Baggrund
Læsetid: 3 min.

En gigantisk velment fiasko

Facebooks stifter Mark Zuckerberg gav 100 millioner dollar til et kæmpe projekt i 2010, der skulle revolutionere statens skoler. Det gik helt galt. En ny bog bidrager nu til en enorm debat om hvorfor
New Jerseys guvernør Chris Christie, der nu stiller op til præsidentvalget, var i 2010 involveret i et storstilet uddannelsesreformprojekt, der ifølge en ny kritisk bog var en katastrofe af dimensioner.

AP Photo

Kultur
10. oktober 2015

USA’s uddannelsesmiljøer er midt i en heftig debat. Den handler om en fiasko. Men ikke den sædvanlige af slagsen – den, hvor nedslidte skoler fra USA’s indre byer producerer elendige resultater, hvor eleverne intet lærer eller sakker bagud, hvorefter skoleledere fyres og institutioner lukkes.

Disse problemer har været synlige i årevis, uden at det endnu er lykkedes nogen at bidrage med en produktiv eller holdbar løsning.

Mange mener, at problemet med skoler, der ikke leverer kvalitet, er uløseligt uden sociale og økonomiske reformer – at kernen kort sagt handler om fattigdom og ulighed – mens andre peger på, at der findes lokale solskinshistorier, hvor selve indstillingen eller tilgangen til læring har løftet ressourcesvage skoler langt op over gennemsnitsresultaterne. Og at det med andre ord handler om at designe lokale løsninger, der er forankret i såvel lærerstaben som forældrene.

Penge uden resultater

Hvorom alting er, tager den aktuelle debat udgangspunkt i en bog om en fiasko på skoleområdet, der tog sin begyndelse i 2010 i staten New Jersey.

Bogen med titlen The Prize: Who’s in Charge of America’s Schools? udkom i starten af september og beskriver indgående både optakten, forløbet og alle de centrale spillere. Den er skrevet af en af USA’s mest erfarne uddannelsesjournalister, Dale Russakoff, som er journalist ved avisen Washington Post.

Hovedpersonerne i bogen er Facebooks stifter og CEO, Mark Zuckerberg, Newarks daværende borgmester Cory Booker og New Jerseys guvernør Chris Christie.

De tre besluttede sig i 2010 for at reformere de nedslidte og fejlslagne skoler i Newark totalt. Hele systemet skulle omlægges. Projektet var med andre ord særdeles ambitiøst. Zuckerberg donerede en million dollar til projektet, der meget kort fortalt endte med at slå fuldkommen fejl.

Pengene var stort set spildt – den klassiske, vil nogen sige, »tredjeverdens bistandspolitiske fejl« blev begået med et topstyret projekt, hvor pengene blev spist op af konsulenter og bureaukrati, mens lærere, elever og forældre ikke var styrende på noget tidspunkt i processen, der også var domineret af indre magtkampe mellem forskellige skoletyper.

Bogen, der også beskriver en enkelt elevs kamp for at få en ordentlig undervisning, er hårrejsende læsning, og debatten er først lige begyndt. Russakoff har turneret med værket i et hav af debatprogrammer på radio, blogs og tv.

Roser og rasen

De trykte medier har omtalt værket særdeles rosende. I New York Times Book Review uddeler anmelder Alex Kotlowitz topkarakterer for debatbogen og kalder den »skarp, indsigtsfuld og indtrængende ærlig« og »en af de vigtigste bøger om uddannelse, der er udgivet« i USA. Han tilføjer sarkastisk, at der nok også er »nogen, som har fortrudt, at de gav Russakoff helt fri adgang til kulisserne«.

Disse nogen sigter naturligvis til både Booker – der nu er senator – og Christie – der pt. fører en noget udsigtsløs kampagne for at blive det republikanske partis præsidentkandidat i 2016.

På branchesitet Publishers Weekly hedder det tilsvarende, at The Prize er »stærk og dybt foruroligende«, og at den ser med »et falkeblik på de udfordringer, som skolesystemet i USA står overfor«.

Avisen Chicago Tribune stemmer i og kalder i en anmeldelse bogen for »en knivskarp diagnose af det offentlige uddannelsessystems plager … en historie om, hvordan alt faldt fra hinanden, blev afsporet og kompromitteret af arrogante reformatorer, ambitiøse politikere, og kortsigtede særinteresser. En væsentlig historie om den moderne undervisningsreformbevægelse, både oprørende og inspirerende«.

Og rundt omkring på nettet kalder flere forfattere til andre bøger om USA’s skoler bogen for »en overbevisende historie om et enkelt konfliktfyldt skolesystem, en metafor for de nødlidende institutioner som har forrådt en hel generation af amerikanske børn« (forfatter William Jelani Cobb).

»The Prize er vigtig læsning for alle, der bekymrer sig om, hvordan man kan give håb til Amerikas mest sårbare børn« (forfatter Dana Goldstein).

Men der, hvor bogen for alvor har givet anledning til en rasende debat, er selvfølgelig i lærerkredse og i staten New Jersey.

I de lokale medier skændes aktørerne så det brager over, hvorvidt Russakoff har forstået, hvad hun skriver om, eller om hun blot er en arrogant hovedstadsjournalist, der har fisket i rørte vande og benyttet lejligheden til at skrive en sensationel bestseller, der ikke »på nogen måde bidrager til at hjælpe de børn eller forældre, der optræder i bogen«, som en oprørt underviser udtrykker det.

Debatten herom vil med sikkerhed fortsætte et stykke tid endnu. Det samme gælder de problemer, den handler om.

The Prize: Who’s in Charge of America’s Schools? Dale Russakoff. Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company, 256 sider.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her