Læsetid: 8 min.

Hvor ska’ vi hen, du?

Der bliver talt så meget om dansk films økonomiske krise, men meget lidt om, hvordan man kan løse den. Men sådan behøver det ikke være. Information har talt med en række mennesker i og omkring filmbranchen og kommer her med en række ideer til, hvad man kan gøre i forhold til alt fra produktion og distribution til biografdrift og filmkultur
’Klovn Forever’ var den mest populære danske film i biograferne i 2015. Men ikke mange af de danske spillefilm, der bliver produceret hvert år, sælger billetter, så der er generelt et stort hul i kassen. Måske bør filmbranchen i stedet lade sig inspirere af f.eks. Netflix og Airbnb, der møder forbrugerne dér, hvor de er – eller måske bør man streame premiereaktuelle film online?

’Klovn Forever’ var den mest populære danske film i biograferne i 2015. Men ikke mange af de danske spillefilm, der bliver produceret hvert år, sælger billetter, så der er generelt et stort hul i kassen. Måske bør filmbranchen i stedet lade sig inspirere af f.eks. Netflix og Airbnb, der møder forbrugerne dér, hvor de er – eller måske bør man streame premiereaktuelle film online?

Nordisk Film

13. maj 2016

Alting flytter sig og forandrer sig takket være teknologiske landvindinger, ikke mindst måden vi ser og forbruger film på. Det er dog stadigvæk i biograferne, at dansk film tjener sine penge. Problemet er bare, at det ikke er nok, fordi den digitale distribution af hjemmevideo – streaming og VoD – på ingen måder kan levere de supplerende indtægter, der når i nærheden af det snart uddøde salg af fysiske medier som dvd og Blu-ray.

Derfor har dansk film generelt betragtet et stort hul i kassen, og det er endnu ikke lykkedes nogen at finde en måde at fylde det på. Når man ser på biografindtjeningen, er det tilmed kun en håndfuld af de ca. 20-25 danske spillefilm, der bliver produceret hvert år, som sælger billetter. Og ikke engang de kan leve af biografsalg alene.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu