’Man hører ikke én, der i dag ville kalde dem kollaboratører’

Gideon Greif er aktuel med sine nøgterne og brutalt detaljerede interviews med overlevende medlemmer af Auschwitz’ Sonderkommando. De jøder, der arbejdede ved gaskamrene og krematorierne. I modsætning til mange af sine historikerkollegaer ønsker Greif ikke at akademisere: Der er intet at forstå, intet at lære af. Holocaust var en helt exceptionel hændelse i verdenshistorien
Udsnit af foto af Sonderkommando optaget i Auschwitz-Birkenau 1944. På fotografiet ses nogle af de jøder, der arbejdede ved krematorierne i koncentrationslejren. Fotografiet er ét af de fire såkaldte Sonderkommando-fotografier, som blev taget med et indsmuglet kamera af et medlem af kommandoen

Udsnit af foto af Sonderkommando optaget i Auschwitz-Birkenau 1944. På fotografiet ses nogle af de jøder, der arbejdede ved krematorierne i koncentrationslejren. Fotografiet er ét af de fire såkaldte Sonderkommando-fotografier, som blev taget med et indsmuglet kamera af et medlem af kommandoen

Auschwitz-Birkenau State Museum
2. februar 2016

Det er en ubehagelig, næsten uudholdelig bog, Gideon Greifs Vi græd uden tårer. Det er mennesker, der beskriver det umenneskelige. Næsten uredigerede båndudskrifter af samtaler, den anerkendte israelske holocaustforsker gennemførte med en række overlevende og aldrende mænd fra det, nazisterne kaldte Sonderkommando i Auschwitz. Det var de jøder, der blev udvalgt til at arbejde ved gaskamrene. Med at lede deres trosfæller, landsmænd, naboer, bekendte, venner og familiemedlemmer ind til afklædningsrummene og videre ind under det, alle troede var brusere. Men Sonderkommando kendte sandheden. For de skulle tømme kamrene igen. Klippe håret af kvinderne og hive guldtænderne ud. Til sidst skulle de skaffe ligene af vejen, enten ved at brænde dem eller ved at smide dem i massegraven. Og så starte forfra.

De forestod aldrig selv mordene, men alle andre opgaver omkring det var deres.

De var udvalgt til at være geheimnisträger (bærere af en hemmelighed), alternativet til at udføre opgaven var døden.

»Som Primo Levi skrev, så bør etableringen af Sonderkommandoet blive betragtet som den mest sataniske af alle Nazitysklands opfindelser. Jeg synes, han har ret. At tvinge jøder til at arbejde det sted, hvor jøder myrdes systematisk. Det er satanisk.«

Og Gideon Greif tilføjer selv i sin bog, at mændene i Sonderkommando blev »stillet over for et tragisk paradoks. Dybest set var det nemlig i deres interesse, at der ankom så mange jødetransporter som muligt, eftersom enhver nedgang i antallet af transporter udgjorde en eksistentiel trussel mod dem. Deres ret til at leve afhang af den konstante strøm af indkommende transporter«.

Mødt af fordømmelse

Eftertiden var meget uforsonlig over for Sonderkommando. I lejren blev de adskilt fra de andre fanger. De havde visse privilegier sammenlignet med de andre. De fik mad nok og generelt mere tålelige forhold. Alt dette havde deres medfanger set, og det skabte frustration, misforståelser og misundelse. Det mener Gideon Greif er forklaringen på, at Sonderkommando blev mødt af megen fordømmelse, efter lejren blev befriet.

’Vi kan ikke forestille os, hvordan vi ville reagere, hvis det eneste alternativ til en opgave var selvmord,’ siger Gideon Greif.

Ulrik Hasemann

»Sonderkommando blev beskrevet meget negativt i bøger og vidnesbyrd. De blev beskyldt for at være kollaboratører, endda for at være mordere, men de har ikke myrdet ét eneste menneske. Det er ikke retfærdigt. De fortjener det ikke. De var almindelige mennesker, der prøvede at hjælpe, selv om de næsten ikke havde mulighed for det. De gjorde små sidste venligheder. Og et af mine mål med denne bog var at modarbejde disse fordomme, og jeg synes, det mål er opnået. Man hører ikke én, der i dag ville kalde dem kollaboratører eller mordere.«

Annonce: Køb ’Vi græd uden tårer’ af Gideon Greif

Greif fortæller om en mand, der vendte blikket bort, når kvinderne klædte sig af, inden de skulle videre ind i kammeret.

