Læsetid: 4 min.

En mand, der kan lide sit job

En Paul McCartney-koncert er ud over det sublimt musikalske også en fest i selskab med en afslappet og selvironisk entertainer, som hviler i sig selv og uden nykker generøst deler ud af sin sangskat
29. juni 2016

12.500 sjæle forsamledes i Boxen i Herning for at høre og se, men måske især opleve en sjov og veloplagt Paul McCartney på slap line i selskab med et velsmurt, men også fuldstændig afslappet orkester, som mestrede materialet så godt, at de hver især så ud til at nyde seancen mindst lige så meget som de fremmødte. Og hvorfor skulle de og vi ikke det? En af alle tiders største sangskrivere (og bassister og sangere) slog vejen forbi og gav et udsnit af sin enorme produktion.

Det siger noget om både manden og værket, at de 36 sange (hvis man tæller det afsluttende tresangs-medley fra Beatles-lp’en Abbey Road som et enkelt nummer), der udgjorde aftenens repertoire, snildt kunne have været udskiftet med 36 andre titler fra bagkataloget, og resultatet ville være blevet lige så fremragende.

For lad os få det af vejen: Det var ren fornøjelse fra start til slut, overskudsagtigt, generøst og skægt. Og helt nede på jorden. Manden er noget af det mindst selvhøjtidelige, der tænkes kan, alt taget i betragtning. Han er først og sidst entertainer af Guds nåde og hviler så sikkert i sig selv og sin kunst, at nykker overflødiggøres. Han er en mand, der kan lide sit job. Punktum.

Den 74-årige Sir Paul McCartney har de seneste små 6-7 årtier skrevet så mange gode sange og komponeret så megen god musik, at det er sindssygt – og i processen slået så mange skæve, at det er svimlende. Sidstnævnte kan godt skygge lidt for førstnævnte, for indimellem svigter kvalitetskontrollen hos McCartney.

Som jo så også har en åbenlys corny for nu ikke at sige populistisk side, man alt efter temperament kan finde letkøbt eller befriende. Deres Udsendte følger generelt Sir Paul som en hund sin herre, men der var da perioder i såvel 1970’erne som 80’erne, hvor han måtte knibe sig selv i armen og spørge, »Hvad har manden lige gang i nu?«

Fordums bedrifter

Men de seneste små 25 år har McCartney som minimum gjort sig umage og udsendt en række gode lp’er (nogle bedre end andre; Driving Rain fra 2001 er stadig svær at holde af), der har glædet kernefans, omend de ikke har sat verden i flammer.

Men lur mig, om ikke det sene værk ad åre vil få en høj(ere) status, for der er meget at komme efter, selv om McCartney de seneste 30 års tid ikke har besværet singlehitlisterne synderligt. Fraset sidste års uventede samarbejde med Kanye West og Rihanna, »FourFiveSeconds«, der strøg til tops verden over.

Den var da også på sætlisten i Herning. Naturligvis. McCartney vil gerne nå både vidt og bredt ud, og succes for ham måles også i salgstal og airplay. Vi fik endvidere lige tre skæringer fra mandens seneste udgivelse, det fine New (2012), heriblandt en sej »Queenie Eye«.

Men ellers lagdes vægten mandag aften i høj grad på fordums bedrifter. Ikke færre end 22 numre stammede fra McCartneys tid i den driftige lille beatkvartet The Beatles, der styrede musikscenen i 1960’erne, så det her små 50 år efter stadig ikke er til at fatte. Sammen med makkeren John Lennon stod han fadder til så mange evergreens, at kun legender som Cole Porter, George & Ira Gershwin, Irving Berlin og en udvalgt håndfuld af samme kaliber kan matche dem.

Selv om Lennon og McCartney samarbejdede omkring sangskrivning, var der tale om to distinkt forskellige temperamenter med hver deres stil, hvilket står klarere og klarere, som årene går. McCartney besidder uforlignelig flair for det sangbare, hvilket kombineret med en avanceret harmoniforståelse har skabt en stribe af rockæraens mest slidstærke melodier, hvor hans afdøde mindst lige så talentfulde makker var mere kontrær og måske også mere personlig.

Det glemmes ofte i lyset af Beatles’ bedrifter, at McCartney med bandet Wings skabte en af 1970’ernes helt store succeshistorier. De fleste andre ville have kunnet basere en livslang karriere på dette underkendte orkesters meriter, fra hvis repertoire, der ’kun’ hentedes fem sange hin mindeværdige mandag.

Men så matcher også både »Live and Let Die« og »Band on the Run« det bedste, han har skrevet, og undertegnede har en udpræget svaghed for rockere som »Letting Go« og »Hi Hi Hi«, som begge satte fut i fejemøget i en i forvejen feststemt sal.

Livsglæde

Det skønne er McCartneys uhøjtidelige holdning til fortiden. For selv om der selvfølgelig bliver tid til guldrandede klassikere (»Yesterday«, »Here, There and Everywhere«, »Let It Be«, »Blackbird«, »Hey Jude«, »Eleanor Rigby« og sågar traveren »Ob-La-Di, Ob-La-Da« var alle på aftenens sætliste) er han ikke bleg for at hive vaskeægte rariteter op af mølposen.

Som f.eks. »In Spite of All the Danger«, det første nummer The Beatles indspillede. For egne penge. I 1958!! I et eksemplar (efter sigende verdens dyreste plade; hvis McCartney skulle få lyst til at sælge den, er den vurderet til 100.000 pund).

Den lyder som et Everly Brothers ripoff, men leveres med den blanding af fandenivoldskhed og livsglæde, der prægede mandagens tre timer lange seance, hvor der ikke var et kedeligt sekund. Derudover overraskede også en sej version af gruppens debutsingle »Love Me Do« samt den skønne cirkussang »Being for the Benefit of Mr. Kite«.

Stemmen er så ikke, hvad den har været. Manden er som sagt 74, og det høres, selv om det måske ikke ses. Han er provokerende velholdt, smidig og oplagt, men sangmæssigt halter det en smule. Både som komponist og sanger er McCartney exceptionelt bredt anlagt, han mestrer ubesværet såvel ballader som all-out rockers og hele spekteret indimellem, men det kniber af og til med at ramme de høje toner. No sweat, det klarede publikum så bare.

For folket i den stopfyldte box kunne alle sangene, skulle jeg hilse og sige. Vi svævede derfra med et dusin melodier på læberne.

Paul McCartney m/ band, Jyske Bank Boxen, Herning, mandag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben Lindegaard
Torben Lindegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu