Læsetid: 6 min.

X Factor-Martins comeback, MØ’s fejltrin og DF’s dikteren

Information ser tilbage på musikårets gang i Lidenlund. Hvor der faktisk var lidt mere fut i fejemøget end vanligt. Det kan vi blandt andre takke MØ og Bertel Haarder for
Det virker som om MØ kæmper i spændet mellem at opbygge en stjerneposition og fastholde et tydeligvis politisk sindelag.

Sofia Busk

28. december 2015

Oh, Danmark. Det går sgu da meget godt for dig. Altså rent musikalsk. Talentmassen spirer fra et væld af subkulturer. Liss, Communions, Kwamie Liv, Katinka, Yung, S!vas. Bundniveauet og kompetencerne er blevet hævet betragteligt. Og selv om vi ikke kan konkurrere med broderlandet Sveriges sygeligt succesfulde popproducere og -sangskrivere, så kan vi snildt konkurrere på rockmusikalske og andre former for nytænkende afvigere. Hvis bare vi så havde nogle ordentlige politikere, der forstod at bakke op.

Om tryk avler modtryk kommer vi til at finde ud af de næste år, for både lokalt og nationalt kniber det med at skabe rum for musikken. Også sådan helt bogstaveligt, hvor rimelige kvadratmeterpriser i hvert fald i København er blevet en by i Rusland.

Læs også: Musikanmeldernes Top 5 i Danmark i 2015

Læs også: Musikanmeldernes Top 5 i udlandet i 2015

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kønsdiversitet i musikbranchen er måske et problem men årsagen har næppe noget med samfundsmæssig ligestilling at gøre.
Det handler om interesse - og ikke meget andet. Uanset hvad man ønsker at gøre sig god til handler det om at udvise interesse, fokus og vedholdenhed.

Jeg gik til trommer fra jeg var syv og klaver fra jeg var 8.
Jeg spillede i en slagtøjensemble fra jeg var 9 til jeg var 15, med 11 andre drenge - ikke en eneste pige, udover vores lærer Hanne, var nogensinde forbi.
Jeg spillede i adskillige bands, i adskillige genrer, fra jeg var 15 til 25.
Jeg husker utallige koncerter og gigs på alt fra den lokale bæverding, gymnasiefester og til Loppen på staden.
Ud af hundredevis af musikelskende og spillende unge mennesker har måske været 10% piger og en væsentlig del af dem i juhu-funktion.
Det er afgjort et problem men det må være tydeligt for enhver med >3 hjerneceller at det ikke løses ved kvoter på spillesteder.
Det kræver en kulturændring og det kræver at piger giver fingeren til skolen og karakterræset og i stedet begynder at leve livet efter lysten og smerten. Det er der den gode musik spirer..

Jonathan Smith, Anders Jensen og Dennis Jacobsen anbefalede denne kommentar

Ægte 'danish' wienerbrødsmusik lyder absolut ikke som Lukas Graham eller DR(IFPI''s lille klub af selvnursede navne, ... og det lykkedes endda den over-queere avis at lave et overslag over dansk musik i 2015 uden at nævne Janushoved.

Dennis Jacobsen

kvinderne selv må på barrikaderne,når det gælder om at blive mere synlige på den kunstneriske scene..Det er ikke noget mænd bør hjælpe til med.

Selv har jeg været rocksanger i rundt regnet 20 år,og de kvinder jeg har set udfolde sig ligeså(indenfor min genre),er enten stoppet eller har droslet ned..

Altså ... den upassende overvægt af 'LGBT-personer' i kreative fag ? Min bog-og-musik-samling er ved at segne af bøsser, bohemer og bajadser.... :-/
Ja de har måske nok tiden til den slags medens andre smør' leverpostejmadder og fræser i rutefart til børnehaver, meeeen ... kvoter ?
:-D

Er enig vi skal have LGBT og kvinder ud af modebranchen og ind i de tunge hårde fag, som skraldemænd, håndværkere, jord-beton og militæret.
Det er en farce af disse folk ikke arbejder mere aktivt på at få kvoter indført i disse brancher.

ulrik mortensen

Kvoter er ikke vejen frem til at skabe 50/50 ligestillig i musikbranchen eller andre steder. Et andet eksempel. Danske medier bruger overvejende mandlige ekspert kilder. Det ser mange feminister (kvinfo ,mm, link) som et problem. Men som Informations chefredaktør siger: "På Information søger vi ikke vores kilder ud fra hvilket køn, de har, men ud fra hvilken viden de har. Vi søger de kilder, der har beslutningsdygtigheden på de givne områder. Og her er mændene overrepræsenteret."
Det samme gælder vel i musikbranchen ... http://www.information.dk/261643

Ralf Christensen

Hvem har snakket om kvoter? Ikke mig. Det er fantastisk at hver gang man påpeger kønslig uligevægt, så hallucinerer folk og ser kvotespøgelser.

Det' der andre der gør Ralf, nok til at være en halvjoke værd ved given lejlighed hvilket er lige i denne uge på dette punkt som ses andetsteds i avisens dækning. Nothing personal :)

Det er ikke nødvendigvis en henvisning til din tekst - Ralf.
Kvoter fremdrages konsekvent som redskab til skabe ligestilling, også indenfor musikken, hvilket du nok er bevist om. Du nævner da også selv flere forslag der baserer sig på kvoter.

I dette lys er det vel naturligt nok at forholde sig til denne tendens, der jo grundlæggende udtrykker en fejltolkning af årsagerne til den manglende ligestilling og således ikke bidrager med en løsning.
Man kan med rimelighed undrer sig over hvorfor vi igen og igen skal høre om kvoter når alle godt ved at de ikke virker efter hensigten.

Ralf Christensen

Gorm Lerche: Kvoter hives faktisk sjældnere og sjældnere frem.
Og hvad er det for forslag, jeg nævner, der foreslår kvoter? Optællingen på spillestederne, der i følge Jazzhouses leder tager få sekunder, er jo et måleinstrument.
Jeg kan med rimelighed undre mig over at kvoter overhovedet hives ind i denne diskussion – i stedet for kvalificerede bud på, hvad man kan gøre for at undgå det talentspild, vi oplever nu.

Hey RC,,,du har sikkert ret - og alt vi ser er spøgelser, ikke reel substans.
Jeg synes så bare det er et genfærd, der, nåh ja,,,går igen og igen og igen:
Kønskvoter for kunstnere i radioen.
Kønskvoter for kunstnere på spillesteder, festivaller osv.
Kønskvoter for uddeling af støtte og legater.
Hvorfor ikke også kvoter for rock, pop og klassisk ? Og kvoter for børn der modtager musikalsk undervisning ?
50/50 - hele vejen.

Du må undskylde hvis denne opfattelse er misvisende. Heldigvis har du en god platform til at starte en ændring ;)

Omkring teksten.
Det er måske ikke et forslag til kønskvotering, når De radikale vil registrere fordeling, med henblik på at udstille en 'skævvridning' og iværksætte initiativer til at skabe balance.

Men det er sådan resultatet, med meget stor sandsynlighed, vil blive (mis)brugt. Det er i hvert fald ikke sandsynligt at vi kommer til at høre Radikale forslag om at pigerne nu skal bruge mindre tid på skolen og karakterræset og i øvrigt komme ud og slå sig på verden og få eksperimenteret med stoffer og farlig kærlighed så har de kan danne lidt substans til deres musik...Vel ?

ulrik mortensen

De radikales forslag er blevet kaldt inddirekte kønskvotering, fordi dem der tager flest kvinder ind for flest penge (link). Norge og Sverige har flere også set som forbillede: "I både Sverige og Norge arbejder kulturlivet med kønskvotering. En svensk festival satte sig eksempelvis for, at halvdelen af kunstnerne på plakaten skulle være kvinder."
http://politiken.dk/kultur/musik/ECE2674930/ny-musikplan-stiller-koenskr...

Ralf Christensen

Gorm Lerche og Ulrik Mortensen:

Nu er de radikale jo heller ikke hele verden – og i øvrigt kun repræsentanter for et mindretal af vælgere :-)

Og hvis festivaler frivilligt vil arbejde med kønskvotering, så står det dem da også frit for. Jeg kritiserer sjældent enkelte festivaler for at have for skæv kønsbalance – bortset fra Roskilde, som netop arbejder så politisk i hele deres virke at jeg også mener at de kan kritiseres på dette område – men peger på en generel ubalance i vores kultur.