»Hvorfor gjorde han det? Han vidste, hvad der skulle ske. Men han ville ikke bidrage yderligere til deres ydmygelse.«

Andre fortæller om, at de forsøgte at flytte rundt på ligene på en måde, så de ikke blev mere beskidte, end de var i forvejen. Handlingen var omsonst. Men ifølge jødisk tradition skal kroppen være ren, når den begraves. Men andre – selv forfatterne bag de hemmelige optegnelser skrevet af Sonderkommando-medlemmer – beskriver hvordan nogle udførte arbejdet med følelseskold rutine. Salmen Lewental skrev for eksempel:

»Mere end en af dem har i tidens løb fortabt sin menneskelighed. Man skammer sig over sig selv, de har ganske enkelt glemt, hvad de gør, arten af deres arbejde.«

Disse hemmelige optegnelser blev skrevet til eftertiden af Sonderkommando-medlemmer, der vidste, at deres egne skæbner var beseglede og forventede, at de ville blive de sidste levende vidner, der blev ledt ind i gaskamrene. Og Gideon Greif roser deres ærlighed, men han mener ikke, at man i eftertiden kan dømme Sonderkommando-medlemmerne ud fra en konventionel forestilling om moral.

Læs også: ’De gik alle sammen tavse ind i gaskammeret – som lam til slagtebænken’

»Vi kan ikke forestille os, hvordan vi ville reagere, hvis det eneste alternativ til en opgave var selvmord. Det er ikke et reelt alternativ. Vi ville aldrig kunne forestille os en situation, hvor man finder familiemedlemmer blandt de lig, man skal håndtere. Vi kan ikke sætte os selv i deres sted, og så kan vi heller ikke dømme dem,« siger han og henviser til Primo Levi, der skrev:

»Man er aldrig i en andens sted. Ethvert menneske er så komplekst, at forsøg på at forudsige dets adfærd er nyttesløse, især i så ekstreme situationer.«

Foto af nøgne kvinder umiddelbart før de henrettes, Auschwitz-Birkenau 1944.

Auschwitz-Birkenau State Museum

Fakta er vigtigere end moral

I bogen formulerer Gideon Greif det selv således:

»Hvad angår en historisk redegørelse for Sonderkommandoets virke, er vi som iagttagere i visse tilfælde forpligtet til at træde et skridt tilbage og vedgå, at vi ikke er i stand til fuldt og helt at begribe alle aspekter af denne gruopvækkende beretning – selv om det betyder, at vi heller ikke vil være i stand til at at trænge til bunds i alle dens aspekter og moralske dimensioner.«

Og der er ingen tvivl om, at Gideon Greif opfatter sig selv som iagttager. Han ønsker ikke at intellektualisere eller akademisere det skete eller drage sammenligninger. Han ønsker at fremlægge fakta. Et indiskutabelt bevis for de uhyrligheder, der blev begået over flere år mod millioner af mennesker. Systematisk grusomhed. De fakta har vi en tendens til at glemme, når vi diskuterer de moralske dimensioner, mener han. Når jeg spørger ham, om det ikke er naturligt, at vi som mennesker søger i historien efter moralske pejlemærker, svarer han:

»Holocaust er så exceptionel en hændelse. Så grusom og så tydelig, at du ikke behøver en bog, der kan lære dig, hvad du skal tænke. Hvis du er et ordentligt menneske, så ved du, hvad du skal tænke. Fakta er, hvad der er vigtigt her. De myrdede jøder gav ikke deres tilladelse til, at du kunne bruge deres skæbne til dit eget formål. Moralske, politiske formål eller andet. Mange gør det, men jeg er imod det.«

Sonderkommando, Auschwitz-Birkenau 1944.

Auschwitz-Birkenau State Museum

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Marianne Bjerg

Præcist Carsten Mortensen - og derfor er vi nødt til udelukkende at være kritiske og kritisisere den førte politik samt retorikken bag .....

Hvis vi skal drøne rundt og fordømme hinanden ... så kan vi vel også med rette fordømme dig?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

Mogens Camre er dømt for at sammenligne......................
Det må være disse historiske, ufattelig grusomme begivenheder, han har haft i baghovedet, da han udtalte sig om de grusomheder der finder sted i Mellemøsten.
Spørgsmålet er så - hvem er de onde og hvem prøver at være de gode i al den forvirring.
Men vi ved hvem, der har erklæret, at de vil udslette andre.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Janus Agerbo

forfærdeligt? ja. usammenligneligt? nej. at gøre dem om igen ligger lige til højre benet for menneskeheden. Derfor er det nødvendigt at analysere hændelserne og de der ledte op til dem. Og endnu vigtigere at råbe alarm, når sammen kræfter og tanker igen vokser frem i Europa! bare at se grusomhederne uden noget udenom er lidelsesporno, der ikke bringer noget med sig.

