Kommentar
Læsetid: 3 min.

Da Reumert endelig roste Lisbet Dahl

Årets Reumert 2016 har været en nervepirrende dyst, hvor kvinderne var de dominerende vindere
Kultur
13. juni 2016

Selvfølgelig skulle Lisbet Dahl have Hædersprisen ved Årets Reumert 2016 på Operaen. Nu kunne det ikke vente længere. Lisbet Dahl har godt nok mest spillet i Cirkusrevyen og i film de senere år. Men da hun i efteråret stod over for Ulf Pilgaard i teaterforestillingen Vores Sensommer på Østre Gasværk, gav både publikum og Reumert-juryen sig fuldstændig hen til hendes varme og kvindekløgt.

For Lisbet Dahl spillede en kvinde, der var udmattet langt ind i knoglerne. Hendes sarkastiske mand blev mere og mere dement og ondskabsfuld, men alligevel smilede hun og slæbte indkøbsvarer ind – og lavede kaffe. Med eminent timing og med den begavede folkelighed, som kun de helt særlige scenekunstnere besidder.

Årets forestilling gik til Odense Teater for vampyrkomedien Lad den rette komme ind, instrueret af Jacob Schiødt og baseret på den svenske roman af Johan Lindqvist – foran det tyske Vintersolhverv på Det Kongelige Teater og det svenske Topmøde for de mest deprimerede på Republique.

Netop derfor var det endnu mere interessant, at prisen for Årets Dramatiker gik til Peter Asmussen for Soli Deo Gloria på Betty Nansen Teatret. Her er et internationalt bud på en globaliseret apokalypse – skærende smukt og samtidig med det 20. århundredes krænkelser skåret dybt ind i alle replikker. Sprælsk og fortrøstningsfuldt.

Hår på den

Det har ellers været interessant at sidde i juryen og iagttage, hvordan kvinderne tiltog sig forkørselsretten. De unge, balstyrige kvinder i Frit Fald scorede Årets Særpris for deres anarkistiske feminismebrag Hår på Teatret Grob. Det var i konkurrence med den kvindestærke flygtningeforestilling Rose på Team Teatret – og den dødsvilde atomulykkesangcyklus Støv med Sew Flunk Fury Wit.

I kategorien Årets Kvindelige Birolle var både det fremstormende talent Amanda Collin fra H. C. Andersens samlede eventyr på Mungo Park og den garvede Kirsten Olesen i Vintersolhverv på Det Kongelige. Men prisen gik til Mette Døssing som tjenestepigen i Frøken Julie på Aarhus Teater. Ofte forsvinder denne rolle i Strindbergs kamp mellem overklassefrøkenen og hendes tjener. Men Mette Døssing gav sin tjenestepige så stærk en træthed og desperation, at hendes opvaskehænder bar forestillingen.

Årets Kvindelige Hovedrolle var ekstra presset i år, fordi kategorien Årets Danser var udgået. De tre nominerede var skuespilleren Benedikte Hansen for Tørst på Får 302, skuespilleren Paprika Steen for Toves Værelse på Folketeatret og solodanseren Ida Praetorius for Romeo og Julie. Det blev Benedikte Hansens nærmest gennemsigtige kvinde i desperat sorg, der vandt prisen.

Juryen beskyldes ofte for at dyrke gengangere. Så lad det bare være sagt højt: Jo. Olaf Johannessen fik prisen for Årets Mandlige Hovedrolle i Puntila på Det Kongelige Teater – også selv om han også fik prisen sidste år. Men hvad skal man ellers gøre som jury, når en skuespiller bare står på toppen af sin karriere og spiller, så ingen ikke kan få øjnene fra ham?

Alkoholikerdukker

Scenografisk har Bikubenfonden i år ladet prisen skiftet navn til Årets Scenedesign, netop for at fremhæve de forskellige visuelle og lydlige forestillingselementer. Derfor kunne dukkemageren Rolf Søborg Hansen vinde prisen for sine uhyggelige dukker til Arne går under på Bådteatret. Her blev menneskehøje dukker besjælet til psykisk skrøbelige mennesker med alkoholikersind og selvmordstrang i en lejlighed i Domus Vista.

Teaterforundringen opstår ellers ofte stærkest i børneteatret. I år var det Citroner i vand på Det Lille Teater, der vandt prisen for Årets Børne-/Ungdomsteater, for her satte citroner og sand tilskueren i en lyksalig sansningstilstand.

Denne sanseglæde er teatrets udgangspunkt. Med Lisbet Dahls kærlige kvinde med indkøbsposerne for den anden ende af teaterregnbuen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her