Læsetid: 4 min.

Godt nyt fra klimafronten

En rejse til Bangladesh og mødet med mennesker, der lever med klimaforandringernes direkte konsekvenser, blev startskuddet til 23-årige Klaas Decortes kamp for en mere bæredygtig verden. Hjemme i Bruxelles har han startet magasinet Green Boomers, hvor unge kan medvirke til at fremme den grønne omstilling
Klimaoptimisten Klaas Decorte står bag magasinet Green Boomers.

Siri Franceschi

10. juni 2016

»Det er nu, det foregår,« udbryder Klaas Decorte med ivrig stemme. Han er midt i fortællingen om dengang, han mødte en familie i Bangladesh, som havde mistet alt ved en oversvømmelse, der var forårsaget af klimaforandringer.

Spørgsmålet om klimaforandringer er gået ham i blodet, og hele hans følelsesmæssige beredskab står på spring, når snakken falder på emnet.

Klaas Decorte er 23 år, og for knap otte år siden ændrede hans verden sig. Som 15-årig rejste han med en gruppe unge til Bangladesh for at genopbygge hospitaler.

Klaas Decorte hjalp til med hospitalsbyggeriet, men rejsen åbnede også for nye erkendelser. I Bangladesh så Klaas Decorte konsekvenserne af de klimaforandringer, han ellers kun hørte om i nyhederne.

Bangladesh er et af de lande i verden, der er mest sårbare over for klimaforandringer. Han så, hvordan uforudsigelige oversvømmelser ødelagde familiers hjem og marker, og tvang dem til at flytte ind til de allerede overbefolkede byer.

Rejsen til Bangladesh plantede et ønske i Klaas Decorte om selv at bidrage til en bæredygtig omstilling. Under sine studier i socialt arbejde kom han i et praktikforløb hos paraplyorganisationen 11.11.11, der samler over 20.000 frivillige i Belgien. Her kunne han se, at der var behov for at få unges stemme hørt i debatten om bæredygtighed og grøn omstilling.

Generation Green

Green Boomers er navnet på det magasin, Klaas Decorte udviklede konceptet til under sit praktikforløb hos 11.11.11. Navnet henviser til efterkrigstidens babyboom og kobler det til nutidens boom inden for grønne initiativer og tiltag.

Bladet udkom første gang i maj 2015 i et oplag på 2.000 eksemplarer samt i en netudgave. Hensigten med magasinet er at ændre den negative retorik, der ofte omgiver klimadebatten.

»Vi vil ikke kun bringe dommedagshistorier,« som Klaas Decorte udtrykker det.

»Alle ved, at det står skidt til med vores klima, så det behøver vi ikke endnu et medie til at fortælle os. Tværtimod skal Green Boomers videreformidle information om grønne initiativer til unge i Belgien og dermed vise, at der endnu er håb på klimafronten. Som individ kan man ofte føle sig ubetydelig i forbindelse med klimaproblematikken, men Green Boomers vil vise, hvordan vi hver især sagtens kan være med til at rykke samfundet i den rigtige retning.«

Udgivelsen af Green Boomers bekræftede Klaas Decorte i, at der er stor interesse for de positive, grønne historier. Bladet blev hovedsageligt distribueret på uddannelsesinstitutioner og via klimaorganisationer, men ambitionen er, at næste nummer skal nå ud til et langt bredere publikum.

Alle kan bidrage

Green Boomers er skrevet af frivillige unge mellem 16 og 28 år. De unge er alle en del af netværket omkring 11.11.11 og skriver på baggrund af deres engagement i den grønne omstilling.

De unges artikler omhandler projekter og initiativer i Bruxelles. En artikel handler f.eks. om, hvordan lokale benytter ubebyggede steder i byen til at dyrke grøntsager. En anden om klimaorganisationen Climate Express, som arrangerede fællestransport fra Bruxelles til Paris under klimatopmødet. En af transportmulighederne var den 300 km lange tur fra Bruxelles til Paris på cykel.

