bare er bedre til at være - well - skraldemænd og mekanikere.

Der er meget her i verden, der "ikke kan passe", men som er et resultat af vores valg og præferencer gennem livet.

Som jeg ser det, så bør ligestilling handle om at hvert enkelt individ har friheden til at vælge job, fritidsinteresser og livstil fra og til som hen (hat tip til Sverige) ønsker.
Ikke at der absolut SKAL være 50 pct. kvindelige mekanikere, skraldemænd, pædagoger, lærere osv. Det er ikke ligestilling, det er tvang.

Anders Jensen, Jakob Silberbrandt og Claus E. Petersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mikkel Madsen
Mikkel Madsen

"Min formødre roterer i deres grave."

Det kan jeg godt forstå, Louise.

Det er ikke kvindesag, men en parodi på kvindesag.

Sufragetterne var kvindesag.
Lige muligheder og lige løn for samme arbejde er kvindesag.

En mekanisk 50/50 fordeling i alle tænkelige og utænkelige erhverv og fritidsinteresser og hobbies er IKKE ligestiling. Det er formynderi, uden hensynstagen til den enkelte persons egne ønsker.

Så kan man bagefter komme med sine hengemte "falsk bevidsthed"-teser. Det kunne jo være, at det kvinder i virkeligheden ville, var at turnere i en udslidt turbus med veninderne - og hvis hun ikke selv har erkendt det, så er det jo godt, at vi har KVINFO og Nina Groes til at hjælpe hende på vej, så hun kan kende sine sande, objektive interesser.

Brugerbillede for Mikkel Madsen
Mikkel Madsen

"Grunden til at der er færre kvindelige musikere er meget simpel.
Kvinder har ikke behov for at skulle stille sig op på en scene og spille musik for at få sex."

Haha, den var "kaffe ud over skærmen"-morsom.

Brugerbillede for Morten Jespersen
Morten Jespersen

Nina Groes har ingen kommentarer til hvilke bud KVINFO kom med på mødet. Hvorfor vil Groes ikke kommentere, og hvorfor spørger Stryhn Kjeldtoft ikke ind til det?

KVINFO modtager meget store offentlige tilskud. Burde der ikke være mere åbenhed omkring deres arbejde?

Mit lille forslag er at omdøbe begivenheden til Roskvinde Festival, og sikre at der også er en helt snorlige fordeling af forskellige minoritetsgrupper når det handler om festivalgæsterne. Jeg har f.eks. bemærket er der er utroligt mange hvide mennesker i den gruppe.

Brugerbillede for Claus E. Petersen
Claus E. Petersen

Jeg syntes ar jagten på u-ligestilling er latterlig.
I sverige er den samme jagt understøttet økonomisk af staten som "genus-forskning". I sverige har samme forskning kunnet konstatere at vejskiltene er mands-dominerede, at bestikket på restauranter har en maskulin dominans og at sproget der anvendes i matematiske lærebøger har en slagside til det maskulint dominerende.

Brugerbillede for olivier goulin
olivier goulin

@Claus

.... at bestikket på restauranter har en maskulin dominans

Lyder interessant, næsten semiotisk. Hvad går det ud på?
Nej, vent. lad mig gætte!
Noget med, at kniv og gaffel er maskulint bestik, aggressivt og stikkende - mens skeen er feminin, rund og omfavnende. Altså er det maskuline bestik i overtal, 2-1.

Nu tænker jeg så lidt videre: Man kunne evt. foreslå at krydse en gaffel med en ske og få et slags 'Hen-bestik -en 'skeffel'.

/O

Brugerbillede for Claus E. Petersen
Claus E. Petersen

@olivier goulin

"Lyder interessant, næsten semiotisk. Hvad går det ud på?"

Som om at jeg har en anelse.
Prøv at søge efter "genus problem sverige" og der dukker sikkert en afhandling eller rapport op der beskriver problemstillingen, eller gå direkte til www.genus.se

Brugerbillede for Claus E. Petersen
Claus E. Petersen

Kiggede lige efter.

Under overskriften "Musikbranschen under lupp" fandt jeg:

"Forskare vid Örebro universitet ska med stöd av Riksbankens jubileumsfond titta närmare på musikbranschen....Skandinavisk forskning har till stor del fokuserat på musik och utbildning och på att kvinnor inte är representerade snarare än den bild av män och kvinnor som förmedlas."

Goddaw do!

Brugerbillede for Anders Jensen
Anders Jensen

Jeg udleder to ting af artiklen.

1. RFs kønsfordeling er væsentlig mere ligelig end kvinfos egen festival. Måske kvinfo skulle kigge lidt indad i stedet for at buldre løs mod andre.

2. Hvis RF oprettede en pigescene, f.eks. v toiletkøerne, hvor Roskilde pigegarde spillede, ville kvinfo ikke kunne få hænderne ned af bar begejstring fordi antallet nu var 50-50.

Booking af bands er i øvrigt i lige så høj grad et spørgsmål om availability.