Læsetid: 3 min.

Absolut absurd

Maria Vinterbergs nyopsætning af Line Knutzons nyklassiker er en skøn spejling af vores kysselyst, hemmelighedskræmmeri og fremmedfrygt – og trangen til at vaske op
18. september 2015

Absurd teater er ikke bare Beckett og Ionesco og de andre desillusionerede dramatikere i tomhedstiden efter Anden Verdenskrig. Absurd teater er også Line Knutzon. Derfor er det skønt at se, hvordan teaterdirektør Maria Vinterberg på Teatret ved Sorte Hest nu har valgt at genopsætte Line Knutzons nyklassiker Det er så det nye fra 1993. For her kan vi netop mærke, hvordan der aldrig er noget nyt under solen.

Her i 2015 tror vi ikke nødvendigvis på vækst og digitale bobler, sådan som visse folk gjorde det i 1993. I dag er vi nok snarere optaget af flygtningesituationen og politikernes nølen – og fremmedhadet, som blev så grundigt pisket op, i hvert fald indtil folk selv begyndte at tage affære og hoppe i biler til Rødby. Men Line Knutzons stykke kan holde til det hele og meget mere. Og genopsætningen viser, at der stadig ikke er nogen anden dansk dramatiker, der skriver lige så skingrende vanvittigt og billedskarpt som hende. Og så absurd.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu