Læsetid: 8 min.

Opgør med en kunstnermyte

’Skyggen af en helt’ er ikke en film om Gustaf Munch-Petersen, men en historie om den kunstopfattelse, der slog ham ihjel og invaliderede hans familie. En rørende fortælling om hvordan ét menneskes frihed kan blive andres fængsel
Gustaf Munch-Petersen ser sin personlige frigørelse som et skridt på vejen mod hele menneskehedens frigørelse, og som kunstner opfatter han sig som særligt etisk forpligtet og som en del af fortroppen i kampen for det frie liv. Han frigør sig fra vaner, normer og tidligere generationer og bygger sig selv op fra bunden.
4. juni 2015

Hvad der på afstand ligner selvopofrelse, efterlader som regel mange ofre. Da kunsteren Gustaf Munch-Petersen (1912-1938) faldt i kampen mod fascismen, var det ikke ham, der blev ofret. Det gjorde hans kone og hans to døtre hjemme i Gudhjem.

Det er den historie, om den store forfattermyte, der sjældent fortælles. Men det bliver den nu af barnebarnet, filminstruktør Laurits Munch-Petersen, der er så tæt på, at han er et såret barn og så langt fra, at han også er en duperet kunstner. Han frastødes personligt og fascineres fagligt af Gustaf Munch-Petersens kompromisløshed.

Det er bare et af de mange spor, som kædes sammen i dokumentarfilmen Skyggen af en helt.

Laurits Munch-Petersen er selv kunstner og far til en lille pige og har en højgravid kone, da han rejser ud for at lære mere om sin families tragedie, der indtraf, da morfar Gustaf Munch-Petersen forlod sin lille datter og højgravide kone for at melde sig som frivillig i Den Spanske Borgerkrig. Men filmen ender med at handle meget lidt om Gustaf Munch- Petersens død som 26-årig ved slaget ved Ebro og meget mere om morfars gåen i kiosken efter smøger.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Holger Madsen
  • Maj-Britt Kent Hansen
Holger Madsen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Herdis Weins

Jamen er der overhovedet nogen, der stadigt kender Gustaf Munch-Petersen som digter?
Jeg voksede op med hans digt "Til mine forældre", som da i den grad kom til at passe for mit vedkommende, og som jeg fandt styrke i.
Men ellers ?

Vibeke Rasmussen

Samtale med Laurits Munch-Peterensen i Skønlitteratur på P1. Afsluttes med et digt af Tom Kristensen skrevet til minde om Gustaf Munch-Petersen, oplæst af forfatteren selv, efter en kort begrundelse for, hvorfor han skrev det, hvorfor han måtte skrive det. Fra 1951.

Marianne Olesen

Lillian Hjorth West, Bornholms højskole, holder fremragende foredrag om bl a GMP. Hendes viden er stor, og hendes formidling formidabel.

Maj-Britt Kent Hansen

Nu har jeg netop i dag set filmen - og timer inden også "The Salt of the Earth" om fotografen Sebastiao Salgado, som Wim Wenders har lavet sammen med dennes søn Juliano Ribeiro Salgado.

Begge er de interessante - WW's er den bedste, da portrættet ikke overskygges af familiehistorien.

Og man skulle nok heller ikke hverken have læst Politikens eller Informations omtale af Munch-Petersen-barnebarnets film om morforældrene forinden eller kommentarer fra Høm-familien, for filmen perspektiverer ikke og føjer heller intet til - og Laurits Munch-Petersen tager for mange steder alt ilten med de mange kommentarer og samtaler, hvor han visse steder snildt kunne have klippet sig selv ud.

At hans ansigt ligner morfaderens tjener fint til den identifikation, hans bekymring ift. egen familie kredser om. Genopførelsen af kampscenerne i Spanien er derimod for meget. De burde være udeladt.

Mht. WW's film om fotografen bringer biografen Gloria i København denne omtale: "I løbet af de sidste 40 år har fotografen Sebastiao Salgado rejst gennem kontinenterne, i fodsporene på en menneskehed i konstant forandring. Han har været vidne til de store begivenheder i vores nyere historie; internationale konflikter og masseflugt. Han er nu i gang med opdagelsen af uberørte områder, af de vilde dyr og planter, af grandiose landskaber: Et kæmpe fotografisk projekt, som er en hyldest til planetens skønhed, fra isbjørnenes hjem på Nordpolen til de frodige, sydafrikanske jungler."