Læsetid: 7 min.

Kan design mere end sælge Skodaer?

Design handler om, hvordan man hjælper firmaer med at sælge mere, men blandt designere er der i stigende grad et ønske om at bruge deres evner til at gøre verden til et bedre sted
Design handler om, hvordan man hjælper firmaer med at sælge mere, men blandt designere er der i stigende grad et ønske om at bruge deres evner til at gøre verden til et bedre sted

Line Høstrup/iBureauet

2. september 2016

Mange designere har et sjovt forhold til kapitalismen: På den ene side ser de sig selv som kunstnere, som med smarte og innovative ideer løser tidens største problemer.

Og på den anden side arbejder de fleste designere med at hjælpe – ofte store multinationale – firmaer med at påvirke forbrugerne til at købe flere ting og har på den måde mere til fælles med reklamefolk.

Design har altid arbejdet i kapitalismens tjeneste. Design er det, der gør, at din iPhone ser forældet ud, den dag, der kommer en nyere model på markedet, selv om den dagen før opfyldte alle dine behov.

Design er også det, der får dig til at betale 1.500 kroner for et par Nike-sko, selv om du kunne have købt et par løbesko i Føtex for 200 kroner – som sikkert er lavet på den samme fabrik.

Design er det, store firmaer bruger for at få dig – forbrugeren – til at bruge dine penge på at købe deres produkter, selv om du egentlig ikke har brug for dem.

»Mange af os er blevet designere, fordi vi gerne vil løse rigtige problemer – ikke fordi vi gerne vil hjælpe firmaer med at sælge flere ting. Men vi finder konstant os selv steder, hvor det er vores arbejde at sælge ting,« siger Peter Folkmar, en dansk designer, som er en af folkene bag en ny dansk designfestival, POST Design, der som ambition har at skabe et rum, hvor man kan diskutere de mere kritiske og politiske aspekter af designfaget.

Læs også: Occupy design!

Der har nemlig manglet et sted, hvor man kan mødes og tale om designs politiske potentiale, forklarer Peter Folkmar siddende i en lav pallesofa i Kødbyen, hvor designfestivalen afholdes.

»Der er en masse awardshows og festivaler dedikeret til grafisk design, men de er alle samme ret overfladiske, og der foregår ikke så mange diskussioner om, hvorfor noget design er bedre end andet. De lægger vægt på den kommercielle side af design, og de kritiske aspekter bliver ignoreret. Vi syntes, at der manglede et sted, hvor vi designere kunne mødes og tale om, hvordan vi kan leve op til vores sociale ansvar,« fortæller han.

Og noget kunne tyde på, at der er en interesse for de sociale og politiske aspekter af design blandt de danske designere – i hvert fald var der fuldstændig udsolgt til åbningsaftenens foredrag, og arrangørerne regner med, at over 200 designere og andre interesserede besøger festivalens workshops og talks i løbet af weekenden.

Designernes sociale ansvar

Det er selvfølgelig et spørgsmål, om designere vitterligt har en særlig forpligtelse til at agere politisk i en kapitalistisk verden. Det er der forskellige meninger om blandt de fremmødte designere.

Ifølge arrangør Aideen McCole, en irsk designer bosat i København, har designere en særlig forpligtelse til at handle etisk, men hun erkender også, at det kan være vanskeligt, når man også har et ansvar over for det firma, der betaler ens løn:

»Fordi design er sådan et kraftfuldt sprog, har designere også en særlig forpligtelse til at gøre noget godt for verden. Men det kan være vanskeligt at bruge kræfter på at gøre noget godt, når man også skal tjene penge. I designfaget tjener man nu engang penge på at arbejde for firmaer, som man bliver nødt til at give, hvad de vil have« forklarer hun.

En af festivalens største scoops er den hypede grafiske designer Eike König, som er blevet en af tidens mest eftertragtede designere i kraft af sit rebelske streetimage.

Den godt fyrreårige berliner – der mest af alt ligner Slavoj Žižeks shortsklædte lillebror – står i spidsen for det lille bureau HORT (tysk for legestue), som er kendt for at lave, præcis hvad de vil – et image, som han nu lever af at sælge til firmaer som Nike og Microsoft.

Eike König er skeptisk over for ideen om, at design kan eller skal redde verden.

»Design handler grundlæggende om at løse problemer, og her bliver spørgsmålet om at redde verden for ideologisk for min smag. Design er et magtfuld værktøj, og vi skal tænke over, hvordan vi bruger det. Men i sidste ende er det langt mere kompliceret at gøre verden til et bedre sted,« fortæller han.

Han peger dog på en ny trend blandt designere, hvor man i højere grad end tidligere kigger på, hvad forbrugerne faktisk har brug for, og på den måde får firmaerne til at imødekomme det.

»Jeg voksede op på et tidspunkt hvor industrien – med designernes hjælp – dikterede behov for forbrugerne, som vi aldrig havde haft. Nu er firmaerne ved at forstå, at den måde at arbejde på ikke fungerer længere. Man vender designprocessen om, så man i højere grad end tidligere først kigger på forbrugernes behov og derefter ændrer på produktet.«

Nye designmetoder

En af de designere, som repræsenterer denne nye måde at arbejde på, er Anne Meeker, en ung belgisk designer bosat i Berlin, som talte på festivalens åbningsaften.

Modsat König, som ofte først bliver involveret i den sidste del af den kommercielle udvikling, når produktet skal sælges, bliver hendes firma, Fjord, hyret til at hjælpe firmaerne med at gentænkte hele deres produktionsapparat fra den spædeste produktidé til forbrugerens køb af varen i butikken.

Også hun er afvisende over for ideen om, at det er designs opgave at redde verden.

»Det er lidt arrogant og naivt at tro, at man skal gøre verden bedre ved hjælp af design. Firmaet giver os mandat til at ændre måden, de arbejder på, fordi det gerne vil sælge mere, eller fordi det gerne vil beholde sin relevans,« fortæller hun.

Men samtidig peger hun på, at det ikke betyder, at de to ting nødvendigvis udelukker hinanden, bare fordi målet med design ikke er at gøre verden bedre, men at sælge ting.

»Det handler om at finde det sted, hvor der er et overlap mellem, hvad der er godt for firmaet, hvad der er godt for forbrugeren, og hvad der er godt for verden. Det er det magiske sted,« siger hun.

For tiden arbejder hun på en stor opgave for Skoda, hvor hun skal komme med forslag til, hvordan firmaet kan fremtidssikre sig selv i en verden, hvor forbrugernes behov er i konstant udvikling.

Det foregår efter metoder, som er langt mere systematiske, end de er ’kunstneriske’, og hendes oplæg er fyldt med regneark og fokusgrupper.

En af de ting, hun og hendes hold er nået frem til, er, at bilfirmaet på længere sigt bør gå væk fra at sælge biler, hvilket umiddelbart kan lyde som et sjovt råd at give til en bilproducent, som ønsker at øge sin markedsandel.

Men for Anne Meeker giver det god mening. Folk i dag er nemlig mere ligeglade med at eje ting, fortæller hun.

»For mange er det at eje en bil kun til besvær. Men de vil stadig gerne have en bil til rådighed, og derfor har vi foreslået Skoda at satse på deleøkonomi som en mulighed for at beholde sin relevans.«

Det er ifølge Meeker et eksempel på, hvordan nye måder at tænke design på kan ende med at komme både firmaerne, forbrugerne og verden til gavn.

»Forbrugerne er langt mere magtfulde end tidligere. Det her er ikke noget, firmaerne har fundet på. Det er et ønske, der kommer fra forbrugerne. Firmaerne er dinosaurusser, som bliver nødt til at følge efter, hvad forbrugerne vil have«.

At designe en perfekt verden

Eike König spår, at Anne Meekers måde at arbejde på vil bliver langt mere udbredt blandt designere i de kommende år. Men han forestiller sig også, at man vil se den måde at designe på sprede sig længere ud end til den kommercielle verden.

»Verden har en lang række problemer i dag, som vores systemer ikke er gearet til at løse. For eksempel flygtningekrisen: Der kunne man med fordel bruge de samme designteknikker til at gå til problemet,« siger han.

Også Anne Meeker forestiller sig, at design kommer til at fylde mere, for hvis man kan designe og gentænke, hvordan en virksomhed fungerer, kan man gøre det samme med et samfund, siger hun.

»Der er en masse problemer, som er unikke for vores tid, som klimakrisen og migrationskriser. Man kan ikke løse nye problemer med gamle metoder. Jeg tror, man vil se, at det bliver nødvendigt at gendesigne store dele af vores samfund,« siger hun.

Arrangør Eideen McCoy har lignende forhåbninger til fremtidens designere. Hun håber nemlig også, at de metoder, som hun og hendes generation af designere arbejder med kommercielt til hverdag, vil sprede sig ud til også at omfatte på alle de processer, der styrer vores hverdag.

»Designs virkelige potentiale ligger i at kigge på større systemer, som for eksempel hvordan vores byer fungerer, eller på, om vores politiske systemer kan designes til at fungere bedre. Det kræver bare, at vi designere kigger længere end til stil og handel. Vores festival kommer nok ikke til at vælte kapitalismen i morgen, men nu er der i hvert fald et rum, hvor vi som designere kan tale om de her ting.«

POST Design Festival fandt sted i Space10 den 17.-20. august. Space10 bliver finansieret af IKEA. POST Design Festival er støttet af Statens Kunstråd

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kunne desigerne ikke tage hjemmesiders brugervenlighed og fleksibilitet på deres skuldre. Det er et område der udviklingsmæssigt er gået helt i stå og mulighederne er så kolossale og her virkelig en mulighed for at forbedre verden for milliarder af mennesker hver dag.

Hvorfor, hvis jeg skal rulle mit skærmbillede op og ned med prik fra cursoren, hvorfor skal jeg så flytte musen ca. 5 cm for at gå fra op-pilen til ned-pilen - hvorfor sidder de ikk ved siden af hinanden.