Læsetid: 6 min.

’Danserne spiser af min hånd’

Balletmester Nikolaj Hübbe kalder sig for fan af sine dansere. Han kan ikke se, at det er et problem, at Den Kongelige Ballet har så mange udenlandske dansere. Men han mener, at dyrkelsen af den danske Bournonville-stil er en svøbe
Når Nikolaj Hübbe skal beskrive sit forhold til danserne, siger han, at det er som en far over for sine børn. ’Jeg ved ikke om en fars ambitioner smitter af på ungerne,’ siger han.

Ulrik Hasemann

20. maj 2016

Nikolaj Hübbe vil gerne tale. Han har haft mange benspænd som balletmester for Den Kongelige Ballet.

Siden han fik jobbet i 2008, har der været samarbejdsproblemer, kokain- beskyldninger og nedskæringer. Men nu har han lagt en vellykket premiere på Don Quixote bag sig.

Og denne solskinsdag sidder han i sit kontor med blotlagte træbjælker oppe under taget på Det Kongelige Teater og smiler sit brede smil.

»Danserne æder trinene nu. De er så tændte. Må jeg sige ’danseliderlige’?« spørger han.

»Danserne har så meget blod på tanden. De spiser nærmest af min hånd. Det er dybt vederkvægende. Her under prøverne på Don Quixote har de budt ind med så meget iver og begejstring. Når man står der til en prøve, så hjælper de. Det er meget skønt, at det går begge veje. Det er ikke så meget envejskommunikation som tovejskommunikation.«

Nikolaj Hübbe har ellers ikke altid været i medvind hos sine egne dansere. Der har været mistillid og uro. Selv mener han, at det har handlet om tid.

»Man lærer hinanden at kende. Det handler om at kommunikere. Jeg ved ikke, om fars ambitioner smitter af på ungerne. Det lyder så dumt. Altså opdragelsen om at være ambitiøs på værkets vegne. Men jeg tror, at det er derfor, at danserne kan svinge mellem så mange dansegenrer. Danserne er så dygtige. Det er nærmest lige meget, hvad man sender dem ned til. Hver gang bærer de det som den hellige gral.«

Han rømmer sig.

»Det er altid svært som far at se barnet vokse. Men man lægger da mærke til, at barnet er røget fra en størrelse 32 til en størrelse 37!«

72 dansere

Den drengede balletmester griner lidt af sprogbilledet af sig selv som ’far’. Men han er 48 år gammel, og han har ansvaret for danserne, der vel at mærke allerede går på pension som 40-årige.

– Næste sæson har du kun 72 dansere i dit kompagni. I Frank Andersens balletmestertid i 1990’erne havde Den Kongelige Ballet næsten 100 dansere. Hvilke begrænsninger giver det dig?

»Er vi kun 72? Jeg troede, at vi var 80. Men vi har også seks aspiranter (de 16-19 årige dansere, der nu går på en treårig elitegymnasieuddannelse, red.). Vi kan danse en Alice i Eventyrland med de 72 dansere. Men næste sæson henter jeg aspiranter ind til Svanesøen, så de får den nødvendige rutine. Vi går altså lidt tilbage til det gamle system, hvor aspiranterne går med ind i voksenroller.«

– De senere år har der i snit kun været én ny dansk danser om året, der er blevet optaget i kompagniet. Samtidig har du købt udenlandske dansere. Hvorfor?

»Jamen, det har været nødvendigt, indtil satellitskolerne i provinsen begyndte at kaste dansere af sig. Vi havde den store årgang i 2012, hvor vi var heldige – årgangen med Ida Praetorius, Stephanie Chen Gundorph, Astrid Elbo, Andreas Kaas, Sebastian Haynes, Viktoria Falck-Schmidt, Benita Bünger og Magnus Christoffersen ... Men derefter havde vi pludselig en drengegruppe, hvor en efter en holdt op.«

– Når du så vælger at ansætte udenlandske dansere, hvad er det så, du kan købe i udlandet, som vi ikke producerer herhjemme?

»Vi producerer det – vi producerer det bare i mindre antal. Så står du der og har planlagt en Svanesø, og den skal fandengalemig være på Operaen, og hvis vi ikke kan få 32 svaner, skal vi i hvert fald have 28. Og så tænker du: Måske skulle vi bare have 12 svaner og så sætte spejle op, ligesom Flemming Flindt gjorde i gamle dage i Dallas.«

Den danske skrøne

–Du er en dramatisk instruktør, du har megen historiefortælling i dig. Så hvordan instruerer du kompagniet, når helt nye dansere skal introduceres til Bournonvilles handlingsballetter?

»Der er en skrøne i Danmark om, hvad der er ’Bournonville-dramatisk’. Den skrøne eksisterer så sandelig også herinde på teatret. Den hviler som en svøbe over Bournonville-traditionen. Men en god danser er en god danser. Det kan godt være, at du kommer fra Rusland eller Frankrig eller Amerika: Der er folk, der har flair for at fortælle historier, og så er der folk, der ikke har. Der findes jo også danske dansere, der ikke kan røre ved en spillerolle – og hvis de gør det, så går der i hvert fald ikke ild i den. Det bliver hurtigt et postulat, at en dansk danser altid har fortællekunsten i orden. For hvad er det at fortælle en historie?«

Balletmesteren springer op fra den lave lænestol og humper rundt på kontorgulvet med stive muskler. Men blikket gløder, og armene fortæller i luften. Han fortsætter med at tale og nynne, mens han bevæger sig til danserens franske balletsprog, hvor en ’piqué-arabesque’ altså er et trin, hvor danseren træder op på tåspidsen og løfter det andet ben op bag sig.

»Når Sylfiden i 1. akt siger: ’Piqué-arabesque’ – ja da da da diii da, ja da da da diii da – og når Sylfiden så vender sig om imod James … er det så en ’piqué-arabesque’, som er Bournonville-stilistisk? Eller er det en ’piqué-arabesque’, som musikalsk trumfer hele det koreografiske trinforløb, der er gået forud?«

Han sætter sig ned igen med ømme grimasser. Kroppen er godt slidt af 25 års muskelmisbrug.

»Der er en Bournonville-teknik, absolut. Men ’Bournonville-stilicismen’ er jeg mindre tændt på.«

– Bliver Bournonville-festivalen i 2018 til noget?

»Jeg ved det ikke. Det er ikke for at underkende Bournonville. Men man kunne jo også bare lave en festival for at vise, hvordan Den Kongelige Ballet ser ud nu.«

– Men udlændinge vil vel klart komme for at se Bournonvilles ’Sylfiden’ og ’Napoli’ og ’Et Folkesagn’?

»Ja. Men jeg skylder også kompagniet, at vi kan vise hele repertoiret.«

Skolepenge

– Mange var bestyrtede, da Det Kongelige Teater på grund af nedskæringerne ville opkræve skolepenge fra balletskoleeleverne. Hvordan står du i den sag?

»Jeg synes jo sådan set, at det er fint. Jeg ville da hellere være foruden. Men jeg kan da ikke se, at man ikke skulle betale for noget, der jo er et livskald. Det kan godt være, at det er en meget amerikansk måde at tænke på ... Jeg kan huske, at Toni Lander (dansk solodanser med international karriere, red.) sagde til mig som barn, hvor fuldstændig fantastisk det var, at jeg havde en gratis uddannelse. Det var ikke enhver beskåret.«

– Men det er det jo heller ikke nu. Nu går der rygter om den første elev, der måske ender med at forlade skolen, fordi familien ikke har penge.

»Jamen, der er jo scholarships. Det kommer an på, hvad mor og far tjener. Så går apparatet i gang. Og så kan de få uddannelsen kvit og frit.«

– Hvordan har du tacklet de skrappe nedskæringer for kompagniet?

»I denne omgang med de to procent nedskæringer er det gået knapt så hårdt ud over os som sidste gang. Og Annie og Otto (Annie & Otto Johs. Detlefs Fonde, red.) har virkelig stået os bi, så vi hele tiden har kunnet sætte nye produktioner på programmet. Jeg var også heldig at få lejet nogle scenografier ud til andre kompagnier til en klækkelig sum.«

– Hvad er den største udfordring for Den Kongelige Ballet lige nu?

»At vi er på et meget højt sted. For det er altid faren ved at komme op på et højt plateau: at man stagnerer der. Det ville være forfærdeligt.«

Nikolaj Hübbe leder efter det perfekte billede – og danser med halsen:

»I Balanchines ballet over Ildfuglen jager prinsen Ildfuglen. Og endelig, endelig får han fat i hende. Hun virrer med hovedet, og han sætter hænderne ud for hendes hoved. Og så lægger Ildfuglen hovedet i hans hænder …«

Balletmesteren lægger nænsomt hovedet i sine egne håndflader.

»Sådan er det lige nu mellem mig og kompagniet. Det er tillid. Det er skønt. Jeg er fan af dem.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Malan Helge
Malan Helge anbefalede denne artikel

Kommentarer