Læsetid: 2 min.

Arbejdspladsen: Amalie Laulund Trudsøe

Hvordan indretter forfatterne sig, når de skriver? Hvilke genstande omgiver de sig med, og hvordan ser der i det hele taget ud, der hvor værkerne skrives? Hver uge viser vi en dansk forfatters skrivebord
Hvordan indretter forfatterne sig, når de skriver? Hvilke genstande omgiver de sig med, og hvordan ser der i det hele taget ud, der hvor værkerne skrives? Hver uge viser vi en dansk forfatters skrivebord
Kultur
2. januar 2016

Notesbogen

»Jeg har et meget særligt og rituelt forhold til mine notesbøger. Jeg har én bog pr. projekt, der følger processen hele vejen. Alt fra egne tanker og påmindelser til noter møder, særlige tidspunkter og navne står deri. I arbejdet med min kommende roman har jeg brugt min notesbog fra min sidste udgivelse meget. Det har hjulpet og været ret fortrøstningsfuldt at kunne se, at jeg også dengang havde øjeblikke, hvor jeg troede, jeg ikke kunne skrive – og se, at det kunne jeg godt.«

Tidslinjer

»Det her er kun fragmenter af den meget lange tidslinje, der har hængt inde i stuen det sidste lange stykke tid. Der er nogle forskellige systemer, der følger min fortællers alder. Jeg skriver ikke kronologisk, så det er et arbejde at få det til at passe sammen til sidst. Ved fysisk at flytte rundt på elementerne – hver post-it hører til et bestemt kapitel – kan man sådan bedre mærke om det dur. De små post-its er årstiderne; de minder mig om også at ændre de ydre omgivelser, når noget flyttes.«

Researchmateriale

»Jeg har skrevet mange landsskabstekster på det seneste. Min kommende bog foregår i en geopark i Vestsjælland, så jeg har skulle vide meget om istidens betydning for bakkerne og den slags. Jeg har fået tilsendt alverdens optegnelser over omegnens flora og landskab fra Naturstyrelsen og VisitOdsherred – sådan en masse turistagtige pdf-filer. Så de fysiske Bygd-hæfter, man ser på bordet, holder jeg meget af. Det er godt, når ord som morænelandskab kan komme i rigtige bunker.«

Manuskriptprint

»Denne bog har haft helt sindssygt mange versioner, fordi jeg har været så inkonsekvent og slet ikke skrevet kronologisk. Jeg har hele tiden siddet med et print af en gammel version, mens jeg så flyttede rundt på det hele i den nye. Og et par print undervejs er rigtig vigtige, når man arbejder sig igennem 10-12 forskellige versioner. Det her er første gang, jeg skriver en lang roman, og det har været vigtigt for mig at gøre tingene så fysiske som muligt for bedre at kunne holde styr på dem.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her