Læsetid: 13 min.

Den ensomme ulv er blevet del af en bevægelse

Der er en forbløffende lighed i måden, amerikanske skoleskydere har iscenesat deres ugerninger på siden massakren på Columbine High i 1999. Overser vi det performative aspekt, går vi glip af en væsentlig nøgle til forståelsen af det voldelige fænomen, siger den canadiske journalist og forfatter Malcolm Gladwell, der for nylig talte til The New Yorkers årlige kulturfestival
En såret bæres ud til den ventende ambulancehelikopter efter et skoleskyderi 4. februar 2015 på Frederick High School. Foto: Bill Green/AP Photo

En såret bæres ud til den ventende ambulancehelikopter efter et skoleskyderi 4. februar 2015 på Frederick High School. Foto: Bill Green/AP Photo

16. oktober 2015

Waseca er en lille by på 10.000 indbyggere klemt inde mellem Minnesotas vidtstrakte kornmarker. Her er et rådhus, et bibliotek, en Wallmart og en highschool. Og hvis det ikke havde været for et telefonopkald en tidlig aften i april sidste år kunne byen også have haft et skoleskyderi.

Den 29. april 2014 kigger en kvinde ud af sit køkkenvindue og ser en ung mand gå igennem hendes have og hen til en lagerbygning ikke langt derfra. Han virker nervøs, fumler med låsen og har tilsyneladende travlt med ikke at blive set. Kvinden bliver mistænksom. Hun tilkalder politiet, og kort efter ankommer tre betjente til adressen, hvor de finder en 17-årig tynd dreng med brunt hår og lys hud. Hans navn er John LaDue. En af betjentene, en bred small town cop ved navn Tim Schroeder, spørger ham, hvad der foregår.

»Jeg fortæller dig det, hvis du kan gætte det,« siger LaDue.

»Jeg tror, at du laver bomber,« svarer Schroeder.

»Du har ret,« siger LaDue.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niels-Simon Larsen
Niels-Simon Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Andreas Kallesen

Det er påfaldende at samtlige danske medier herunder TV og aviser, endnu ikke har foretaget en egentlig journalistisk undersøgelse af skole"skyderier" i USA.

Hvis man blot bruger 10-15 min og antager en objektiv anskuelse af begivenheden, vil man omgående opdage at den officielle historie om tilskadekomne, skudofre og døde skolebørn er direkte latterlig. I bedste fald en lodret løgn.

Sandy Hook er det klareste eksempel på et falsk skoleskyderi, hvor ikke én eneste tilskadekommen er observeret omkring skolen.

Ingen gerningsmand, ingen kvæstede, ingen personer bliver kørt væk i ambulancerne.

Alle de skoleskyderier som massemedierne propaganderer er totalt falske, og tjener kun at fratage lovlydige og almindelige borgeres grundlovssikrede ret til at besidde skydevåben.

Her er en omfattende film, som er udarbejdet af rigtige journalister, med en grundig bevisførelse, omkring Sandy Hook falskneriet.

https://www.youtube.com/watch?v=oD0z275nQnM

Næh, 'jeg' et er jo ikke så autonomt som mange former deres forestillinger ud fra. Og der står post-68-er-generationerne herhjemme elendigt erkendelsesmæssigt - sådan meget kort sagt. Der er også megen spekulation i det forhold, altså masse-suggestion kaldtes det tidligere med i9ndbygget 'tilhørsforhold' - helt galt er det i tilfælde som nazismen og hvad islam er blevet, hvor man forfølger fantasier om genetisk eksklusivitet med det mål at blive 'menneskeheden' i stedet for menneskeheden.
Men det som fik mig til tasterne her, var nu ikke sådanne selvfølgeligheder, men :
'At han insisterer på at være rationel og analytisk omkring emner, som det ikke er meningen, at man skal være rationel og analytisk omkring,« siger Gladwell.
Hvad i himlens navn er det for emner som man ikke skal være rationel og analytisk omkring ?
Og så ellers tak for en rationel og analytisk artikel :-)