Læsetid: 2 min.

Kan hun mon få de billetter refunderet?

Balletten ’Nøddeknækkeren’ er for uhyggeligt. Kan jeg kræve at få mine billetter refunderet?
13. maj 2016

Klagen:

Teaterstykket Nøddeknækkeren er et juleeventyr. Det handler om pigen Klara, som skal være sammen med sin familie i julen, selv om hun hellere vil være sammen med drengen Julian. Hun stikker af hjemmefra, men som i et rigtigt juleeventyr ender det hele godt.

Det lyder ikke uhyggeligt. Det syntes en kvinde fra København heller ikke, da hun tog ind for at se en nyfortolkning af forestillingen sammen med sine børnebørn på mellem fem og syv år. Kort efter forestillingens start blev de alligevel bange, og de forlod salen.

Efterfølgende klagede hun til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og krævede refusion for billetterne til i alt 1.725 kr. med henvisning til, at hun ikke forud for købet var blevet gjort opmærksom på, at forestillingen anbefales til personer fra otte år.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sendte klagen videre til arrangøren, som beklagede den oplevelse, klageren havde haft, men afviste at refundere. Teatret tilbød to billetter til musicalen Elsk Mig i Nat som kompensation, hvilket klageren afviste.

Specialkonsulent ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Simon Ngyuen:

»Man kan mene, at det er op til folk selv at undersøge, om noget er for uhyggeligt eller ej. Men vi er en offentlig instans og tager os af de sager, der kommer ind. Hvad der er for stort eller småt at klage over, det har vi egentlig ikke nogen holdning til, hvis varen eller tjenesteydelse har kostet mere end 1.000 kr., som i øjeblikket er den nedre beløbsgrænse. Hvis folk betaler klagegebyret, og formalia er i orden, så behandler vi sagen. I den her sag undersøgte sagsbehandleren, om der ved salg af billetter til teaterstykker ligesom film skal være angivet, hvor gammel man skal være. Det skal der ikke. Derfor har teatret ikke nogen pligt til at oplyse dette. Så er der det her med, at klager får tilbudt nogle billetter til en anden forestilling. Hvis klager og indklagede kan nå en fælles aftale, så er vi sådan set ligeglade med, hvad de bliver enige om. Men i nævnet bliver der truffet en juridisk rigtig afgørelse, og der vil man ikke kunne sige, at klager får nogle billetter til Elsk Mig i Nat i stedet for. Det vil være enten pengene tilbage eller ikke noget tilbage.«

Afgørelsen:

Da parterne ikke kunne blive enige, endte sagen i Forbrugerklagenævnet. Nævnet afviste klagerens krav om refusion af de købte billetter, fordi teatre ikke er underlagt regler vedrørende fastsættelse af aldersgrænser og oplysninger herom.

Kilde: Dokumenter i sagen, interview med specialkonsulent ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Simon Ngyuen og radioprogrammet ’AK 24syv’ på Radio24syv

Læs sidste uges kulturklage: Kan man vise en hest på plakaten, der ikke indgår i hesteshowet?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu