Læsetid: 4 min.

Der var engang en homoprins …

En prins forelsker sig i en prins. Det er hovedplottet i Ibi-Pippi og Poul Pavas nye eventyrbog, der skriver sig ind i danmarkshistorien som den første i genren med fokus på homoseksualitet
Mødet mellem en rebelsk forfatter og en folkekær kunstner endte i et skævt eventyr med utraditionelle illustrationer.

Mødet mellem en rebelsk forfatter og en folkekær kunstner endte i et skævt eventyr med utraditionelle illustrationer.

24. september 2016

Næsten 200 år efter udgivelserne af H. C. Andersens verdensberømte eventyr om prinser og prinsesser, der levede lykkeligt til deres dages ende, har Ibi-Pippi og Poul Pava skrevet det første danske eventyr om kærlighed mellem to prinser.

I sidste uge udkom kunstnerduoen nemlig med bogen Pan og pindprinsen – Et moderne eventyr, der handler om en prins, der rejser ud i verden for at finde sig en prinsesse, men som i stedet finder og forelsker sig i en fremmed prins.

Eventyret blev skabt i mødet mellem rebellen og den veletablerede kunstner, fortæller Poul Pava, hvis karakteristiske streg oftest bliver beskrevet som barnlig og naiv på trods af sine særdeles folkekære værker.

»Jeg er jo ikke en særlig politisk kunstner, hvorimod Ibi-Pippi er kendt for at udfordre og provokere. Hele projektet startede med, at Ibi sendte mig ideen og rammen for bogen – man kan sige, at hun har lavet konturen, og så har jeg lagt farverne i. Alt dét i bogen, som er seriøst, har Ibi skrevet, og alt dét, der er fuld af løgn, har jeg skrevet,« siger han.

Inspirationen til at skrive Pan og pindprisen fik Ibi-Pippi i foråret, da en heftig facebookdebat endte i store uenigheder om, hvorvidt en Disney-karakter i animationsfilmen Frost kunne og skulle være lesbisk i en potentiel efterfølger.

»Man burde ikke diskutere, om en karakter i en historie kan være homoseksuel eller ej. Det er også derfor, at man først sent i vores fortælling finder ud af, at pindprinsen er homoseksuel. For det er jo ligegyldigt, det burde være ligegyldigt,« siger Ibi-Pippi, der selv er født som mand og har været det hele sit liv, indtil hun for halvandet år siden fik foretaget et juridisk kønsskifte.

Det betyder, at Ibi-Pippi i dag kan kalde sig for en kvinde, selv om hun ikke har gennemgået en kønsskifteoperation.

»Men bogen handler ikke udelukkende om homoseksualitet, den handler også om mangfoldighed på tværs af religioner og kulturer. Hvis vi kan få disse værdier ind på børneniveau, kan vi være med til at forme børnenes værdier i fremtiden og samtidig genopfriske forældrenes værdier,« siger hun.

Vil skabe rum til børn

For Poul Pava handler projektet både om at skabe noget nyt og at skabe et rum for alle børn, så de i en tidlig alder kan blive bekræftet i, at der intet unormalt er ved homoseksualitet.

»Der er endnu ikke nogen, der har beskrevet eller skrevet om en prins, der finder en prins. Men det viser sig jo tit, hvis du spørger homoseksuelle, at de allerede i barndommen vidste, at de var det. Der er masser af drengebørn, der hellere vil lege med dukker end at spille fodbold, og så går de rundt med den der følelse af at være anderledes, og at det er forkert, eller at de ikke passer ind,« siger han.

»Bogen er jo løgn og latin – en blanding af eventyr og fantasi. Formen er klassisk, men indholdet er overhovedet ikke klassisk, og det har vi bevidst gjort for at udfordre nutidens børn, for at få dem til at stille kritiske spørgsmål om for eksempel fluen i suppen, og at pindprinsen går ud på vingen af en flyvemaskine. Desuden ved de fleste børn heller ikke, hvad Janteloven betyder, så der er rig mulighed for at spørge ’Hvem er Jante?’, eller ’Kan busser køre af sig selv – kan det nu passe?’. Bogen lægger op til, at læreren eller oplæseren skal få en masse dialog med børnene,« forklarer Poul Pava.

Illustration fra bogen.

Tro mod eventyrgenren

At bogen er skrevet af to forfattere, der både tegner og maler, gør det oplagt at tro, at de også selv ville lave illustrationerne til bogen. Det er dog ikke tilfældet, og en beslutning de var enige om meget tidligt i samarbejdet.   

»Helt fra starten havde vi en idé om, at vi skulle være tro mod eventyrgenren, men nutidige og moderne i form af sproget. Vi legede også med de klassiske eventyrregler; normalt skal hovedpersonen ud og redde hele verden, men her har vi vendt det på hovedet og ladet Pan redde pindprinsen. Billederne i bogen er meget lidt konkrete, fordi vi gerne vil lave nogle billeder, der åbner en ekstra dør frem for at begrænse for læserens fortolkning,« fortæller Ibi-Pippi.

»Vi ville tage noget nutidigt, bruge fotografier og så putte pindprinsen på. Det andet havde været lidt forventet, altså at vi tegnede og malede selv. Hvorfor ikke lave illustrationerne på den her måde, det er aldrig set før – det er stadig et eventyr, men det er helt anderledes,« tilføjer Poul Pava.

Respekt for andre mennesker

Mødet mellem en rebelsk forfatter og en folkekær kunstner endte altså i et skævt eventyr med utraditionelle illustrationer. Selv er de godt tilfredse med resultatet uden at have de store forventninger til kritikerne.

»Det ville ikke komme bag på mig, hvis anmelderne kommer og siger, at bogen kunne være skrevet bedre. Og ja, selvfølgelig kunne den være blevet det, men dem, der hellere skulle have skrevet den, har ikke gjort det, så nu har vi gjort det,« siger Poul Pava.

»Selv om Poul og jeg har forskellige udtryksformer, har vi meget ens budskaber: Vi skal respektere andre mennesker, vi skal acceptere andre mennesker, og så skal vi selv være ordentlige mennesker. Vi vil meget gerne skrive en bog mere sammen. Vi leger med tanken om at lege med begreber, der ikke optræder i børnebøger normalt. Men om det ligger ét år eller ti år ude i fremtiden, det ved vi ikke endnu,« siger Ibi-Pippi.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu