Læsetid: 2 min.

’Vi giver brugerne mulighed for at tage kontrol tilbage’

Adblock Plus gør det let for almindelige mennesker at undgå reklamer på internettet, men svært for blandt andet internetmedier at tjene penge på annoncemarkedet. Talsmanden for Adblock Plus forsvarer brugernes ret til at undgå reklamer
11. marts 2016

De seneste måneder har Adblock Plus været udsat for massiv kritik. Som den mest populære adblocker med flere end 50 millioner bruger på verdensplan har den af flere medier fået en stor del af skylden for, at en voksende del af annoncekronerne hvert år forsvinder.

Kritikken er ikke blevet mindre af, at virksomheden bag Adblock Plus tjener millioner på at lade reklamer fra blandt andre Google og Amazon slippe igennem deres filter.

Information har talt med talsmand for Adblock Plus, Benjamin Williams.

– I tjener penge på at blokere for annoncer og dermed på at blokere for andre virksomheders indtægter. Hvorfor har I valgt den forretningsmodel?

»Vi har siden 2006 lavet et produkt, som skal gøre internettet bedre for alle. Det produkt gør det ikke bare muligt at blokere reklamer, men også at undgå malware og programmer, der gemmer oplysninger om dig og sælger dem videre. På den måde har vi givet brugerne en mulighed for at tage kontrol tilbage. I 2011 indførte vi acceptable ads, hvor vi accepterer nogle reklamer, men de overholder nogle standarder, vi har lavet sammen med vores brugere.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu