Baggrund
Læsetid: 5 min.

Velkommen til Zuckworld – Facebooks nye hovedsæde og legestue

Frank Gehry har designet Mark Zuckerbergs gigantiske nye virksomhedskompleks, der hylder fællesskab og forbundethed i arbejdsmiljøer – med rulleskøjtepark og chikt og råt industri-look
’Denne specifikke gang giver mig lyst til en orange dessert’, skriver instagrambrugeren d.leone om den orange gang

’Denne specifikke gang giver mig lyst til en orange dessert’, skriver instagrambrugeren d.leone om den orange gang

Instagram

Kultur
27. april 2015

En stort blå opadvendt synes godt om-tommelfinger står ved indgangen til Hacker Way 1 i Menlo Park, Californien og tilkendegiver, at her ligger hovedsædet for verdens største sociale netværk – et passende overdimensioneret symbol på velvilje for en onlinetjeneste, der så dagens lys for blot 11 år siden, men hvis medlemskreds nu omfatter en femtedel af verdens befolkning, og hvis forretningværdi løber op i over 200 mia. dollars. Chefarkitekten for dette Facebooks seneste superlativ – alle kontorparkers mor, der siges at rumme ’den største åbne grundplan i verden’ – er såmænd ingen anden end amerikansk arkitekturs grand old man, Frank Gehry.

»Vores mål har været at skabe det perfekte tekniske rum, hvor alle vores teams kan arbejde sammen«, erklærede Mark Zuckerberg i et Facebook-indlæg i sidste uge, da hans medarbejdere begyndte at tage deres nye hangarlignende hovedkvarter i besiddelse. Adgang opnås via en tunnel, der løber under den sekssporede Bayfront Expressway fra det eksisterende hovedkvarter. 1 Facebook Way (også kendt som MPK20) er et kæmpemæssigt kompleks, der strækker sig over 40.000 kvadratmeter hen over en underjordisk parkeringsplads og med en park på taget. Det er tænkt som en række store kasser sat sammen i imponerende vinkler, der buer op og ned i højden 14-22 meter, udstrakt som de ligger langs med motorvejen. Det ser ud som om, en katastrofal tektonisk rystelse har stablet alle erhvervsmæssige bebyggelser langs motorvejen sammen i en gigantisk kollision.

Det åbne kontorlandskab

Indenfor fremtræder byggeriet som hymne til det åbne bürolandschaft – idealet om et ’kontorlandskab’, der i 1950’ernes Tyskland blev udtænkt som brud med tidligere tiders hierarkiske verden af ​​ledere skjult bag lukkede døre. I bølgen af efterkrigstidsoptimisme skulle alle nu arbejde sammen ved klynger af skriveborde spredt over ud over ikke opdelte gulvrealer. Der skulle være et åbent miljø og en verden med formationer af arbejdsgrupper i fri organisk form, højest adskilt af potteplanter og skillevægge. I realiteten lagde dette stilideal imidlertid også grunden til de triste vidder af tæppefliser og nedhængte lofter, der har spredt sig lige siden. Samtidig har forskningen for længst påvist, at åbne kontorer gør folk mindre produktive og mere fjendtlige og ængstelige. Så er det mon virkelig lykkedes Gehry og hans multi-milliard dollar-klient at genopfinde det åbne kontorlandskab?

»Bygningen selv er temmelig enkel og ikke specielt fancy«, skriver Zuckerberg. »Det er med vilje. Vi vil gerne have, vores rum skal føles som en igangværende arbejdsproces. Når folk går ind i bygningen her, vil vi gerne have, at de fornemmer, hvor meget mere vi stadig kan gøre i vores mission for at forbinde verden«. Det ufærdige udseende, med frilagt infrastruktur og dinglende ledninger skal ikke så meget afsløre bygningens strukturer som fungere som en metafor for det arbejde, der endnu forestår på kursen mod global dominans.

Ikke-påtrængende

Gehry, 86, lægger vægt på at påpege, at dette er ikke endnu omgang af hans sædvanlige bølgende arkitektoniske varemærke-tricks. I stedet er der tale om big-box-lagerhal bygget fra præfabrikerede hyldevarekomponenter, hvilket føles som en velkommen tilbagevenden til den rå og klare stil, hvormed han lancerede sin karriere i 1970’erne. Det er langt fra de udstyrsstykke-dyre museer, han har bygget for nylig med deres dobbeltbuede glassejl, der hænger der som monumenter over deres protektors forfængelighed. I stedet er det en robust skal, der kan tillempes og ændres over tid – eller, som facebookers ville sige: som kan ’hackes’.

»Det er ikke et stort design-statement«, siger Gehry. »Som udgangspunktet ville Mark have et sted, der ikke var visuelt påtrængende, men sagligt og omkostningseffektivt. Det var vigtigt for ham, at det ikke skulle virke alt for designet. Det skulle også være fleksibelt nok til at kunne tilpasses virksomhedens stadig skiftende karakter, lette samarbejdsrelationerne og ikke mase sig ind på medarbejdernes åbne og transparente kultur«.

Der er med andre ord tale om en behersket og afdæmpet, løs arkitektonisk tilgang, der går i en helt anden retning end de andre vestkyst tech-selskabers mere mondæne ambitioner. Apple har travlt med at konstruere en flyvende tallerken i Cupertino, en præcisionsmanipuleret donut, som formgives af Norman Foster med samme minutiøse nøjagtighed som et af dets produkter – og derfor allerede har overskredet sit budget på tre mia. dollar med over to mia. dollar. Samsung er tæt på at kunne lægge sidste hånd på sin imposante glaskasse i San José, mens Amazon har planer om at skænke Seattle en klynge af jungle-fyldte biosfærer, og Google er ved at genoplive 1970’ernes drøm om at samle verden under et bølgende gennemsigtig telt.

Men Zuckerberg ville bare have en stor og billig legestue. Ja, i førte omgang var han lige ved at give Gehry løbepas af frygt for, at mesteren i manipulation af metalbeklædning »ville hitte på et eller andet enormt dyrt, der udsendte det forkerte signal om vores kultur«. I sidste ende har han nu erklæret sig stolt af at kunne sige, at bygningen blev fuldført »forud for tidsplanen og under budgettet – den endte med at koste os meget mindre end noget andet større byggeprojekt i Silicon Valley og tog langt kortere tid at bygge«.

Medarbejderne viser frem

Og det nye hovedsæde er kun første skridt i en meget større plan. Virksomheden er allerede godt i gang næste projekt – opførelsen af næsten en million kvadratmeter kontorlokaler i to nye bygninger i nærheden med et tilhørende såkaldt private community for 10.000 medarbejdere på 200 hektar. Det hele tegnet af Gehry og døbt Zee-Town.

Vil det så sige, at det med indgivelsen af denne første mega-bygning er lykkedes Zuckerberg at indfri sin ambition om »at skabe samme følelse af fællesskab og tilhørsforhold blandt vores teams, som vi forsøger at muliggøre med vores tjenester verden over«?

Den påberåbte følelse af fællesskab og forbundethed omfatter beklageligvis ikke arkitekturkritikeres nysgerrige blikke: Mine anmodninger om at besøge den åbne sociale utopi for at tage den i nøjere øjesyn blev høfligt afvist. Men takket være Facebooks arbejdspladskultur, hvor alle uvægerligt deler alt, kan vi nu udleve Bay Area-drømmen per stedfortræder gennem medarbejdernes feeds på Instagram (som Facebook tilfældigvis opkøbte for 1 mia. dollars i 2012). Og manner, hvor er de glade for at vise os deres nye hjem. Lad os sammen se på daglivet i den nye kontorvirkelighed.

© The Guardian og Information. Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Arendal

Nepotisme!

Torben Arendal

Zuckerworld shit!

Torben Arendal

Zuckerberg, den usympatiske amerikaner!

Se filmen!