Læsetid: 9 min.

’Klimaspørgsmålet er blevet et smykke i kunsten’

Han slog igennem med digtsamlingen ’7/11’ som hashtag-generationens poet. Nu er Caspar Eric igen på banen med langdigtet ’NIKE’ om den handicappedes perspektiv på verden og en kritik af de forfatterkolleger, der gør klimaet til et spørgsmål om de rigtige holdninger og ignorerer, at klimaproblematik også er klasseproblematik
Naturen handler ifølge Caspar Eric om forfald. Om kroppen i forfald, naturen i forfald, Detroit i forfald, kærlighed i forfald. Og hvis han skulle skrive økopoesi, så skulle det handle om det.

Sigrid Nygaard

15. august 2015

Caspar Eric lægger ikke fingre imellem, når han i sin nye bog NIKE kritiserer kunstnerkolleger for, når det gælder klimabevidstheden, at være hykleriske og elitære. Og da han møder op på avisen en lummer mandag eftermiddag, tøver han ikke og kalder selv sin bog økopoesi og en anderledes klimabog.

»Jeg har været skuffet over den økopoetiske debat, som har været enormt kedelig. Det har kun handlet om at være sympatisk. Jeg har hele tiden tænkt, at det økopoetiske måtte have noget at gøre med det menneskelige, men fokus er hele tiden blevet flyttet væk fra det menneskelige.«

Og han er ikke ked af at sætte navn på nogle af de forfattere, han er skuffet over.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
  • Torsten Jacobsen
Steffen Gliese og Torsten Jacobsen anbefalede denne artikel

Kommentarer