Brugerbillede for Gert Romme

Måske havde ingen af dem anden mulighed end deres skæbne. Men trods dette, var der altså nogle, der havde en lidt lettere skæbne end andre, og jeg tænker her på de funktionærer, der "blot" passede deres job, før de gik hjem til familien.

Derfor antinazistens ti bud:
1. Lad være med at tro det, hvis du får at vide, at Holocaust ikke har fundet sted
2..Lad være med tro det, hvis du får fortalt, at der ikke var gaskamre i koncentrationslejrene
3. Lad være med at tro det, hvis du får fortalt, at der ikke blev begået krigsforbrydelser i de besatte lande.
4. Lad være med at tro på myter om, at andre end Hitler og konsorter var skyld i 2. Verdenskrig.
5. Lad være med uimodsagt at tolerere nogen form for nazisme, uanset i hvilken forklædning den optræder.
6. Protester mod enhver form for nazistisk propaganda, også når den fremstår i medierne.
7. Lad være med at tro, at der er noget som helst positivt ved nazismen.
8. Du skal lytte til de overlevendes beretninger og læse vidnesbyrdene fra dem, der nu er døde.9. 9. Stol aldrig på folk, der kalder sig historierevisionister. De er eksperter i at fornægte og fordreje.
10. Du skal være med til at forhindre, at nazismen får fodfæste igen.
Kilde: Www.antinazist.dk/

Og tænk også på, om ondskaben ikke også udfolder sig ret frit i dag, medens hele verdenssamfundet blot ser til - eller bort. Blot har den fået andre udseender.

Digtet,, skæbne af Morten Nielsen:

Hurtige lyse stemmer der hvirvlede ud i det blå ...
du var ulykkelig, Tykke, men det ku' vi ikke forstå.
Svedig fed og dum ... Helvede satte på spring
og væltede dig og cyklen. Vi stod omkring og lo.

Du sad på den forreste bænk ... græd ikke, nej glo, glo, glo!
når en bange og vittig vikar spørger om to og to.
Vikarer i første mellem frelste en tynd disciplin
ved at vende det hele mod dig, der forsvarsløs blev til grin.

Og da det omsider blev forår for os, der var femten år,
og træerne stod og lyste over pigernes bløde hår
og du kom, forsigtigt, alvorligt, - da skete det værste af alt:
at den, der lo højest af os, var hende det hele gjaldt.

Nu ta'r du hævn! Nu går du med skrårem og støvler på,
du løfter en arm og det skinner i øjnenes blege blå.
For had hån og trusler, det kan et menneske ta' -
men ikke det, nej aldrig: Det og grines a' ...

Nu er du noget, Tykke! Mand og partikammerat.
Og hvis vi en dag skal til muren, så er din hånd parat.
Parat til at smadre et knojern ind i min mund, når du slår,
for nu vil du dræbe, Tykke, alle de onde år.

Morten mødte sin skæbne d. 29. august 1944, da han efter et møde med modstandsmanden "Citronen", blev fundet død af et pistolskud i brystet.

Brugerbillede for Grethe Preisler

Det tilbagefald til et præcivilisatorisk barbari uden sidestykke, vi kalder Holocaust, begyndte ikke med etableringen af nazisternes højteknologiske udryddelseslejre i Polen, men i hjertet af den vesteuropæiske kultur og civilisation i og med vedtagelsen af Nürnberglovene i 1935.

Et lovkompleks som fratog "jøder og andre undermennesker og fjender af nationen" inden for Tysklands grænser deres borgerlige rettigheder fra og med vedtagelsen i 1935. Og siden - med Nürnberglovene som retsgrundlag - gjorde det samme overalt, hvor Det Tredje Riges væbnede tropper trængte frem på deres erobringstogt og overtog jurisdiktionen i de besatte områder. Måske en tanke værd for dem, der mener, at når bare alting sker i henhold til "gældende lov". så kan ingen senere dømmes "med tilbagevirkende kraft" for at have medvirket til og profiteret af det, så længe loven var i kraft.