En tredje beskrev initiativet Days Without Meat. Det har til formål at nedbringe folks kødforbrug. Dette gøres gennem et gruppesystem på de sociale medier, så man kan støtte hinanden. Projektet er nemt at deltage i, hvilket også har gjort det enormt populært, og indtil videre har 50.000 tilsluttet sig den bevægelse.

Green Boomers er drevet af unge, fordi det er dem, som kommer til at stå med konsekvenserne af klimaforandringerne. Til spørgsmålet om formålet med Green Boomers, svarer Klaas Decorte med et kækt smil:

»At ændre verden, selvfølgelig,« Han undskylder klicheen og fortsætter: »Ideen er, at bladet skal anspore folk til at tage et personligt ansvar og tilbyde dem løsninger. Det er for let blot at lægge ansvaret fra sig og overlade det til politikerne. Vi kan selv bestemme, hvilken slags mad vi indtager, og hvordan den er produceret. Vi bestemmer selv, hvor bæredygtig en livsstil vi vælger at have. Selv om man personligt kan føle at ens bidrag blot er en dråbe i havet, så er det i sidste ende os som borgere og forbrugere, der har magten.«

Green Boomers skal ligeledes fungere som en platform for forskellige bæredygtighedsprojekter i Belgien.

Klaas Decorte fortæller, at der er mange igangværende projekter, men at de sjældent arbejder sammen. Håbet er derfor, at bladet vil kunne fungere som bindeled mellem initiativerne og dermed skabe en større sammenhængskraft i den fælles sag for bæredygtighed.

En positiv fremtid

Snak om klimaforandringer ender ofte ud i en lettere dystopisk stemning. Men Klaas Decorte er optimistisk.

»Det bliver man nødt til at være,«

Selv om arbejdet med klimaforandringer og udbredelse af budskabet om konkrete løsningsmetoder ofte kan føre til stor frustration, mener Klaas Decorte, at motivationen spredes gennem det positive budskab.

»Ingen kan benægte, at klimaet forandrer sig på grund af os mennesker. Jeg tror på, at det positive budskab, hvor vi alle bidrager til den grønne omstilling, vil inspirere flere til at engagere sig i bæredygtighed. Og jeg mener, at vi som unge har en stor magt. Det er vores fremtid, der afhænger af, at vi handler. Det sker såvel ved at presse politikerne som ved, at vi alle tager et personligt ansvar og forsøger at leve mere bæredygtigt.«

Serie

Flygt, frys eller kæmp

De yngre generationer er vokset op med bevidstheden om, at vi er ved at ødelægge vores klima. Det er samtidig dem, der skal leve med konsekvenserne, hvis ikke vi formår at gøre noget ved truslen.

Information går tæt på nogle af de unge, som har valgt selv at kæmpe for en grønnere fremtid.

Den 10. juni 2016 udkommer tillægget Omstilling, som sætter fokus på unge, der rundt omkring i verden aktivt forsøger at skabe et mere bæredygtigt samfund.

Tillægget er udgivet i et samarbejde mellem Højskolerne/Globalstory.dk og Dagbladet Information

Følg kampagnen på: information.dk/flygtellerkæmp

Seneste artikler

  • Flygt, frys eller kæmp

    10. juni 2016
    Mange unge ønsker at være en del af de bevægelser, der hjælper den grønne omstilling på vej, og er drevet af et ønske om at bidrage til en positiv forandring
  • Fisk i baggården giver grøntsager på bordet

    10. juni 2016
    I New York City bliver det stadig mere populært at dyrke afgrøder i byen. Oko Farms giver mulighed for billigere fødevarer og gør usikre nabolag mere trygge
  • Beijings økopionerer er unge, der er stået af ræset

    10. juni 2016
    Økologiske landbrugskollektiver vokser frem i Kina. Livet som økolandmand tiltrækker unge, der søger et alternativ til kontorarbejde i storbyen. De rider på en bølge af stigende efterspørgsel på rene fødevarer
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • peter fonnesbech
peter fonnesbech anbefalede denne artikel

Kommentarer