Læsetid: 7 min.

Suzanne Brøgger: ’Hvis vi ikke forstår Jorden som et helhedsfællesskab, så kan det blive voldeligt’

Forfatter Suzanne Brøgger og teaterinstruktør Christian Lollike mødtes fredag på Egeskov Slot under Heartland Festival til en snak om den revolution, som de begge mener må komme. Men hvordan gør man oprør mod et system, som kommer en selv til gode?
’Det virker lidt paradoksalt at tale om revolution på et slot’, pointerer Suzanne Brøgger, men det er ikke desto mindre, hvad hun og Christian Lollike gør under Heartland Festivalen.

’Det virker lidt paradoksalt at tale om revolution på et slot’, pointerer Suzanne Brøgger, men det er ikke desto mindre, hvad hun og Christian Lollike gør under Heartland Festivalen.

Mathias Løvgreen Bojesen

17. juni 2016

Det er som om, der er revolution i luften for tiden. Det er både Suzanne Brøgger og Christian Lollike enige om. Ordet ’revolution’ er, efter at have været glemt i flere år, nu gledet tilbage i vores kollektive ordbog.

»Det undrer mig, at ordet er tilbage efter at have været væk i årtier. Men snak om revolutioner opstår, når samfundet ikke kan løse sine egne problemer,« indleder Suzanne Brøgger. Og problemer har vi set rigeligt af i de seneste år.

Lige nu lever vi under en klimakrise, en flygtningekrise og en økonomisk krise – kriser, som det politiske system endnu ikke har formået at komme med nogen seriøse løsninger på, andet end, at vi skal gøre mere af det samme, som vi plejer.

Mere vækst, mere forbrug, mere business as usual. Og at det politiske system spiller fallit, er det, som giver denne følelse af, at vi må handle anderledes revolutionært, er Lollike og Brøgger enige om.

Som man går rundt på Heartlands festivalområde er det ellers nemt at glemme alle kriserne. Festivalen, som er placeret i Egeskov Slots smukke park, emmer af overskud.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Grethe Preisler

Helhedsfællesskabet?
Det er vist ikke noget for fattigrøve som os Bill. - Vi bevæger os her i de højre sociale og kulturelle luftlag, hvor 'de kendte og kongelige', som jævnligt optræder i de publikationer, vi læser under tørrehjelmen hos frisøren, slår deres folder. Den trinde herre på billedet til højre for de to kultur-koryfæer er, så vidt jeg kan se, slots-herren på Egeskov, kammerherre og greve Michael Ahlefeldt-Lsurvig-Bille himself ... ;o)

Maj-Britt Kent Hansen

Nå, jeg synes nu den afbillede "slotsherre" ligner Henrik Marstal på en prik.

Grethe Preisler

Gud ja - nu du siger det, Maj-Britt Kent Hansen,

Feministen Henrik Marstal er jo en af slotsfruen på Egeskovs gamle venner fra Akademiet for fri og uhæmmet kreativitet (AFUK).

Det er vist ved at være lidt for længe siden, jeg sidst var hos frisøren for at opdatere min paratviden om de seneste mediestunts fra et af 'Alternativets flyvende laboratorier' for kreative iværksættere arrangeret med velvillig assistance af 'græsrodsaktivister på venstrefløjen' i de kongelige stalde på Slotsholmens Ridebane i København .. ;o)

Flemming Berger og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Grethe Preisler - jeg er totalt uopdateret mht. Egeskov, herunder hvem fruen er, og at Marstal skulle være udgået fra AFUK. Men skidt med det.

Frisøren kommer jeg til hver anden måned, men han disker sjældent op med ugeblade. Jeg vil opfordre ham til fremover at sørge for at holde mig mere ajour med slots- og staldmiljøet.

Michael Kongstad Nielsen

Det er altså grotesk at sætte to kultur-pinger til at sidde i dybe teak-dækstole og snakke om revolution, mens landets rige og smukke og mest kvalitetsbevidste defilerer forbi på vej tilbage til Audien eller BMV-en. At de ikke kløjs i anretningerne fra Falsled Kro og Kong Hans er måske ikke så underligt - man vænner sig jo til at blive forkælet. Billetprisen er 995, - kr. + det løse (souvenirs). Men det er måske meget rart engang imellem at høre om revolution, så man kan holde sit franske vedlige. Heldigvis er fru Suzanne, der bestemt gerne vil ligne fru Karen Blixen, godt klar over, at absolut ingen af de i slotsparken defilerende kunne ønske sig anden forandring, end at få nedsat topskatten, Revolution er og bliver en by i Rusland, og ligeså svær at mærke for gæsterne på Egeskov Slot, som det er for prinsessen at mærke ærten

Grethe Preisler

Maj.Britt Kent Hansen

Egeskov på Fyn er kendt for to ting: Egeskov Slot og Egeskov Marked, som slotsherren på Egeskov stiller faciliteter til rådighed for, og hvor et af de store trækplastre er kåringen af årets stodderkonge blandt landevejens riddere og farende svende.

