Nu hvor hypen omkring den københavnske Mayhem-scene er ved at have toppet, må en autenticitetssulten musikjournalist vende blikket væk fra hovedstaden for at holde gang i det subkulturelle stofskifte. Også andre steder i landet findes der nemlig originale og selvhjulpne tilgange til det at lave musik uden om de etablerede kanaler.
Et af de steder er Aarhus. Her viste en maratonkoncert under den herligt jysk underspillede overskrift Collision With An Insignificant City sidste år et udsnit af den levedygtige århusianske rockscene. Den er nu blevet dokumenteret med et dobbelt vinylalbum.
Det er dansk garagerocks enmandshær Mikkel Holm Silkjær, hvis barberbladsskarpe projekt Yung for længst blevet opsnappet af et britisk pladeselskab, som sammen med Jeppe Berg fra Flux Festival er initiativtager. Og på den måde trodser byens lokalpatriotiske lillebrorkompleks, der har hængt ved siden firsernes storhedstid med Gnags, Helmig og TV-2.
»Velkommen,« bliver der sagt med grødet stemme, når nålen falder i rillen. Og så sætter rockmaskineriet ellers i gang med Narcosatanicos’ saxofonbårne kakafoni af et dårligt trip. Her er ingen slinger ned ad Vestergade: Den 90 minutter lange koncert med 13 forskellige lokale bands bliver meget u-punket afviklet med et minimum af forviklinger. Genremæssigt snakker vi forskellige afarter af punk og postpunk samt muskuløs rock. Foruden fuzzpræsidenten Yung er højdepunkterne førnævnte Narcosatanicos’ eksperimentalrock samt Tears, der ud over larmeiver også har øre for en god melodi.
At optagelsen udgives på vinyl begrænset til 350 eksemplarer vidner om en romantisk etik om at bevare en eksklusivitet omkring scenen, som jeg godt kunne have været foruden. Man vil udbrede, men ikke udvande.
»Aarhus er midt i en musikalsk oplysningstid,« hed det i koncertindbydelsen. Blandt de mange langhårede personager på det sorthvide gruppefoto er der tilsyneladende ikke én af hunkøn, så mere oplyst er tiden måske heller ikke. Men udgivelsen bærer præg af en gavmildhed, som velfungerende musikscener er gjort af. Et miljø, hvor man ikke bare hytter sit skind med rundsave på albuerne, men også gør noget for fællesskabet. Det fællesskab får vi et indblik i på Collision With An Insignificant City, som er en indbydende ’ned i kroppen’- og ’ud af hovedstaden’-oplevelse.
Ømhedsrum
Mens dansk firserpoprock kun er med i ånden på Collision With An Insignificant City, er den korporligt til stede på det nye mixtape fra kollektivet Vellness Plader, der består af en snes unge mænd fra Kolding, Fyn og København.
Hvor Aarhus er på vinyl, ligger Fyn på Soundcloud. Og mens 8000 C drømmer sig tilbage til New York i 70’erne, fortaber Vellness Plader sig i en randomiseret YouTube-playliste, hvor Kasper Winding og Elisabeth sammen med en ung Lars H.U.G. i kornet kvalitet kappes om at fastholde et forræderisk flakkende blik. »Føler mig usynlig/ læg din telefon væk/ gi’ mig bare lidt opmærksomhed«, synger den bedårende duo Sjæl I Flammer.
Flere steder fornemmer man afsmitningen fra den poptimistiske vending i undergrunden anført af Synd og Skam. Det er dansksproget lyrisk opfindsomhed med Kanye West i ascendanten. Mixtapet er en stikprøve af en ungdom, der med skælvende stemmebånd kræver retten til at være følsomme. Vellness Plader er et selvgjort ømhedsrum, hvor vi kan stille kravene robusthed og konkurrenceevne uden for døren. Men ligesom den aarhusianske undergrundsromantik lyder det også som længsel efter den luksus, som det er at kunne vende sig indad i sit sjæleliv uforstyrret af strandvaskere i Middelhavet.
Diverse: ’Collision With An Insignificant City’ (Shordwood Records). De 13 århusianske bands spiller koncert på Københavns Hovedbibliotek den 7. maj kl. 19.30.
Diverse: ’Vellness Plader Mixtape Vol. 2’ (kan høres på soundcloud.com/vellness)