Og nej! Naturligvis har intet menneske ret til at dømme de ofre for en barbarisk lov, som på forhånd har frataget dem retten til at sige fra, hvis de får 'valget' mellem at blive myrdet med det samme eller parere ordre og rydde op efter Herrefolkets 'coalition of the willing'.

.

Brugerbillede for Grethe Preisler

Gert Romme,

hvor vil du hen med din afsluttende bemærkning om, at digteren Morten Nielsen "blev fundet død af et pistolskud i brystet efter et møde med modstandsmanden "Citronen"? Har du evidens for at tro, at en af dem i virkeligheden må have været kollaboratør?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars Jensen

- - - en exceptionel hændelse - - -næh - - - Holocaust simrer videre i den psykiatri, der oprindeligt satte Holocaust i scene. F. eks. "hvis jeg ikke giver dig sprøjten ( med psykofarmaka ) bliver jeg fyret" blev der svaret, da jeg søgte efter moralske overvejelser. Det hvide snit anvendes vist ikke mere, men det er blevet erstattet af "det hvide skidt" i form af medicin, der ganske vist kan seponeres (ophør med ), men tardive ( irreversible) bivirkninger kan ikke helbredes. Og de etiske og moralske overvejelser over hvem, der skal udsættes for dette psykiatriske vanvid bliver fortsat foretaget af en akademisk elite, der vil det bedste - - - for sig selv - - ( se hertil www.existential-institute.dk) - - - -

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Karsten Aaen

Og netop for ikke at kunne henvise til gældende lov og til det man bar fulgte ordrer (også selvom de var ulovlige, også i 1936, i 1940 og i 1944) har Tyskland, Forbundsrepublikken Tyskland, (BRD) en Forfatningsdomstol, Bundesverfassungsgericht i Karlsruhe. Den har lov til, og hjemmel til, at kende enhver tysk lov, vedtaget i det tyske parlament for i strid med den tyske forfatning. Den er absolut sidste instans i, hvordan lovene i Tyskland skal forstås og fortolkes. Og det har medført at EU's direktiv om overvågning (det der af EU-domstolen i 2014 blev kendt ugyldigt) aldrig har været i effekt i Tyskland, fordi den tyske Forfatningsdomstol afsagde en kendelse om dette direktiv (om overvågning) var i strid med den tyske forfatning.

Pointen er her netop denne her: For at forhindre at tyske politikere nogensinde igen vedtager noget som er imod al menneskelig værdig, både juridisk, moralsk og socialt, indsatte de amerikanere, der i samarbejde med (vest)tyskerne i 1946-1949 lavede den nye tyske forfatning en Forfatningsdomstol, der efter amerikansk mønster fik til opgave at politikerne i ørerne og til den demokratiske, forfatningsmæssige ild.

Pointen er også den at Holocaust (eller Shoah) ikke begyndte i 1944 eller 1940; det begyndte lang tid før. Det begyndte i 1932-1933, (muligvis allerede i 1927-1928), hvor nazisterne begyndte at beskylde en gruppe jøderne, og en anden gruppe, bolsjevikkerne, for at have tabt krigen. Og for at føre landet Tyskland ud i den demokratiske ulykke, som Weimar-republikken var. Nazisterne og deres voldsmænd fra SA gik bogstaveligt talt ud og tæskede og tævede dem, der ikke var enige med dem. Og de fortsatte med deres propaganda mod jøderne, kommunister, homoseksuelle, negere (som det hed dengang :( ) og andre som var imod den nazistiske retorik og politik. Efter Hitlers overtagelse af magten i 1933 gik det hurtigt; i 1935 blev de Nürnberg-lovene vedtaget. De love, som lagde hele grundstenen til nazisternes senere overvejelser og endelige accept af det vi i dag kender som Endlösung - alle Europas jøder skulle slås ihjel :( .

Og derfor er det farligt, mener jeg, hvis et parlament bare kan vedtage love uden at der er nogen til at holde øje med og påse om konventioner og andre ting og sager er overholdt. Er Holocaust så exceptionel en hændelse som hævdet her? Er det ikke snarere noget vi mener? fordi det foregår eller rettere foregik i Europa for 70-80 år siden?

Tyskerne, belgierne og englænderne gjorde noget lignende i Afrika ved f.eks. khoi!befolkningen i det nu er Namibia, belgierne i Belgisk Congo, og englænderne oprettede de første koncentrationslejrene i Boerkrigen. Jeg underkender ikke Shoah eller Holocausts grusomhed og forfærdelse, men det er værd at huske på at folkemord ikke kun foregik i 1940ernes Tyskland, for cirka 20-22 år siden skete der et folkemord i Rwanda i Afrika......og det kan ske igen.....

