Læsetid: 2 min.

’Vi giver brugerne mulighed for at tage kontrol tilbage’

Adblock Plus gør det let for almindelige mennesker at undgå reklamer på internettet, men svært for blandt andet internetmedier at tjene penge på annoncemarkedet. Talsmanden for Adblock Plus forsvarer brugernes ret til at undgå reklamer
11. marts 2016

De seneste måneder har Adblock Plus været udsat for massiv kritik. Som den mest populære adblocker med flere end 50 millioner bruger på verdensplan har den af flere medier fået en stor del af skylden for, at en voksende del af annoncekronerne hvert år forsvinder.

Kritikken er ikke blevet mindre af, at virksomheden bag Adblock Plus tjener millioner på at lade reklamer fra blandt andre Google og Amazon slippe igennem deres filter.

Information har talt med talsmand for Adblock Plus, Benjamin Williams.

– I tjener penge på at blokere for annoncer og dermed på at blokere for andre virksomheders indtægter. Hvorfor har I valgt den forretningsmodel?

»Vi har siden 2006 lavet et produkt, som skal gøre internettet bedre for alle. Det produkt gør det ikke bare muligt at blokere reklamer, men også at undgå malware og programmer, der gemmer oplysninger om dig og sælger dem videre. På den måde har vi givet brugerne en mulighed for at tage kontrol tilbage. I 2011 indførte vi acceptable ads, hvor vi accepterer nogle reklamer, men de overholder nogle standarder, vi har lavet sammen med vores brugere.«

– Det er medierne, som ejer hjemmesiderne med artikler og annoncerne. Burde det ikke være dem, som besluttede, hvilke reklamer der er acceptable?

»Jo, men det bør være brugeren, som bestemmer, hvad der bliver vist på hans eller hendes skærm.«

– Hvorfor?

»Fordi det er deres maskiner, og fordi internettet ikke er lavet til reklamer. Men det rejser jo et grundlæggende spørgsmål om, hvad internettet er. Vi tror på, at det er et brugerkontrolleret medie, og at brugerne skal have kontrollen over, hvad der bliver vist på deres skærme. Adblocking er bare en af måderne at gøre det på.«

– I lader annoncer fra nogle virksomheder, for eksempel Google og Amazon, slippe igennem blokeringen, hvis de betaler jer for det. De penge burde vel ende hos for eksempel medierne?

»Det er rigtigt. Men forbrugerne har valgt at blokere annoncer, og så kommer vi og tilbyder at lave et kompromis mellem brugere og annoncører, så de alligevel ser nogle annoncer. Men vi laver et stort stykke arbejde for at sikre, at de reklamer lever op til en række kriterier, og det arbejde er vi selvfølge nødt til at tage penge for«.

– Men du medgiver at pengene oprindeligt skulle have været betalt til for eksempel medierne?

»Jeg forstår, at det på nogle vil virke kontroversielt og ikke som en særlig gennemsigtig økonomi, men kig på reklamebranchen. Der er masser af ting, som ikke er gennemsigtige, og jeg vil gerne lave en service, der kan skabe værdi for brugerne på det marked.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu