Læsetid: 4 min.

Lysende festival for børneteater

Aprilfestival afholdes denne weekend på Frederiksberg. Med 200 forestillinger for både blebørn og barske teenagere. Med teater om at høre til, om ord og hemmeligheder og ild og død og alkohol – og med flygtningeforestillinger som aldrig før
Kultur
15. april 2016
Teaterhuset Filuren og Teateriet Apropos’ forestilling ’Ildsjæl’.

Teaterhuset Filuren og Teateriet Apropos’ forestilling ’Ildsjæl’.

Hein Fotografi

Børneteaterfestivalen er et tilbagevendende lyspunkt i teatersæsonen. Denne uge i april kan man gå rundt i en by fra den ene forestilling til den næste uden pause.

Det svarer til at være madglad og kunne vandre fra den ene luksusrestaurant til den næste – og vide, at der måske gemmer sig nogle Michelin-stjerner rundtomkring. Man kan bare ikke vide på forhånd, om årets største børneteateroplevelse befinder sig i en pigegymnastiksal eller på biblioteket.

Sidste år foregik løjerne i Frederikssund. I år afholdes Aprilfestival af Frederiksberg Kommune – på 18 forskellige spillesteder fra Bülowsvejens Skole ved Forum Metro og helt ud til Skolen ved Nordens Plads ved Roskildevej.

Hele 200 forskellige forestillinger vil blive spillet i løbet af weekenden, hvor alle teatre arbejder gratis, så børn og deres voksne – og børneteaterindkøbere fra ind- og udland – kan opleve så meget børneteater som muligt. Man kan bestille billetterne på nettet aldeles gratis. Eller man kan tage chancen og bare møde op.

Teater Nordkrafts ’Ved Arken klokken otte’.

Teater Nordkrafts ’Ved Arken klokken otte’.

Niels Fabæk

Flygtningebørn

Flygtningestrømmen har tydeligvis sat sit præg på børneteaterrepertoiret. Mange forestillinger handler i hvert fald om børn på flugt – eller om børn af forskellige kulturer, der mødes. Dansekompagniet Next Door viser sin forestilling Vi ses Rafiq-e-man (for de 9-14-årige).

Forestillingen blev skabt i efteråret med en dansk danser og to asylansøgerteenagere, der spillede de barske roller som sig selv. Og det, der gjorde stærkest indtryk, var forestillingens måde at skildre børnenes mareridt på. Disse børn var i hvert fald bange for at falde i søvn.

Ingen kan overskue Europas flygtningestrøm og borgerrettighedssammenbrud netop nu. Men Teater Fluks har forsøgt at give teenagerne et indblik i, hvad der skaber ekstremisme og folkeopstand i forestillingen Revolution, hvor tilskuerne får lov til selv at organisere sig – og beslutte sig for, hvordan de vil kæmpe.

Og Teateriet Apropos og Teaterhuset Filuren prøver teenagetilskuernes grænser af i forestillingen Ildsjæl, hvor en helt almindelig, dansk teenagepige pludselig eksperimenterer med sine egne grænser for had og vold – som en slags terroristlærling.

Samtidig kommer Teater Fluks tilbage med teenageforestillingen Flygtning Transportable, hvor publikum bogstaveligt talt bliver stuvet sammen i en varevogn og kørt afsted uden at vide hvorhen – akkurat som flygtninge i hænderne på en menneskesmugler. Og Bornholms Teater turnerer igen med den stærke teenagemonolog Grænsesyndrom, hvor en voksen flygtning fortæller om alle sine ydmygelser under flugten.

Facebookmobning

»Alle har ret til at høre til,« som det hedder i kronprinsesse Marys Danmark. Og i Teater Bliks Hov! (for de ½-4 årige) oplever barnet da også en verden af lutter hvide ting, som man kan udforske og sanse.

Men mange af teaterforestillingerne handler netop om, hvordan det er ikke at høre til. Teater Nordkrafts muntre pingvinforestilling Ved Arken klokken otte (for de 7-10 årige) handler om Noahs Ark, hvor der ikke var plads til alle pingvinvenner, for der måtte jo kun være to af hver slags.

Og i Teaterhuset Filurens barske teenageforestilling #bitch #kælling #backstabber (for de 13-18 årige) har en pige forsøgt at begå selvmord, fordi hendes klassekammerater har lagt videoer af og løgne om hende ud på Facebook.

Ikke at høre til handler også om store forandringer i familien. Det Olske Orkester turnerer igen med den følelsesstærke skilsmisseforestilling Dengang vi blev væk (for de 10-18 årige) om en familie, hvor faderen forlader både kone og børn. Og hvor hverken moren eller børnene derefter hører til nogen steder.

BaggårdTeatrets computerspilsagtige teaterforestilling ’H.C. Andersen lever!’

BaggårdTeatrets computerspilsagtige teaterforestilling ’H.C. Andersen lever!’

Ard Jongsma

Latterteater

Men Aprilfestival bobler heldigvis også af teater, der leger med barnets ubekymrethed og spontane livsglæde på mest finurlige vis.

Vi ses i morgen (for de 3-8 årige) med Arthotel er en uimodståelig fantasiforestilling om en pige, der bor på sin helt egen, digitale stjerne i universet. Men hver dag får hun besøg af en dreng nede fra Jorden. I Guder! (for 5-10 årige) er den legendariske kendingsforestilling fra Det Fortællende Teater.

Her genopstår alle guderne fra den nordiske mytologi i en åndeløs fortælling – med Thors ulydige hammer og Frejas øjenvipper og det hele. Juhu det er regnvejr (for de 3-7 årige) med Teater Baglandet er en stille og smilende hverdagshistorie om at vågne op – og ende med at plaske i vandpytter.

Og Dansk Rakkerpak har stadig sit vanvittige Hitchcock-hit Psycho på repertoiret. Denne forestilling er både en af festivalens få udendørsforestillinger og en egentlig familieforestilling for alle fra 6 år og op. For nu at nævne lidt af det lattermilde børneteater.

Computerspilsteater

Teaterteknisk er der vist ikke den opfindelse, der ikke er dukket op i dansk børneteater – ofte førend den blev anvendt i voksenteatrets større skala.

For nylig havde BaggårdTeatret i Svendborg og computerfirmaet Rokoko Studios dog premiere på en helt ny interaktiv teknik, hvor to skuespillere befinder sig med sensorer bag en skærm, hvorfra de kan ’agere’ som de tegnefilmfigurer, der kan ses på skærmen.

De kan altså tale med tilskuerne undervejs – og samtidig diskutere med den levende skuespiller på scenen, akkurat som i en animationsfilm. Forestillingen hedder H.C. Andersen lever! og er et herligt møde for de 5-12 årige med en helt ny og selvsikker grim ælling – og en håndfast Klods-Hans.

Men uanset teknik så handler børneteater selvfølgelig først og fremmest om performerens nærvær. Om tilstedeværelsen på scenen – og kontakten med børnene.

En af dansk børneteaters førende skuespillere, Hanne Trolle fra Månegøgl, har netop holdt sin afskedsforestilling efter 35 år med teater for de mindste. Hendes afskedsforestilling Fra mig til dig fra 2011 handlede om en dreng, der en dag må pakke kufferten og flygte til et fremmed land. Men det nye sted kan han vise, at han er god til at flyve med drage.

Den forestilling kan man altså desværre ikke længere se på Aprilfestival. Til gengæld er der tydeligvis mange andre teatre, der bærer faklen videre. Den ild, der får ungernes øjne til at lyse i teatret.

Billetter: www.aprilfestival.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her