Brugerbillede for Karsten Aaen

Shoah eller Holocaust var exceptionel fordi det 1) skete i en så civiliseret land som Tyskland og 2) nazisterne optog, redegjorde for alt og skrev alt ned om de eksperimenter de udførte på jøderne fra cirka 1935 til 1945. Uden sammenligning iøvrigt så foretog USA en hel del eksperimenter på f.eks. den sorte befolkning fra 1920erne og frem, herunder bl.a. det nu så berygtede eksperiment med at give den sorte befolkning (mest mænd, mener jeg) syfilis og andre sådanne sygdomme.

Og lad os heller ikke glemme støtten til medlidenhedsrab og sterilisation af evnesvage (åndssvage som de blev kaldt dengang) i den danske befolkning, eller støtten til at homoseksuelle skulle omvendes ved hjælp af piller, elektrochok eller lignende såkaldt terapi. Eller støtten til tvangs-sterilisation af alkoholikere, misbrugere, dovne slamberter, liderlige horekarle eller kvinder med stærk abnorm kønsdrift.

Pointen er den her:
Det, der skete i Nazityskland i 1930erne og i 1940erne er noget der kan ske igen. Og sker igen.
Og netop derfor er det vigtigt at være opmærksom på de ord der anvendes om andre mennesker, det nogle lidt ubehjælpsomt måske har kaldt for 'tonen'. Men lad os se på hvad hutuerne i Rwanda (mener jeg det var?) kaldte tutsierne, de kaldte dem rotter, der skulle udryddes....og det der var værre....

Pointen er også den her:
Forbrydelserne i Nazityskland blev kun opdaget, fordi nazisterne havde dokumenteret alt det som de havde gjort. Omhyggeligt var hver eneste homoseksuel mand, hver eneste jøde, hver eneste sigøjner, hver eneste sigøjner blevet skrevet i mandtal i lejrene. Og omhyggeligt var hver eneste døde blevet registreret. Af et sygt byrokratisk system der -måske via sin egen perverse og perfide - logik fortsatte og fortsatte. Selv da det stod klart at krigen var tabt i forårsmånederne i 1945 fortsatte togene med at køre til Treblinka, Auschwitz og Majdanek. Og jo, det var forfærdeligt og grusomt det som skete, men det uden at blive beskyldt for whataboutism var det vel også forfærdeligt det som skete i Rwanda i 1993-1995, i Namibia i 1904-1908, i Belgisk Congo i 1890erne. Det som er forfærdeligt og grusomt i Nazityskland er man har en stat, som er så (irrationelt?) opsat på at udrydde en hel gruppe af mennesker, nemlig jøderne. Og hvorfor det lige var jøderne der skulle udryddes dengang har mange - heriblandt jeg - altså svært ved at indse, erkende og acceptere.

Og det er den virkelige tragedie her :(

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Gert Romme

Når man i disse dage mindes det, der skete i de rationelle tyske procesanlæg, bør nok også mindes, at det faktisk var længe før Rikskrystalnatten og Die Endlösung at tyske jøder først blev frataget deres smykker og værdier. De skulle simpelt hen finansiere folkets vision.

Altså - først blev de frataget smykker og lignende. Senere, når der var accept i befolkningen for det, satte man ind med fortsatte krystalnatten. Og endnu senere var der flertal for den "endelige løsning".

Og så er spørgsmålet, - hvor langt er den danske befolkning egentlig kommet i denne fase. For ligesom racismen, der for danskerne i Danmark langsomt og umærkeligt er krybet ind i samfundet, og er blevet "stuerent" gennem de sidste 15 år. Er alt dette jo "blot" en fase i en proces.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Gert Romme

@ Grethe Preisler,

Jeg ved ikke, om nogen i det hele taget ved, hvem der dræbte Morten Nielsen. Eftertiden har ment, at Citronen blev skygget, og at MN blev dræbt af andre efter deres møde.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Svend Jespersen

Et citat fra artiklen: "De myrdede jøder gav ikke deres tilladelse til, at du kunne bruge deres skæbne til dit eget formål. Moralske, politiske formål eller andet. Mange gør det, men jeg er imod det."

Måske burde de personer og tidsskrifter, som for tiden drager paralleller mellem nazismen og nutidens Danmark, have læst denne bog, før de så berevilligt hoppede med på den form for historie- og proportionsløs moralisme.

anbefalede denne kommentar