Læsetid: 5 min.

’Man kommer ikke udenom, at min krop er politisk’

For tre år siden gennemgik danseren Juli Apponen en operation, der skulle transformere hendes krop fra mand til kvinde. I dag er hendes køn blevet til en konstruktion af ar, som hun bruger i danseforestillingen ’Everything Remains’, der netop er blevet opført i Danmark
Scenekunstduoen JULI/JON viser kroppens svagheder frem i deres danseforestilling ’Everything Remains’. Forhåbentligt skaber forestillingen empati og medfølelse, men duoen håber ikke på medlidenhed. ’Når man bare synes, det er synd for nogen, opstår der en ærgerlig magtrelation. Vi skal ikke bruge medlidenhed til noget. Det gælder ikke kun i teatret, men i verden i det hele taget,‘ siger Juli Apponen.

Monika Sobczak

23. september 2015

Det er en stærk og smidig krop, der bevæger sig på gulvet i dansestudiet. Det er sidst i prøveforløbet, og koreografien, som har afsæt i bestemte erfaringer fra Juli Apponens liv, er på plads. Der er passager, der opsøger yderpunkterne for hendes kropslige formåen, og der er passager, hvor hun giver sig hen til den langsomhed, der er et vilkår for hende. »Vi holder af langsomhed,« forklarer Juli Apponen. »Men når vi arbejder med den, er det er ikke bare en smagssag. Der er mange ting, jeg ikke kan. Jeg kan f.eks. ikke være hurtig. Jeg er god til at bevæge mig, men jeg går jo bare i knæ hele tiden,« fortæller Juli Apponen og tilføjer: »Derfor præsenterer jeg mig ikke længere som danser, for så får folk et billede af en kropsligt højtpræsterende person.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Bruger 186798
David Zennaro og Bruger 186798 anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu