Læsetid: 7 min.

PJ Harveys skæbnekabinet

Den engelske mester PJ Harvey har gennem hele sin karriere transmitteret et væld af personer og skæbner – fiktive såvel som virkelige – med sin stemme og sin musik. Først som flænsende kønskombattant, siden som dæmonisk moderskikkelse og endelig i de seneste år som sjælesørger over en verden i brand
Den engelske mester PJ Harvey har gennem hele sin karriere transmitteret et væld af personer og skæbner – fiktive såvel som virkelige – med sin stemme og sin musik

Clara Bach/iBureauet

15. april 2016

PJ Harveys stemme har trukket sig som et ætsende spor gennem moderne popmusikhistorie. Og hun har som få stillet sig til rådighed for fiktive såvel som virkelige skæbner fra forskellige epoker og territorier.

Hendes vidt forgrenende persongalleri har druknet deres egne børn, mistet deres elskede, fået foretaget aborter, set deres kammerater blive sprængt i luften, i det hele taget trukket de korteste strå i livets uretfærdige lodtrækninger.

Hendes undersøgelse af manden og af hendes parforhold har fra første færd været udfordrende, for ikke at sige kastrerende. Og rasende sjove. For eksempel i 1993 på nummeret »50 Ft Queenie«.

»Jeg kunne virkelig godt lide praleriet. Måden, som rapperne siger deres navne igen og igen på. Jeg ville skrive noget om en rigtig krigerisk karakter,« sagde hun dengang til musikmagasinet Melody Maker. Og så fik den ellers ikke for lidt med mobning af maskulin stolthed og pikmisundelse. Det morede hende tydeligvis at spille rollen som queer kolos.

Til at begynde med var hun en rusten motorsav, der skar igennem kønsstereotypien og skabte et nyt rum for karaktererne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Trond Meiring
Trond Meiring anbefalede denne artikel

Kommentarer