Læsetid 5 min.

’Trump og højreekstremisme er symptomer på kønsroller i opbrud’

Demokratiseringen af kønnets identiteter skaber voldsomme reaktioner hos mænd, der skal lære at tåle det tab af respekt og selvfølgelig magtposition, som deres køn historisk har sikret, hævder forfatteren til ’The Fate of Gender’
Ifølge forfatteren Frank Browning har Donald Trump formået at udnytte den vrede og utilfredshed, som mange amerikanske mænd føler på grund af tab af magt og prestige.

Ifølge forfatteren Frank Browning har Donald Trump formået at udnytte den vrede og utilfredshed, som mange amerikanske mænd føler på grund af tab af magt og prestige.

Evan Vucci
18. august 2016

Hvis vil forstå, at Donald Trump, trods sine åbenlyse brister, har kunnet svinge sig op til at blive republikansk præsidentkandidat og potentiel amerikansk præsident, må vi starte et helt andet sted: Så må vi bl.a. se på, hvorfor noget som kvindelige onanikurser er opstået i Kina.

Det hævder forfatteren Frank Browning, hvis seneste bog om ’kønnenes skæbne’, The Fate of Gender, netop er udkommet.

Bogen kommer ganske vist kun kursorisk ind på Trump. Den ser til gengæld grundigt på, hvad forskningen har afdækket om en ​​de mest fremtrædende bevægelser i vor tid – demokratiseringen af kønsidentiteter.

Og på reaktionerne fra dem, der har været vant til at beklæde de traditionelle magtpositioner: mænd.

»De vestlige samfund er gennemsyret af en vrede og en nagfølelse, der kan føres tilbage til disse ændringer og forskydninger inden for autoritets- og magtforhold. Det er oplagt at se Donald Trump som en mand, der rider på hele denne følelse,« siger Browning til The Guardian i et telefoninterview.

Browning har brugt sine erfaringer som tidligere videnskabsjournalist for den amerikanske public service-radiokanal NPR til at stille skarpt på kønsidentiteternes omfattende problematik: Fra mødet med Shanghais ’sexsociolog’, Yuxin Pei, der udbreder den kvindelige masturbations gode budskab, til de skandinaviske socialpædagoger, der beretter om deres eksperimenter med kønsneutrale børnehaver, giver Browning videnskabelig substans til diskussioner om, hvordan stadig flere bevæger sig væk fra de traditionelle definitioner på køn – og bliver mere ’flydende’ i deres kønsidentiteter.

»Det flydende køn er i dag blevet en universel ting,« siger Browning. »Mennesker kan normalt ikke så godt lide spændetrøjer, medmindre de da er bureaukratiske skrankepaver eller nordkoreanske partipampere. De fleste af os foretrækker at kunne bevæge os ud og ind af de roller, som det kulturelle hegemoni tillader os at spille.«

Destabiliserede magtstrukturer

Et centralt tema i bogen er, hvordan den øgede accept af ’kønsfluiditet’ – og den industrialisering, som over få generationer har ført mændene væk fra mark- og fabriksarbejde og ind på kontorerne, hvor de ikke har iboende fysiske fordele frem for kvinder – efterhånden har destabiliseret de traditionelle magtstrukturer.

Browning siger, at denne ’kønsrevolution’ leverer et afgørende bidrag til forklaringen på den genopblussede ​​højreorienterede ekstremisme i Europa.

Og til forklaringen på, hvordan det kunne gå til, at en tidligere reality-tv-showmand og ejendomsmatador kunne mobilisere støtte til at blive republikansk præsidentkandidat i USA ved at fremsætte utallige racistiske, sexistiske og fremmedfjendske kommentarer.

»Vi kommer i de kommende år til at se flere af den slags bevægelser, som Trump har været eksponent for,« forudsiger Browning. »Og en stor del af forklaringen på dette skal søges i kønsspørgsmål.«

Browning pointerer, at der er sket en grundlæggende forskydning i retning af, at mænd i dag beklæder stadig færre magtpositioner i samfundet, hvilket slår om i både en vigende respekt over for mænd og i en såret selvfølelse hos mænd.

Samtidig har mennesker, der vil udforske og eksperimentere med deres kønsidentiteter, fået mulighed for at udfolde sig mere åbent – ikke mindst via de muligheder, som internettet giver for at skabe netværk og møde ligesindede.

Motiverer raseriet

Som Browning skriver i indledningen til sin bog, er der i dag intet – bortset fra fundamentalistisk ekstremisme – »der synes at påvirke eller true den konventionelle stabilitet så markant som kønnenes skiftende landskaber«.

Desuden, tilføjer han, »kan der udmærket argumenteres for, at netop den stadige udhuling af kønsrollerne motiverer det fundamentalistiske raseri i endnu højere grad end historisk forurettelse over racisme, fattigdom og imperialistisk udbytning«.

Der er ganske vist ingen tvivl om, at mænd stadig beholder en betydelig grad af dominans i de fleste magtpositioner, men Brownings bog giver videnskabelig substans til de diskussioner, der foregår verden over, om, hvor længe endnu de kan beholde denne magt – og hvad der sker, når de må afgive den eller dele ud af den i langt højere grad.

Browning kommer også ind på et af tidens mest omtalte aspekter af ’kønsfluiditet’ i den amerikanske debat, kampen for transseksuelles rettigheder, selv om hans hovedfokus er at anlægge et globalt perspektiv på de igangværende forandringer i kønsopfattelser.

»Hele det store spørgsmål om ’trans’ i øjeblikket handler faktisk slet ikke så meget om ’trans’ – det handler i stedet for om klasse og køns-ustabilitet – og om erkendelsen af, at kvinder er lige så gode til at bestride magtfulde job, som mænd er,« siger han.

’Transspørgsmålet’, som han i bogen gennemgår på grundlag af samtaler med børn og voksne, der har skiftet køn, og deres familier, får lige så grundig en behandling som hans historiske belysning af kønsopfattelser og religion igennem tiden.

Katolicismen, især, diskuteres indgående for dens institutionaliserede undertrykkelse af kvinder og seksuelle minoriteter – og for dens modstand imod prævention, abort og homoseksuelle ægteskaber.

I diskussionen af ​​vold mod undertrykte grupper i overvejende katolske lande skriver Browning:

»Vatikanet fordømmer naturligvis pligtskyldigt alle former for vold i hjemmet. Men menneskerettighedsaktivister peger på, at spændingen mellem kirkens bagvedliggende lære i kombination med kønsopfattelser, der forandrer sig, giver næring til en intensiveret krig imellem kønnene.«

Kirken fremdrages også som en markør for, hvor hurtigt tingene har ændret sig – Browning bemærker, at hvis et par af samme køn påtog sig et forældreskab for 50 år siden, ville de være blevet fængslet for børnemishandling.

Men i dag er det snarere præster, der risikerer retsforfølgelse, som de utallige sager om pædofile overgreb inden for kirkens rammer har vist.

Browning, der har skrevet syv andre bøger om sex, USA og tro, fortæller, at han begyndte sin researchproces i sin barndoms æbleplantage i Kentucky, hvor folk, der afveg fra den heteroseksuelle norm blev accepteret – så længe de bare holdt sig for sig selv.

Som barn spurgte han sin mor, hvorfor et af ​​disse mennesker – en ung kvinde fra en »anstændig sydstatsfamlie« – gik til en mandefrisør for at få sig en mandefrisure. Hans mor sagde: »Fordi det er det, Miss Bess gør, og Miss Bess er vældig sød.«

Browning tilføjer: »Min mor sagde på sin egen måde: Hold nu bare bøtte og acceptér det – acceptér, at verden er mere indviklet, end du tror.«

© The Guardian og Information.

Oversat af Niels Ivar Larsen

Læs anmeldelse af ’The Fate of Gender’: Fremragende indføring i en forandret kønsvirkelighed

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Majbritt Nielsen
    Majbritt Nielsen
  • Brugerbillede for Philip B. Johnsen
    Philip B. Johnsen
  • Brugerbillede for Steffen Gliese
    Steffen Gliese
Majbritt Nielsen, Philip B. Johnsen og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Mikkel Madsen
Mikkel Madsen

"»Det flydende køn er i dag blevet en universel ting,« siger Browning.".

Det er man næppe enig i alle steder. Saudi Arabien kunne være et eksempel på hvor denne "universelle ting" ikke gælder.

I dette tilfælde må jeg næsten give visse feminister og antiracister ret: Man skal nok skrue ned for sit hvide, vestlige (mande)perspektiv ind imellem....

Hanne Ribens, Anne Eriksen, Ib Christensen og Liliane Murray anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Philip B. Johnsen
Philip B. Johnsen

Det er interessant, at patriarkat dyrkelse i et udpræget fundamentalistisk kristent land, som USA, men for den sag skyld også i flere europæiske lande, ikke får flere kvinder til at protester, men kvinder føler sig ikke truet længere, for historisk i Vesten i nyere tid, er det hudfarve, "white supremacy", der er et offentlig legitimt fælles prygle offer.

Donald Trump vil sænke skatterne og øge budgetterne til politiet, fjerne beskyttelse af miljø og klima, ved at fjerne regulering så erhvervslivet og finanssektoren, kan vokse uden ansvar for konsekvenserne og i USA Donald Trump vil sænke skatterne, samtidig med afskaffelse af et enormt antal offentlige ansatte og naturligvis øge hetz og anden forfølgelse, af ikke hvide i USA, hvilket er fuldstændig, som at høre partierne Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Socialdemokratiet og naturligvis Dansk Folkeparti.

Link: http://www.freep.com/story/news/politics/2016/08/08/donald-trump-economi...

Danmark er i dag magnet for slavekvinde og slavebørne handel.

Regeringens afstumpet, diskriminerende og gammeldags forhold til kvinders rettigheder, hvor der ses i mellem fingrene med dehumanisering af kvinder og børn hvis de er ikke hvide asylansøgere.

"Dårlige forhold for ofre for sexslaveri"
Danmark adskiller sig negativt fra de fleste andre europæiske lande i forhold til vidnebeskyttelse og asyl til de ofre, som vidner mod bagmænd. Manglende mulighed for vidnebeskyttelse og asyl til ofre, der vidner mod bagmænd."
Link: http://www.q.dk/aktuelt/kultur/trafficking-danmark-er-en-magnet-kvindeha...

Center for Menneskehandel Statestik 2015
http://media.wix.com/ugd/f49d5e_a98c2a5adff14f43b3dd384cfef6dd51.pdf

Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid og Hanne Ribens anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid
Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

@Philip B. Johnsen:

Vi protesterer skam. Hvor tror du ellers det kommer fra når folk (hovedsagelig kvindfolk) kaldes 'skingre', 'skrigeskinker', 'feminazier' med mere?

Brugerbillede for Philip B. Johnsen
Philip B. Johnsen

Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid
De der intet har, har ikke råd til mere af det samme og der er mange andre årsager til USA ligner Europa, mere og mere, dag for dag.

Personlig uden fakta på hånden, tror jeg det er, som i artiklen beskrevet, hvide forsmåede mænd der er hovedårsagen.

Men der er grund til bekymring for fremtiden, det er verdens ældste taktik, at nederdrægtige kujoner beskytter deres politiske position, ved at spille de udsatte ud imod de fattige for, at opnå underliggende politiske mål.
’Feltherrekunst’

Brugerbillede for Majbritt Nielsen
Majbritt Nielsen

Mikkel Madsen
18. august, 2016 - 10:26
Hvis du virkelig ikke tror der "sker noget" i saudi Arabien. Så skulle du prøve at Google killed8slået ihjel), gay, trans. Så kommer der Desvære en hel del hits op. En fra wiki hvor der er en ret udførlig forklaring på fænomenet.