Interview
Læsetid: 2 min.

’Red Bull TV giver Roskilde større rækkevidde’

Mads Mikkelsen, kommunikations- og marketingchef for Roskilde Festival, giver svar på tiltale.

Roskilde Festival

Kultur
17. juni 2016

Når Roskilde Festival om kort tid åbner portene, er det for første gang ikke DR, men energidrikproducenten Red Bull, der transmitterer fra koncerterne. Men hvad har fonds- og frivillighedstanken til fælles med en stor kapitalistisk virksomhed? Kommunikations- og marketingchef Mads Mikkelsen giver svar på tiltale.

– Hvorfor er det Red Bull, der fremover skal livetransmittere koncerterne fra Roskilde Festival?

»Vi har sikret os i aftalen med Red Bull TV, at der er en åbning for, at andre medier også kan bringe deres indhold live. Når vi har indgået samarbejdet med Red Bull TV, skyldes det, at vi gerne vil nå et internationalt publikum med en produktion af højeste kvalitet. Vi har haft en drøm om at sikre, at vores åbningskoncert med Damon Albarn og det syriske nationalorkester når ud til hele verden. Vi vil vise, at syrere er andet end flygtninge, de er mennesker. TV-aftalen hjælper os med at få international rækkevidde.«

– Hvori består værdifællesskabet mellem jer og Red Bull?

»Den store fællesnævner er fokus på kvalitet og det internationale perspektiv. Vi udnytter gerne en platform, selv om den er kommerciel, til at komme ud med vores budskab. Som en del af aftalen bliver der produceret en række klip om festivalens historie og non-profit profil, frivillighedstanken, med videre. Det betyder meget for os at vise, hvad der adskiller os fra andre festivaler.«

– Hvad får Roskilde Festival ud af aftalen økonomisk?

»Ikke noget. Red Bull TV har nogle omkostninger ved at producere og levere medieindhold fra festivalen. Hvad det koster dem, må du spørge dem om.«

– Kan du forstå, hvis nogen synes, det er problematisk, at Roskilde Festival blander blod med en stor kapitalistisk aktør som Red Bull?

»Nej, det kan jeg egentlig ikke. Det er i tråd med, hvordan vi hidtil har drevet festivalen. Vi har en række samarbejdspartnere, som vi forsøger at udnytte for at få en succesfuld festival og give folk en oplevelse, der ændrer deres perspektiv på, hvordan man kan være sammen med andre mennesker. Vi har stadig et overordnet, almennyttigt mål om at donere penge til gode formål.«

– Betyder aftalen, at Red Bull-logoet kommer til at blive mere synligt på Roskilde Festival?

»Nej. Der kommer ikke store reklamer eller bannere for Red Bull TV nogen steder.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jamen, ikke for at gøre Mads Mikkelsen i dårligt humør, lukker Red Dietrich Mateschitz Bull ikke sin TV station i slutningen af denne måned og sender alle 264 ansatte på gaden uden varsel, bare fordi de ønskede at oprette en ’fagforening’ – et udbredt fænomen i privatkapitalistiske kredse sydpå …
http://www.autosport.com/news/report.php/id/124100