Adel og borger, præster og bønder - i Egeskov vasker den en hånd stadigvæk hinanden på god gammeldags dansk maner. Mere 'Alternativt' kan det vel dårligt blive, med mindre man regner en visit på Jim Lyngvilds Vikingeborg - indviet med assistance af Pia Kjærsgaard og Inger Støjberg - med til de kulturoplevelser for udenlandske turister, de ikke må gå glip af efter en sightseeing i Legoland i Billund... ;o)

randi christiansen

Nå for filen - fru brøggers analyse tages ikke nådigt op. Den er jo ellers korrekt nok, og ifht andre af verdens medborgere befinder vi danske medborgere os så sandelig også på første klasse - selvom den er ved at være noget luvslidt i bunden, fordi uduelige politikere som i fx dong sagen forærer fællesejets formuer væk til røverkapitalister - een af årsagerne til den omtalte påtrængende revolution. Som vi alle gerne skulle være i fuld gang med at diskutere - på de bonede gulve og i den fattige hytte.

Michael Kongstad Nielsen

Det er rigtig nok Randi, men sammenhængen med slottet, Fals(ed kro, Kong Hans osv. får bare historien til at lyde så hul, at det halve kunne være nok. Og det der "Heartland Festival", hvad fanden er det for noget? Er det et forretningkoncept købt af den canadiske film-serie af samme navn? Som også henvender sig til de absolut bedrestillede.

Men Suzanne har da ret, skønt ordene er spildte i slotshaven. Spørgsmålet er, om det er finanskrise III, klimakrisen eller flygtningekrisen der tager det første stik. Jeg holder p.t. på finanskrise III, for ingen havde drømt om, at renten skulle holdes så lavt så længe, og centralbankerne pumper stadig penge ud i markedet, og aktier og ejendomme stiger stadig umådeholdent i pris. Tidsfølgen bliver nok pengene først, så flygtningene, og så klimaet. En herlig suppe, der næppe bliver serveret fra Falsled eller Kong Hans, men måske fra et offentligt suppekøkken.

Jakob Lilliendahl

Tak MKN, cue Tool:

Intolerence

I don't want to be hostile.
I don't want to be dismal.
But I don't want to rot in an apathetic existance either.
See
I want to believe you,
and I want to trust
and I want to have faith to put away the dagger.

But you lie, cheat, and steal.
And yet
I tolerate you.
Veil of virtue hung to hide your method
while I smile and laugh and dance
and sing your praise and glory.
Shroud of virtue hung to mask your stigma
as I smile and laugh and dance
and sing your glory
while you
lie, cheat, and steal.
How can I tolerate you.

Our guilt,our blame ,
I've been far too sympathetic.
Our blood, our fault.
I've been far too sympathetic.

I am not innocent.
You are not innocent.
Noone is innocent.

Søren Ferling

Intet nyt fra Brygger - kommunismen er sagen og vi og vores civilisation er ækel og skal væk. Hun minder meget om Rifbjerg.
Det store altomfattende fællesskab mener hun skulle forhindre at 'verden bliver voldelig' og her trækker hun vel så på sine ikke-betragtninger over Sovjets fællesskab.
Man må give hende at hun er god til at fange, hvad der blæser i vinden, som også folk i reklameindustrien er det, men tænkning og samlet viden ligger det tungt med.
Hadet og foragten til gengæld, den sprudler...

Søren Ferling

@ Michael Kongstad Nielsen

Her mener jeg du tager ganske fejl. De høje damer og herrer har samme politiske mål som den ekstreme venstrefløj om at få ulande og ilande i alle lande og er derfor glødende indvandringstilhængere.
Meningen er at også vores samfund skal stratificeres, så alle lande bliver med få uhyrligt rige og en sump af fattigdom og desperation udenom, hvor eliten kan hente, hvad de har brug for af menneskemateriale.